Hej, jag är ny här. Har flera gånger försökt förändra min relation till alkohol under de senaste åren. Vi bor utomlands och jag dricker för ofta och ibland för mycket. Jag är trött på att leva såhär, det känns tomt.
Vi har mycket släkt och vänner som kommer och hälsar på, och för dem är det semester.., middag och vin, hej o hå-det är inte lätt att bryta dåliga vanor då :(
Men, det är ju mina beslut och mitt liv. Jag hoppas kunna göra en förändring. Har läst många av era trådar här och jag ser att det går!!
Ikväll tackade jag nej till vinet vid middagen. Alltid en start.., vi får se hur det går.

Januari

Ynklig och ensam är också en känsla! Visst handlar det om det, att tillåta känslor utan att döva dem med alkohol...? Jag läser att många härinne har druckit som följd av stress och press. Jag tror jag druckit endel pågrund av det motsatta, tristess och uttråkning.
Vilja, tänk att dina ord har sporrat en annan mamma på andra sidan jordklotet att ha ytterligare en nykter kväll tillsammans med sina barn. Du är grym, tack och kram på dig!

Januari

Kloka ord, tack! Vi kanske ska dumpa över matlagningen på våra män ;)
Min man har inget beroendebeteende alls, kan lätt bara ta en öl eller ett glas vin, eller helt avstå. Detta gör mig ibland förbannad, varför ska det va så enkelt för honom!! Men förstås är det bra och det kommer kunna hjälpa mig nu.
Önskar dig allt gott!

Januari

Andra helgen utan alkohol :)
I em blir det dock en ny utmaning, vi är bjudna till vänner och det kommer drickas vin. Just nu känner jag inget som helst sug, men hur kommer det bli när grillen tänds och tillgången finns..? Vi får helt enkelt se... Jag har egentligen inte tagit ngt beslut än om att helt avstå, men under dessa 10 första dagar har det känts som den bästa vägen, isf till en början (även om jag redan druckit vid ett tillfälle, eller kanske just därför).
Vilja, älskar ditt sätt att skriva, du sätter ord på känslor som är svåra, så fint att läsa.

farmor

Så bra att du funderar och inser att du varje dag måste ta ett beslut. Det är alltid ett nytt tillfälle att avstå eller att dricka. Varje tillfälle som tanken på vin ? dyker upp, ska jag? Eller behöver jag inte? Går det bra ändå? Självklart går det bra att vara utan alkohol. Vill jag? Vill du?
Jag vill! Inget vin idag heller!

Det är en svår väg att gå att bryta drickandet. Jag tror att det är bra med en längre nykter period egentligen innan man börjar testa. Men sätt nån gräns i så fall. Läppja på ett glas under kvällen om det känns bäst så. Ja, jag kan relatera till både stress, press och tristess och uttråkning. För mig har det varit viktigt tror jag att hitta det som JAG njuter av och prioritera det. Inte helt lätt när man inte är van, men med små, små steg kan man hitta tillbaks till sig själv. Lycka till! Bara det att man nymera är vaken när filmen slutar gör mig lite nöjd.

Eulalia

Jag tror precis som Sisyfos att det bra att avstå under en längre tid. Jag har ju inte lyckats riktigt, även om jag inte varit full, men mitt mål är att ha en helvit månad. Till börja med. Sen kanske det blir längre tid. Tar en tid i taget.
Försök låta bli. Har du inget att ta till, som att köra bil el liknande? Kram på dig, hur som helst så är du grym som försöker bli nykter! Kramar

Januari

För era tankar och kommentarer! Hemma nu. Såhär blev det, jag drack en 33cl öl då vi kom dit. Sen alkofritt fram till middagen, då jag tog ett glas vin till maten. För en normal person helt normalt facit. För mig säkert sämre, jag tror som ni att det är bäst att helt försöka avstå en tid! Men ikväll blev det såhär. Det märkliga var att begäret efter mer inte kickade in. Även nu tillbaka hemma känns det ok, jag vill inte ha mer. Jag känner att något håller på att förändras inom mig och jag blir mer och mer övertygad om att jag måste fixa det här nu, trots att jag inte håller fullt ut! Tack igen för er support, ni är guld värda ?

Jag tycker faktiskt att du ska könna dig rätt nöjd. Det handlar också om vilken promillehalt du hamnar i och du spred ut drickandet så den bör inte ha blivit så hög. Jag socialdricker själv, men det kan vara lite svårt ibland att hantera och ju fler dagar i rad, desto svårare. Och en massa andra faktorer ( känslor, irritation, familj etc) påverkar också hur bra det går - en balans på lite slak lina. Vet inte om det är värt det. Dricker inget hemma utan gäster och det har jag inte ruckat på sen maj. Just nu är jag inte rädd att falla tillbaka. Hoppas du kan hitta din väg.

Januari

Tack för dina tankar. Igår gick det ju bra och det jag främst är nöjd över är att jag hade kontroll och att jag är medveten om problemet. Sen läser jag om många här som försökt balansera på linan och dricka måttligt.., de flesta verkar tillslut välja att helt avstå. Kanske även jag kommer till denna insikt, eller så hittar jag balansen, det kan jag inte veta än.
Jag har nu satt ett mål för "programmet", det är inte för högt och jag tror jag kommer klara det. Det är en start.

farmor

Japp, förändring med utropstecken! Inte längre frågetecken.
Bra insikter har du, fortsätt att vara lyhörd och uppmärksam på dej själv och alkoholdjävulen som lurar. Du vinner!

Januari

...du är så underbar! Läser hur flitig du är, att skriva och inspirera andra! Samtidigt kämpar du på själv och du klarar dig ju finfint! Du ÄR en riktig förebild! Önskar dig en fin vecka.

Januari

...av det nya året och 12 dagar sedan jag bestämde mig för förändring. Det känns fint det här, jag är påväg. Vill njuta fullt ut av mina barn och vara vaken och alert på livet, i med och motgång! Alkohol trubbar av alla känslor tycker jag, jag inser det nu. Jag är medveten, beslutsam och stark, just nu. Jag ska klara det här!

farmor

Ja, jag håller med om att alla känslor har varit avtrubbade! Jag har fnissat och skrattat mer än på länge. ? Att samtidigt vara klarsynt och medveten om att det kommer både med och motgångar även framöver är insiktsfullt.
Alkohol kommer aldrig mer vara ett alternativ för att döva känslor! Det vore hur korkat som helst nu när vi har upptäckt vad vi missat, även det positiva och nöjda känslorna som drogats bort.
Du kommer att klara Det! Jag också! ? hej ? hej!

Ja, det är en av vinsterna med att sluta dricka. Jag är mer närvarande. Det är alltid möjligt att lyssna på och umgås med barnen. Man är i stunden och det är en så skön känsla. Så bra att du har upptäckt det! Jag tror att du kommer att lyckas. Sätt låga, låga gränser om du ska dricka, så ska det nog gå vägen.

Januari

...och känna efter, drack jag igår, eller? Konstig känsla det där, då förstår jag att det varit på tok för mycket tidigare. Och jag har stålsatt mig, upp, fixa barnen inför skolan, frukost, träning, jobb! Med den där tunga känslan i huvudet, dom liksom ligger där för att påminna... DET ÄR SÅ SKÖNT ATT SLIPPA DETTA!!
Ikväll ska vi ut och äta, först tänkte jag att då kan jag ju ta ett glas men just nu känner jag NEJ, varför skulle jag..? Jag mår så bra utan, vilken känsla!
Sen är det dags att stålsätta mig för nästa besök, vi kommer ha gäster här ca en månad. Mannen och jag har pratat så mycket om det här, det må vara semester för dem men för oss måste vardagen och rutinerna bestå. Det blir en prövning, men motivationen är hög.
Farmor och Sisofys, kram och tack för era kommentarer! Jag är så glad att ni tittar in hos mig och skriver ;) Jag försöker formulera mig i andra trådar men känner att det är så många kloka tankar och det jag skriver blir lite tomt.. Men jag läser och läser hos er andra, kommer till nya insikter. Kram till er alla ?
Nu är det ny dag, träning sedan jobb. Och den där middagen ikväll...Återkommer!

farmor

Dina kommentarer och insikter är spännande att läsa tycker jag! Som att ha fått en gammaldags brevvän. Förr så svarade man på en annons i någon veckotidning "brevvän sökes". Vissa brevvänner var väldigt opersonliga och trista, andra var öppna och förtrogna. Precis som här på forumet. Helt okända människor som valt att vara öppna och förtrogna. Du är en av dom, januari ?

Spöketimig

Alla lycka till dig, vad stark du är som står emot och ser alla fördelar redan nu! Och de kommer ju bara bli fler:-)) Har själv lite motsatt problem eller vad man ska kalla det.... Jag ska på semester själv och vet att våra vänner på plats förväntar sig vinkvällar på altan, ja skumpa redan vid vår ankomst. Jag är fast besluten att stå emot (måste också för att inte äventyra hälsan) men visst känns det som en utmaning!
Håll fast vid din start och njut av dagen! Själv är jag bara på dag 5 men de är en start.
Allt gott❤️

Ja, jag tänkte på det häromdagen att man tidigare hade brevvänner och att det har ersatts av nätet. På gott och ont kanske. Men en intressant utveckling. Tror att det är oerhört nyttigt att skriva härinne. Och läsa. För man får lite perspektiv på saker och ting. Jag har ju t.ex. Försökt bagatellisera mitt drickande ibland här på forumet... Men det blir så uppenbart på nåt sätt att man försöker ljuga.
Sen tror jag att forumet mår bra av olika skribenter. Vi gillar olika ?. Jag är uppriktigt imponerad av LenaNyman t.ex. Som med en mening kan träffa kärnan och kommentarerna blir så rätt även i svåra ämnen. Finns många andra också, men jag kommer bara att glömma nån om jag börjar räkna upp några. Men det är olika stilar och det är bra. Lite torrt passar garanterat nån.
Skönt att ni har börjat fundera tillsammans. Det är skönt att inte dricka.

Leverjag

Ville bara titta in och hälsa. Ser ut som det går bra för dig. Härligt!

Stå emot. Du kommer bara att må bättre!

Kram

Januari

människor det finns härinne!.Jag beundrar er alla, vilka kämpar!!
Igår var en besvärlig dag. Vi gjorde det där restaurang besöket i onsdags, fin fransk.., och trots min beslutsamhet på morgonen slank det ned 2 1/2 glas vin. Håller mig fortfarande inom mitt "mål", men det skrämmer att jag inte kunde låta bli, autopiloten gick på... Det fick jag betala för igår. Fy vad dåligt jag mådde, i kroppen famns en stark olustkänsla och jag mådde illa... Efter drygt två glas.. Brukar kunna hälla i mig betydligt mer, men kanske kroppen fattat före hjärnan. Usch vad dåligt jag mådde :(
Skriver ned så jag kan läsa nästa gång jag blir sugen. Ny regel: att läsa min egen tråd när frestelsen blir stor!! Igår var verkligen en dålig dag. Förstörd, borta, waist! Av 2 1/2 glas vin. Skärp mig!