Hej, jag är ny här. Har flera gånger försökt förändra min relation till alkohol under de senaste åren. Vi bor utomlands och jag dricker för ofta och ibland för mycket. Jag är trött på att leva såhär, det känns tomt.
Vi har mycket släkt och vänner som kommer och hälsar på, och för dem är det semester.., middag och vin, hej o hå-det är inte lätt att bryta dåliga vanor då :(
Men, det är ju mina beslut och mitt liv. Jag hoppas kunna göra en förändring. Har läst många av era trådar här och jag ser att det går!!
Ikväll tackade jag nej till vinet vid middagen. Alltid en start.., vi får se hur det går.

Januari

Skriver detta för mig själv: Har ju de två senaste veckorna inte lyckats hålla mig till mitt uppsatta mål (Max två dagar/v, Max tre glas/tillfälle). Så nu inleds fas 2...: Det betyder STOPP. För hur länge vet jag inte nu. Tänker jag tillbaka på januari månad, som gick fint, vet jag hur bra det kändes att inte dricka. Så nu fokuserar jag på det, och påminner mig själv om hur obra jag mår när jag druckit, och att jag inte lyckats hålla mig det det jag bestämt. Daga för nya tag alltså. Jag kan. Jag vill.

Januari

Skriver detta för mig själv: Har ju de två senaste veckorna inte lyckats hålla mig till mitt uppsatta mål (Max två dagar/v, Max tre glas/tillfälle). Så nu inleds fas 2...: Det betyder STOPP. För hur länge vet jag inte nu. Tänker jag tillbaka på januari månad, som gick fint, vet jag hur bra det kändes att inte dricka. Så nu fokuserar jag på det, och påminner mig själv om hur obra jag mår när jag druckit, och att jag inte lyckats hålla mig det det jag bestämt. Daga för nya tag alltså. Jag kan. Jag vill.

Heddali

Jag kan också hålla med dig om att våra dryckesmönster är/har varit väldigt lika. Jag bor i kalla Sverige men har anammat mer och mer vin i livet ändå. Jag är aldrig "tokberusad", alltid lagt mig, tvättat ansiktet, borstat tänderna...Gått upp, jobbat, skjutsat barn etc. Men jag har också inte haft en nykter helg på väldigt länge (sen barnen var riktigt små), jag har länge haft känslan att jag VILL hälla i mig vinet och gjort det då och då också. Om jag öppnat en flaska vin så har jag i princip alltid druckit upp den samma kväll. Jag har omedvetet haft vindagarna som lite heliga, kunnat längta hem och dricka vin. Sista två åren har jag gärna druckit vin från 16 tiden fre lör, innan mat, under matlagning, under middagen, efter middagen..för att sen inte heller kunna följa filmer, göra något praktiskt, varit tokseg dagen efter. Det är lätt att lura sig själv, att då det inte uppenbarligen för sin omgivning är alkoholism är det lätt att sanktionera överdrickandet, att det inte är så farligt. Men sista året har jag varit uppe i ca 4 flaskor vin per vecka och då på 4 dgr/vecka så jag har ändå varit berusad varje gg. Och bara insikten att man får kämpa så för att sluta är en ögonöppnare. Jag har bestämt mig för att sluta helt, vet inte hur länge men jag tror knappt att jag har karaktär "jämt" men hoppas ändå på väldigt länge. Idag är tyvärr en lite tuffare dag, har diffus ångest som skulle dämpas fint med vin men jag dricker the och ramlösa här, och har gått i en och en halv timme ute i solen. Önskar dig kraft och beslutsamhet att nu avstå helt från alkohol! Så länge som det behövs helt enkelt!

Heddali

Mina barn har aldrig sagt eller visat så mkt kring mitt vindrickande, men på sätt och vis så har de större barnen förstått att det är "känsligt" att säga något. Jag fick i julklapp ett collage de hade gjort tillsammans, som var en samling bilder på saker som jag tyckte om. I mitten var det ett jättestort glas vin. Det smällde till i magen, de menade inget alls med det mer än "det här gillar mamma". Och jag vill verkligen inte vara en mamma som är så förtjust i vin att det är mittpunkten i livet. Det satte sig och blev faktiskt lite av mitt startskott.

Januari

Blir alldeles kall när jag läser om barnens collage.., förstår att det måste varit en ögonöppnare.
Mina två dagar efter senaste bakslaget har gått fint. Inte ett dugg sugen faktiskt. Men jag känner mig själv och vet att jag kan luras så bra. Snart kommer känslan infinna sig, av att jag ändå kan... Det är då det blir svårt.
Hoppas du blir stärkt av att vakna upp imorgon, nöjd över att de där känslorna inte dämpades med vin! Mjölk och turkisk peppar är mitt substitut. Passar fantastiskt obra ihop med vin faktiskt ;)
Tack för dina ord, hoppas din morgondag blir lite lättare.

Eulalia

förstår helt klart känslan med collaget. Mina barn, särskilt mitt yngsta skulle nog kunna göra samma sak. Men min äldsta...hon blir så arg på mig när hon märker att jag druckit. Hon har faktiskt hjälpt mig en del, tyvärr, för det är jag som ska hjälpa henne. Men hon har hjälpt mig med sitt arga humör. För hon blir verkligen RASANDE på mig om hon märker att jag är onykter. Hon är en 15-årig ögonöppnare! Tur jag har mina barn, därför måste jag sköta mig. Det är dom värda!

Januari

så att barnen hjälper oss att se, på sitt vis, även om de är små och inte riktigt förstår...
Även om jag har haft bakslag nu, så märker jag att jag är så mkt mer närvarande när jag låter bli att dricka vin. De ska inte ha det så, även om det oftast skett när de lagt sig får de betala priset av en seg o sur morsa dagen efter.
Jag är nu allt mer beslutsam om att låta bli att dricka. Beslutet känns befriande på något sätt. Jag vill vara jag fullt ut, utan luddigt filter.
Önskar er som läser en finfin onsdag!

Ja, jag tror att det är bra att skriva härinne. Det tog många år innan jag skrev och när man inte måste skriva, så behöver det heller inte bli verkligt. Så bara det att du skriver din dagbok här är jag övertygad kommer att vara till stor hjälp. Lycka till januari!

Januari

Det är min summering av veckan som gått. Känns väldigt bra men jag vet att det är skört. Har inte haft något direkt sug trots flera frestelser. Märker stor skillnad i produktiviteten och det är bra då jag har mycket omkring mig just nu. Tänker fortfarande en dag i taget och kommer fortsätta så. Tack Eulalia och Sisyfos för era kommentarer, hoppas ni får en fin vecka.

Januari

Och vad glad jag blev över din kommentar Leverjag, tack :)
Jag läser hos dig, och ville skriva något idag, men jag visste inte riktigt vad.., så jag skickar en kram och en hälsning härifrån istället. Önskar dig allt gott du fina människa!

Eulalia

Är nog bra med en helvit period för dig. Hoppas du haft en fin helg. Kramisar?

Heddali

Jag har influensa och orkar inget just nu- men ändå är det bra! Två veckor idag och det går såååå mycket lättare nu, känns naturligt att avstå. Ja inte bara när jag är sjuk?. Bra kämpat m vita veckan, ge det nån vecka till och du kommer säkert känna att det blir lättare o lättare!

Hur går det?
Jag har haft semester och kopplat av. Skönt. Har inte alls lust att komma igång igen. Men det är väl bara att bita ihop.

Januari

Tackar som frågar, det går ok :) Vi är hemma på semester... Har inte avstått helt men inte heller druckit för mkt. Men vet du, nu längtar jag hem och tillbaka till rutiner. Jag är på rätt spår men det går inte spikrakt!
Härligt att du haft en skön semester, hoppas det går fint att komma igång med jobb igen. Kram

Januari

...och kämpar på, ville bara skriva det om någon undrar. Har dock fullt upp för tillfället så jag har inte skrivit på länge, hos mig själv eller andra. Just nu mkt fokus på mig själv och familjen. Skönt att vara "hemma" igen, tillbaka till rutiner som ruckats under resan till Sverige. Jag har druckit, men reflekterar nu över det på ett annat sätt och har gjort många små små framsteg. Är på det hela ganska nöjd och mår bra. Jag vet vart jag ska, även om vägen dit är krokig...

Eulalia

Jag har inte heller varit ute här så mycket nu. Jag har mycket att stå i, men jag tycker att allt går bra nu. Skönt att du reflekterar över att du druckit, i princip har jag lärt mig jättemycket av mina små återfall!

Kram, vi hörs senare!