Stress, smärta och utmattningssyndrom har tagit över till100% sedan mer än ett år. Tröttheten har jag behandlat med alkohol! Jag blir piggare, men ångestfylld därefter. Uppenbarligen ingen bra metod. Jag har druckit nästan dagligen, 2-3glas vin på vardagarna, 1-2 flaskor vin/kväll på helger. Toleransen tycks vara skyhög.
Måttlighetsdrickande fungerar inte, kan jag konstatera efter flera försök. Just nu vill jag bara slippa dricka, i första hand i dag, helst hela veckan,
Jag erkänner mitt beroende för min partner och min närmsta vän. De tycks ändå inte riktigt förstå allvaret. Kanske för att vi delar samma beroende, mer eller mindre?

Jag har försökt att skrämma mig själv genom att ta reda på alla konsekvenser som alkoholen skapar. Jag vet inte längre hur jag ska hantera Beroendet?

Några tankar för den här dagen:

- Inget vin idag! Jag behöver inte det!
- Använda djupandning som metod då tankarna kommer
- Ta frisk luft direkt

Jag behöver Hjälp! Har försökt anmäla mig till internetbaserad behandling men vet inte om det funkat för jag får ingen bekräftelse?

farmor

Upprepa Nej tack! Jag behöver inte alkohol! Hjärntvättad hjärnan med ett evigt nej tack, det är bra för mej! GOTT SLUTpå året och ett Gott Nytt År!

Leverjag

Vet du varför jag inget dricker alls. Det är för att frigöra mig från suget. Så länge jag underhåller min kropp med alkohol så finns den i systemet med suget, associationerna till det ena och det andra och förhandlingar. Jag har följt de som varit nyktra länge och jag ser att med tiden så minskar allt det där. För varje vecka som går minskar antalet tillfällen som jag tidigare skulle tänkt på A, fått en sug, en längtan eller tyckt det var smärtsamt att inte få ge efter för Jag upplever verkligen det nu, att det släpper mer och mer. Jag vet bara denna gång att jag vill ge mig lång tid utan för att hitta tillbaka till mitt riktiga jag igen. Det går långsamt men det blir bara bättre!

Kram och lycka till nyktra kocken! ;-)

farmor

Ja, jag tror också att nolltolerans är enklaste och bästa vägen. Ni som valt den ser jag som förebilder. Tidigare, i en annan tråd, med en annan signatur, var jag rejält irriterad och trött på er. Jag var kaxig och försvarade måttlighetsdrickande. Läste på om lyckade exempel. Men jag blev ett skräckexempel! Gud, så jobbigt!
Nu är jag tillbaka här, lite mer ödmjuk, lite ärligare, lite mer insiktsfull....
Kocken var nykter i går, men maken hade köpt ett nytt vin och bjöd på ett glas. Jag drack med "andakt" sippade sakta. Bad inte om mer. För jag hade ju ett par glas kvar i min hemliga flaska!
Så beter sej bara en alkoholist! Jag Är en alkoholist! Kvällen var visserligen måttlig, men beteendet är sjukt! Jag är sjuk. Kom på en sak, jag ÄR inte min sjukdom! Hah! Jag ska fortsätta kampen åt rätt håll! Gott slut på året alla fina och ärliga människor som är här!

etanoldrift

Och en massa styrka och djävlaranamma på vägen!
Själv brukar jag säga, att kan man inte vara ett föredöme så kan man vara ett varnande exempel.. Och du har fått dina insikter (vi är ju alla olika!)
Jag tror att du har mycket goda chanser att lyckas! (ja, ja.. ibland är vi väl alla ute och "slirar" i gruset..)
Men du har fått upp ögonen för ditt eget beteende.. Det blir måttfullare (och jag tror att du förstår vad jag menar)
Sedan är det nog så att somliga av oss egentligen mår bäst, av total avhållsamhet från alkohol..
Eftersom jag firar nyåret själv i år (och det är ju inte så mycket annorlundare, bara tystare..) hade jag först en tanke på att ta en promenad och köpa mig en liten flaska bubbel..
Sedan tänkte jag ett varv till.. Varför? Jag är ju inte ens speciellt förtjust i det..? Jag tror att det har mer med "traditioner" att göra och i år skiter jag i "bubblet"
God mat kommer det att bli i af.
Önskar dig ett lyckosamt nytt år!

farmor

Innan ett beslut fattas, det är en bra strategi. Ibland går tankarna på högvarv och argumenten haglar i skurar från flera håll. Jag ska inleda 2016 som detektiv på,mina egna tankar och triggers. Sen ska jag överlista tankarna från oväntat håll...erbjuda alternativ som lockar....
Tack för pepp på vägen! Det är spännande och fint att läsa kommentarer och reflektioner.

farmor

Ni skulle bara veta.... Här sitter jag halvnykter med två snarkande katter och en sovande gubbe! Eller...hm...en katt tvättar den andre. Men jag tvättar inte min gubbe. Han blev trött och gick till sängs...På nyårsafton! Va? Jag sitter här och fattar 0. Jaja, han var hyfsat halvnykter. Jag med. Jag får väl roa mej med att titta på mina goa katter....hahahaha...
Såhär nykter har jag inte varit på en nyårsafton på evigheter! Men jag känner mej så himla ensam....Ska ändå inte fortsätta en egen sorgef
est såhär innan 12-SLAGET. Det här är en kväll som alla andra, eller hur?Igenting att hetsa upp sej inför....Att man sitter här ensam i soffan.
Ingen självömkan tack!
Alltså vilken prövningens Timma! Fler som kämpar just nu?

etanoldrift

Hur gick det?
Nytt år blev det, men det vet vi ju båda att det blir ändå.. Sällskapade du med katterna eller gick du och la dig?
Det är ju en ny kväll och jag hoppas att du mår bra <3
Min kväll blev trivsam med en promenad för att titta på fyrverkerier och sedan nyårsönskningar via telefon.. Blev faktiskt senare än jag trodde (eller tidigare beroende på hur man ser det)
Det som slog mig idag, är hur tyst det var ute.. Trots att jag numera bor i en mindre stad, kunde man nästan ta på tystnaden under dagen..

farmor

Jag skålade inte in det nya året! Jag var bara lite arg och sur över att sitta ensam. Men kände inte att alkohol vore en lösning i situationen, tvärt om. Förväntningarna på en sådan kväll är många gånger höga. Man förbereder 3-rättersmiddag och är fylld med eftertanke. Jag är i allafall en sådan som gör det. En känslomänniska som blir väldigt lätt sårbar om det inte blir som jag har förväntat. Det lilla sårbara barnet inom mej börjar ropa efter bekräftelse och kärlek. Jag får det, men blir ändå inte nöjd. Är inte maken lite frånvarande ändå? Måste han sitta och surfa i mobilen? Varför går,han ut och röker hela tiden? Jag söker då gärna efter ett rus av alkohol, istället för att ta hand om mej själv. Jag har börjat mitt detektivarbete nu. Försöker att avslöja mitt eget beteende. Analysera mej själv istället för maken. Han är kärleksfull och omtänksam mot mej. Men är jag kärleksfull emot mej själv? Jag vänder nu blicken inåt. Mot mitt eget sätt att möta min inre ensamhet. Det här detektivarbetet blir nog en utmaning... Jag jobbar vidare!

Ebba

Jag blir så glad.
Du är värd detta, att inte längre vara ett offer för alkoholdjävulen utan ta upp kampen och ta makten.
Alla som faller är inte dåliga men varje seger i rätt riktning och åt rätt håll gör mig jublande glad.
Det är verkligen inte lätt att ändra tankesätt, attityd och inställning.
Det är som att rensa i en igenvuxen rabatt tycker jag.
Slitigt och svettigt, man kanske sticker sig på en tagg, stöter på stenbumlingar som måste bort.
Men sen händer något, ny jord, gödsel, vatten, solsken och nytt liv frodas, tar fart och blommar.
Och så kan man sitta där, njuta, le och känna att det var så värt slitet.

Kram farmor!

farmor

Glad blir jag! Nu ska jag styrketräna och bygga upp även mitt yttre ( det är inget nyårslöfte, jag har tränat regelbundet hela mitt liv) Det är den krocken som stör mej, det stämmer inte att en tränande friluftsfarmor fastnar i ett alkoholberoende! Jag är glad att ni följer mej på vägen mot ett friare liv med
Klarare syn på vad som får mej att må bra!

Leverjag

Heja farmor!

Ditt detektivarbete kan säker hjälpa även mig. Känner igen det där med att bli känslig och känna att något saknas. Det är det där tomrummet vi behöver utforska närmare, tror jag.

Kram

farmor

En tickande varning ⚠ Trötthet! Har gjort "allt" förutom att dricka vin. Motionerat, promenerat, läst, ätit snacks... Hjälp vad svårt just nu. Tröttheten är en av mina triggers att välja vin, som uppiggande. VARNING! Trötthet som inte går att vila bort ( utmattningssyndrom). Nya tag! På med gym.kläder och iväg till gymmet!

Leverjag

Bra du är farmor!

Var också trött länge men utan A, dagliga dagspromenader, meditation och yoga kom energin. Det går lite upp och ner. Behöver komma igång också nu efter all mat och ledigheter.

Bra val Farmor! Har du kollat upp så att du inte har nån fysisk anledning att vara trött? Trötthet av fysiska orsaker var en av anledningarna tror jag till att jag hamnade där jag var. Tror inte riktigt att jag har en "beroendehjärna" på samma sätt som några härinne. Jag får ju ingen kick av fyllan. Ville sova, vila bort tröttheten.

Hmm.., vet inte om jag postat om jag hunnit läsa det jag skrev för jag är inte säker på om det stämmer... Men jag funderar mycket på det här och jag gillar inte fyllan. Vissa gör det och det är uppenbart i beskrivningarna. Nåt annat driver mig. Vilja att fly från ansvar... ? Återkommer!