Satt och läste massa om alkohol, hur den förstör kroppen. Jag ser själv att jag ser trött ut och det är nog faktiskt det jag är mest rädd för, att bli rynkig och ful. Jag vet att det är värre med cancer och så, men det kanske är något jag kan se inom framtiden. Skitsamma! Jag är iallafall glad för att jag inte dricker mitt vin som jag brukar göra om kvällarna.

harrim

Jag slutade också att röka för många år sedan men fortfarande kan det komma över mig att det vore trevligt att röka lite. Jag gör det i och för sig inte men jag tänker tanken. Kan jag komma dithän med alkoholen så är jag nöjd.

xoxo

Vinärgott, härligt att du fixade måttlighestdrickandet! Var det något speciellt som gjorde att du klarade det tror du?
Jag har tagit mig igenom dagen med varierande sug. Riktigt stolt över att jag även höll mig när pojkvännen tog en öl, ett tillfälle som vanligtvis leder till att jag också dricker. Problemet är ju att han kan nöja sig med en, eller t.o.m. en halv medans jag vill ha mer mer mer... inte varje gång men de flesta gångerna blir det så och då skäms jag för att han kan dricka normalt men jag klarar inte det (oftast).
Just nu är suget rätt jobbigt till och från, förmodligen för att jag är stressad för morgondagens bestyr. Lider av torgskräck (agorafobi) och i viss mån även social fobi så det gör det mesta i vardagen rätt jobbigt (och såklart ger det en anledning till att dricka på kvällen). Men utan alkoholen som besvärar psyket kommer det nog bli lättare att arbeta med dom problem också... *tänker högt*
Hoppas att ni alla haft en bra helg och en bra kväll, nu ska jag försöka sova! :)

anonym11208

men jag är på rätt väg åtminstone, det känner jag! Dels har jag sett till att inte ha vin hemma, nu har jag dock det eftersom jag drack vin i helgen och det blev kvar i flaskan. Absolut inga baginbox. Jag har sedan varit inne och läst mycket här, vilket hjälpt mig massor, att man inte är ensam. Jag har även tänkt på morgondagen, hur förbannat dumt det är att vara bakis på jobbet och att jag vill ha kvar mitt jobb och hur mycket bättre det blir att inte dricka. Trött är man ju ändå utan att vara bakis.

xoxo

Jag tänkte på inlägget där du skrev att du druckit vin till middagen utan att det blev för mycket:-) Hade du något sug att fortsätta dricka då eller kände du nöjd och att du inte behövde mer?
Idag har det gått 4 dagar sen jag började skriva här och jag har under den tiden bara druckit ett glas vin. Otrolig skillnad från när jag försökt förut:) :) :) Ny vecka, nya tag, känns riktigt härligt faktiskt :)

anonym11208

men jag tänkte på morgondagen och försökte planera in saker att göra. Så duktig du är xoxo, jag hejar på dig! Visst är det skönt att vakna upp och veta att man inte har druckit dagen innan, man blir så mycket gladare!

anonym11208

detta forum har verkligen varit till hjälp. Snart dags att sova, och i morgon vaknar jag upp och är glad, glad för att jag inte druckit vin i dag, trots att jag har vin hemma, men vill man och bestämmer sig, så går det.

xoxo

Pojkvännen frågade vad jag skulle dricka till maten (i vanliga fall hade jag pga marätten ifråga sagt "vin!" På en gång) men inte nu. Tyvärr så var ju förslaget från hans sida att vi skulle ta vin och då kunde jag inte säga nej. Såklart blev det fler glas än jag ville att det skulle bli. Men skillnaden inom mig sen jag började skriva här är ändå enorm. Idag var suget lite sisådär under dagen, men i vanliga fall hade jag kapitulerat för suget ikväll eftersom "jag drack ju igår, då kan jag lika gärna dricka nu också". Men icke, trots att pv tog en öl så stod jag emot. Gjorde en kopp vaniljte med blåbärshonung istället, tänkte på hur det blev igår och alla starka, kloka människor här som vet att jag inte behöver dricka ikväll. Göran vill det, men inte jag. Så stor skillnad det här forumet gjort på mindre än en vecka är jättestor verkligen. Ska nog ta och starta min egen tråd snart.
Nån som vet hur man gör för att lägga till en diskussion som favorit?

xoxo

Har hittat favoritknappen:-)
Ser fram emot ännu än alkoholfri dag där te och bubbelvatten får ersätta alkoholen. Är även ett fan av dricka som innehåller lite frukjucie istället för vanligt socker, gott men inte lika onyttigt som vanlig läsk. vätskersättning är också gott att variera med när man tröttnar på vanligt vatten/bubbelvatten.

Bästa känslan faktiskt. Att inte vara så trött och seg. Jag har även börjat uppskatta känslan av att vara nykter på slutet av fredag kvällen, lagom avkopplad, lite trött men även klar i knoppen. Underbart!

harrim

Ett snedsteg är lätt hänt tyvärr. Man blir också både fullare och bakfullare när man har minskat på drickande så även om det inte är bra att man trillar dit så är det ändå ett tecken på att man är på rätt väg. Nu är det bara att ta nya tag.

Mick

Vet verkligen hur det känns, jag körde oxå i diket i fredags och blev full och ångest och elände dagen efter.
Nu tar vi nya tag och kämpar vidare ?

anonym11208

jag har bestämt mig för att skita i ångesten. Alla kan bli för fulla, gjort är gjort, och nu ska jag se framåt. Jag har förhoppningsvis lärt mig något av denna dumma fredag och den dumma alkoholen.