Jag funderar på om någon stött på samma problem som jag. Jag har länge och i olika omgångar tänkt på att sluta, eller åtminstone dra ner väsentligt på min alkoholkonsumtion. Jag har ett problematiskt förhållande till alkohol och det för med sig så mycket negativt att mitt liv kraftigt försämras av det. Därför vill jag sluta dricka, eller åtminstone ta en lång paus.

Men min partner är inte intresserad av att sluta. Han har enligt mig också ett problematiskt förhållande till alkohol, men han verkar inte medveten om det själv. Eller också förnekar han det för sig själv. De gånger jag föreslagit eller bara pratat om att jag vill sluta dricka blir han nästan arg och säger att ”då försvinner ju allt roligt vi har”, eller något i den stilen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att inte förstöra vårt förhållande. Jag har bestämt mig för att göra en paus, låta kroppen vila från alkoholen och se om jag kan må lite bättre både fysiskt och psykiskt, men jag är rädd att han ska bli arg och besviken ifall jag säger att jag inte vill dricka kring jul eller på nyår, t ex.

Någon som har något tips eller varit med om något liknande?

@Torn Tack för att du tror på mig!🙏🏻Det hjälper nämligen verkligen mig att tro på mig själv också! Man har ju liksom föresatt sig att sluta, eller ”dra ner” så många gånger innan, misslyckats och fått börja om igen. Men den här gången känns det annorlunda!💪

@TappadIgen Det gäller nog, som du säger, att stå på sig, inte vika ner sig, falla för de påtryckningar som kommer. Ibland kan det rentav handla om att den som tjatar på en själv har problem som den inte så gärna vill bli påmind om?

Jag ska kämpa och tänker inte ge upp i första taget🤠

@Nania du jobbar på av bra och det är så skönt att ha handen ledig då den inte ständigt har ett grepp runt vinglaset.
Att komma till insikt om sina alkoholvanor och beroende är befriande. Man kan sänka garden och erkänna för sig själv att det inte funkar med alkohol, det blir bara värre. Man kan på riktigt ta tag i sitt ”bagage” och skapa nya stigar att vandra på. Ett nytt liv, med nya vanor och lugn.

Ha det gott💕

Nu är jag på min 17:e nyktra dag, känns bra. Men nu står jag snart inför en fredag och en helg igen, då ökar min oro för att det ska komma påtryckningar om att jag ska dricka, eller kanske snarare oförståelse inför varför jag inte gör det. Maken har druckit vin (om än inte i så stora mängder, 3-4 glas) varje kväll hittills den här veckan. Imorgon efter jobbet kommer han föreslå att vi ska åka till systemet och handla. Då gäller det för mig att i första läget hitta rätt sak att säga angående huruvida jag tänker dricka, så att det inte blir bråk, och i andra läget att motstå frestelsen att dricka vin när han gör det.

Men jag har bestämt att det ska gå!😤

För jag känner verkligen hur min kropp tackar mig! Sömnen är det mest markanta, har inte sovit såhär bra på åratal, vaknar inte tio gånger per natt svettig och rastlös med ångest. Min hy är slätare, jag känner mig mindre svullen i ansiktet. Jag är trött på kvällarna, men det är en helt annan trötthet än den alkohol-inducerade dåsigheten. Jag är egentligen morgonmänniska, har varit sedan barnsben och det jag känner nu är min vanliga dygnsrytm som börjar komma tillbaka och det känns så skönt! Jag vaknar och känner mig utvilad, som om det vore första gången någonsin och med ett lugn och en tillförsikt. För varje dag som går stärks jag i min tro på att jag kan klara detta. Att äntligen få vara stolt över sig själv är en motivation i sig!

@Nania Oj, i mina öron är 3-4 glas vin varje kväll jättemycket!
Jag tror du skulle må bra av att vara helt ärlig, du vill inte dricka. Varken denna helg eller nästa eller nästa. Snart kommer jul o nyår, lika bra att ta den konfrontation du förväntar dig redan nu o få det överstökat? Han kan ju inte gärna tvinga dig att dricka!
Du klarar detta!!

@Nania jag vet hur svårt det kan vara men du behöver nog tala med din man.
Min man bråkade inte men kunde säga att jag var tråkig eller göra sig rolig över att jag inte drack.
Jag tog ett allvarligt prat med honom om att jag hade tappat kontrollen över alkoholen och att jag inte kan dricka mer.
Efter det blev det bättre och nu är det mer jag som bråkar med honom när han dricker 😊.
Jag har ingen lust att umgås med honom när han dricker för jag tycker han är tråkig då.
Du kämpar på så bra och då ska du inte behöva förklara dig för din man också.
Det är ditt liv och din kropp, du bestämmer!
Kram

@Nania Tänker på att det måste vara jobbigt att vara orolig för att det ska bli bråk med din man för att du inte vill dricka och att han ska utöva påtryckningar på dig. Det är inte rätt och ska inte vara så. Han får inte utöva makt på det sättet mot dig, inte mot någon. Vem är han att bestämma över dig och din vilja. Du är stark, du dricker inte för att du inte vill. Du berättar hur bra du mår när du inte dricker och att du kan finnas till för dina barn på ett helt annat sätt. Barnen vill inte heller att du ska dricka. Jag säger som @Sattva du behöver ta den konfrontationen med din man och bryta dig loss från hans grepp om dig. Han verkar vara beroende med den mängd han dricker och vill dra med dig i träsket. Stå på dig!
Kram❤️

Ja, stå på dig. Du håller på att bli av med ett beroende som lätt kunde fortsatt eskalera. Din sambo är kvar i beroendet och är rädd för vad din nykterhet säger om honom. Att få nykterheten att framstå som något dåligt är kanske hans sätt att rättfärdiga sitt drickande. Men det finns inga goda argument för att vara alkoholist. Däremot många för att välja din väg och ta tag i beroendet. Det är verkligen inte du som orsakar problem i er relation och familj just nu... Stå på dig och läs igenom din egen tråd om du behöver motivation!

Var inte rädd❤️Det är du som gör något superbra för dig själv nu. Jag blir jätteglad över ditt inlägg om positiva saker som alkoholstoppet innebär. Med tiden så blir barnen tryggare om att du inte dricker också. Du kommer att känna dig tryggare och starkare dag för dag. Det är du som gör rätt, som inte dricker..Styrkekram, och mycket bra jobbat💕

Hej och tusen tack alla snälla som skrivit till mig, det känns nästan overkligt att man kan få sånt stöd!❤️

Nu är det söndag kväll, det har varit en bra helg. Döm om min förvåning när det inte nämndes något om Systemet eller alkohol på vare sig fredag eller lördag! 😵

Maken drack förvisso ett glas vin på fredag kväll, men inget på lördag och det kom inte heller på tal. Kanske, kanske har han förstått att jag gör ett allvarligt menat uppehåll just nu? Kanske inser han att det vore bra även för honom att dricka mindre?Precis som Sattva skriver - 3-4 glas per kväll ÄR inte att dricka lite. Det är bara när man är mitt uppe i det som det verkar så😧

Jag borde kanske ha tagit upp ämnet till diskussion med honom, så som de flesta här har föreslagit. Egentligen håller jag helt med er, men jag gjorde det inte, fastän jag rustat mig till tänderna med hjälp av er här på forumet. Jag fegade ur den här helgen, var mest lättad över att det inte blev ”bråk”. Och väldigt lättad över att helgen åtminstone delvis gick i nykterhetens tecken, ja, helt för min egen del.

Imorgon är det således tre veckor sedan mitt alkoholstopp och jag känner mig väldigt stolt och glad över det!

Och än en gång tack allihop!🙏🏻🤎🤎🤎 (lite pepparkakshjärtan så här i juletider!)
Nu fortsätter vi framåt alla vi som kämpar!💪💪⚔️

Grattis till tre nyktra veckor!

Min situation var lite annorlunda än din då det var min man som krävde att jag skulle bli nykter. Det är ca 1,5 år sedan jag slutade. Hade ett litet återfall i somras men annars har det gått väldigt bra och hyfsat lätt. Jag bad min man ta bort all alkohol hemma, vilket hjälpt mycket. Det var när vi var i sommarhuset där det ff fanns alkohol som jag trillade dit. Hur som, han dricker väldigt lite nu med. Aldrig hemma utan bara på middag/fest. Han tycker att det är väldigt skönt att inte dricka och mår bra av det. Han var ju aldrig någon stor-drickare men ändå. Med det sagt så kanske din man upplever fördelarna med att vara nykter - utan att du behöver påpeka det. Det är ju inte så roligt att dricka själv. Det var ju ett väldigt gott tecken att han inte drack så mycket i helgen tänker jag.

Det är starkt av dig att stå emot!!

@Nania Åh så härligt att helgen varit bra! Jag förstår att du inte ville väcka den björn som sover, när det nu löste sig så fint ändå. Jag vet inte om det är så för er, men med min exmake kändes det ibland som jag verkligen bara höll andan när allt fungerade väl o flöt på. Då njöt jag av lugnet, istället för att se det som en bra chans att prata om något viktigt.

Ju längre tid du är nykter, ju starkare kommer du bli! Bra jobbat!!!!😍🌷🍃🌼💪💪💪

Wow, det kanske var jätteklokt att inte ta den här saken till diskussion nu när han drog ner självmant i helgen. Egentligen är det ju heller inte så mycket att diskutera just nu. Du gör ett sunt val som är bra för dig. Det blir ju bara fånigt om du skulle behöva försvara det för att han tycker att du är tråkig. Om diskussionen kommer upp så kan du ju fråga om det finns en enda anledning för DIG att dricka. Det borde vara lite svårt att svara på det. Han får jobba lite själv med sina känslor om det.de är ju du inte ansvarig för. Men som sagt, han kanske ser och lär. Det vore ju toppen.

@Nania Grattis till tre veckor🤩. Härligt att höra om helgen! Du är så bestämd och beslutsam att inte dricka och förmodligen märks och känns det utan att du behöver säga något😎💪. Du har power! Ta upp saken när det behövs, du är stark och vet vad du vill.

Kämpa på som du gör! Kram❤️

Så skönt att läsa om din/er fina helg..🤗✨✨. Allt har sin tid, och som någon skrev, man blir starkare ju längre man är nykter. Hela kroppen brukar förändras på många, som slutar dricka alkohol. Till slankare, och stoltare hållning. Det är som att man förvandlar skammen och skulden till bättre självkänsla, och styrka..😁.Det kanske inte blir så för alla, men för många. Kram🤗💫

@Nania Vad härligt att höra att det går bra för dig. Jag är lite i samma sist som dig och vi har hamnat i ett läge där i stort sett alla gemensamma aktiviteter som jag och maken har innefattar alkohol. Han vet inte heller om vilken resa jag planerat att göra och att jag ska bli nykter. Själv tror jag att det finns en risk att detta kommer att bli spiken i kistan för vårt äktenskap för jag har svårt att se hur jag ska kunna fixa att vara nykter när där är så mycket alkohol kring vår relation och alla våra aktiviteter och alla våra vänskapsrelationer. Känns som om jag behöver bryta med "hela mitt liv" och ändra det i sin helhet. Men när jag läser din tråd så känns det ju betryggande att du inte blir ifrågasatt ens. Hoppas att jag också hamnar där!