Jag vet att jag dricker för mycket och har gjort det de senaste 6-8 åren. Början var social med middagar o skumpa och slutet högst asocialt med gömda flaskor i garderoben.
Och nu har jag gjort DET. Varit berusad bortom all kontroll inför min man och mina barn. Kan inte tänka på det utan skam och hjärtklappning. Det var fruktansvärt även om jag har stora minnesluckor från situationen.
Så från och med nu är jag medlem här och behöver allt stöd jag kan få för att fixa detta.
Jag har allt: fin familj, hygglig lön, trevligt boende, goda vänner. Medicinerar mot depression och nedstämdheten är behandlad med detta. Och ändå dricker jag. Hur dum kan man vara? Hur dum är jag?
Skam skuld djupt självförakt. Och igår efter en vecka då jag lovat att avhålla mig alkoholen så drack jag igen. I smyg förstås....
Hur dum kan man vara?!
Intellektet räknar ut att minus alkohol är det mesta i mitt liv bra men dumheten verkar vara det styrande.
Eller är det alkoholen som styr? Sug, begär, längtan efter...tomhet? Jag har svårt att få ihop detta men vet en sak: nu gäller en dag i taget.
Fråga till er: är stödet ni upplever härigenom i dettaforum tillräckligt för att sluta dricka/hålla sig nykter?
Jag är alkoholist, jag behöver bli en nykter sådan. Jag vill nå den dag då jag kan säga: nej tack, jag dricker aldrig alkohol.

Sundare

M: tack tack för stöd o tro. Ska försöka sträcka på mig. Assa!
Z: ??ja, ditt inlägg tål repris(er)
Kram!???

Sundare

Lika glad o tacksam som när jag vaknade. Nykter o närvarande. Imorgon ska jag fortsätta med ännu mer praktiskt arbete - tycker det är ett bra sätt att sysselsätta sig o samtidigt känna mening. På jobbet använder jag mest huvudet så på fritiden behöver mina händer o min kropp få jobba!
Önskar alla en god natt nu!

Levande

Hoppas du haft en skön natts sömn och härligt att du mår bra.
Praktiskt arbete och få kroppen att göra saker, är riktigt bra medicin?
Önskar dig en härlig söndag, kram och styrka

Sundare

Ha det bra på jobbet, jag jobbar vidare här med allt som kallas "fritid". Kram!

Sundare

Om man/jag går in i denna känsla som nu uppfyller kropp o själ efter ett par nyktra dagar och god nattsömn förstår man/jag inte hur man/jag kan/kunnat göra något annat val.
Det är inte helt lätt att förstå sig på sig själv, eller vad säger ni?
Tänker på vad Levande skrev i sin tråd: lugnet har blivit hennes nya drog. Hörde en annan som sa att andning/djupandning r hans nya beroende.
Beteenden går ju inte bara att tas bort, de måste ersättas av något annat.
Just nu jobbar jag hårt med mina händer o kropp börjat annars skulle gått o varit småborta o bedövat frånvarande. Det kommer jag ju inte orka jämt så andning o medveten återhämtning är nästa steg att grunna över. Denna vecka inte haft ro till mindfulnessträningen dom jag tänkte återuppta. Få se om det finkar bättre denna vecka.
Men en dag i taget - en nykter o närvarande dag.
En vit söndag till mig och er! Kram!

Att förstå sig på sig själv är verkligen inte lätt. Inte ens när man inte dricker. Jag kan ju räkna till 10,5 mån nu. Såg att du hade problem med räknandet. Mina 10,5 mån har ju heller inte varit helt vita och inte heller fria från rejäla dikeskörningar, så jag hade samma problem som du där i början med hur jag skulle räkna. Känner nu att jag visst snart kan skriva 1 år, för det var ändå den 9 maj jag bestämde mig. Skitsamma, känner jag nu, men då var ju själva räknandet viktigt och jag var lite avundsjuk på folk som kunde skriva dagar.
Beteendet blir än svårare att förstå när det kopplas till alkoholen. Såhär i efterhand kan jag inte riktigt förstå hur jag hamnade där... Eller jo, jag kan absolut förstå. Dricker a-fritt nu istället när beteendet tar över. Det är klart att det skulle vara bättre att kunna kontrollera beteendet, men det är en enkel väg ut känner jag. De här månaderna har varit väldigt spännande och man lär sig väldigt mycket om sig själv. Tycker att du verkar ha kommit så långt på den här tiden. Ha en bra söndag!

Sundare

...när man kommit upp ramlar man ner och så börjar man om tills man är uppe för att ramla ner...i eftermiddag kom ett sånt sug över mig. Det intressanta var att även min man sa att han var sugen. Men här hemma finns nu inget så det gick inte att falla tillbaka vilket kändes skönt. Så nu ska jag somna och har då haft en helt vit helg där jag hunnit massor som jag aldrig skulle klarat med alkohol i kroppen. Tackar mig själv för bra beslut denna helg. Och tackat Sisyfos för hjälpsam o uppmuntrande kommentar - det betyder så mycket!! Nu fortsätter vi med en dag i taget! Sov gott nu ni andra hjältar här!

Sundare

Nu kom det som en knuten näve i solar plexus.
Sug!
Hem o stoppa händerna i en bröddeg nu eller nåt. Usch sånt sug!

Levande

Visst är det konstigt att det flyger på när man minst anar det. Men funderat på om det är så att alla våra känslor bär till alkohol så tillslut blir det för mycket. Mitt hopp är att det går att lära om, få fokus på något nytt och variation så jag inte blir beroende av något annat.
Om man tränar hjärnan att glad betyder glass och inte vin så borde man slippa dessa attacker.
Denna tanten klurar för mycket just nu☺
Kram på dig och hoppas det luktar nybakat

Sundare

...blev det med hela familjen. Kommer på hur viktigt det är att faktiskt inte vara törstig. Bälgar i mig 1-2 liter bubbelvatten per dag, tycker det är så gott! Äter i princip aldrig kakor o godis men har nu fått sug efter lakrits, blir 1-2 nävar sådär varannan dag. Saltsugen.
Så äta vettigt o regelbundet är en bra strategi nu som alltid. Jag är hopplöst dålig på "mellis", hoppar över raster till förmån för jobb...
Kram till LN o alla andra som vill ha o behöver en. Nu mot bubbelvattnet!

Sundare

Så var det vit tisdag. Klarade måndagen. Måndagkväll är för mig värsta utmaningen. Det blir något slags rastlöst tomrum efter helg o återgång till arbete. En dag då det är lätt att falla.
Nu är det däremot tisdag o en välfylld arbetsdag. Ha en bra dag ni hjältar härpå forumet som också kämpar o strider

Sundare

Oj vad tungt jag sover utan alkohol i kroppen! Förut drack jag a för "jag måste ju få sova" o i själva verket sover jag bättre utan. Oj vad man lurar sig själv, alla dessa dåliga ursäkter till att man (jag!) "måste få dricka! "
Däremot skuttar jag väl inte direkt upp ur sängen, nej idag blir det seeegt att ta sig upp. Nu möter vi en ny onsdag - i mitt fall en vit sådan. Önskar detsamma till er! Önskar mig mindre plötsligt sug o spökande tankar o om de kommer önskar jag kraft o energi att möta dagen kokt!??

Maharion

Undrar om en sömnbehov ökar när en slutar dricka? Känner mig så trött, det räcker inte med 6h längre, behöver 7-8h timmar för att vakna någolunda utsövd. Är det lika för dig?

Leverjag

Jag behöver sova mer. Eller mer att jag känner mitt behov av god sömn. Jag upplever verkligen skillnaden om jag inte sover bra. I början av nykterheten var jag trött. Tror kroppen behöver ta igen mycket förlorad vila och läkande energi. Senare behövde jag mindre sömn men den var av god kvalité. Upplever att jag är i kontakt med min kropp igen. Med alkohol var jag inte i kontakt med den. Jag körde över mig själv totalt och blev sliten och urholkad.

Njut av att sova och behöva sova. Följ med dig själv! ??

Sundare

Tänk hur mycket i livet som handlar om enkla saker. Mat o dryck, vila o sömn, tak över huvudet.
Vi har det ju onekligen mycket bra här med ren luft, friskt vatten direkt ur kranen, få av oss behöver svälta även om många behöver vända på slantarna.
Om vi nu tar behovet SÖMN så har det då verkligen ökat sedan jag inte dricker som innan. O jag njuter kan jag lova, njuter som en sovande Sessa utan ärt, men har så eländigt svårt att kliva upp på morgonen. Behöver vara på jobbet nån gång efter 7, det är ljust igen på morgonen men det hjälper ändå inte. Trötter trötter. Men denna njutning att lägga sig om kvällen - fantastiskt! Och jag behöver många sovtimmar Maharion, inatt blev det knapp 7 o det blev för lite. 8-9, ja helst!!
LeverJag, Levande, Maharion o jag - finns det fler sämntutor där ute?
Återhämtning, läkning, kontakt med sig själv, reparation...skälen är ju många möjliga till att det nu är så här!

Andreas

Innan jag skaffade hund gick ja o la mig mellan 12 o 1 o steg upp 14:00. Nu går ja o lägger mig 9 hah o e uppe 9, så ja ja behöver mycket sömn, tar visserligen 2-3 timmar innan jag somnar men. Känns bra o vara uppe i hyfsad tid iallafall. O tiden när hunden somnat o ja kan sätta på en godnattskiva o gå o lägga mig e helt underbar. Inte druckit denna veckan, även om ja e sugen på o gå förbi bolaget nu för o döda denna tristessen, det finns alltid så många anledningar o dricka, men nej har inte råd o ska fan hålla mig nykter iallafall till på Fredag. Funderar på o bjuda förbi en gammal barndomsvän ja träffade förra veckan, får se om de blir på kaffe eller bärs.

outdoorsygirl

Jag blev medlem här igår efter dag 2 av att inte ha druckit något vin. Jag uppskattar denna websida något enormt och det känns skönt att kunna läsa om andras dilemman.
Jag har både en pappa och en faster som druckit för mycket genom åren. Min faster dog utav det och jag vill inte sluta där! Jag är utlands Svenska och har bott här sedan 1994. Kom hit som 19 åring och hade inte tänkt att stanna längre än ett år...MEN, jag mötte min man och vi gifte oss och har nu 2 underbara barn. Genom åren har vi haft våra problem, och mycket av dom har nog uppstått för att jag känt stor hemlängtan till Sverige. Har då försökt döva dom här känslorna med alkohol - vilket vi alla vet inte är någon bra ide. Dom senaste åren (till och från) har det blivit 1-2 flaskor vin per kväll kanske 4 kvällar i veckan, och detta är inte ett liv jag vill leva. Vårt intima liv är knappt där för att jag varit såpass full att jag somnat eller inte är alls intresserad. En annan sak som gör det svårt att sluta är att när jag väl inte dricker, så gör min man det i stället för att han är bitter hur jag var kvällen innan och så snurrar det på! Jag är så himla trött på att leva så här. Jag ska nu sätta igång med mera träning, mindfulness och yoga, och tänker när suget är som värst använda mig utav dom här övningarna.
Idag är det dag 3 utan alkohol och jag hoppas att det kommer att gå bra utan för mycket oro i kroppen.

Sundare

Huvudvärk sedan snart 2 dygn tillbaka - trots vita dagar!
Andreas - snälla du, ta ett riktigt gott kaffe med din gamle polare, det är bästa vägen för dig just nu - lovar!
Outdoorsygirl - vet en hel del om livet som utlandssvensk o att du har en alldeles särskild utmaning. Låt oss följas åt för denna resa är så mycket bättre när man slipper göra den ensam.
Återkommer när huvudvärken from Hell lättat något. Är detta också nån fas eller spänningar i nacken?! Ont som f-n gör det!
Kram o vi hörs sen hjältar!