Satt och läste massa om alkohol, hur den förstör kroppen. Jag ser själv att jag ser trött ut och det är nog faktiskt det jag är mest rädd för, att bli rynkig och ful. Jag vet att det är värre med cancer och så, men det kanske är något jag kan se inom framtiden. Skitsamma! Jag är iallafall glad för att jag inte dricker mitt vin som jag brukar göra om kvällarna.

xoxo

Hjärnan blir verkligen kidnappad.. Ganska läskigt när man tänker på det egentligen, hur alkoholen tar över ens hjärna och gör sig själv till herre på täppan.. Hualigen. Måste påminna sig själv om att det fanns en tid då man inte drack alkohol alls och ändå hade roliga saker för sig utan alkoholförtäring!

anonym11208

jag sitter och surfar och kollar lite tv, och jag är sugen på vin. Ett litet glas bara, eller kanske inte litet, men ett glas kan jag väl få. Går och duchar först. Jävla A

anonym11208

men bara ett , kanske onödigt, javisst, men nu har jag borstat tänderna och det blir inge mer, man får vara glad för att man inte fortsätter dricka när man väl börjat.

anonym11208

helt klart för mycket att dricka, vet att det är alkholen som gör att jag känner ångest. längtar till i morgon, då har det förhoppningsvis släppt lite. Men varför blir det så här? Varför dricker jag alldeles för mycket?

farmor

Ja du, jag känner så väl igen mej. Jag kan inte svara på varför det är så svårt att dricka lagom. Jag har inte heller klarat det. Oftast alldeles för mycket för ofta.
Många här på forumet sa att jag skulle göra uppehåll med alkohol en tid. Men jag klarade max två dagar. Sedan ville jag inte mer.
Men en dag VILLE jag, "idag ska jag inte dricka vin, jag behöver inte något vin idag"
Nästa dag VILLE jag avstå vin igen, och nästa...nytt beslut varje dag...Snart tre veckor!
Det går! Jag vill!
Egen vilja och motivation är avgörande. Stöd från någon nära och forumet är värdefullt.
Vad vill du?

Mitt drickande ändrade lite karaktär när jag skulle sluta. När jag väl fick dricka blev jag mer omåttlig, fullare (eftersom ändå hade avstått) och jäkligt bakfull. Inte roligt!
Om man tänkt sig att dricka måttligt, så krävs en plan och att man inte KAN fortsätta tror jag.
Sen tror jag på att avstå ofta. Det finns otroligt många andra fördelar som jag inte ens kunde drömma om tidigare.

farmor

Jag tror verkligen på en plan och en stor beslutsamhet om man ska fixa måttlighetsdrickande. Just det att man inte KAN, istället för att tänka att man inte FÅR!

anonym11208

känns så bra att veta att man inte är ensam. Jag vill sluta eller i varje fall dra ner på det rejält. Ny vecka och nya tag!

xoxo

Fortsätt kämpa på @vinärgott! Det går inte för att hjärnan är dum och vill ha mer mer mer av sin drog. Det är kemi helt enkelt. så tänker jag iaf. Ny vecka nya tag, tillsammans fixar vi det här! :)

anonym11208

Jag tycker det är jobbigt när kvällen kommer, jag är ju så van att ta mig ett glas eller tre. men vanan ska brytas! Kramar till dig xoxo

anonym11208

måndag, tisdag och onsdag. Ioch för sig "lagom" mycket, men ändå. Därför har jag bestämt mig för att idag ska jag inte dricka. Jag vet att när jag skriver här så håller jag mig nykter.

Vi är olika och mår olika av alkoholen men jag tänker skriva vad jag märkt nu när jag slutat:
Alkoholen sabbade sömnen. Jag vaknade kl 4-5. Kom aldrig ner i djupsömn... Förödande för hjärnan.
Alkoholen ger en oro i kroppen
Alkohol spär på alla tendense till inflammation i kroppen som man har. Jag fick ledbesvär o hudåkommor - inte jättemycket.., men det är klart bättre nu
Alkoholen pajade magen.
Jag drog ner i långa perioder. Funkade hyfsat. Hade vita perioder också. Men perioderna med drickande blev värre och värre. skötte jobb och familj och var aldrig full i fel sammanhang men ändå. Det var inte bra.

Ja, jag vet att det är en oönskad nykterhetspredikan. Men ge akt på symtom som kan komma av alkohol. Och om din kontroll blir mindre och du dricker oftare, ge dig en chans med en längre nykter period. Det är inte så tokigt alls utan vin... Ganska skönt faktiskt. Det trodde jag aldrig, ska jag säga. Även om jag nu funderar över hur jag ska överleva Melodifestivalen i nyktert tillstånd.