@Inombords Ja, det är härligt när träningen blivit en rutin och något jag ser fram emot att utföra och att det ger resultat på mitt mående😁. Ha det så fint du med💕

Tänk vad fort det går att måla en husvägg när man är så många som hjälper till. Upp med långa personer högst upp på ställningen och de kortare får måla där nere. En glädje att utföra det tillsammans, vårda byggnader och med bra musik så går det fort och lätt😁. Vi har även tränat tabata, pulsträning, ihop yngre som äldre, ute på gräsmattan och därefter bastu och bad, så härligt och roligt! Det har blivit riktigt fin väder med sol och blå himmel, gäller att ta vara på dem innan det blir sämre. Det är så otroligt skönt att vara nykter, tjatar om det men påminns om det hela tiden i alla situationer. Även de övriga dricker endast några öl och det blir stånggång vid 22. Kusinerna spelar spel och skrattar lite längre inpå kvällen, men det stör inte. De har så roligt när de träffas. De sover längre på morgonen och de äldre går upp tidigare, dricker kaffe, planerar dagen och småpratar i den stilla naturen där fåglarna sjunger så vackert. Idag är en dag då man gör vad man vill. Fasaden och annat på fixarlistan är gjorda för detta år. Själv ska jag nog träna lite, läsa, basta och bada. Det är min familjs tur att laga mat för gänget, det blir grillat och annat gott som ska tillagas.

Ha en härlig dag och kämpa på alla kämpar!🌞💕

Hemma igen efter en härlig vecka på stugan. Saknar rutinen att bada bastu och bada i sjön innan middagen. Man blir så härligt avslappnad och fräsch. Vattnet är rätt kallt, mella 16-18 grader men ack så uppfriskande. Saknar även rutinen med ett morgondopp och sedan kaffe på det. Småprata med de som är vakna tidigt över en kopp kaffe. Vår hund som kan springa fritt på gården hela veckan och ta sig ett dopp i sjön om han vill svalka sig. Han frågade mig, matte kan vi inte bo här jämt?😂. Han är så otroligt social och vill gärna hänga med alla och mana dem till att klia honom. Skönt ändå att vara hemma också, strosa omkring i trädgården och vara ledig. Har många sommar i P1 att lyssna på medans jag rensar ogräs, klipper bort överblommade blommor, gör nytt jordgubbsland och idag ska jag skörda vitlöken. Ringblommorna lyser i skarp orange och har sin speciella doft. Gräset behöver klippas och ska så nytt popcorngräs som börjar gulna. Det var verkligen en hit, billigt, lättodlat och snyggt med höga gröna blad. Idag skiner solen också så det blir till att tvätta sängkläder från resan och torka ute på strecket.

Gjorde en reflektion ang alkohol. På hundpromenaden i skogen hittade vi lite gula kantareller. Jag gillar verkligen att plocka svamp och det känns alltid som en vinst när man hittar dessa tidiga kantareller. Väl hemma rensade jag dem och som vana har jag alltid haft ett stort rött glas vin när jag rensar. Det har då varit legitimt att dricka redan på fm och en trevlig ritual. På hösten hittar jag mycket svamp och det blir mycket vindrickande vid rensning. Det jag minns är just att det var trevligt och mysigt att dricka vin och rensa svamp. Försökte minnas vidare hur det blev flera timmar senare när rensningen var klar. Hur mådde jag då? Minnet ville liksom isolera mig till endast att komma ihåg det första glaset vin, hur mysigt det var att rensa svamp och att jag drack normalt, ett glas vin, inget mer. Lite svårt att minnas flera timmar senare. Får svaga minnen om att jag sedan blev trött i ryggen, lite lurig, gick till soffan och vilade lite, tillsamman med ett påfyllt stort vinglas. Sen slutade det som vanligt, glasen blev fler och ruset lade sig som en dimma över mig. Det enda vinglaset som jag skulle ta till svamprensningen blev till en flaska eller mer. Så hur mysigt var det nu egentligen? Nä, minnet glesnar helt enkelt. Mitt nya självklara nyktra liv får vissa minnen att glesna, inte när jag gjort bort mig totalt, men som i detta fall. Det var inte bara ett glas vin någonsin, jag kan inte dricka bara ett glas, jag vill alltid ha mer och kan inte stoppa det. Jag har ett beroende som alltid kommer att finnas där, det sover och gör sig inte påmint när jag inte dricker och jag tänker inte väcka den björnen som sover!

Jag rensade min svamp glatt men lite bubbelvatten och den smakade gudomligt! Ha en fin söndag!🌞💕

majken_r

@vår2022 Smart hund du har😅🥰 Tycker om att läsa hur du reflekterar kring drickandet, att det dyker upp nya situationer där funderingarna väcks. Och att det går att hantera! Du backar inte undan utan går rakt in och utforskar minnet, känslan. Tänker det är viktigt, tar med det på resan jag snart påbörjar. Kram!

@majken_r Ja, visst är han smart! Han kan till och med prata😆. Vad kul det är att få reflektion på min reflektion, det ger så mycket och leder tankarna vidare. När jag tänkte på att det var så mysigt att dricka vin och rensa svamp, kändes en slags tomhet. Just denna situation har varit en ”guldkant” för mig och något som jag kort kände var något jag aldrig mer kommer att få uppleva. En tomhet och saknad som flashade förbi. Det är verkligen som du säger, vilket jag inte upptäckte själv, men ofta skriver om, att jag inte gick undan och fastnade i ”sorgen” eller negativa tankar på att jag aldrig mer ska få denna guldkant igen eller uppleva den njutningen. Att jag gick vidare till att utforska minnet och känslan om vad det glaset ledde vidare till. Det var lite svårt med ett klart minne, men erfarenheten jag har av detta ledde mig vidare till hur det alltid slutade. Tog även upp det med min man, ville säga det högt och berätta hur skönt livet är nu när jag/vi är nyktra och att det inte slutar med en fylla i soffan för mig som förr. Han höll med. Så den vidare reflektionen med att utforska minnet, känslan och erfarenheterna av hur det alltid slutade, gav mig en känsla som började med tomhet och saknad till en känsla av frihet, lättnad och glädje😁

majken_r

@vår2022 precis, jag ska minnas det. Att gå vidare i känslan och tanken. Inte fastna o sorg, förlust, saknad. Komma ihåg hur det allt för ofta lett vidare in i skam och ångest. Guldkanterna. Förrädiska.. Kram!!!

@vår2022 Man märker verkligen hur alkoholmarinerat ditt liv var förr.😬 Jag gillar också att plocka svamp, och jag drack även under själva plockandet, vilket såklart medförde att jag missade att se en massa svamp, och naturen i övrigt.😖 Det första nyktra året blir det en massa sådana här reflektioner. Man behöver gå igenom alla situationer nykter, där man jämt drack förr. Nästa år förknippar du inte svamprensing med vin överhuvudtaget.😀
Förresten, fiskade du inget vid vistelsen i stugan? 🎣

Ha det bra!

@Torn Jadu, alkoholmarinerat är verkligen rätt ord! Men jag drack inte under plockandet😂 men var alltid bakis eller iof kanske jag hade tagit en återställare innan när jag tänker efter. Fanns väl nästan ingenting jag gjorde till slut som inte innefattade vin. Jag hann inte riktigt vara helt nykter mellan drickande. Alltid bakis på jobbet eller där jag inte kunde dricka. Minns att jag var avundsjuk på de som inte var bakis på jobbet, att de inte drack varje dag som jag. Hur jag längtade efter att vara nykter, men inte tog itu med det, jag orkade inte då jag värderade vinet högre och var så beroende. Men nu är det andra bullar!💪 Ja, tror också att jag måste gå igenom alla årets dagar som nykter, liksom radera bort varje dag från alkohol. Den 25 oktober har jag gått igenom hela året och skapat nya vanor för varje dag och resten av livet🥳

@Torn Tyvärr blev det inget fiskande i år. Vi fick korta ned tiden där lite, vi hade en tid att passa hemma. Vi prioriterade att måla fasaden och annat fix de dagar det var bra väder. Sedan regnade det rätt mycket och åskade. Det ligger rätt högt upp och vädret skiftar som i fjällen. Det regnar rejält när det regnar och åskknallarna bedövar öronen. Båten var inte i och det tar också sin tid. Har även börjat prioritera träning så jag sprang en hel del där. Men det känns lite trist att det inte blev fiske av, spöna var med och det finns riktigt fina öringar att fånga där. Men, nästa år så!🐟🐟🐟

@vår2022 Hög igenkänningsfaktor på vinet till svamprensningen. Det var nog där jag började tillåta mig att dricka vin trots att det kanske bara var eftermiddag. Egentligen var det ju lite konstigt, för vinglaset stod ju i vägen😂. Ha en fortsatt fin söndag

@vår2022
Det är så bra att läsa dina reflektioner!! Svamprensning är även för mig ofta förknippat (inte alltid eller ett måste) med ett glas vin. Får gräva väldigt i minnet för att tänka vidare, att det inte bara var ett glas vin utan säkert blev två eller tre. Men jag minns det som trevligt och som en fin stund & det är lätt att fastna i tanken att aldrig mer kunna göra det. Jag är dålig på att tänka på vad som hände efteråt. Vad gjorde jag när svampen var rensad? Tog jag oxå med mig ett nytt välfyllt glas in till soffan?
Vet iallafall att de två liter gula kantareller jag plockade förra lördagskvällen både plockade jag och rensade jag utan vin. Å jag reflekterade inte ens över att jag inte hade vin.
Olika situationer triggar oss olika.
Jag saknar vinglaset mer nu när huset är tomt igen. När gudbarnen är hemma igen & dottern har dragit ut på äventyr med sina väninnor. Nu när det är tyst här hemma.. då vill jag ha vin i glaset. Men jag ska ta mig ett stort glas kallt vatten med pressad citron i istället.
Kram på dig 🤗

Plockade också de första kantarellerna idag 🙏🏻 tänkte inte på vin denna rensning, den tog endast 5 minuter…
Men jag var med om en annan cool känsla idag och det var en sorts - ett förhöjt ögonblick mitt i pastakokandet, småbarnsbabbel, fotbollen på, solen i köket. Det var en sån där benådad stund som jag tror vi ofta eftersökte när vi drack. Ibland infann den sig. Nu dricker vi inte och så småningom hittar upplevelserna nya vägar och träder fram glasklart, som en värld utanför världen. Händer inte så ofta men då och då. En ordlös upplevelse, och inte alls beroende av städat eller mysigt.
Vardagstrolleri! Kram 🥰

@vår2022 Det låter som du hade en underbar vecka vid stugan! Sommarkantareller, har inte sett några än men så är jag i och för sig mest vid datorn nu när jag jobbar. Får se efter ikväll. Intressant det där med situationer som man spexat till 🤔 med ett glas vin. Allt från städning till typ långpromenad… hoppas du får en fin dag!

Hörde något intressant på P1 sommar idag. Det vara Sara Hector, slalomåkaren som vann guld i OS, Peking 2022. Hon pratade om sin prestationsångest som stod i vägen för henne att kunna åka bra. Hon berättar hur hon fick bukt med det:
”Det handlar inte om att bli av med obehaget, det handlar om att lära sig att stå ut med det med det. Det kan också bli till en sporre. Att våga vara kvar i en känsla av obehag faller sig inte naturligt för oss människor, vi är programmerade att undvika obehagliga situationer och instinkten säger, springa därifrån! Eller fightas! Men istället för att springa eller slåss står jag nu still, jag välkomnar känslorna, ser som att de ger mig extra fokus, och påminner mig om hur mycket det här betyder för mig. I år släppte det och tävling efter tävling gick bra. Trots det, kändes det hemskt inför starterna. Jag stannade kvar i känslorna, höll fast vid tilliten, det behöver inte kännas perfekt! Närvaro och fokus på min uppgift, det är det jag kan kontrollera!

Ville dela med mig då jag tycker att det även är detta det handlar om när det gäller att avstå alkohol/sug. Att kunna stanna kvar i känslorna/suget. Känslor av obehag kan man inte stoppa, de kommer automatiskt men man kan vara kvar i obehaget och inte fly från det, lära sig stå ut med obehaget. Att det inte behöver kännas perfekt, att det kan bli en sporre om man vågar vara kvar i känslorna av obehag. Att det kan ge extra fokus och påminna om hur mycket det betyder att vara nykter. Att ha närvaro och fokus på att inte dricka, det är det man kan kontrollera.💕

@vår2022 Väldigt bra och kloka ord du delar med dig. Jag vill bara lägga till att när man är där och observerar känslan av att vilja dricka att man verkligen observerar den för vad den är. En känsla eller ett infall som man inte behöver agera på. Man får kanske påminna sig själv att man måste inte agera på en där känslan utan bara låta den vara och så tynar den bort av sig själv till slut.

Jag plockar också svamp nu. Och blåbär. Stor igenkänning på vinet vid rensandet! Nu är det en meditativ syssla med ett lugn i kropp och själ som är obeskrivlig. Så jäkla skönt att vara nykterist!

@Kebne1 Ja, många sysslor har blivit mer meditativa nu. Tidigare gjorde jag många sysslor på fm och i all hast för att bli klar så fort som möjligt, för att snabbt kunna ta ett glas vin och aktivera mig med att dricka resten av dagen och kvällen. Nu finns så mycket tid över när vinaktiviteten är borttagen och man kan hålla på länge och i lugn och ro. Skördade mina vitlökar, ca 50 st igår och har nu lagt dem i solen så de får torka. Ska försöka mig på att göra en fläta av dem. Har även beställt hem ett kit med garn, ska virka korgar att ha saker i. Det är brett bomullsgarn och tjock virknål, det går fort att virka och blir så snyggt! Kul och meditativt att skapa med händerna och resultatet blir praktiska tygkorgar. Håller med, det är så jäkla skönt att vara nykterist!🌞🌱🌺

Grattis till 8 månader som nykter 🥳🥳🥳 Och snart firar du 9 mån som nykter! Själv firar jag 2,5 år som nykter den 9/8. Om jag har räknat rätt 🤣 Annars rättar @TappadIgen eller @Torn mig om en stund 😍

Kram 🐘