Jag vet att jag dricker för mycket och har gjort det de senaste 6-8 åren. Början var social med middagar o skumpa och slutet högst asocialt med gömda flaskor i garderoben.
Och nu har jag gjort DET. Varit berusad bortom all kontroll inför min man och mina barn. Kan inte tänka på det utan skam och hjärtklappning. Det var fruktansvärt även om jag har stora minnesluckor från situationen.
Så från och med nu är jag medlem här och behöver allt stöd jag kan få för att fixa detta.
Jag har allt: fin familj, hygglig lön, trevligt boende, goda vänner. Medicinerar mot depression och nedstämdheten är behandlad med detta. Och ändå dricker jag. Hur dum kan man vara? Hur dum är jag?
Skam skuld djupt självförakt. Och igår efter en vecka då jag lovat att avhålla mig alkoholen så drack jag igen. I smyg förstås....
Hur dum kan man vara?!
Intellektet räknar ut att minus alkohol är det mesta i mitt liv bra men dumheten verkar vara det styrande.
Eller är det alkoholen som styr? Sug, begär, längtan efter...tomhet? Jag har svårt att få ihop detta men vet en sak: nu gäller en dag i taget.
Fråga till er: är stödet ni upplever härigenom i dettaforum tillräckligt för att sluta dricka/hålla sig nykter?
Jag är alkoholist, jag behöver bli en nykter sådan. Jag vill nå den dag då jag kan säga: nej tack, jag dricker aldrig alkohol.

Ebba

Du är INTE dålig.
Det handlar faktiskt inte om karaktär även om det känns så, jag vet, till slut kände jag att jag var världens sämsta människa.

Du är fantastisk som är ärlig här, det är nyttigt och modigt och friskt tycker jag.

Det är jobbigt att dricka i smyg, vakna med självförakt och ångest.
Jag vet hur det är och nu har jag sluppit det i 20 månader, det önskar jag dig också att få slippa.

Tack för att du delar med dig.
Världens största kram.

Ja, nu har du gjort detta. Låt det inte bli en signal för fortsatt drickande bara. Det är väl nästan ingen härinne som har lagt ner och kunnat ha en helt rak linje. Det har verkligen varit dikeskörningar hos flera, så du är i gott sällskap. Försök nu att skaffa en plan för hur du ska hantera det nästa gång. Var du tvungen att köpa? Eller fanns det tillgängligt hemma? Det kommer säkert fler tillfällen som suget kommer. Med annan plan så kan du undvika det här.
Straffet man får är ju rätt påtagligt.... Det räcker så. Så slå inte mer på dig själv. Du är högst mänsklig och stark som fortsätter att skriva. Tror verkligen att du grejar detta. "Rom byggdes inte på en dag".

Leverjag

Vet du varför jag tycker det? Du backade inte undan och undvek att skriva här. (Det var mitt och många andras misstag här vid bakslag) Du beskriver precis hur det är och hur vi tänker och när jag läser dina rader tänker jag att vi är så hårda mot oss. Så svart eller vitt, men som du skriver så är det öva som gäller. Igen och igen övar vi på att leva nyktra. Det är märkligt att vi tror att vi ska klara detta utan ett enda misstag, när vi vet att allt annat tar tid att lära sig och att man reser sig om och om igen för att pröva igen. Till slut går det! ? Vi lär oss att vissa situationer skapar sämre förutsättningar som stress och hunger tex. Vi lär oss fler och fler verktyg för att vara i balans och stoppa suget när det anfaller.
Visst blir man också snuvad på det man ville ha? Det är varken gott eller är den medicin som vi tyckte alkoholen var förut. Och den känslan som du har nu kommer att stärka dig i fortsättningen, tror jag.

Du är så klok och stark, tycker jag. Det blir bra det här. Stora bamsekramar ???

Alla skulle vi vilja vara felfria. Det är vi inte. Det gör oss till människor.
Du är modig AlmaAmanda för att du skriver om ditt fall.
Jag blir glad när jag läser det. Absolut inte för det att det gick dåligt för dig igår kväll, det handlar inte om det, det är så klart tråkigt.
Men jag känner att jag inte är annorlunda, sämre än alla andra.
Vi ALLA faller någon gång, några gånger.
Jag också.
Kram kram från en annan som absolut inte är perfekt.

Maharion

Inte slutar jag tro på att du kan. Även om du trillar hundra gånger till. Varje snedsteg är en ny lärdom. Ur varje misstag finns det kunskap, kunskap om dig själv. Det är något du behöver som fattades dig som fick dig att dricka. Hur kan du runda det, stilla det, eller leva med det. Det finns garanterat något som gör att du kan klara den situationen utan alkohol om det så bara är att stå ut. Vad du behöver vet du själv någonstans i dig, du har styrkan och modet i dig, annars skulle du inte vara här. Är glad att du skriver, du är ärlig och rakryggad, ingen här kommer dömma dig, för du är lika mänsklig som vi andra, jag är inte starkare än dig eller svagare, jag är bara jag. Jag har trillat förr innan jag kom till detta forum och kommer kanske göra det igen. Kan gissa att många innan dig har gjort det.

Tror på dig, vill att du tror på dig själv och hittar vad du behöver göra nästa gång, en saker är säkert det är inte att börja om igen. Du har klarat av många utmaningar som du har som styrkor och nu en ny erfarenhet att bearbeta. I detta snedsteg finns det vägar och val som du kan förbereda inför nästa tillfälle när du känner likadant som denna gång. Vad ska du göra anolunda? Vad behöver du för att inte hamna där igen?

Kom igen, gillar dig, önskar att du skriver och berättar hur det går för dig?

Kram!

Sundare

Läser era svar o stilla tårar faller nerför mina kinder. Tack att jag inte är ensam, tack att ni står kvar! Och att ni t o m tror på mig. Jag blir stum o fylls av oändlig tacksamhet att ni svarar mig som ni gjort. Kärlek o respekt är vad jag känner!
Idag har jag fattat ett beslut som kommer innebära en förändring av min arbetssituation, det var inte helt enkelt men efteråt fylldes jag av sådan lättnad. Jag sa nej till ett uppdrag och återtog lite av min heder o stolthet. Gränsen är nådd över hur flexibel jag är!
Kvällen har ägnats åt famljen, kvalitetstid när vi verkligen varit tillsammans. Sett o lyssnat på varandra allesammans.
Så jag fortsätter o reser gärna i ert sällskap, både ni som är långt före o ni som nyss anslutit till denna resa mot nykterhet o på många sätt ett nytt sätt att leva.
Läste i morse: Svårt att uppnå, lätt att förlora = balans!
Tänker att det är en milstolpe på resan, att nå någon form av balans.
Nu sover vi! Tack igen för era omtankar, svar o reflektioner. Ska läsa dem om o om igen. Tror på er! Tack att ni tror på mig??

Levande

Så skönt att du sagt ifrån på jobbet och tagit ett beslut som är bra för dig.
För ta hand om AlmaAmanda det är hon värd?
Kram och hoppas du får en härlig påsk

Sundare

Vaknade upp som till ett helt annat liv idag. Nyktert uppvaknade på flera sätt.
Började dagen med en sittande meditation och djupandning.
Därefter åt jag av det goda bröd jag bakade åt familjen igår o njöt en kopp kaffe. Så dagens start var så milsvida ifrån gårdagen.
Försöker ta åt mig av era ord o känner ändå självrespekt att jag varit ärlig mot er o mig själv.
Nu tar vi en vit skärtorsdag och kram o tack tillbaka till er alla!

härligt AlmaAmanda.
Jag bestämde idag att sluta fokusera på att tänka "jag ska inte till systemet idag".
Jag ska fokusera på att tänka vad kan jag göra istället :)
Jag ska träna idag, jag ska träna och läsa spanska ikväll...

Sundare

Och vaknar tidigt då vi har en resa över helgen som väntar. Vet därför redan nu att påsken blir vit o det känns tryggt o skönt.
Hade sånt förfärligt sug igår o jag tror min man anade det för han vek inte en tum ifrån min sida.
Nu önskar jag er alla en bra start på påskhelgen! Vit påsk för oss alla som kämpar för målet att samla oss rika på nyktra dagar!

Levande

Hoppas att du och familjen får en riktigt härlig påsk. Vilken bra man du har som förstår att ibland behöver man tyst stöd.
Kram och styrka njut av påsken ?

Suss73

Underbart att läsa din resa! Jag är ny här från idag. Har bestämt mig! Inga fler dagar i soffan med ångest, inga fler minnesluckor. Kram på dig för det du skriver!

Sundare

Det är så fantastiskt att gå in på forumet o hitta hälsningar från medvandrare på den vita resan!
Önskar er en skön kväll, god sömn o ett bra uppvaknande imorgon. Nyktra morgnar är de bästa!

fiskarn

Hej! Har nyss läst din tråd. Vet hur besviken och arg man blir på sig själv när man tar ett återfall. Hur misslyckad man känner sig.
Att man sviker sig själv och andra.
Men jag vet oxå att jag måste förlåta mig själv och upp på banan igen. Att bli arg och irriterad är min trigger. Blir det lite för ofta då jag har pms.
Så var inte ledsen på dig själv. Lär av det.
Påsk kram.

Sundare

Så var det redan annandagen. Jag har lagt mig trött om kvällarna med blossande röda kinder. Inte av något vindrickande dock utan av frisk luft, varit utomhus dagarna i ända o träffat mycket trevligt folk. Känner mig glad o tillfreds. Noterat att jag möter de motgångar vi också haft under helgen med lugn o jämnmod. Humöret är på väg att stabiliseras, inte den bakfulla snarstuckenheten mera! Tacksam, lättad o glad.
Imorgon är det vardag igen, för mig är det en större utmaning än ledighet o helg. Så jag fortsätter med EN DAG I TAGET! Samla nyktra dagar o nöjdhet över barka gång jag fattar ett klokt beslut.
Kram till er ni som vandrar åt samma håll sim jag! Tacksam över möjligheten att få sällskap av er!

Levande

Slår följe med dig på denna vägen och möter våren på ett nytt sätt.
Nu tar vi några dagar till/ kramar och styrka

Sundare

Känner ditt sällskap o tar åt mig av din medglädje o styrka!!
Detsamma till dig. Hand i hand mot nykterheten! Kram ?

Sundare

....starkast sug har jag o vardagarna, helt tveklöst!!! Det är snudd på mardrömsaktigt o jag förstår hur lätt jag har/haft att falla. Längtan efter frid, lugn - inre tomhet.
Har ju hållit på här ett par veckor nu och insikterna fortsätter att komma. Har haft många nyktra fria dagar och några med återfall. Då jag druckit har det handlat om begränsade mängder men beteendet är fortfarande inte ok då jag druckit i smyg. Har känt ångest skam skuld o självhat varje gång jag tagit ett återfall o nöjdhet, glädje o sprittande stolthet över mina vita dagar. Insikt: tänk hur stark alkoholen är, sån potent drog! Om det vore en helt ny drog skulle samhället nog inte legalisera alkoholen idag. Tänk så mycket den förstör! För mig har den gett ångest, rädsla, skam, påverkat kroppens inre organ, gett huvudvärk, illamående, diarré, koncentrationssvårigheter, humörsvängningar, lättirriterad, viktökning, hudpåverkan... Hur dum får man vara? så hette min tråd först men jag orkade inte möta den meningen hela tiden som en träklubba rätt i skallen. Det ÄR dumt att dricka!! Det ÄR svårt att begripa sig på sig själv. I valet mellan fördelarna o nackdelarna har jag utan motstånd o fullkomligt tveklöst valt att grotta ner mig i avskrädeshögen med alla nackdelar. Så: ja, jag är dum!! Men för att försöka vara lite rädd om o snäll mot mig själv försöker jag nu rikta fokus mot att hitta fler hjälpsamma strategier för bibehållen nykterhet. Också i den stressade, pressade, överfyllda vardagen. Där bor min utmaning. Förra veckan sa jag NEJ till ett uppdrag, igår mailade jag ett svar om ett annat uppdrag och där stod det också NEJ!
Min bästa strategi är att skriva o läsa här på forumet varje dag. Så ni lär få höra av mig snart igen...
Ha en fin dag medvandrare där ute. Idag går vi ännu en dag i nykterheten! Kram o styrka till oss sim kämpar ?