A-djävulen får inte vinna igen!
Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.
Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.
Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.
Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!
Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.
Kramar
Lever jag?
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Välkommen hit igen, och en
Välkommen hit igen, och en stor eloge till att du vågar och klarar att ta tag i problemet. Funderade lite på sömnproblemet, jag har också haft problem med sömnen och haft lättare att somna (dock inte att sova "bra") med a, men jag har ersatt det med propavan (icke beroendeframkallande sömnmedel). Det gör att jag slipper känns oro inför sömnen (funkar inte sömnen så funkar ju inget annat heller). Jag tar en halv tablett ganska tidigt på kvällen, det räcker för att jag ska få sova natten igenom utan avbrott, vilket ger energi att tackla dagen. Bara ett litet tips som kan göra processen mindre tuff!
Tack bönsyrsan
Som svar på Välkommen hit igen, och en av Bönsyrsan
Det är kanske det jag behöver. När jag är pressad, sover jag sämre och har svårt att ens somna och då blir allt bara svårare. Har varit rädd för sömnpiller men det är kanske något jag ska prova. Sömnen är ju så viktig för ork och psykisk balans!
Har sådan huvudvärk sedan igår kväll. Det är väl avgiftningen...
Här är du ju! Men Vickan - my
Här är du ju! Men Vickan - my girl! Vad hände...? Eller ja, jag ser ju vad som hände så klart... Så fint att du är tillbaka igen för att söka stöd och hjälp. Du vet ju att det är ganska skönt och skriva här. Och du. Skämmas? För vem? För oss? Glöm det! Du är i rätt sällskap :-)
Nu var det ju ett tag sedan, men om jag inte minns fel så var det en himla massa stress och press involverat i ditt liv. Visserligen sprudlade du verkligen av energi och en hel del glädje också, men allt gick fort, fort, fort... Ibland kanske man måste våga att stanna upp lite och känna efter (ska jag säga... hrmmm... men nu skriver jag om dig).
Jag hoppas i vart fall att det här återfallet hjälper dig framåt. Att det ger dig den vissheten om att du och alkoholen inte är någon lyckad kombo. Du vet att du kan komma igen. Du har blivit nykter förut, eller hur?
Heja dig! Kram
... och för att svara på din
... och för att svara på din fråga - ja, Vickan, du lever. Du lever i allra högsta grad. Men nu ska du också börja leva väl.
konstnären
Vickan visst kommer jag ihåg dig. Tack för dina ord till mig värmer så. Känner så igen mig i din historia. Jag börjar inse inte jag heller kan dricka måttligt. Finns inga gränser när jag kommer igång. Nu vill jag leva nykter tills jag sluter mina blå ögon för gott. Jag kan och ska klara det jag ska förlika mig med att han finns kvar någonstans i hjärnkontoret, men jag ska inte vattna den jävulen. Önskar dig all lycka och du vi får ta en dag i sänder undrar hur många ggr jag sagt det.
Kram Konstnären
Muränan
!! Får tårar. Blir glad och ledsen, saknat, ibland läst och velat skriva men skämts som att jag inte kunde vara här och ja, massa press länge, länge. Tack för dina värmande ord. Jag ska lära mig att ta hand om mig på flera sätt. Nu meditation och promenader varje dag. Ingen prestation, bara våga leva....
Så glad att du fortsätter din nykterhet!
P&K
Så skönt att ha vänner här
Fel på sajten...
Jag skapade inlägg som inte gick att spa men så spårades ändå inlägg och endast rubrik och sedan en mening! Kan inte ta bort mina egna inlägg. Blir svårt att lita på en sådan sajt med dessa begränsningar... Tyvärr
Nytt försök, Konstnären
Leverjag
Hej Leverjag, gjorde du några emjoijs? då kan det nämligen bli krångligt när man publicerar. Jag har tagit bort dem som du fick upp där som inte lyckades gå igenom. Tack för din feedback. Det tar vi med oss. Du vill kunna ändra i inläggen, ta bort dem etc.
Vänliga hälsningar
Rosette
Kan ni ta bort inläggen, tack?!
Som svar på Leverjag av Rosette
Misstänkte att det var något sådant men då ska man inte få felmeddelan samtidigt som ett inlägg skapas OCH helst en standardtext i felmeddelandet som informerar om vilka tecken mm som kan orsaka problem...
Konstnären, mitt fullständiga inlägg..
... hoppas jag.
Så skönt att ha vänner här som kommer in i min tråd! Ja, du nu vet jag att även de bästa faller ;-)
Ja, vi håller varandra i handen och en dag i sänder. Och jag ska vara ärlig när jag börjar tro att jag har koll och börjar romantisera för då vet jag att du, Muränan och flera här kommer att ärligt påminna mig om hur det slutar och varför vi slutar.
Du är stark, glöm inte det! Kraaam
Modigt
Vad modigt av dig att komma tillbaka. Påminner om att man måste vara så försiktig för att det är så lätt att falla dit igen. Särskilt för oss som medicinerar med alkohol. Och du är absolut inte misslyckad, snarare lyckad som återvänder hit. Och det är så roligt att se alla dina gamla forumkompisar välkomna dig. Det är kul på det sättet med forumet att det ofta är några som kämpar tillsammans. En liten grupp! Lycka till nu, och ja, du lever och livet kan bara bli bättre.
Tack Sisyfos
Som svar på Modigt av Sisyfos
Det är verkligen ett bra forum med vänner som på sätt och viss nog känner varandra bättre än de vi träffar IRL. Vi läser om varandras vardag, längtan, knepiga tankar och sådant som vi nog aldrig berättat för någon annan. Jag känner verkligen för många här med hela hjärtat och det är skönt att vara tillbaka.
Gör om, gör rätt. Bara att gå vidare. Minns flera kloka personers råd här i början att liksom räkna ihop den totala tiden, trots avbräckor för att se resan mer positivt. Vi måste vara snälla mot oss själva. I alla fall behöver jag lära mig det!
Satte på musik som brukar göra mig lugn utan A (Norah Jones) och till min förfäran började jag tänka på vin och blev sorgsen. Det är så mycket i hjärnan som spökar. Jag måste verkligen vara uppmärksam på mina tankar. Min hjärna är inte frisk!
En dag i taget, dricka vatten, äta ngt starkt, inte vara hungrig, sätta igång med projekt eller träna, promenera, meditera eller liknande, så försvinner suget.
Ha en fin dag!
Kan verkligen rekommendera
En ny dryck som jag börjat göra, hett vatten på färsk ingefära, citron och m honung (gärna akaciahonung). Det är så gott och enkelt, varmt som kallt. Jag skär några skivor av en oskalad ingefära, häller hett vatten på och i med citron och honung om man vill. Stillar törst och sug. Dessutom är det tydligen väldigt hälsosamt. Alla hälsofanatiker startar dagen med varmt/ljummet vatten med citron i eller citron och ingefära. Honung är bra mot mycket, bla hjälper den levern läste jag någonstans...
/lever jag
Ditt omtag
Hallo där!
Instämmer med övriga i ett välkommen tillbaka. Tur ändå att du hittade tillbaka, det kan så lätt gå så mycket längre tid än så. Vet av egen erfarenhet då mitt återfall drog ut flera år på tiden. Ja, om man nu kan se det som et återfall då? Kanske var det snarare ett par månaders nykterhet under åren av allt för mycket drickande. Nåväl, det var då det, och så kan du snart med se på saken. Påminnelsen och hur de som fallit skildrar detta är tyvärr faktiskt ganska lika. Har vi en gång passerat gränsen till att inte kunna hantera måttligheten, så blir fallen bara djupare och tyngre. Det fina är att vi kan kliva av - och se till att avstå från att återvända till det som garanterat bryter ner oss.
Kraft önskar jag nu i början!
//PP
PP
Tack för att du tittade in och gav mig lite mer kraft ;-)
Jag läste ju din och många andras trådar när jag var ny för första gången. Och visst passade jag in i mönstret av återfallen efter en tid. Liksom manisk ibland, som att jag ville dricka tills det inte gick att dricka mer på em/kvällarna/nätterna.
Denna gång inte samma beslutsamhet som förra gången, då med mer ilska och djävlaranamma och kanske en prestation. Nu mer försiktig och beror nog på att jag förstått mer och vad det innebär på längre sikt. Konstigt nog är det bara ett beslut, inga kickar, ingen glädje som förra gången, bara ett måste... Som jag får göra det bästa av :-)
Kram
Tända ljus och långkok
I förrgår blev jag så sugen på att göra gryta och soppa på höns/kyckling med massor av grönsaker som jag handlade. När jag var yngre och studerade gjorde jag ofta PP höna och det är det godaste jag vet. Som balsam för själen.
Nu var det ju så att det var en tid sedan jag lagade mat alls (jag jobbade eller drack) så jag var tvungen att kolla på nätet och det var inget recept som jag kände igen. I vart fall utgick jag från flera och minnet. Det blev ju lite omständigt.. Kan man säga och sen middag blev det.
Men, jag fixade en kyckling curry gryta men riktig buljong och massa rotgrönsaker som blev jättegott. Nu vill jag samla familjen igen och tända ljus på bordet.
Idag hade jag igen besvären (var helt slut) då jag gjorde så mycket och hade en färdig grönsakssoppa på kycklingbuljong, plockat kött av kyckling och färdig pasta för de hungriga tonåringarna färdigt! Kunde verkligen njuta av att ta en promenad, meditera på bryggan, komma hem precis innan det blev mörkt, tända ljus på bordet och äta tillsammans hela familjen. En nykter och närvarande mamma, god mat och fin dukning i normal middagstid. Det är inte så dumt...
En bra dag och faktiskt inget sug innan maten. Halleluja! :-))
Stämmer väl in på det jag
Som svar på PP av Leverjag
Stämmer väl in på det jag själv upplevde. Första gången var det mer kraft, ilska och djävlar anamma även hos mig. Stridslysten kan jag nog påstå att jag var. Allt eftersom det blir flera nystarter har jag blivit allt mer osäker på att klara av det och känt osäkerhet. Är ju egentligen inte så konstigt. Ett återfall är ju samma sak som att temporärt förlora mot en motståndare. Vem blir kaxig av det?!
Därför hyser jag största beundran för alla oss som återvänder till en ny rond mot drickat. Det är alltid krävande men jag tycker att det blir allt mer krävande för varje rond vi går. Jag tror även att vi blir mer och mer oroliga att det ska gå åt pipan igen, därför höll i alla fall jag en lägre profil efter min första men tyvärr sabbade nykterhet. De flesta vet här vilken motståndare vi har i alkoholen, den är tuff. Men det värsta är ju att vi själva - vid varje återfall - har tagit ett eget beslut att ta det första glaset. Det tror jag är det smärtsamma i hela grejen. Vi kan ju liksom inte skylla på något annat än att det faktiskt var vi själva som förvållade situationen.
Det fina i kråksången är ju att det är högst mänskligt att begå en och annan tabbe. Det tycker jag i allra högsta grad gäller när det kommer till alkoholen.
Tabbar och alkohol, de går liksom alltid hand i hand. Dom är nog bästisar kanske?
Det gäller även de som bara blir på fyllan lite till och från. Sällan blir någon så smart av alkoholen som vi tror!
//PP
Ja, inte bli man kaxigare
När man förlorat och ingenting har man att skylla på...
Stark av dig PP, mig och många att bryta och försöka igen. Tack för att du är en av de som visar att det går att komma igen!
Ska läsa i din tråd och se vad som hänt sedan sist ;-) Ses!
Lever jag
Som svar på Ja, inte bli man kaxigare av Leverjag
Känner igen mig i allt du skriver. Vilken möda det har varit denna gång att bryta av, värre värre än någonsin. Lite tilltufsad är jag nu men energin har kommit tillbaka och jag känner mig glad över livet igen. När jag drack nu sist lagade jag ingen mat knappt. Nu har jag blivit duktiga flickan i helgen gjorde jag kålpudding och kalops riktigt god höstmat, gjorde det mysigt med tända ljus och fin dukning, kylde vasin ramlösa underbart gott.
Vet inte om jag jagar bort ångesten efter perioden med A, genom att göra rent och fint laga fina middagar baka bullar göra äppelkaka. Tror det.
Du denna gången ska vi klara det och vara stolta över oss.
Kram och styrka till dig
Konstnären
Ja, det är skönt att städa bort
dit som varit. Det första är att städa undan tomflaskor. Var på gång ett tag innan jag slutade helt denna gång.
Det är för min del inte bara lag/städa det som varit (hoppas jag), utan också något jag saknat och tycker om. Det finns tid och ork nu att lägga på annat. Jag vill också kunna laga mat utan att tänka på A, det är ett mål.
Jag tänkte för ett par dagar sedan att det borde funka med hypnos. Det som fungerar på den mest spindel och ormfobiska människan, borde kunna fungera omvänt med A, tänker jag. Ett tips till Alkoholhjälpen; Gör en deal med TV om att få smyga in undermedveten reklam som väcker avsky till alkoholen, så där som Coca-Cola gjorde. Vilken förändring för folkhälsan!!
Tills dess att detta har skett eller att jag hittat en hypnotisören så började jag igår att framkalla äckelkänslor och tänka på bilder av A. Idag likadant och jag kände verkligen äckel ett tag när jag tvingade mig att se olika A-bilder. Tänk om det funkar! ( en bild som jag framkallat är att jag ser en flaska lösningsmedel hällas i vinet innan det är klart.
Idag kbt-samtal, promenad med yoga på bryggan och fått lite måsten gjorda. Ringt till yoga-stället (jag har skjutit på det) och har tur att de startar upp en ny grupp ikväll så dit ska jag gå. Har också faktiskt börjat fundera på att gå på AA-möte och hitta en grupp som jag trivs i. Mer för att få gemenskap och stöd på lång sikt. Det är nytt för mig och ett väldigt stort steg!
Tänkte också att imorgon kan jag notera 7 dagar och blev sorgsen att jag gjorde mitt uppehåll i nykterheten. Det hade kunnat vara snart 1,5 år istället. Så himla onödigt och dumt. Så mycket tid, pengar och trevliga upplevelser jag gått miste om. Istället utsatte jag min kropp och själ för ännu mera stryk! En j***a självplågare jag är!! Men det värsta är att tiden med barnen jag gick miste om. Hua. Men inte titta bakåt, bara framåt. Ingen självömkan. Gör om, gör rätt. Nu är jag on track igen, ännu mer medveten om As grepp om mig och det är bra i det jävliga. ;-)
Glad att jag är nykter igen och styrka till dig Konstären och alla andra som kämpar på!
Ja, stolta och starka
Som svar på Lever jag av konstnären
Ska vi känna oss mer och mer för var dag Konstnären! Vad härligt att du också är tillbaka!
Styrka, mod och värme till dig! ❤️
Välkommen
tillbaks Vickan, eller Leverjag och det gör du ju eftersom du skriver här:-) Lika roligt varje gång att se människor komma tillbaka hit, och jag hör ju till dem som vet vad jag pratar om, fast åt andra hållet så att säga. Nu har jag varit nykter sedan början av juni, och varje dag känner jag en glädja över att vara i livet och slippa självföraktet och hopplösheten av det dagliga drickandet. En stor hälsning till Konstnären också när jag ändå är på gång. Ja att göra bra grejer i vardagen gör susen, som ni gör och lagar god mat till exempel. Jag motionerar varje dag genom att spela golf, men även bara promenera och det stärker mig i min nykterhet och att må bättre. Tips på bra grejer att dricka kan man aldrig få för mycket av, ska testa det du nämnde. Styrkor till dig och alla andra, A är ingen fiende att leka med har jag insett.
Kommer ihåg Fenix
Och Dina turer i din tråd. ;-) vad glad jag blir och vad härligt att du håller i och mår så bra!
Jag toktränar inte som sist. Jag måste jobba med stress och balans annars fortsätter jag som förr.
Visst skönt med promenader på hösten! Det är bra med tips och råd här. Såg nyss glöggtips i forumet jag ska prova ( äppelmust med glöggkryddor)
Ja, förstod nog inte vilka klor den elake fan satt i mig. Nu på riktigt, en fajt för resten av livet...
Idag 7:e dagen
Tänkte på fredagsmiddag och då kom det-vin! Flera gånger efter lunch. Vad tråkigt, inget att se fram emot. Fredag utan vin... Bort mer dig din jävel i mina tankar!
Nu berättar jag för mannen hur det känns. Får stöd och tror att det är lättare för honom att veta vart jag befinner mig för tillfället. Han slutade dricka helt för några år sedan. Han kan emellanåt dricka lite skumpa vid enstaka tillfällen. Vill vara en förebild för barnen. Mycket sport och skjutsande till och från träningar och matcher. Och tur är det, med tanke på att jag inte klarat att vara nykter i några längre perioder och ofta inte kunnat skjutsa.
Är mer öppen nu. Fattar att jag behöver stöd och inte vara den dör duktiga starka som klarar allt själv. Det här är en väldigt stor utmaning. A har funnits med så länge och är förknippat med så många trevliga tillfällen men också några riktig otrevliga. Jag är en riktig beroende-människa. Av eller på, inget lagom.
Inget system idag och inget hemma. Det är bra. Jag fortsätter på vägen mot ett bättre liv..
Trevlig kväll och styrka till er alla!
Hittat länkar till hypnosterapi
Någon som har erfarenhet av dessa eller hört ngn som har?
Ex på Behandlingsställen:
http://sseah.se/butiken/ljudfiler/antligen-alkoholfri-nedladdning/
http://www.varden.se/vardgivare/södermalm/15257/psykisk-hälsa-grinden-c…
http://www.alkoholterapi.se/hypnos
Ljudbok:
http://mindly.se/vanor-och-beteenden/drick-mindre-alkohol-mp3-ljudbok/p…
Två appar:
https://itunes.apple.com/se/app/sluta-dricka-hypnos-alkoholberoende/id5…
https://itunes.apple.com/se/app/alkoholberoende-hypnos-behandling/id900…
lever jag
Som svar på Hittat länkar till hypnosterapi av Leverjag
Kul att du mår bra och jag blir så glad för dina inlägg. Mellan 16 och 18 är en farlig tid på dagen, har vart fall varit så för mig. God mat och vin har ju följt mig många många år och det är inte lätt att bli av med den ovanan. Jag kör inte alkoholfria drycker för mig är det en påminnelse om att det finns något starkare. Just nu kör jag med vatten eller mjölk till maten. Det enda jag har i huvudet nu är att jag inte ska vara bakfull i morgon vad som än händer mig. Så lär jag få leva nu. Meditationen ger mig mycket. Och min älskade hund som pockade på min uppmärksamhet när jag var inne i den nu hoppas jag sista perioden. Hon är så glad nu, hon avskyr doften av vin, ryggar tillbaka och drar sig undan, givetvis ser hon oxså att man blir en annan person. Duren är mycket klokare än vi. Julen blir inga problem tror jag i alla fall, jag gillar julmust. Får lägga ner min jultid på goda små rätter. Hypnos har jag aldrig provat undrar om jag skulle klara det är nog för spänd, skulle gärna prova.
Må bra vickan om jag får kalla dig det
Konstnären tänk att vi ska vakna pigga och alerta i morgon
Känner igen mig i dig
Känner igen mig så i dig.
Dock har jag inte tidigare gjort något försök att sluta. Jag har väl helt enkelt inbillat mig att det inte varit något problem tidigare? Men jag insåg för en kortare tid sedan att "vin-kvälls-avkopplandet" några ggr i veckan övergått till ett "måste" varje kväll..?
Jag började känna mig sliten, trött, olustig, seg, tappade glädjen och nyfikenheten på livet och humöret åkte upp och ner hela tiden.
Att aldrig få vakna riktigt pigg och utsövd på morgonen och den ökade stresskänsligheten (som inneburit att man hela tiden finner fler och mer påhittade orsaker till att ta ett glas vin).
Jag vill och jag ska sluta umgås Mr.Vin på kvällarna. Han förstör mitt liv.
Det kommer inte bli lätt men det måste gå.
Glad och imponerad över att läsa att du är här igen efter att lyckats en längre tid och nu vill lyckas igen. All lycka till! Det här kommer du att klara!?
Drack mjölk till maten och yogavärk
Som svar på lever jag av konstnären
Det har inte hänt på säkert 10 år. Fläskpannkaka och rårörda lingon och då gick jag och tog mjölk till maten. Blev förvånad själv :-))
Gud vad svårt det var med yoga!! Jag har provat pilates men detta var någon Hathaway/Ashtanga -variant ( inte så insatt i namn och betydelser) och vet ni det var bara jag och läraren!! En egen PT (som fnittrade åt min orörlighet, tror jag) och det var skitjobbigt att göra de där rörelserna rätt. Ser så lätt ut när de gör men oj vad styrka och smidighet det ligger bakom. Jag undrade om jag skulle kunna lära mig. Javisst ( några års träning bara). Nu ont på konstiga ställen. Det bästa var i slutet så fick jag ligga, hon bäddade in mig i filtar, la en örtkrydda över ögonen och började massera nacke och fingrade uppåt knoppen. Gud så skönt. Jag flög. Mitt huvuds innehåll svävade iväg. Jag har sådana spänningar i hela axel, nacke och huvud!
Mindfulness övning, promenad i dassigt väder. Hemma kom den där rastlösheten. Lugna ner, ta värktablett, värma nackkudde, göra ingefära, citron, chili och kanel och slå på hetvatten. Så, nu lugn igen :-)
Ja, Fling så blev det för mig
Ja, Fling så blev det för mig med och det blir bara värre om man fortsätter sitt kvällsmys m Mr. Vin. Till slut har man inget mer än självföraktet och misären kvar. Det går utför om än sakta för många. Du är värd mer och är en vackrare, mer levande och hel person utan A. Lovar!
Tack för uppmuntran och bra att du läser och skriver. När du startar din tråd kan det fungera som din dagbok där du är helt ärlig mot dig själv. En bok för tillbakablick nör du kommit längre och tvivlar på det nyktra livet. Har du börjat?
Bestäm dig, en dag i taget, minst fem -7 dagar. Då börjar du känna skillnad. Jag stöttar gärna dig och du får gärna göra detsamma!
Kram
Saltlakrits och mörk choklad
Är jag helt fixerad vid smaker att stoppa i munnen? Skit samma.
Alltid älskat salt lakrits och mörk choklad och kan tipsa om en sort godispåsar m Stevia istället för socker som fanns på apotek Hjärta. Heter Nellie, Dellies och finns i olika smaker. Saltlakritsen jättegod. (Stevia är en rot som smakar sött men påverkar inte kroppen som socker eller än värre, sötningsmedel.) Mörk choklad med kakaosmör och hög kakaohalt innehåller inte mycket socker. Choklad och kanel stimulerar välbefinnande, så jag fattar varför jag alltid älskat den kombinationen. Endorfinpundare som jag är :-))
Tack, javisst har jag börjat!
Tack så vänligt av dig. Jag säger detsamma. Såklart vi hjälper varandra! ?
Ja, jag har börjat att sluta.? Det har gått knappt en vecka än så länge och jag tar en dag i taget. Mycket av min energi går just till att bryta själva "kvällsvanan" med att "koppla av" med "ett" glas vin och att sluta tänka på vin som belöningssystem. Jag har också märkt att det varit mycket lättare dom kvällarna som jag varit och tränat på kvällstid mot i normala fall på sen-eftermiddagen. Jag styrketränar och PW. Efter träningen så har jag känt mig så härligt trött i både kropp och knopp att jag inte ens orkat tänka på Mr.Vin de kvällarna. Jag ska fortsätta att träna senare framöver och hoppas på att det kan hjälpa mig lite. Helgen har också gått bra hittills. Inget vin och det ska det inte bli heller. Det är inte lätt, tankarna försöker hela tiden att lura mig men jag strävar efter en bestående förändring. Att få må bra, bli pigg och hitta tillbaka till glädjen i livet.?
Förra gången jag slutade
Som svar på Tack, javisst har jag börjat! av Pepparkakan
Förra gången jag slutade tränade jag varje dag i början och fortsatte sedan med cykling flera mil några gånger i veckan. Gick ner massor och hade hjälp av endorfinerna. Träning är jättebra. Vad smart att byta tid på träningen!
Jag har inte tränat så hårt denna gången, behövt ta det lite lugnt men känner att jag behöver få igång kroppen ordentligt nu och behöver också den belöning det ger efter ett svettigt pass.
Ha en fin kväll!
Funderar mycket, högvarv på kontoret
Jag är inte alls lika euforisk nu som nör jag sist slutade med A. Känner inte skillnader lika mycket men ser skillnader. Tycker jag blir tjockare, ser inte friskare ut och känner mig inte så mycket piggare. Det tar tid. Jag har ett beroendebeteende även om jag inte dricker. Väntar på att det ska vända.
Funderar mycket över vem jag är, vad jag blivit och vad jag vill. Det är inte så lätt. Det flaxar hit och dit i kontoret. Eftersom jag började dricka igen, undrar jag vad som ska få mig att hålla ut denna gång. Just nu är jag osäker på framtiden. Ber om att ha viljan att förändra mitt liv och stå emot A.
Funderar över varför jag missbrukat, varför jag ser ner på mig själv. Jag vill lära mig att vara rädd om mig och lära känna mig på riktigt. Våga lita på mig igen. Alla säger att jag har sådana fantastiska förmågor, kunskaper och erfarenhet, men det är som att jag inte känner så själv. Jag är rädd, rädd för att misslyckas, rädd för att fatta beslut... Ja kanske rädd för att våga tro igen!
Vad var det som hände på vägen, inuti, trots alla talanger och möjligheter. Varför tillät jag mig inte njuta av mig och livet? Det är sådant jag behöver komma vidare med... Jag tror jag behöver lära mig att tycka om mig själv precis så som jag är... Just nu känns det svårt. Har ju så lätt för att tycka om andra människor.
Söndagsfunderingar, fint väder och fars dag. En dag i sänder...
För en halvtimme sen ville
För en halvtimme sen ville jag verkligen dricka, men nu har jag läst igenom hela den här tråden och suget har minskat ordentligt. Så glad att jag hittat till det här forumet.
Varför man blir beroende har nog många anledningar. För min del ligger det både i gener och miljö. Vissa föds med en ökad risk att utveckla beroende, andra inte, men alla har förmågan att utveckla det. Våran hjärna är ju som den är, den reagerar på stimuli på det sätt den gör oavsett om det bra för oss eller inte. Vore schysst om man kunde gå in i hjärnan och plocka bort beroendegenen eller genom medicin blokera hjärnan att skicka signaler till belöningscenter när man dricker.. Fick nån medicin som skulle ha den effekten men det funkade inte... efter att först ha lovordat medicinen fick jag efteråt veta av behandlaren att medicinen bara funkar på vissa... Då hade jag redan lagt ut typ 600 spänn för den.. Men men, det var då. Nu kör jag utan medicin men mer erfarenhet och kunskap! :)
Fint att se att det går
Fint att se att det går framåt Vickan (för mig är du Vickan...). Det är så skönt att se att man kan orka komma tillbaka igen. Att det är möjligt.
Kämpa på min vän. Styrkekramar från mig
terapi, hypnos
Hej, Leverjag! Jag skriver här första gången, men ville kommentera den där terapi grejen. Jag har gått nu 5 gånger i alkoholterapi+hypnos i www.alkoholterapi.se och är mycket-super-hyper-mega nöjd! Jag verkligen känner att jag håller på att omprogrammera mitt undermedvetna och den där terapi handlar ju inte bara om alkohol som sånt utan att också orsaker (stress, oro, rädsla för kommunikation, depression what ever). Enligt terapeuten är det viktigaste att hitta sin inre ro (för vi egentligen är ständigt oroliga, rädda, stressade etc) och då i princip löser allt annat också. Men som sagt de där grejar med hela ämnet komplext och mycket bra enligt mig. Jag har nu även börjat lära mig självhypnos hemma. Funkar faktiskt! Också mindfullness. Jag har aldrig varit nån större esoterik eller woo-doo fänn, men den där grejen tror jag på! Det går att programmera om sitt undermetvetna och livet blir fantastiskt!
Va trevligt att hitta nån annan, som också är intresserad av sånt och tror på det!
Villedotter
Fling, vad bra att min tråd
Som svar på För en halvtimme sen ville av xoxo
Fling, vad bra att min tråd tog bort ditt sug. Ja, precis så har jag tänkt och därför varit lite inne på hypnosterapi. Det kommer åt det undermedvetna också. Eftersom jag är en verbal, analytisk och ganska påläst människa kan jag intellektualisera och resonera om hur saker och ting hänger ihop. Jag vet hur sambanden funkar och varför jag fungerar som jag gör, MEN, det förändrar inte mig. I många år har jag känt att det finns lager av mig som är så hårt skyddade så inte ens jag själv med största vilja kommer åt dem. Det var då jag började fundera på hypnosterapi. Nu ser jag att det är en vanlig och framgångsrik metod för att bota missbruk men också de bakomliggande orsakerna. ( se inlägg längre ner)
Har oxå funderat på medicin, men märkt att det är många som inte blir hjälpta. Läkare säger att de tre idag använda medicinerna för sig eller i kombination fungerar väldigt bra. Jag vet inte hur de fungerar på mig, men helt klart värt ett besök. Trist att du fick lägga massa pengar i onödan.
Det är verkligen spännande med hur våra hjärnor fungerar och hänger ihop med vår kropp och själ! Tror västerländska läkare nu äntligen börjar ta till sig av den österländska läkekonsten och börja titta på hela människan, inte bara laga, medicinera ett av alla symptomen som vi gjort alldeles för länge.
Vickan ❤️ Muränan
Som svar på Fint att se att det går av anonyMu
Vickan ❤️ Muränan
Villedotter, spännande. Jag
Som svar på terapi, hypnos av Villedotter
Villedotter, spännande. Jag vill veta mer. Tror också på att omprogrammeras sitt undermedvetna och att det kan gå fortare med hypnosterapi. Tack för att du delar.
Hur lär du dig själv? Kan du säga vilket företag/terapeut du går till? Betalar du privat eller går det på högkostnadsskydd?
(Inte heller något änglar finns eller hokuspokus fan)
Du klarar det här!
Du klarar det här!
Du är bra, du är du och du är fantastiskt duktig som har kommit så här långt!?
Har läst på detta forum i
Har läst på detta forum i flera år, följt er alla. Vet att jag har ett riskbruk, dricker vin dagligen. Gör några försök att begränsa mig men....det går några dagar sedan sitter jag där med mitt djäkla glas med vin.Kanske jag denna gång lyckas, vill göra ett seriöst försök. I morgon blir min första dag. Ja kära nån hur kunde jag låta detta gå så långt. Skrev ett inlägg just här i din tråd eftersom du "leverjag" var den ända som var inloggad, har dessutom tidigare följt dig.
lever jag
Som svar på Idag 7:e dagen av Leverjag
Helgen gick fint och inga tankar på A. Vad kan man mer begära. Nu ska jag gå till min sten vid havet och ta min hund med mig. Lite flytande tankar och tacksamhet för att jag är nykter idag. Morgondagen vet vi inget om ännu.
Kram och styrka till dig
Konstnären
LeverJag, du adresserade ditt
LeverJag, du adresserade ditt meddelande till fling men det lät på innehållet som att det var menat till mig (xoxo) ? :)
Medicin i kombo visste jag inget om faktiskt, tack för tipset! :) Just nu känner jag iaf att jag klarar mig utan. Att slippa ångesten och skammen de senaste dagarna har varit motivation nog! :) och självklart forumet, det har verkligen en enorm effekt på mig. När jag tänker att jag vill dricka poppar nästa tanke upp direkt: "vad ledsamt att skriva i forumet om att jag inte lyckades stå emot idag". Det är aseffektivt:-) vill liksom inte göra nån besviken med att jag misslyckats. Vet att det borde handla om att inte göra mig själv besviken men just nu nöjer jag med att rädslan för att göra andra besvikna fungerar.
Det är svårt att vara medveten och påläst som du säger då man är så smärtsamt medveten om vad man gör och varför men inte lyckas förändra det... Intellektetet och känslorna känns "disconnected" typ. Väldigt svårt då att nå en långsiktig beteendeförändring tror jag. Österländsk filosofi är jättebra tycker jag. Inom dialektisk beteendeterapi använder man sig ju mycket av det som en del i behandlingen. Böckerna "Vem bestämmer i ditt liv?" Och "att leva ett liv, inte vinna ett krig" är riktigt bra tycker jag. Åsa Nilssone och en till författare är det som skrivit dom, både är psykiatriker (tror jag? :-s).
Meditation och mindefulness tycker jag själv är bra sätt att komma i kontakt med sina känslor. Yoga kan också vara det beroende på om fokus läggs på den fysiska eller "andliga"-biten. Andling= Yogadelen med fokus på lugn och andning. Är väldigt oreligös av mig därför ville jag företydliga det sista. Nu måste jag sluta! Ha en bra dag alla och kämpa på!
Stämmer xoxo
Det var menat till dig. Var nog lite trött. Bra att du förstod det :-)
Tack för tip, den ena boken tror jag att jag har. Svårt med kontakten, ja, mellan känsla, tanke och handling. Det är vad kbt fokuserar på,myror jag. Att koppla ihop dessa, få balans och styra dem rätt. Jag har typ stängt av det emotionella för att överleva och det går ju inte bra. Har massor av känslor som jag lärt mig ignorera under lång tid. Överlevnadsstrategi som inte fungerar så bra i längden...
Hoppas det går bra för er andra där ute i regnrusket! Fortsatt nykter är jag idag
Hej återigen!
Hej återigen!
Vad trevligt att du hittade in i min tråd. Blir så glad av besök. Imorgon startar du. Vad bra! Hoppas du gjort alla nödvändiga förberedelser som att inte ha A hemma och ... Ja, du vet allt det där som vi hör på forumet tjatar om. :-) startar du en egen tråd?
Ja, hur kunde det bli så här. Läste några artiklar mm om beroende och det kommer ofta smygande. Helt plötsligt är man fast. Å, det tig nog ett tag för mig innan jag fattade att jag inte längre kunde dricka kontrollerat. Att suget fanns varje dag och att det ofta inte var nog innan jag somnade eller druckit upp det som fanns hemma.
Välkommen och stålsätt dig nu vid starten. Det går och det blir lättare. Vi stöttar varandra!
Tycker Freedom är bra nick
Står 100 för 100% eller? Tack fö att du hejar på mig! Det kommer jag att behöva många gånger på vägen.
Just nu ganska stabilt med Göran som kommer och går kraxandes, viskandes och ibland gapandes i mitt öra (huvud). För er som inte vet kallas numera A-djävulen för Göran. ;-)) han kom till pga av paddans ordersättning. Inger ont om namnet Göran alltså.
Förra gången jag slutade var det mitt sommarens värmebölja och då drack jag A-fritt. A-fria ölen läskar så bra och jag gillar öl. Avskyr söta drycker till maten. Denna gång tänkte jag att nej, det där kanske är att behålla beteendet (läs beroendet) ändå. ( vet många som har olika inställning till det där) idag var jag hungrig, handlade och hade redan innan jag kommit dit bestämt att handla A-fritt. Tre små burkar blev det. Och vad hände drack upp alla tre innan maten var klar! Så, missbrukarbeteendet sitter i och antagligen satt Göran och kraxade om varför det inte kom ngt rus. Drick en till, vetja. NU!
Herregud, vad jag blir trött på mig själv ibland...
Nåväl, man blir mätt och otörstig av 3x33 cl A-fri öl också, så då var det lugnt till middagen och efter det.
Imorgon kan jag räkna tvåsiffrigt igen. Äntligen! Vill räkna månader, år nu helst. Jag behöver ta mig dagarna, en och en och lära mig att leva i den verkliga vardagen..
?JAG BER OM ATT HA VILJAN ATT VÄLJA NYKTERHET OCH MODET ATT HÅLLA UT!
Sov gott alla forumvänner. På återseende.
? duktig du är ❤️
Som svar på Tycker Freedom är bra nick av Leverjag
? duktig du är ❤️
Känner igen detta så väl som
Känner igen detta så väl som du skriver, jag har flera gånger köpt lättöl istället för starka grejer i hopp om att hålla mig nykter , och då har jag surplat i mig allihopa medans jag lagat mat, men jag blev iaf inte full och det var ju huvudsaken, men beteendet finns ju där.
Jag hejar åxå på dig, vi fixar detta alla tillsammans.
Idioten! Sover egentligen
Idioten! Sover egentligen
Egentligen ligger jag och sover nu :-)) men såg att du varit inne i min tråd och efter tandborstningen och allt, ville jag skicka dig en hälsning. (Du kanske är vaken, tänkte jag)
Din tråd är borta (väl?) men inte DU ? Hoppas du vill ge lite statusuppdateringar i min tråd så jag vet hur det går och du, jag hoppas du är rädd om dig!
Sov gott! Det är en ny dag imorgon med nya möjligheter. Ses?
(Mick, får jag hälsa på timorgon :-)
Jag är snurrig. Din tråd är visst kvar...
För trött. Godnatt
lever jag
JAG VILL ALLTID VARA NYKTER, JAG VILL DÖDA GOJAN, JAG KAN JAG SKA, LIVET, LIVET VILL JAG HA OCH JAG SKA STYRA MITT LIV NU.
Kram Konstnären
Konstnären, vi får be
Våra böner så Gojan kroknar och trillar av pinn och helst dör!! Heja dig.
Jag blev bjuden på en mysig lunch idag och frågan om ett glas vitt vin kom upp. Nej, tack. Inte idag, sa jag. Och suget kom starkt men kort.
J
Gick förbi massor av trevlig ställen där folk satt med kaffe, mat, vin och champagne. Då, kände jag. Ska jag aldrig mer få uppleva detta? Ska jag vara den som inte kan dricka tillsammans med vänner och samtala. Varför? För att det väcker ett sug hos dig som gör att efter den trevliga stunden, går du hem och super sönder ditt liv. Jaha, ja just det. Så var det ja. :-/
Det var 10 dagar igår. Nu elva och läget är lugnt nu. Nu börjar prövningen på allvar... Hålla i och hålla ut. Inte falla och ta det där förrädiska glaset.
Tre musketörer, trion Mick, Freedom och Mr.X (Idioten)
Ni verkar ha hittat varandra. :-)
Vi är några som började ungefär samtidigt och det känns fint att följa framgångarna och Se hur alla stöttar och peppar.
Vi ska följas åt länge, länge hoppas jag oavsett oavsett hur det går på vägen. Tror det är superviktigt att inte sluta läsa här även då det går bra eller om någon kört i diket. Snabbt fram med bärgare, upp på banan så puttar alla här på.
Kram och fortsatt styrka till er och alla andra här!
Starkt Leverjag att du stog
Starkt Leverjag att du stog emot när du blev bjuden på vin idag.
Jag har många gånger oxå tänkt som du, " ska inte jag kunna sitta och ta några öl och ha trevligt som mina vänner "
Den tanken har alltid dykt upp alla dom gånger jag försökt sluta med A, det har alltid slutat med att jag inbillat mig att jag kan dricka måttligt, och det har kanske lyckats en gång eller två, men sen har det som vanligt gått åt skogen.
Visst ska vi följas åt här för en lång tid framöver och stötta varandra, och koncentrera oss på att inte ta det första glaset, klarar vi det så kan vi inte heller få i oss det 10e glaset. Grattis till dina 11 nyktra dagar, och kram till dig med ?
Tack för hejarop!
Tack för hejarop!
Ha en fin dag och ta en promenad i solen/dagsljuset om ni kan. :-)
Evolution och depressioner
Måste bara dela med mig av en film på UR play som jag tycker är bra och intressant:
http://urplay.se/Produkter/185809-Vara-sjukdomars-historia-Depression
Jag tror många av oss här har reagerat (sunt) på flera av dessa faktorer och med alkoholen försökt må bättre.
Kram på er ❤️
Andra dagen av 13 som jag
Andra dagen av 13 som jag vaknar hel
Först nu,,de senare dagarna har jag vaknat utan smärta och dåligt humör. Tanken och humöret är klart och jag känner att jag sovit på riktigt. Tänk att man glömmer hur det känns att fungera utan A.
Jag mediterar och promenerar i ljuset varje dag. Behöver hjälpa huvudet med bra tankar och kroppen hänger iPod men knoppen, så den hjälper oss att må bra om vi tar hand om den. Jag har yogat lite och jag kan varmt rekommendera yinyoga som både hjälper oss att släppa på den stela bindväven som låst sig i min kropp, hindrar cirkulation och rörlighet men inte minst får mig att slappna av på ett sätt som är bättre än sömnen. Otroligt skönt.
Jag sprang på Cajsa Wargs butik häromdan och vad härligt att gå in där. Massor av ekologiskt, färskt, chark, snacks mm, men också fik och färdiga maträtter att ta med. Dyrt, inte farligt och när jag tänkte till vad jag redan sparat på att inte dricka så är det ingenting. Unnade mig goda kryddor, vinäger, te, såser och köpte en stor flaska Gingerbeer. Jag älskar ingefära och den här drycken är inte alls öl-lik, den är en ingefäraläsk med den dörr hettan av färsk ingefära. Jättegod och bra alternativ om suget kommer!
Han en fin dag alla. Att vara nykter är verkligen värt att kämpa för. Det blir bara bättre.
Det låter underbart, jag blir
Det låter underbart, jag blir verkligen inspirerad och motiverad när jag läser på din tråd, och du är ju jätte duktig.
Nu hjälps vi åt allihopa att hålla oss på banan.
Trevlig helg ?
Jaa..a, det är så värt att
Jaa..a, det är så värt att kämpa för, ett liv i nykterhet!
Allting blir bara bättre och bättre med tiden!
Du kämpar på jättebra tycker jag och du är i högsta grad inspirerande!
Trevlig helg!???
Mick och Fling, det är så
Mick och Fling, det är så härligt att ni finns här och peppar oss andra så bra och själva gör sådana framsteg. Verkligen!
Idag fredag kväll och den 14:e dagen snart till ända
Sitter m ett glas Tonic och äter lite godis. Jag är nöjd, nykter och helt närvarande. Jag är mycket glad att jag valt bort A i nu två veckor. Jag är här nu, i livet, lyhörd och känner mer av nyanserna i mig, mina medmänniskor och naturens skiftningar. Mitt sinne är mestadels lättare och skrattet bubblar fram lite då och då. Jag är tacksam.
Det går framåt. Jag har mina tankar på A och särskilt när maken betedde sig riktigt illa i morse och det är fredag. Jag hade sug och tänkte mycket på hur det ska gå att ha middag och festligheter hemma om vi båda är nyktra. Så många som blir obekväma då.
Idag tänkte jag mig in i att kunna ta vin på en middag i framtiden, gick in i det och undersökte hur det skulle vara. Bara 1-2 glas tillsammans med andra. Jag kände då uppriktigt att det går inte. Jag kommer att vilja dricka mer senare och suget kommer att få mig att vilja dricka utöver de där tillfällena och hemma och vid fler tillfällen. Jag verkligen insåg att nej, det går inte. Då börjar det igen. Då väcks mitt sug som tar mig tillbaka till ångesten och den gråa filten.
Var Sugen på A-fritt tidigare ikväll och tänkte på om jag skulle köpa A-fritt på systemet. Hade inga problem med det förra gången jag var nykter och nu kände jag, nej, usch, dit vill jag inte gå. Det är annorlunda nu. Jag är mer rädd för A.
Jag gör en resa nu som är mycket positiv. Jag utvecklas som person och kommer i kontakt med mig igen och den resan är viktig. Jag kan inte göra den med A. Jag har en mycket större medveten närvaro och jag hanterar situationer på ett annat sätt. Två människor har nu sagt att de ser en stor skillnad på mig (blicken) utan att veta att jag har slutat. Någon sa till och med att det såg ut som jag gjort ett lyft.
Det händer grejer och då har det ändå gått en kort tid. Men det är stress oxå som jag jobbar med. Daglig meditation och promenader och det gör gott för kropp och knopp.
Uthållighet är den vän jag behöver mest nu. Tro och tid att nå mål som välmående, enkel lycka, balans och meningsfullhet, önskar jag mig också.
För mig är det 14 dagar idag och jag vill inte dricka. Belöningarna kommer längs vägen.
Trevlig helg! ?
Lever jag
Som svar på Mick och Fling, det är så av Leverjag
Tack för att du tänker på mig ibland det värmer. Jag mår bra och en dryg månad har gått. Det tog tid denna gången, segt har det varit. Även jag har börjat skratta och mannen säger till mig att jag har liv i blicken nu, innan var den helt död. Alltid något positivt. Klockan är nu halv fyra på lördag eftermiddag och just då brukar det vara kritiskt. Visst finns tankarna där på A det skall icke förnekas. Men oj vilken karusell det skulle bli, nej det vill jag inte. Drar mig för att bjuda hem folk som vi borde göra nu, tänker att så stelt det skulle bli, men det behöver det ju inte bli. Var det så himla kul innan när jag var packad när gästerna kom, nej. Jag. Jag vill inte känna ångesten igen, nu är den helt borta. Minns nu sist när jag försökte vila och hade myror i kroppen och fick gå upp för lite påfyllning, det var inget liv. Jag håller på med min meditation och dagliga promenader till min sten vid sjön. Blir lugn i sinnet. Jag tycker du är sååå duktig. Jag har en bok som jag kallar min bibel den heter Hemligheten och går ut på att man ska vara tacksam varje dag. Så jag börjar min dag med tacksamma tankar kring allt jag redan har. Fin helg till dig. Vad som än händer i kväll ska jag inte dricka alkohol, förresten finns inget hemma.
Kram till dig
Konstnären
Leverjag, härligt att läsa
Leverjag, härligt att läsa hur bra du lyckas ?
Konstnären, behövde gå in då
Konstnären, behövde gå in då det känns jobbigt nu och då såg jag din hälsning. Ja, nu är en kritisk tid och jag har oro och lite stress. Så mycket som inte blivit gjort och så mycket att ta tag i hemma så det ramlar över mig. Vattnade alla blommor tidigare idag och höll på m tvätt och tänkte mycket på A. Jag tror det var du som skrev att med A gick ju städningen i ett svung eller liknande. Jag är så medveten om att vid den här tiden så hade jag tagit mitt första glas och göromålen hemma hade känts lätta. (Får energi av A till en början) Det blir några till och jag kan få mycket gjort men sen vänder det och jag kan inte få någonting gjort till kvällen.
Jag är inte heller social fast vi borde. Det känns för svårt nu och de flesta vill ju ha vin till maten och gärna en drink. Vi har vänner som jag berättade för förra gången jag slutade m A. Vi träffas knappt längre. Mitt beslut då påverkade min väninna men nu sist vi var på middag, då var det rena svamlet redan till middagen. Inget roligt, för det går inte att prata m folk som är helt inne i sin värld. Mitt äldsta barn/tonåring kommenterade det några veckor senare när jag berättade om mitt beslut att sluta igen och om mitt beroende. Ja, du såg ju hur det var ställt med paret x sist. Då tänkte jag också. Ja, det var nog värre nu igen. Kom ihåg att jag tänkte förra året att min vän måste ha hjärnskador. Blir knäpp, svartsjuk, manisk och negativ. Hon är inte glad längre. Det har förändrats de sista tre-fyra åren. De är alkoholister men otroligt nog fina jobb, bygger och designar sina hus i både Sverige och utomlands och håller fina hov med många vänner, trots det. Jag undrar ibland hur deras barn känner. Barnen har allt och föräldrar som bryr sig men alkholen är en stor del av deras liv och umgänge. Det måste ju spåra ut när man har druckit så mycket och så länge, förr eller senare, tänker jag.
Tänker på hur viktigt det är med meditation nu när det känts bra ett tag. Jag vet inte men känner mig plötsligt stressad och orolig. Då blir suget stort. Har heller inget hemma och det är en viktig förutsättning nu.
Härligt att du är stark och påminner dig om tacksamheten. Viktigt att ha vanor för lugn och positiva tankar, varje dag. Det behöver jag lära mig att hålla i när jag har mycket i huvudet.
Den här dagen känns tung, men jag tänker inte dricka. Det blir bättre imorgon. Ska nog ut på en promenad och rensa tankarna!
Kram
Stress och press
Känns som vi är så många kvinnor härinne som dränker vår stress och känsla av otillräcklighet i alkohol. Men du klarar det här. Tycker att det finns ett sånt lugn i dina inlägg. Och jag tror att man ska vara rädd för alkohol så fort man har börjat med att använda a för att koppla av eller som belöning. Och vad alkoholen gör med oss vid långvarigt missbruk vill jag inte tänka på. Det är så ledsamt hur många människor som faktiskt fastnar i missbruk. Det finns nog så många välfungerande på ytan som är mitt i ett missbruk, det förstår man ju när man läser här. Och jag undrar hur många av alla twittrande politiker som skriver galenskaper sent på nätterna som tittar för djupt i flaskan. För oss som har insett våra problem så är det ju bara att fortsätta att ha stor respekt för alkohol i framtiden. Beroendet slår nog till för många.
Ja, det är liksom tvärtom som
Ja, det är liksom tvärtom som havet
Lugn yta men storm under ytan. Fasaden spricker efter en tid och det finns bråk och jobbiga händelser i sådana familjer ofta även om man har mycket trevligt tillsammans med alkoholen. Alkoholen skapar en avgrund och tomhet när vi vant oss med den. Den ska fyllas med nytt.
Ja, idag med pendling, båda heltidsarbetande och krav på tränad kropp, fina hem, matlagningskonster, kalas, fina middagar, vänner och fritidsintressen... blir det för mycket och detta upplever kvinnor i hög utsträckning. Vi får sänka kraven och vara väldigt vaksamma mot alkoholen som har blivit en tröst när livet egentligen behöver omprioriteras. Lösningar som gör att vi mår bättre och minskar på stressen, istället för att titta djupare i flaskan.
Mår bättre nu efter rask promenad i kylan. Ha det fint. Vi hörs Sisyfos!
Tack Leverjag för att du
Tack Leverjag för att du återvänt hit. Du förde en framgångsrik kamp när jag smög i kulisserna och jag vet att jag avundades då dina framgångar. Nu är du tillbaka en erfarenhet rikare - var vaksam i december när stressen och mörkret smyger sig på än mer. Tror att du har så rätt i att vi måste hitta sätt att hantera stressen. Så för att göra slag i saken ska jag nu sluta hänga här på forumet och börja städa istället :-).
:-)
Nääe, inte städa.... Ut på promenad istället, bestämmer jag mig för.
Tack forumkompis!
Heja
Läste ikapp i din tråd och blir så imponerad. Detta är sånt vi människor borde hylla. Vem bryr sig om välpolerade kök och stora fester. Att ha mod och styrka att blicka innåt och försöka förbättra livet för sig själv och andra är det som borde räknas. Du är så klok och eftertänksam. Glad blir jag också. Hurra! Och kram :-)
Söndag och sitter här igen
Söndag och sitter här igen och läser. Har svårt att slita mig. Ibland tänker jag att det är ett nytt beroende och idag tänkte jag att jag älskar forumet. Hur många platser finns det där människor skriver så klokt, naket och reflekterande tillsammans med andra?! Där dörren alltid står öppen, alltid någon som är vaken efter midnatt och innan solen gått upp. Värme, hälsningar och så mänskliga berättelser. Jag känner mig inte ensam i min resa och jag känner värme från och till så många människor. Tack, säger jag.
Det blev en långpromenad och middagen jag fixade blev uppskattad. :-)
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Det är en process, ett varande som ett litet vakuum som att vänta på något... Vad ska hända nu då? Ska det vara så här? Försöker vila i alla tankar som passerar i huvudet. Hinner inte med att fånga någon särskild.
Känner sug till och från. Tittar på lusten att dricka något m A i när jag lagar mat. Den är stark fast jag inte vill berusa mig. Jag är glad över att jag är nykter men det är... ovant, helt enkelt. Ovant att leva med sig själv och alla tankar hela j-a tiden. Lite paus, lite flykt, lite eufori på flaska tack, säger mitt undermedvetna.
Nej, jag vet hur nöjd och fri jag känner mig utan, hur jag har får en annan blick och hy, vaknar med en annan känsla, klar i huvudet och känner min kropp, är mer lyhörd när jag lyssnar på barnen och har bättre humör, skrattar ibland, får nya insikter och reflekterar över livet bland annat. Men jag läker fortfarande och vanans makt tar tid att bryta.
Jag vill lära mig leva i vardagen utan alkhol, fri destruktivitet och med respekt för mig själv.
Tredje helgen går mot sitt slut.
lever jag
Som svar på Söndag och sitter här igen av Leverjag
Bra jobbat av dig. Mycket tankar hm, ja, sant. Då var det måndag igen och jag gillar vardagar mer än helger just nu. Kom precis hem efter en långrunda med min älskade hundflicka. Hade bollslungan med mig och hon har jagat boll i en och enhalv timme och jag har försökt fokusera på mig själv,, men hon har pockat på min uppmärksamhet hela tiden, kasta bollen stå inte där och dröm. Nu ligger hon utslagen i min säng nöjd med allt, Idag känner jag frid det pendlar fram och tillbaka. Blev sur på en väninna i lördags kväll som ringde och var riktigt berusad. Blir så trött på henne har sagt hundra ggr att ring inte när du är onykter, svammel, svammel. Genast kom tankarna på A, men jag sa till mig själv är du jävla lättlurad, vill du vara i samma tillstånd, ett ynkligt nej det vill jag inte punkt och slut. Önskar att det aldrig funnits alkohol att alla hade gått omkring lite berusade av själva livet. Men det har ju funnits i alla tider. Regn utanför och tilltagande blåst, ska tända ett ljus och ta en halvtimmes meditation nu. Det går ju bra det här eller hur. Jag skulle inte klara mig själv utan stöd härifrån, finns alltid någon inne som du skrev. Grunnar hit och dit om jag ska ta upp en gruppbehandling igen, gick ju ett år innan och det var bra. Inte AA utan alkoholhjälpen, tål att tänka på. Det är ju när man mår bra igen som man behöver det, får se. Ha det fint
Kram till dig
Konstnären
Härligt att du kan meditera
och har en fin plats vid vattnet att gå till. Det är väl så att det är en process och tanakrna blir många och äveb tröttande. Fint att läsa om dina funderingar.
Blev inspirerad av ditt
Blev inspirerad av ditt inlägg Konstnären.
Gick en långpromenad med min hundflicka och kastade pinne en stund. Bra att andas frisk luft. Det hjälper. Imorse mediterade jag en stund och blev helt avslappnad men en oro och sorg sitter i. Vet inte vad det är. Har inte lust m något och känner mig rastlös och som en klump gråt sitter i halsen hela tiden. Funderar på vad det är som spökar. Har mått så bra fram till i lördags. Är det hormoner (påverkas mycket), känslor som jag nu känner och är ovan med, sorg och saker jag inte bearbetat, vakuum i livet för att jag ändrat mina vanor, ensamhet och vilsenhet eller bara en dag i november när livet känns lite tyngre än vanligt?
Är jag rädd? Rädd för de beslut som ska fattas? Är jag rädd för jag vet att jag måste ändra riktning och för att göra det behöver rannsaka mig och mitt liv. Just nu vet jag inte var jag är på väg. Vet bara att söta om mig och låta tiden gå är viktigt nu.
Det är så mycket elände i världen nu, så det ljusa i värken hamnar i skymundan, inte minst i medierna. Tror det påverkar oss som en slags negativ hjärntvätt. Världen går under, klimatet förstörs, folk har ihjäl varandra, plågar andra, utrotar djur och natur, terrorismen hotar och lamslår, bostadsbubbla, nedskärningar, klyftorna ökar, kris, vården går åt helvete, skolan misslyckas, flyktingströmmen sätter press och romerna sitter överallt i ur och skur och påminner om att vi har det så mycket bättre.. Tänk om medier kunde skruva lite mer om alla de fantastiska projekt och människor som skapar, räddar och helar i världen!?
Jag behöver nytt att fylla tankarna med. Jag behöver träffa nya människor och upptäcka andra sidor av livet. Blev nyfiken på gruppbehandling, Konstnären. Kanske kan vara bra stöd för mig för att klara detta och känna gemenskap att se fram emot.
Ska börja träna igen imorgon. Det kan nog hjälpa mig nu. Behöver ta ut mig ordentligt. Skulle kunna gå flera mil om dagen om det fanns tid.
Ingen alkohol idag heller. Vi kämpar vidare. Det blir alltid ljusare och lättare igen.
?
RaniLee.
Som svar på Härligt att du kan meditera av RaniLee
RaniLee.
Jobbigt med tankar ibland. Det är då man vill stänga av hjärnkontoret... Men inte längre med A.
Har du en bra plats att hämta lugn och kraft ifrån? För mig är det i naturen, men det går nog att hitta i musik och på andra platser...
Morgonen är min stund
När jag är ensam och de andra sover. Då kan jag andas och sitta i lätt meditationsställning och/eller göra ett kort pass Yinyoga. Tänder ljus och försöker att släppa taget om tankarna (som ofta är lugnare på morgonen) och bara vara. I perioder går det bra men ofta när jag behöver det som mest, får jag inte till det. Det är lätt att hamna framför datorn med kaffekoppen. Får nog begränsa min datortid....
Vad skönt det låter RaniLee
Med yinyoga på morgonen. Har svårt att få in vettiga övningar på morgonen. Jag skulle vilja hitta en plats för det men nu blir det betald i grupp i veckan ;-)
Vet, svårt när man behöver det som mest.
Om ni åker till Åland
Kan jag rekommendera deras lemonad gjorda på färska bär. Märket Amalias är himmelsk goda och innehåller bara frukt, inga aromer och sånt. De är syrliga, fräscha med mycket fruktsmak .
Belöningssystem, alkohohol
Belöningssystem, alkohohol och nedstämdhet. Funderar..
Lagade mat och tänkte på A. Funderade på om det är så att en alkoholist dricker sig till stora mängder och samtidigt blir berusad på ingenting. Kände själv ibland ( på fastande mage) att det snurrade till redan efter första glaset. Många vittnar om att man blir påverkad av en folköl om man är alkis. Hur går det där ihop, tänker jag. Någon som vet?
Så funderar jag på medicin som blockerar belöningssystemet så att man inte blir sugen på att dricka mer och hur det skulle fungera på mig. Dricker jag inte ännu mer då för att få ruset eller tröttnar man till slut? Någon som vet?
Vi behöver belöningar och uppmanas träna mm för att få endorfiner. Blockeras de också och är det inte endorfinerna vi är beroende av?
Jag funderar också hur man vet om man medicinerar med A för att man har en depression och/eller ångest eller för att man druckit sig till det. Hur vet man skillnaden?
Så funderar jag på om någon mer än jag upplevt att antidepressiva gjort att ni tålt/druckit mer? Jag har varit på svaga (vanligaste) antidepressiva tidigare i mitt liv. Dels blir allt jämnare, varken toppar eller dalar och det är ju stabilt men man får inga uppåtkänslor heller. Jag har såhär i efterhand märkt att jag kunde dricka mycket mer utan att känna ruset eller bli full och det blir inte så bra heller. Om man är nere behöver man fylla på med det som är stämningshöjare men så blockeras signalerna på något sätt så att uppåt också uteblir. Är det någon annan som vet mer eller har liknande erfarenhet?
Funderar över hur det hänger ihop och vad som skulle fungera mot både belöningssystemet och behov av stämningshöjare. Någon som kan detta? Skulle vilja träffa en riktigt proffsig läkare som kan förklara detta för mig och som jag kan få förtroende för.
Leverjag i höstmörkret, eller? ;-)
(Kanske enklast och enda lösningen är att bosätta sig där värme och ljus finns året om.)
Läste fel
Läste Vinyoga :-) .... (Yinyoga)... måste verkligen träna hjärnan
substitut
Visst vill man få förklaringar och en diagnos. Si och så fungerar beroende och si och så fungerar kemikalierna i hjärnan. Funderar själv mycket över det. Det basala om belöningssystem och endorfiner förstår man kanske. Och att det är dumt att låta A bli belöningen. Men det är så mycket annat som du säger. Hormoner, stress, vintermörker....
vad är vad och vad leder till vad.. En sak är säker och det är att A påverkar alla delar av kroppen negativt..
Mmm, så sant höstlöven
Mmm, så sant höstlöven
Jag är en sådandär jobbig en som alltid vill förstå ;-) Vaffö e de på detta viset?
Natti och hoppas du drömmer sött ;-)
Belöningssystem
Hej Leverjag!
Jag har läst igenom din tråd. Du verkar vara en ambitiös och påläst person. Det verkar som att du är på rätt väg. Du har varit väldigt duktig!
När man dricker alkohol förstör man kroppens naturliga belöningssystem. Det krävs mer och mer av drogen för att uppnå samma effekt. Vid ett långvarigt missbruk blir det svårare att uppleva lycka och välbefinnande på naturlig väg. När man tränar frisätts signalsubstanser som får en att må bra. Motion är ett naturligt och bra substitut för alkohol. Du skriver att du brukar gå ut och promenera. Det skulle vara fördelaktigt att jogga istället för att promenera.
Många med alkoholproblem utvecklar ångest och depression. Enligt artikeln nedan är det främst alkoholen som framkallar depression.
http://www.netdoktor.se/psykiatri/artiklar/alkohol-och-depression/
Varma Hälsningar
Läser i tråden och känner
Läser i tråden och känner värme av att se era kloka funderingar.
Ja, jag ser fler och fler bekanta som avgjort har någon form av problem med alkoholen.. Detta ständiga drickande som verkar vara ett "måste" för en lyckad bjudning.. Visst, det kanske lättar upp stämningen en stund, men när man förstår att värden redan har hällt i sig första whiskyn och värdinnan tagit mer än ett glas när hon fixade maten, så blir det bara svamligt och pladdrigt.
Dessutom är min fd, en sån som blir ubersocial när han hunnit till 3/4 flaska vin och gärna ringer runt och fyllesvamlar.. Jodå jag förstår att han känner sig ensam, men samtalen har ju liksom inget "innehåll" utan blir mest sagg och sånt man redan hört tusen gånger...
Idag är jag tacksam att jag själv valde bort A och jag önskar er alla stort lycka till! Vägen är inte spikrak och det finns många fällor att se upp för, men om man summerar det hela så är valet enkelt för min del åtminstone. Kram
Raska promenader minst lika bra!
Som svar på Belöningssystem av Holistic
Raska promenader (även promenader i alla dess former) är minst lika fördelaktiga som jogging/löpning. Det sätter igång blodcirkulationer, ökar förbränningen och utsöndrar många härliga endorfiner!?
Endorfiner
Daglig motion är viktig och promenader har många hälsofördelar. Men det är endast vid hård fysisk träning som kroppen frisätter endorfiner.
http://fof.se/tidning/2013/5/artikel/traning-kan-motsvara-en-normal-dos…
Belöning
Intressanta funderingar det där om hur belöningen funkar tycker jag. Har också hört det där om folköl och fattar inte hur det fungerar. Sen tror jag att vi är lite olika känsliga för belöningen. Vissa vittnar om att de nästan var fast efter första glaset och njuter av ruset. Jag fick jobba hårt för att bli beroende och fyllan var mest en ursäkt för att få sova. Har en pappa som fungerar lika dant även med nikotin. Han kunde utan problem avstå från att röka hela helger, men kedjerökte i princip i veckan. Det är ju konstigt och får mig att fundera på om vårt belöningssystem fungerar olika. Vissa får belöning kemiskt, andra inte. Jag skulle därför vara lite skeptisk till medicin som blockerar belöningssystemet för egen del, eftersom mitt mål är avkopplingen och jag inte riktigt upplevt att jag får nån belöning av själva fyllan. Så jag tror att man har olika möjligheter att hantera alkohol måttligt när Man har utvecklat ett beroende, beroende på vilka kickar man får och är ute efter.
Lever jag
Som svar på Belöningssystem, alkohohol av Leverjag
För mig som äter setralin som är stämningshöjande tål jag väldigt lite alkohol, så för mig är det tvärtom. Nu sist jag drack blev jag hellustig av den kombinationen på gränsen till förvirring. I början skrämde det mig men liksom vande mig låter hemskt men beroendet tog över. Det där är nog väldigt olika tror jag jag har ju en låg sårbarhet i hjärnan. Vet ej. Må bra
Kramar Konstnären
Svängningar
Svängningar
Igår var det en bra dag igen, efter två usla. (Ledsen, orolig, nedstämd, allt i moll även med promenad och meditation) Jag fattar inte hur det kan svänga så i mig. Jag har nog lönge varit så, nör jag tänker efter. Funderat om jag är bipolär tom med tidigare. Finns väldigt många grader och varianter. Haft sådan extrem kraft och energi i perioder och sedan tomt, tömd på allt. Skitjobbigt. Vet att hormonskiftningar påverkar mig mkt. Ljuset spelar in också.
Ja, vi är nog väldigt olika gällande vad vi får av ruset och hur vårt beroende fungerar. Min man är sådan som bara slutar med snus och alkohol utan större våndor. Han bara slutar. (Så avis!)
Holistic, tack för inlägg. Läste allt under första länken och läser det inte riktigt som du. Läkarna vet fortfarande väldigt lite om hur det fungerar i hjärnan. Det är mycket experimenterande med ämnen och hur de slår på mani, depressioner mm. Jag läser det som att depressioner gör att folk börjar dricka och att drickande kan leda till depressioner. Två olika ursprung och läkarna missar ofta detta. De rekommenderar att behandla beroendet först för att se om depressionen kvarstår. Det står också att man borde först kolla värden och utesluta att andra obalanser och orsaker finns som vitaminer, hormoner, skador, stress, chock, sorg, sömn mm. Idag vet man att långvarig stress också orsakar fysiska skador även i hjärnan och leder ofta till depressioner. Men det som är svårt är att behandla rätt och utifrån ursprunget. Inte ens samma ursprung och diagnos fungerar lika på oss.
Jag tränade som en tok förut och man får mycket endorfiner men upplevde att jag var uppvaktad ändå. Nu jobbar jag med mer lugn och har promenerat mycket. Vet ni att forskare för många år sedan ser att vi lär oss och tänker bättre när vi går (gärna med rytm). Detta kan mätas i hjärnan! Sedan är ju joggning/motion fantastiskt för hälsan och motion vet man idag är en av de få aktiviteterna som bidrar till nybildning av hjärnceller. Yoga är en annan. KI har gjort en hel del studier på medicinsk yoga och infört det som behandling för ryggproblem, hjärtproblem mm.
Fling, vi fortsätter promenera. :-) Etanol, så glad för dina kloka inlägg och långa nykterhet, Sisyfos med kloka självinsikter, konstnären med din känslighet som hittar din väg och skriver så rent och klart... Jag är känslig på så sätt att jag svänger rent fysiskt och har alltid gjort. Jag behöver stabilisera systemet så långt det går och hitta strategier för att leva med dem.
Hur vi än är skapta så har vi ett beroende som ställer till det för oss och får livet att bli ännu svårare. Det tar en tid innan belöningssystemet hamnar i balans igen efter alkoholmissbruk.
Har bestämt mig för att utbilda mig i något jag drömt om. Får göra det på sidan om jobb men glad för det och tror det fyller ut lite av all extra tid jag har nu utan A. :-)
Idag är också en lugn dag och jag ska yoga i grupp nu minst en dag i veckan. Inte Vinyoga, höstlöven ;-)) (Bra namn iofs att yoga bort Vinet i kroppen) Jag drömmer mer och börjar äntligen sova på riktigt. Det är lite som att födas på nytt.
Ha en fin dag alla här som kämpar! ???
Uppvaktad=uppvarvad
Uppvaktad=uppvarvad
Ja vi är olika :-)
Ha en fin dag Leverjag <3
Hej Leverjag
Efter dina uppmuntrande och för mig mycket viktiga inlägg i min tråd var jag bara tvungen att läsa din! Känner inte att jag är redo att kommentera eller ha några kloka insikter eller åsikter ännu, men känner igen mig i mycket. Tycker det är en enorm styrka att som du, återkomma efter en tids frånvaro och vara så öppen som du är! Det är styrka i det!
Jag kommer fortsätta följa din väg till ett bättre liv och kan jag på något sätt, längre fram vara med och bidra skulle det glädja mig mycket.
Inlägget i din tråd om hypnos väckte mitt intresse. Detta skulle jag vilja veta mer om.
kloka starka leverjag
Visst är det konstigt hur det svänger. Humöret alltså. Man önskar att receptet vore enkelt hur man hittar både lugnet och energin. Jag funderar mycket över det.
Idag stannade jag extra när jag lämnade barnen på morgonen. Satt med dom en stund extra. Struntade i att jag skulle bli sen till en kurs. Blev helt lugn då. Kändes så rätt att inte stressa. Och barnen blev också lugna. Kom glad t jobbet. Sen blev det en skiteftermiddag. Upp och ner. Tror du är så klok som känner efter och hittar det som ger dig kraft. Yogan, mindfulness. Tror sånt bygger upp en på djupet. Sen får man ha sina akuta strategier att ta till när suget sätter in... Du är en sån inspiration <3 kram
Hypnos, Zorro.
Hypnos, Zorro.
Jag har laddat ner en app men läst att det finns många som behandlar alkoholmissbruk med hypnos och terapi. Man är totalt medveten men går in i ett väldigt avslappnat tillstånd och blir då mer i kontakt med sitt undermedvetna. Så du någon annans inlägg i min tråd?
Jag hittade flera terapeuter, företag som bland andra terapeutiska behandlingar erbjuder hypnos terapi för alkoholberoende. Testa att googla på det. :-)
Ljudbok och appar kostar en del. Det finns en som kostar knappt 300 som ljudbok/nedladdningsbar fil. När jag läst runt lite uppfattar jag det ändå att all behandling (mediciner, hypnos mm) är bäst om den kombineras med terapi-samtal. Om du inte dricker har du råd att testa som en investering till både välbefinnande och nykterhet.
Tack för dina fina ord och berätta gärna hur det går i forumet, så följs vi åt. :-)
Etanoldrift
Etanoldrift
Såg din hälsning när du skickade den. Blev varm i hjärtat. Tack också för att du är du och delar med dig så stort till oss andra här på forumet. ?
Vackra höstlöven ??
Tack för dina uppmuntrande ord. Visst är det så att stanna upp en stund, helst med barnen, känns så rätt och viktigt. Och man undrar vad man håller på med och hur man prioriterar. Liksom, vad gör den där tiden på mötet eller vad det nu kan var om hundra år. Samma tid gör jättemycket för barnet och föräldern. Det händer grejer med dig!! ;-))
Göran besöker mig då och då men ger upp ganska snabbt, nu när jag visat ointresse för hans inviter ett tag.? Han kommer säkert på något nytt sätt snart, så jag ska inte sänka garden..
Ja, jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel men är tillräckligt gammal för att vilja ha en mer bestående förändring och må bättre i mitt liv (oavsett A eller inte) och då tror jag på för min del att avslappning och kroppsövningar är det jag behöver och jobba med mitt inre lugn och närvaro.
Vet, du, jag är lite psyko. Idag köpte jag färsk fisk och stod i flera timmar och gjorde fiskpaket och rotfruktspaket som nu inte las på grillen, utan i ugn. Örter, lime, citron, olika löksorter, olika rotfrukter, färska röspättafileer och en syrlig örtsås till det. Barnen undrar nog vad det tagit åt mig ;-))) Jag blev så trött innan maten och tänkte verkligen att jag inte orkade men tog mig i kragen (lyssnade på extra nyhetssändningar under tiden) och gott blev det! Det känns bra att äta nyttig och god mat nu. (Även om middagen blir lite sen..)
Puss på oss som kämpar på så bra!
Läste om hypnos i 2 inlägg i
Läste om hypnos i 2 inlägg i tråden. Inlägg 40 och 41 som var ditt svar. Jag ska söka mer om hypnos. Låter spännande. Självklart kommer jag fortsätta skriva hur det går i min tråd. Men i din tycker jag det är dig det ska vara fokus på! :) Men lovar att jag kommer fortsätta följa.
Depression
Hej Leverjag!
”Jag läser det som att depressioner gör att folk börjar dricka och att drickande kan leda till depressioner.”
Jag håller med dig om detta. Folk kan utveckla ett alkoholmissbruk på grund av en underliggande depression.
Det är känt att alkohol har en depressionsfrämjande effekt. När jag drack cirka 30 glas vin i veckan fick jag mycket ångest och jag blev även deprimerad. Jag trodde att det var på grund av yttre faktorer. Nu har jag dragit ner till cirka 10 glas i veckan och jag mår väldigt bra. Jag känner mig som mig själv igen.
Holistic,
Holistic,
låter härligt att du kunnat minska så du mår bra igen. Du kan minska. Är det inte svårt? Tränar du mycket?
Ses!
svar
Hej,
Tack! Just nu tränar jag medelintensivt 4 gånger per vecka.
När jag hade en hög alkoholkonsumtion tränade jag lågintensivt 2 gånger per vecka. Jag försökte minska på alkoholen dagen innan en träningsdag. Ibland funkade det ibland funkade det inte. Efter några veckor började jag träna tre gånger per vecka. Jag fick lite mer energi av ett minskat alkoholintag och jag kunde därför träna lite hårdare. Träningen minskade på stressen vilket gjorde det enklare att inte dricka för mycket alkohol. Efter några månader började jag träna 4 gånger per vecka.
Det var ganska svårt men jag var trött på att vara bakfull och må allmänt dåligt. Jag började äntligen må bättre för cirka två veckor sedan. Jag kan fortfarande vara sugen på vin. Just nu jobbar jag på att bli lugn och glad utan alkohol. Jag har blivit rekommenderad mindfulness och yoga. Kan du rekommendera en yogaform för nybörjare? Vilka mindfulness övningar fungerar bra för dig?
Varma hälsningar