Jag vet att jag dricker för mycket och har gjort det de senaste 6-8 åren. Början var social med middagar o skumpa och slutet högst asocialt med gömda flaskor i garderoben.
Och nu har jag gjort DET. Varit berusad bortom all kontroll inför min man och mina barn. Kan inte tänka på det utan skam och hjärtklappning. Det var fruktansvärt även om jag har stora minnesluckor från situationen.
Så från och med nu är jag medlem här och behöver allt stöd jag kan få för att fixa detta.
Jag har allt: fin familj, hygglig lön, trevligt boende, goda vänner. Medicinerar mot depression och nedstämdheten är behandlad med detta. Och ändå dricker jag. Hur dum kan man vara? Hur dum är jag?
Skam skuld djupt självförakt. Och igår efter en vecka då jag lovat att avhålla mig alkoholen så drack jag igen. I smyg förstås....
Hur dum kan man vara?!
Intellektet räknar ut att minus alkohol är det mesta i mitt liv bra men dumheten verkar vara det styrande.
Eller är det alkoholen som styr? Sug, begär, längtan efter...tomhet? Jag har svårt att få ihop detta men vet en sak: nu gäller en dag i taget.
Fråga till er: är stödet ni upplever härigenom i dettaforum tillräckligt för att sluta dricka/hålla sig nykter?
Jag är alkoholist, jag behöver bli en nykter sådan. Jag vill nå den dag då jag kan säga: nej tack, jag dricker aldrig alkohol.

Sundare

Jag har nått en insikt - tempo. Det är något jag har att jobba med. Från det att jag stämplar in på jobbet är det fullt ös, hundra bollar i luften o lika många att besvara frågor o önskemål från.
Glömde igår bort flera saker o känner att gränsen är nådd för hur mycket jag klarar på en dag.
Har meddelat chefen men lösningen ska jag finna på själv vilket är samma idiotiska svar man gett mig nu i flera år. Vi är för få personer o det kan jag inte lösa själv...
Så stress är en jätteutmaning för mig att hantera. Kom precis på massa saker som jag glömde göra igår...suck

Jag känner så väl igen livet som du beskriver. All stress, måste komma ihåg, glömmer, dåligt samvete. Å så (för mig då) en liten stunds paus ibland på vägen hem och sen bäva för att öppna dörren för då är det läxor, fixande etc etc och jag är så trött. Det är då tanken på att dricka dels har fått mig att tro att jag ska orka kvällen OCH få mig att koppla av. Jag håller ju återigen på att rena kroppen från alkohol. Har inte druckit på två dagar, och det var ju ganska kort tid jag drack innan, men jag har fortfarande symptom på natten som jag förknippar med alkoholen. Inatt vaknade jag av en mardröm med hela stressystemet i kroppen på, för jag blev så rädd. DÅ kände jag sug. Får mig att tänka att vi håller på med drickandet när vi verkligen egentligen borde jobba med stressen. Din chef bör hjälpa dig att planera och strukturera din dag tycker jag. Skulle det vara möjligt. När man som du (och jag haft) får en omänsklig arbetsbörda så börjar man glömma. Det är ett varningstecken! Vet inte om du har en massa som vilar på dig att minnas och planera hemma också? Det är ju en hjälp att t. ex skriva listor, både på jobbet och hemma. Så att man kan pricka av och känna sig nöjd med. Tycker du gör rätt som inte planerar in fler måsten. Hoppas du kan få ordning på stressen. Din chef har ett ansvar. Ställ lite krav på andra än dig själv ?!

Maharion

Synd att din chef inte stödjer din strävan om att få en bättre arbeitssituation.

En presentation som hjälpte mig, den är gjord av Scott Hanselman och han jobbar inom IT, men den handlar inte om IT isig utan om hur vi effektivt kan hantera information och uppgifter som vi står inför.

Rekomenderar varmt att lyssna på denna (40min) "It's not what you read, it's what you ignore - Video of Scott Hanselman's Personal Productivity Tips"

http://www.hanselman.com/blog/ItsNotWhatYouReadItsWhatYouIgnoreVideoOfS…

I slutändan handlar det om att välja bort och säga nej och få omgivningen att lära sig vad som ska hamna på ditt bord.

Vet inte om detta är till hjälp eller ej, take or leave it.

Kram!

Sundare

Jag tror nu inte att alkohol löser min arbetsbörda men inser mer o mer hur den hänger samman med stress efter en arbetssituation som tycks utan lösning. Tyvärr var också mitt förra arbete ohälsosamt o jag undrar om alla vårdande/socialt inriktade arbeten inte behöver en ordentlig översyn.
Tack för tips Sisyfos o Maharion. Jag är listornas okrönta mästare kan jag lova! En strategi jag överfört på barnen som listar allt vi har att göra. Familjen Göra-Lista - det är vi! Och jag älskar att bocka av.
Nej kräver lika mycket kraft att att uttala som ja/visst/ok. Så jag försöker göra detta. Så mkt det bara går.
Ska se när jag får tillfälle att kolla länken också. Det finns en intressant studie om stress som belyser att stressen i sig inte är lika skadlig för hjärnan som TANKEN på att stress skadar oss. Är vi dessutom stressade av saker som vi gillar, engageras av o är intressade av är stressen än mindre "hälsovådlig". Men för mig tippar det nu över pga svaga ledare, chefer o därmed krackelerad organisation.
Igår fick jag tips om ett annat jobb som jag nog ändå ska söka...
Tack för ert stöd o fin dag till alla som är ute på denna vandring!

Levande

Kloka tankar du har så tidigt på morgonen håller helt med dig när det gäller stress och arbetssituation.
Tyvärr så verkar det som arbetssituationen inom dessa yrken har styrt helt fel.
Roligt med nytt jobb, kan vara bra att flyga iväg till en ny pinne.
Hoppas du får en bra dag, kram och styrka

Maharion

Tror att du kommer fixa detta, du reflekterar och hittar din väg att lösa problemet. Nytt jobb, om en har den möjligheten, varför inte!

Tror på dig.

Kram!

Sundare

Jag uppskattar detta forum o läser inlägg, har ett par hjältar jag följer lite tätare. Blir inspirerad, tar intryck o gläds så otroligt med andra som lyckas o kommer vidare. Blir ärligt glad.
Med mig själv är det helt annorlunda. Idag har jag varit så bakis som jag inte varit på hela denna tid. Gick till bolaget igår, var som programmerad o tänkte inte ens. Skruvade av korken och njöt de första klunkarna. O sen fortsatte jag. Utan njutning men drack tills det var slut.
Skamsen var det namn jag gav mig när jag testade forumet här för ca 3 år sedan. Och Skamsen är vad jag är. Men jag har lovat mig själv o er ärlighet denna gång så därför får ni den osminkade historien om mig själv. Jag har svårt att hålla på nykterheten.
Igår blev jag extremt besviken, uppgiven, även ifrågasatt o vet att jag kommer bli kritiserad då jag var för obekväm på ett möte.
Jag jobbar för människor vars röst aldrig hörs, det ingår i min profession att vara obekväm men jag straffas oxå själv genom obehagliga "uppläxningssamtal". Ingen ursäkt men en kartläggning av vilka känslor jag flyr: stress, press, orättvis beskyllan men också andras dumhet o maktmissbruk.
Jag kommer skriva ansökningshandlingar till andra jobb. Vet dock inte om jag vill. Vet däremot vad jag hellre vill: bli min egen.
Maken driver eget företag o jag hoppas vi en dag kan leva båda på detta. Det är därför jag arbetar så "hårt" också när jag är ledig.
Därför förstör jag för mig själv när jag dricker, förstör ju utsikterna till en möjlig förändring. Och för detta skäms jag, bannar mig själv för, känner mig som en jävla looser.
Så jag måste hitta min väg tillbaka till nykterheten. Bara den är min väg framåt, tro inte att jag inte inser det!!
Jag tvingar mig att stanna kvar här, tvingar mig att säga som det är till er o mig själv. Skäms men är ärlig, måste vara det. Är rädd. Besviken, uppgiven, arg, ledsen...men nog mest rädd ändå

Levande

Skickar kram och styrka till dig och hopp om att du finner andra vägar ur din stress, kanske tid att söka hjälp.kram

Maharion

Massa kramar till dig. Nog med att slå dig i huvudet!! Du reflekterar och vrider på dit liv och hur du lever det. Du vet att du behöver ändra på något för du kan inte fortsätta som du gör, det har du själv kommit fram till annars skulle du inte vara här. Att berusa dig med alkoholen är en symptom och ibland orsaken till ditt lidande det vet du oxå. Ger dig allt mod och styrka jag har idag till dig. Du behöver vila, få en paus, må bra efter dina duster på jobbet, hitta din väg nu som inte inkluderar alkohol. Tror på att du kan. Ger mig inte, hoppas att du inte heller gör det.

Stykekramar.

NorthernSoul

Har Läst din tråd och du är värd all respekt för dom framsteg du gjort. En tripp till bolaget igår förändrar inte din framtid tror jag. Du verkar ha en stark självinsikt och vet vad som krävs för att oftast må bra. Ingen mår bra jämt. Kamp och styrka!

Sundare

En nykter lördag bakom mig och jag väljer att nu ge mig själv en vit söndag.
Läser andras trådar o det hjälper. Som denna tanke: Vill inte vara ett offer för alkoholen.
Näe, vill inte vara något offer alls.
Håller i med meditation/mindfulnessträning och ska snart ta nästa steg att värna mig själv. Grunnar fram o åter ang jobbet, där inte fattat något beslut ännu men ett snack m chefen i veckan kommer jag at ta. Ingen ska behöva må så här dåligt pga sitt lönearbete.
Tack ni som svarat o stöttar, känns så fantastiskt fint varje gång någon svarat.
Önskar alla inklusive mig själv en fin söndag.

Lena72

När jag läser din tråd skriver du om mitt liv.... Sitter själv halvbakis o orkar inte ta tag i mina arbetsuppgifter utan pendlar mellan forumet o fejjan. Så besviken på mej själv. Kommenterar inte alltid men läser din spalt varje dag.
Kram (från din spegelbild) hi hi hi

Sundare

Ja hej på dig då Lena72. Ja, vi känner ju igen oss i varandra här inne, ibland mer än annars. För mig är det skönt - att bli mindre ensam i detta skamliga som ofta får mig att känna utanförskap. Annorlundaskap.
Är förbaskat trött ikväll o ser fram emot att sova.
Sov gott ni alla hjältar här, det är vi värda i den långa resa vi nu företar oss.
Idag har jag vårdat mig genom mindfulness o en skogspromenad!

Sundare

Vilka ord att få börja morgonen med!!! Fantastiskt! Med dina ord i ryggen ska jag nu ta mig genom dagen. Tack o varmaste kramen

Sundare

Kartlägger de tillstånd som föder sug. Trötthet, stress o ilska är tre sådana. Varför vill jag dricka när jag känner mig trött är väl ändå lite av en gåta? Eller är det mer "less" jag är? Uppgiven o tyngd!
Då förstår jag suget bättre.
Vad som inte föder sug; plocka vitsippor, gå på loppis, skratta med härliga kollegor, busa. Sitta med nästippen mot solen o andas djupt o lugnt.
Kram på er hjältarna härinne!

Levande

Glad för du delar med dig energi☺Tack och kram

Trötthet, ja det är då jag också vill dricka. Vissa härinne har berättat hur aktiva de blir med alkohol och får en massa gjort. Inte jag, jag söker ro. Läste i forskning och framsteg att vissa människor inte får ett dopaminpåslag av alkohol, istället får de en lättnadskönsla. Tror att jag hör till den kategorin. Så jäkla dumt egentligen att försöka bota trötthet med alkohol, för den förvärrar ju bars tröttheten.
Bra att du reflekterar härinne!

Sundare

Livet är så mycket, tycker ni inte? Jag jobbar motvilligt heltid men har lagt in om önskemål att få gå ner till 75%. I höstas gick jag åter in i en depressiv period, har recividerande depression som debuterade när jag var 18-20år. I höstas läste jag mycket om depression i recidiv o rekommendationen är helt sonika deltidsarbete. Jag känner att det stämmer. Livet är så mycket i sig. Mitt ena barn har ärvt min sårbarhet o nu försöker jag lära henne att leva med sin ångest o oro. Jag vet ju att det går men det kräver lite extra av oss som har denna sårbarhet. Jag har idag ett mycket engagerande jobb som också är utsatt o föder mycket frustration. Inte sällan ilska. Och jag inser mer o mer - heltid med detta jobb är inte hållbart.
Vet inte hur jag ska lösa detta med jobbet men på något sätt måste det ske. Balans är vad jag söker! Jag vet att det ingår i ett liv i balans att förlora balansen ibland men just nu har jag fullt sjå att nå någon balans överhuvud taget! och då råder ju mest obalans. Ett annat min längtans ord är harmoni vilket innebär ett tillstånd av enighet: frid o balans. Ni vet den där känslan när allt "klickar". Det stämmer! Oj som jag längtar detta!!!
Suget kommer i starka vågor. Försöker surfa på suget, djupandas hjälper rätt bra. Tänker på att inte tånka "får inte" då sådana tankar klistrar sig fast i medvetandet i tar över allt annat. Inte inte.
Detta blev torsdagens filosoferande från mig.
Önskar er en skön o god natt, jag vet hur gott sömnen gör oss. Och stort varmt tack till er som lämnat kommentarer i denna tråd. Det betyder så mycket, att inte behöva vara ensam, att få göra denna resa tillsammans med fler! Kram! Och tack!??

Leverjag

Du är så stark. Vet hur det är och har själv gått ner i tid. Stressigt jobb, lång resväg, tre barn som delvis behöver extra tid och stöd. Det räcker liksom. Balansen är det enda jag fokuserar på nu. Hela tiden. Att hinna med att ta hand om mig. Varva ner, ha lite egentid som får mig att må bra, vila och sköta om hälsan. Då klarar jag balansen ganska bra! :-)

Starkt jobbat. Du finner råd. Sköt om dig!
Kram

Levande

Orkidébarn tänker jag på när jag läser dina ord, så stark men ändå så skör.
Tycker du gör helt rätt att dra ned din tid och satsa på att må bra, det är du värd.
Kram och styrka till dig