Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

mod60

guld för själen att vara nykter. Jag mår så bra av det och att ha hittat er här på forumet. Det är väldigt bra att titta in och läsa och påminnas om hur det är. Hade en massa tankar idag om att nu kanske jag kan prova. Kände längtan och lust efter alkohol.
Men som Stingo så JÄKLA klokt skrev " det är inte tanken som är farlig i sig, det är hur man hanterar den som spelar roll". Så bra.
Så jag tänker på alkohol MEN gör ingenting åt det hi hi!!!! Det stannar vid en tanke :)
ha det riktigt bra i veckan//mod60

LenaNyman

Stingo är klok, han. :)

Nu ska här inte drickas denna kommande helg, men det är första gången på ett tag jag har varit sugen. Vi ska iväg och gratta en jubilar på lördag och ... ja, du vet; god mat, god dryck, allt kommer att stå uppradat. Men icke. Visst skulle jag kunna smutta på ett glas vin, det skulle göra vare sig till eller från, tror jag. Å andra sidan, varför bryta denna fina svit på snart fyra veckor?

Ha en skön fortsatt vecka du med, mod!

LenaNyman

Hehe, ja, här ser du en som kanske ger upp i första taget men kommer åter i andra andningen. Tack för påhälsning, härliga du. :D

LenaNyman

Jahapp, fredag igen. En skillnad jag noterat, jämfört med mitt uppehåll i höstas, är att tiden den här gången verkar gå fortare. På söndag är det fyra veckor "sen sist". Jag upplevde samma tidsperiod i höstas som så mycket längre. Varje dag var lång som en vecka och varje vecka kändes som en månad.

Som sagt, en skillnad jag noterat - och SOM jag gillar't!

En fin, klarsynt och kärleksfull fredag önskar jag alla forumbor. :)

LenaNyman

Gårdagens firande av jubilar var trevligt och avlöpte enligt plan alkoholfritt. Dagens nykterhet på fyra veckor gör inte ont heller. Men så var det en sak som hände när Lucas och jag dök in på en galleria igår för att köpa en blomsterkvast. Jag får syn på en "vinkompis" som sitter på ett fik tillsammans med några andra, så vi går fram för att hälsa. Vi pratar en liten stund, inte länge alls, men tillräckligt jävla länge för att hon helt oväntat klämmer ur sig inför alla att jag nekades köpa ut från Systembolaget eftersom jag var påverkad. Det sitter hon och gör nån slags rolig poäng av. Egentligen har jag lust att trycka huvudet hennes ner genom matstrupen, men istället låter jag det passera och säger hejdå.

Det var ju nämligen sant, det hon satt och sa. Lördagen för fyra helger sen vaknade jag efter en fredagsfylla och började direkt hälla i mig det lilla som fanns kvar i boxen. När vinet sen var slut tog jag bussen till min vinkompis och så drog vi ut på lokal. Efter två stora öl kommer vi på att vi nog behöver fylla på förrådet så vi uppsöker det bolag jag oftast handlar på. Och där blir jag alltså nekad medan hon får köpa ut.

Det var denna händelse som blev droppen och startskottet till dom här vita veckorna.

Och vinkompisen... Ja, hon har inte minsta insikt om sitt eget drickande, trots sjukhusvistelse för alkoholrelaterade skador, bortsupet körkort, trassliga relationer med nära och kära. Det är "alla andra" som har problem.

Jaha, vad har jag lärt mig av detta, nudå?

Jag har problem med alkohol.
Min (före detta) vinkompis plockar poäng på min bekostnad.
Det är jobbigt som fan att folk jag inte känner lärde sig ovanstående, sittandes runt ett fikabord igår.
Man ska vara noga med vilka man umgås med.
Det kan hända att surt kommer efter.
Trots att man skäms ihjäl måste man ta nya tag.
Man ska be folk dra åt helvete om dom inte kan uppföra sig som folk.

God söndagsmorgon på er förresten.

/Ledsen Lena

Blomman

Din vinkompis är nog ingen att umgås med. Se på detta med positiva ögon för nu fick du en onödig människa automatiskt utrensad ur ditt liv. Ingen vinkompis = mindre risk att hon drar ner dig i vinet igen.

Men just den stunden hon sa detta måste varit skitjobbig.

Kram

steglitsan

Jag kokar. Jävla oskön människa det där. Du tror inte att det är läge att ringa upp henne när du är lugnare och bara berätta att du inte accepterar att hon plockar poänger och hänger ut dig inför andra och fråga varför hon gjorde så? Kanske för att få ett avslutande med den där vännen och det som hände.

Hur jobbigt det än är och trots att hon inte verkar vara medveten om det så säger det enbart något om henne. Var hennes sällskap någotsånär funtade så tyckte de också att det var en oskön kommentar.

Ta hand om dig Lena, bra att du inser att du inte är värd sån skit.

Kram

LenaNyman

För det första blev jag fullständigt paff. Är det möjligt att hon säger det hon säger? Sen tycker jag att det är så jäkla sorgligt att hon gör bort sig själv i sitt (tanklösa?) försök att göra bort mig. Men framför allt är det väl mitt ego som skriker rätt ut med munnen på vid gavel. Jag menar, vem fan vill vara en myndig människa som sätter sig i den situationen att vara noterbart påverkad inne på bolaget? Och; helvete också, vad ska dom där människorna tro om mig, nu då? Samt; åh, hon den hala ormen ska inte säga ett enda ord om andras drickande, så förbannat ofta och mycket hon själv häller i sig!

Inga vackra känslor. Det värsta är att jag varit så öppen inför henne med mina egna alkoholproblem och abstinens och skit bara för att få henne att sänka garden och hjälpa henne att komma till egen insikt. Det var ju fel väg att gå, känner jag nu. Det sitter så oerhört långt inne för henne, och med tanke på vilken glappkäft hon utrustats med skadar jag ju bara mig själv.

Tack för respons, Blomman och SL. Jag kommer nog att ta upp det här med henne när känslorna slutat svalla. Om inte annat för att sätta ner foten inför mig själv.

Kram.

Meredith12

Det är elakt, utan ens en tillstymmelse till maskering. Hoppas hon skäms ner till fotknölarna.
Ingen är värd en sådan behandling, allra minst du Lena.
Sen tycker jag det är starkt att du berättar, må så vara i vårt anonyma forum.
M

mod60

Hej LN
Vilken sorglig människa som vill dra ner dig så. Hon verkar så avundsjuk på att du mår bra och är nykter och vill dra dig ner igen. Se igenom och sätt dig över allt detta. Du är såååå stark som inte dricker och jag håller på dig. Som Adde skrev. "Vi låter bli första glaset" eller hur??kram//mod60

LenaNyman

Jag har varit mycket försiktig med tidsmässiga mål för nykterheten. Det har mer varit "day by day". Nu undrar jag om det delvis har att göra med att jag vill ha bakdörren öppen. Om inga formulerade mål finns, finns heller inga formulerade mål att misslyckas med att uppnå. Smakar jag på den helgarderingen efterlämnar den en något fadd smak i munnen.

Så jag har funderat lite. Första inlägget i den här tråden postade jag klockan 00.12 den 12:e maj förra året. Vad tror du, LenaNyman, om att hålla dig nykter fram till dess? Det skulle vara en skön känsla att fira ett år här på forumet med dom veckorna i ryggen.

Japp, då var det överenskommet. Handslag på det.

Tack Meredith och mod. Det har slutat svalla inombords nu och jag är lite inne på att bara, som mod säger, ställa mig över det. Vinkompisen är just inget annat än vinkompis och ifrågasätter jag hennes uttalanden lockar jag bara fram hennes försvarsmekanismer. Ingen av oss tjänar något på det. Jag begraver hennes tillkortakommanden och så får dom vila i frid.

Som sagt var; ny vecka, nya intryck och förhoppningsvis lite nya tankar. Det här blir bra, ska vi se.

:)

/Lena

när jag pratade med exet igår.Att varje period med nykterhet trots återfall ändå stärker upp en i resan.Att ni är ju trots allt beroende av alkohol och kommer med största sannolikhet att trilla dit en eller flera gånger trots era intentioner.Jag har på honom märkt en stadigare ryggrad from julen då jag första gången (nästan) trodde på hans ord att vilja bli nykter.
Att vilja och våga tro som anhörig är ett djla gissel.Att tro lagom och klappa på ryggen med lite milt överseende funkar ju inte heller.
Det krävs ju nån sorts djävlar anamma och tankeflykt även från oss anhöriga för att ge tyngd i vårt stöd även om vi vet att det så ofta falerar.

Håller alla tummar för dig och tack för din delning om vistelsen inne på bolaget och fiket,den måste ha varit hemsk.

LenaNyman

Kanske är det lite annorlunda denna nykterhetssväng. Jag tänker mindre på att jag inte "får" dricka och mer på att det är så himla skönt att slippa vara med om den typen av själsurholkande situationer. Vi måste allihop värna mer om oss själva.

Oj, så jag förstår detta aber du beskriver. Att tro, men inte för mycket för då går proppen ur när alkoholisten korkar upp. Inte för lite, för då känns det cyniskt och så inbillar man sig att man är ett dåligt stöd. Ja, jag vet inte, jag. Kanske man kan tro på själva intentionen som sådan? Skilja på personen och föresatsen?

Hade situationen varit den omvända här hemma tror jag att jag slagit ihjäl Lucas för länge sen. Och jag begriper inte hur Lucas är funtad som inte gjort detsamma. Men jag är mycket tacksam över att han fortfarande står vid min sida.

Du är en bra brutta, Ullabulla. Vet om det.

mod60

Du är toppen du med LN. Läser dina fina kommentarer lite här och var och tänker att det är en ovanligt klok kvinna.

Jag tänker oxå mycket mer på fördelarna med att vara nykter denna gången, vilken glädje det är att vara nykter. Surar inte eller deppar för att jag "måste " vara nykter. Tvärtom. Det är såååå härligt.
Ha en härlig kväll och i morgon en go onsdag :)//mod60

Blomman

Dit vill jag komma......ha känslan av att jag vill vara nykter och inte "måste" vara nykter.