Jag funderar på om någon stött på samma problem som jag. Jag har länge och i olika omgångar tänkt på att sluta, eller åtminstone dra ner väsentligt på min alkoholkonsumtion. Jag har ett problematiskt förhållande till alkohol och det för med sig så mycket negativt att mitt liv kraftigt försämras av det. Därför vill jag sluta dricka, eller åtminstone ta en lång paus.

Men min partner är inte intresserad av att sluta. Han har enligt mig också ett problematiskt förhållande till alkohol, men han verkar inte medveten om det själv. Eller också förnekar han det för sig själv. De gånger jag föreslagit eller bara pratat om att jag vill sluta dricka blir han nästan arg och säger att ”då försvinner ju allt roligt vi har”, eller något i den stilen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att inte förstöra vårt förhållande. Jag har bestämt mig för att göra en paus, låta kroppen vila från alkoholen och se om jag kan må lite bättre både fysiskt och psykiskt, men jag är rädd att han ska bli arg och besviken ifall jag säger att jag inte vill dricka kring jul eller på nyår, t ex.

Någon som har något tips eller varit med om något liknande?

Jag tror det går bra. Din man borde kanske också tänka på barnen? Jag förstår att det är svårt, helst om man brukar vara den som är den starka i förhållandet.. Du.💕..Men tänk på att det är du som gör rätt. Alkoholen har gjort våra hjärnor beroende. Då blir det som du skriver, att man går över gränser, som man aldrig trodde man skulle passera. Jag tittade på anhörigsidorna en hel del, och gör fortfarande. För att förstå hur jobbigt barnen har det. Dom kan inte välja nu, men dom kan välja att träffa föräldrar eller ej som vuxna, beror på hur man hanterar deras uppväxt och sina egna bekymmer. Jag tycker du är en fin mamma som verkligen tar ditt alkohol- problem på allvar nu. Tips inför helgen: Gör något kul med ungarna.. Köp hem lite gott, eller åk ut på utflykt. Varm kram Miss Lyckad. 💕

@miss lyckad En bra ”wake up call” att gå in där och läsa! Bra att tänka på ifall man vacklar när man känner suget och tänker: ”Äsch, nu har jag ju varit nykter i över en vecka, då kan man väl få lyxa till det med lite glögg och vin på en fredag?” Det verkar så förrädiskt normalt och rimligt!

Men jag VET att så fort jag släpper ner garden så är det kört, jag VET att jag inte klarar att dricka med måtta och jag VET att jag kommer ångra mig och skämmas efteråt!

Tack för dina snälla ord!💕 Ikväll blir det bara saftglögg för mig🧃Och bra tips att faktiskt hitta på nåt med ungarna!

Jag somnade nykter 22.30! Kunde vara pigg och utvilad på morgonen, njuta av tjejernas iver att gå ut i snön, njuta av mitt kaffe! Obeskrivligt skönt.

Igår kväll frågade maken om inte jag skulle ha vin. Jag bara svarade: ”Nej, jag tror jag hoppar ikväll”, han reagerade inte nämnvärt😃 Sen hade vi en mysig kväll ändå⭐️👌

Håll i nu💕.Det är bra att distrahera sig med en promenad, eller film. Jag såg även dokumentärer om missbruk Det är ju samma sak egentligen med alla missbruk..Även matberoende, spelberoende mm. Googla eller sök på missbruk, alkohol eller beroende. Finns på Svt play också. Jag såg en gammal film från SVT där en mamma drack och hennes son for illa..Den filmen var både sorglig, men gav även mig styrka att förändra och tänka nyktert. Tänk framtid. Varm kram i kylan..🤗

God morgon Nania🍃Har helgen varit bra? Jag hoppas du har haft det lugnt och fint med familjen. Ifall det blir gupp på vägen, så var med här på Forumet ändå, då behöver man också stöd. Kram🍃🌺

@miss lyckad Hej och tusen tack för ditt stöd och din omtanke! Jag har haft en riktigt bra helg! Kan inte minnas när jag sist mådde såhär bra, både fysiskt och psykiskt. Det är en sån obeskrivligt skön känsla att gå och lägga sig nykter. Inatt sov jag som en sten ändå till kl fyra, och kunde sen lugnt somna om och sova till kl åtta, något jag inte gjort på jag minns inte hur länge! Jag är förstås van vid att vakna åtskilliga gånger under natten, snustorr och med smak av gammal fylla i munnen, med ångest och ånger😰

Maken drack vin både i fredags och igår, men inte så mycket som det skulle blivit om jag också druckit. Det låter nästan hemskt att säga det, men imorse märktes det så tydligt vem av oss som pimplat en massa vin, jag kände att jag typ aldrig vill känna den ”dagen-efter” känslan igen!!

Min kropp tackar mig, det syns och märks så tydligt på morgonen, hjärtat dunkar inte som en hammare, huvudet känns inte som en tung klump med marinerat innehåll, ansiktet är inte svullet med påsar under ögonen!

Man frågar sig: varför har jag inte kommit på det här tidigare🙄

Just så kände jag också-varför kom jag inte på det tidigare... Men så skönt att ha gjort det nu! Jag njuter lite varje helgmorgon av att inte vara bakis. Så många dagar man kämpat sig igenom tidigare, vilken lättnad att slippa det!

Bra jobbat! Jag är glad för din skull, men även barnens. 💕..Nu kör vi framåt.Så bra att du känner dig glad. För varje nykter dag såg jag vinster. Mina barn började märka att nu var det på allvar, jag ville verkligen bli den mamman dom älskar hela tiden. Varm kram💕🎉

@Kennie Eller hur! Plötsligt är man ”fri” på helgen liksom! Så himla skönt att slippa fundera på när man ska dricka nästa gång, hur tidigt kan jag börja, hur mycket ska det bli ikväll, ska jag kunna dölja det för barnen osv. Man slipper allt det där🤠

Och precis som du säger, man slipper bakis-mornar. Man behöver inte vänta till sen eftermiddag innan man känner sig ”ok” igen. Och då är det på det igen. Resten är bara en transportsträcka, man är liksom inte riktigt vaken och närvarande.

@miss lyckad Tack, det känns toppen. Som att man vaknat ur en dvala! När dimman lättar, ser man detta som det självklara valet. Barnen ska aldrig behöva känna sig oroliga för ifall jag kommer dricka idag? Och jag slipper oroa mig för att göra eller säga nåt pinsamt eller dumt inför/till dem.

Hoppas allt är väl med dig!🍀💕

@Nania Fint med en sådan bra helg för dig. Det är en gåva för barnen med nykter förälder. Minns själv som barn att det inte var roligt med fulla vuxna, de blev konstiga och det blev ofta bråk. Det är skönt att få det svart på vitt som du fick imorse när du såg skillnaden på att vakna nykter mot att vakna bakis. Frågar mig själv precis som du, varför har man inte blivit nykter tidigare, med allt det positiva det medför? Men, bättre sent än aldrig😀.
Kramar💕

Ja, och dessutom bonusen att man vilar sig på helgen istället för att sitta uppe sent och ge kroppen en massa gift att bryta ned. Grundenergin är tillbaks för mig nu, jag orkar och vill göra mycket mer.

Allt är fint med mig, trots vinterslaskväder. 😅Var precis och skjutsade yngsta dottern till tåget. Hon var 19 år när jag slutade dricka. Nu 25 år. Dom yngsta bodde hemma när jag och deras pappa drack mer och oftare. Vi hade utåt sett allt bra, med resor, hus och bilar. Men innanför dom fina fönstrena, så dracks det på helgkvällarna, ofta långt in på natten. Alkoholberoendet blir ju värre och värre som allt missbruk, det stoppar inte, om man själv inget gör åt det. Sen dracks det även vissa vardagskvällar också. Minns sista semestern jag drack. Började räkna dagarna när semestern började gå mot sitt slut. Jag hade druckit ca 19 dagar varit nykter 6! Fruktansvärt. Klart att vissa kvällar blev det mindre, men oftast mer..😳..Tänkte för mig själv att detta är sjukt. Slutade sedan på min födelsedag i november. I början tänkte jag ta ett uppehåll på någon månad. Kände ganska snart att det var mycket enklare att inte dricka alls, än att försöka dricka mindre, svagare, ej ensam osv. Jag har aldrig ångrat mig! Tvärtom, jag undrar fortfarande varför jag inte slutade innan. Men allt har sin tid. Nu är jag fri, men tar aldrig första klunken, då är jag säker. Nu när du är i början Nania, kommer du att märka massor av positiva grejor som händer med dig..Jag är glad för din och familjens skull. Kram🍃🌺

Nu har jag varit nykter i 14 dagar och det börjar kännas mer och mer ”normalt”. Den första veckan kändes det som ett undantagstillstånd, bara ett litet gästspel, allt skulle nog snart återgå till det gamla vanliga befarade jag. Jag var inställd på att jag skulle bli ifrågasatt och att jag skulle kännas mig tvingad att dricka för att hålla mig på god fot med maken. Konfrontationen med honom har ännu inte kommit, så jag ropar inte hej riktigt än. Visst har han märkt att jag inte dricker och jag vet att han kommer ta upp det så småningom, om inte förr så när vi får lite julledigt.

Men ju mer jag läser här, desto mer övertygad blir jag om att det faktiskt är mitt eget val, min kropp och mitt liv! Om han inte har samma upplevelse som jag av att inte behärska alkoholen, så kan han omöjligt förstå hur jag har det. För flera år sedan kände jag inte heller att jag hade ”problem” med alkohol, då skulle jag aldrig gått med på att sluta dricka heller. Och det är väl där han är fortfarande antar jag. Det är på senare år som jag börjat se alkoholens riktiga baksida, ångesten, att bli full fast man lovat sig själv att man inte ska bli det, skammen och de eviga misslyckandena, bråken och de förlorade dagarna, barnens besvikelse osv. Ja, alla som skriver och läser här vet ju…

Min flickor som är 17, 15, 13 och 4 år är värda så mycket mer än en supande morsa som skyller på att hon är trött efter jobbet och måste få unna sig nåt, som alltid har ett vinglas i handen eller på bordet intill sig. Usch, man kan bara tänka sig hur åsidosatt man skulle känna sig som barn när alkoholen går före en själv😔

Men som det nu är ser jag fram emot en vit och lugn jul. Tack till er alla som hjälpt mig fram till dag 14😃💃🏻💕🌹

@Nania Jag hade en del vänner som i början kunde nämna saker som att "det har väl inte varit så farligt" och "Du behöver väl inte bestämma dig för att sluta utan du kan väl bar dra ner", men det gick ganska snabbt över för dem. Jag tycker det är dumt att du ska känna dig tvingad att dricka på grund av någon annan. Det är ju du som vet vad som är bäst för dig själv och det får väl din omgivning lita på, tänker jag.

Härligt att du ser fram emot en vit jul! Det är ju härligt om det kommer någon snö också, men det är sekundärt.

Heja dig! Jag undviker folk överhuvudtaget nu den första känsliga tiden! Lite drastiskt men jag är så rädd om min nykterhet! Min man har hakat på ”sluta-dricka-vin-resan”. Och det hjälper mig så mycket. Jag känner så igen mig med det där med vinglaset överallt! Fy fasen vad skönt att slippa! Och du, tänk vad vi luktat vinångor. Det saknar jag inte heller! Heja oss🙏🏼❤️❄️

@Kebne1 Jamen, eller hur! Vem trodde vi att vi lurade när vi tänkte att ”det märks nog inte att jag druckit några glas, jag är väl precis som vanligt”🙄😏 För någon som är nykter är det ju uppenbart, men på nåt sätt förvrängs verkligheten när man själv dricker och man tänker att det är annorlunda just för en själv, så korkat.

Jag önskar verkligen att min man också skulle haka på, men det tror jag dessvärre inte han kommer göra i första taget. Om jag lyckas hålla i min nykterhet kommer han kanske successivt dricka allt mindre, eftersom det är tråkigare att dricka ensam, men det kan nog ta lite tid. Återstår att se!🔮🔮