Hej, jag är ny här. Har flera gånger försökt förändra min relation till alkohol under de senaste åren. Vi bor utomlands och jag dricker för ofta och ibland för mycket. Jag är trött på att leva såhär, det känns tomt.
Vi har mycket släkt och vänner som kommer och hälsar på, och för dem är det semester.., middag och vin, hej o hå-det är inte lätt att bryta dåliga vanor då :(
Men, det är ju mina beslut och mitt liv. Jag hoppas kunna göra en förändring. Har läst många av era trådar här och jag ser att det går!!
Ikväll tackade jag nej till vinet vid middagen. Alltid en start.., vi får se hur det går.

farmor

Vilken fin tanke, att jag ska vara lika omtänksam mot mej själv som jag är mot andra.
Den reflektionen ska jag bära med mej. Det finns en viss risk att jag dömer mej själv så mycket hårdare....
Jag fortsätter att berätta om mitt alkoholberoende,, idag för ännu en vän. Tänk, det kommer alltid fram flera som börjat att ifrågasätta sitt eget drickande. Vi ska inte vara rädda att dela våra erfarenheter med flera även utanför forumet. Jag är övertygad om att många fler vill lyssna, prata om det och reflektera över sina egna vanor /ovanor. ?

Januari

SÅ IN I BÄNGEN SUGEN PÅ ATT DRICKA VIN TILL MIDDAGEN IKVÄLL FAST DET BARA VAR EN VANLIG KVÄLL OCH HELT EMOT DET MÅL JAG SATT UPP. FAST JAG GJORDE DET INTE!!! Det var bara det. Inte så bara, som ni vet. Jag sitter nu här och njuter av beslutet. Mantrat i mitt huvud när suget kom var: "det är ok att va sugen, du behöver inte göra nåt åt det".., om och om igen. Denna gången funkade det!

Vet hur svårt det är. Fundera lite på vad vinet symboliserar.
För mig var det mycket vana(ovana) och beteendemönster. Kan ff känna längtan ibland, men det är mycket längtan efter stämning, avkoppling och för varje gång man gör det sunda valet så känns det bättre.

Eulalia

Vi är två. Jag hade oxå ett enormt sug ikväll men lyckades stå emot! Kram

Leverjag

Att rida ut vågen av suget. Ni bestämmer och blir starkare varje dag! ???

farmor

Det är ok att vara sugen, mej jag behöver inte göra något åt det! Den meningen tar jag med mej till min strategibank! Tack januari!

Januari

Tack för kommentarer och omtanke. Sisyfos, Eulalia, Leverjag o farmor, vilka goa personer ni verkar vara ??
Sisyfos, jag tror vinet står för en gammal vana, som infann sig då vi flyttade utomlands..,, det är så myyyysigt att ta ett glas vin, och mitt i veckan, lite frihet sådär...blä :( Vi pratade om det i går kväll, mannen och jag.., hur vin o alkohol kopplas ihop med lustfyllda känslor. I reklam, exempelvis, eller nästan överallt! Såg igår en kompis på FB som lade ut ett foto med ett glas bubbel. Man ska "unna sig" var kommentarerna.. Inget fel med det, men jag önskar att "att unna sig" kommer få en helt annan betydelse för mig i framtiden! Idag unnar jag mig att vakna pigg och utsövd exempelvis. Det är en början...

Eulalia

med att tillåta sig att vara sugen, utan att göra något åt det. Det ska jag oxå komma ihåg, det var en bra grej!

Du verkar var en rätt go människa du oxå, Januari! <3

farmor

Ja, så bra att låta uttrycket få en ny innebörd! Vi ska vara givmilda m ot oss själva som nynyktra. Unna sej något annat, som ger frid inombords. Vi har alla en inre längtan efter lugn och ro. Dit kan vi komma utan alkohol. Gungstolen, doftljus och en stickning passar en farmor, men även intensiv skidåkning ? styrketräning ? och en simtur.

Januari

jag skrev.., har varit fullt upp med födelsedagsfirande, plugg etc. Och imorn åker vi iväg på en kort semester. Det går väl ok här, har druckit lite mer än planen men kontrollerat och inget slentrian. Det är bra. Det som varit svårt är att jag inte lyckats avstå när tillfälle har getts. Jag har inte druckit för mycket men heller inte sagt nej. Jag inser att jag måste passa mig här. Brottas med mig själv lite just nu...
Farmor, Sisyfos, Eulalia- jag har läst i era trådar. Kramar till er!! Jag kommer tillbaka och skriver. Snart.

farmor

Du har i allafall inte tappat greppet, det låter hoppfullt. Ja hela den här processen är fylld av iakttagelser och nya upptäckter hos en själv. Lycka till både på din inre och yttre Resa!

Eulalia

jag vill veta mer hur det gått för dig. Inget privat, menar jag, utan bara om känslan liksom när du inte klarat att säga nej. Så att vi kan stötta dig och dela med oss om våra erfarenheter. För mig har det inte varit en väg utan hinder och frestelse. Har ju "åkt dit" ibland även om det inte inneburit att jag blivit full. Men nu tycker jag att det går bättre och bättre.

Min sambo säger att han hört att det krävs 7 veckor helt utan alkohol för att få ut den helt och hållet ur kroppen. Där är inte jag än, jag har ju druckit en och annan 3,5 vid mina fallgropar. Men nu känner jag att jag är på god väg.

Januari

Hej vänner,
Tillbaka efter en veckas semester med gästerna. Lika bra att få ur mig det direkt men jag har helt brutit mina regler.., inte någon katastrof men inte som jag tänk och vill. Så var det med det, lätt som en plätt att falla tillbaka i gamla mönster alltså. Känslan Eulalia.., ja det har nog varit att "jag kan hantera det, det är inte så farligt..." Mitt drickande tidigare har ju inte varit att jag hällt i mig enorma mängder, utan mer problemet att dricka slentrianmässigt och alldeles för ofta. Man blir ju tätt avtrubbad, även om det "bara" är några glas när det blir en rutin...
Just nu för jag ett inte krig med mig själv. Jag vet ju vad jag vill och kanske det är dags att klippa helt.
Tack för att ni finns!
Jag kommer tillbaka.

Eulalia

Ta nya tag!! Undrar om du inte ska klippa med alkoholen helt en längre tid. Så du får veta hur fullständig nykterhet känns, jag märker att det kommer inte på en gång. Det är först nu som jag verkligen uppskattar det.

De gånger jag åkt dit och druckit lite, så har jag lärt mig vilka fällor jag har. Å nu har jag börjat på att klara av dom. Den största för mig är när jag blir besviken på min sambo och även stress. Igår blev jag utsatt för det igen, MEN, lyckades häva suget med mina tankar. Vilken seger det kändes som.

Du skrev förut att din man inte har nåt beroende. Kan du inte få med honom på en längre nykter period. Jag och min sambo kör ca 2-3 mån nykterhet. Nu behöver min sambo oxå det, men han har inte alls samma beroende som mig.

Eller hitta på nåt drastiskt. Min brorsa sa till mig så här: "om du blir så jäkla sugen på att dricka, ge dig ut och spring och kör helt slut på dig själv." Han har en poäng, även fast jag inte gjort så nån gång.

Sluta inte hänga här, vi finns här och vi behöver även dig. Kram <3

Januari

Jo, det är just så jag tänker, vet ju innerst inne att det vore bäst. Skulle inte vara svårt att få med mannen heller. Så. Det. Är. Bara. Jag. Som måste bestämma mig... Är jag beredd att försöka..? Jag vet inte än..., känns så drastiskt, som att "göra slut". Jag läser om alla fördelar många beskriver. Och faktiskt vore det skönt, just att bestämma sig. Men jag är inte där än. Inte än, men kanske.
Träning hjälper ju massor, just hemkommen fr tennis och då finns inget sug alls!
Tack för dina tankar Eulalia, det hjälper!
X

Ja, jag har ju inte heller bestämt mig, men vad är det du inte kan lämna?
Håller med Eualia att du borde pröva en längre vit period. Under min nyktra period har jag fattat hur alkoholen påverkar kroppen (och själen) och jag har kommit underfund med att en acceptabel nivå för mig ligger betydligt lägre än jag tänkte tidigare. Nu tror jag i och för sig att man kan ha högre intag än jag har och ändå inte befinna sig i farozonen men jag väljer nykterhet. Inte bara av rädsla för att "trilla dit" utan också för att även en liten mängd alkohol ibland känns onödig och påverkar kroppen. Ja, jösses vad "tråkig" jag blivit. Vad jag menar är att det inte behöver vara så definitivt... Inte "aldrig mer", utan att det kan vara fram till påsk... Det man ska fundera över om man tar 3 mån är ju hur planen ser ut fortsatt, så att man inte dricker som besatt vid periodens slut. Men jag tror som Eualia att det är väl värt att pröva en löngre period så att man rensar ur alkoholen från systemet.

Januari

Bra fråga. Ska ta den med mig under dagen... Fint att läsa om dina erfarenheter, och du, jag tycker inte du verkar ett dugg tråkig ;)

Eulalia

Sisyfos, jag har tänkt på det där själv, att man blivit så jädrans tråkig. Men det får jag ta. ;-) Å du har helt rätt i det där att man måste tänka sig för när man anser att perioden är slut.
Personligen känner jag mig inte alls tillräckligt stark för att avsluta perioden än, jag är livrädd för att åka dit igen. Men än så länge har inte jag heller givit upp tanken att jag ska kunna dricka "normalt". Klarar jag inte det då, så är det bara att lägga av helt.

Kram