Grattis till 8 månader som nykter 🥳🥳🥳 Och snart firar du 9 mån som nykter! Själv firar jag 2,5 år som nykter den 9/8. Om jag har räknat rätt 🤣 Annars rättar @TappadIgen eller @Torn mig om en stund 😍

Kram 🐘

@vår2022 Stort grattis 🙌 till alla dina nyktra månader! Fortfarande är du min stora inspirationskälla och förebild och jag följer och läser allt du skriver här på forumet och tar verkligen till mig dina kloka och välgrundade tankar! Du har verkligen uppnått det som Annie G refererar till som ”spontan nykterhet”

@Ny dag Tack fina du💕. Jag har inte läst Annie G, blir lite nyfiken på vad hon menar med ”spontan nykterhet”, tror jag vet men ska nog ändå läsa hennes bok. Ha en fin söndag!🌞

@vår2022 Med spontan nykterhet menas att man inte har tagit hjälp av AA, antabus eller annan behandling. Man har själv ”bara” bestämt sig och sen gjort det. Precis som jag gjorde - och precis som du gjorde 😍 Boken ”Tänka klart” av Annie Grace kan jag verkligen rekommendera. Läste den nog fyra gånger i sträck under mitt första nyktra halvår.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för förklaringen😁. Ja ska nog läsa boken vid tillfälle, har precis köpt två böcker och börjat i ena. Är i en bokläsar-fas. Tycker om att läsa innan jag ska sova, det gör mig trött. På senare år har det varit jobbigt att se och läsa den lilla texten, då jag jämt var påverkad och för trött att läsa😬. Men inte nu längre, inte påverkad i alla fall😁.

@Andrahalvlek
Den boken ligger på mitt nattduksbord, men har inte tuggat mig igenom den än. Har svårt för böcker i fysisk form, somnar bara! Lättare att lyssna på talbok, men den finns ju inte i läst tyvärr. Kanske ska ta och läsa den nu på semestern när man inte är lika trött jämt.
Tack för påminnelsen om boken!

Idag 9 månader!🥳 Lika lång tid som det tar för ett foster att utvecklas till en färdig människa. Eller tre kvartal och endast ett kvartal kvar till ett år och dags för årsredovisning. Prognosen pekar på en väldigt god avkastning. Den enskilda investeraren, vår2022, har satsat allt på dessa livsaktier och vet redan nu att vinsten som minst, kommer att tiodubblas! Bästa investeringen hon någonsin gjort och detta kommer att belönas livet ut.

Jag är så oerhört glad, lycklig, nöjd och stolt över att jag tog beslutet att sluta dricka. Att detta beslut kunde generera så mycket positivt i mitt liv, trodde jag faktiskt inte riktigt var möjligt. Att alltid vara nykter trodde jag nog heller inte riktigt var möjligt för mig, men jag vågade och ville ändå försöka. Jag vågade prova på riktigt, även om jag inte hade några garantier på att jag skulle lyckas. Har misslyckats så många gånger förr, men egentligen har det varit halvdana försök och målet har då varit måttligt drickande. Äntligen vågade jag erkänna för mig själv och även för min man att jag är beroende och insåg att måttligt drickande funkar inte för mig som är alkoholberoende. Tufft och tråkigt men sant och ett faktum. Vet inte riktigt varifrån kraften kom, men den kom med ton av styrka, beslutsamhet och totalt fokus på målet att bli och förbli nykter livet ut. Min första tråd heter ”vågade skriva här”, det handlade inte bara om att våga skriva, det handlade även om att våga chansa på att lyckas och risken att jag kan misslyckas. Våga chansa på att orka stå ut med att inte få dricka när suget slår till. Det har gått över förväntan och suget har inte alls varit så besvärande som jag trodde.

Så min uppmaning är att våga prova, våga tro på dig själv, våga ge dig chansen till en nykterhetsresa till friheten där Alkoholdjävulen inte är välkommen som medpassagerare. Du kommer aldrig att ångra dig, du kommer att dra högsta vinsten!

Idag ska jag pyssla vidare i min trädgård. Ska dela på ”hostor” jag har på ett ställe och sprida ut dem till fler ställen samt i en kruka. Jag tycker att de är så fina med sina vita och gröna färger på bladen och den lila blomman som växer fram vid denna tidpunkt. Plantera om en del blommor inomhus som knappt har mer än rötter i sin kruka. Ska även passa på att handskura plastmattan som ligger i det nystädade garaget, med såpa och sköljning med vattenslangen, få det gråa att bli vitt igen😁. Ta ett löppass med hunden, sedan äta lunch och lyssna på Sommar i P1 utomhus. Ta vara på sista semesterveckan innan jobbet börjar igen.

Ha en fin måndag!🌞💕

@vår2022 Stort Grattis till ett nytt liv, de formligen lyser kring dig och du är så väl värd att må så bra❤️! Tack för du fortsätter hjälpa oss andra som strävar mot samma mål, dina insikter hjälper så mycket! Stor kram och njut av dagen (men numera njuter du ju redan av alla nyktra dagar 💪👍🥰) jag kommer också dit en dag! 💕🌸

majken_r

@vår2022 Alltså, wow🙌🏼 Det är så coolt det du gjort, gör. Att du valde dig själv. Det är en enorm inspiration för mig som fortfarande blir lätt ångestfylld av ”aldrig mer”. Skickar en stor varm kram till dig, du är en av de mest generösa människor jag någonsin mött. Och dessutom mänsklig. Ljuv kombo💓

@vår2022 Grattis till 9 nyktra månader 🥳🥳🥳 Du är verkligen en ledstjärna på forumet och dina inlägg betyder så mycket för andra 😍 Jag är stolt över att du traskar vidare i mina fotspår med faktametoden-fanan i högsta hugg! Jag är lika stolt som om du vore min egen dotter eller lillasyster ❤️

Kram 🐘

Grattis @vår2022 ! Ja, för mig har du haft jättestor betydelse. Varje minsta tvivel som jag har haft har du dykt ner på och motbevisat! Och framförallt: hejat på varje minsta framgång. Jag är ju två månader ”yngre” och har blivit en riktig härmapa. Och det skall jag fortsätta med.

@Vinägermamman Tack fina du❤️. Energin har verkligen kommit tillbaka med min nykterhet och även stressen kring när jag är aktiv. Saker blir mer effektivt gjorda med mycket mindre energitillförsel, jag gör saker i lugn takt och kan till och med njuta av det, även om det är rätt tråkiga saker. Lägger bara ingen energi på att det är tråkigt😁

@Ny dag Tack fina du❤️. Jag stöttar gärna så gott jag kan här och det ger mig energi och jag får energi😁. Du ska satsa och investera i dina livsaktier, precis som jag gjort, det kommer att generera fantastisk avkastning och livsglädje💪🥰