@Kameleont
Fint att höra från dig 🌸
Kan du inte sjukskriva dig och avsäga dig att göra saker för att få vila?
Tack det går bra med mig, känns verkligen som det går framåt. Sjukskrivningen har verkligen varit nödvändig och den fantastiska hjälpen jag får.
Ja, funderingarna på att byta bana helt går också linje med vad jag känner att jag orkar. Jag är 48 år och känner att det snarare lutar åt att jag inte orkar jobba kvar med det jag gör nu 🌿
Det är dags att få en stimulerande vardag som jag trivs med.

Var rädd om dig så länge så hör vi förhoppningsvis 😊🌸🌿

Vaknade idag med oro i kroppen och stress trots att jag är sjukskriven och inte har något krav på mig alls. Tanken på detta flög förbi mig igår också, varför stressad trots att jag inte har några måsten.
Kom till en punkt imorse där jag kände att det får vara bra nu, det är dags att börja vara kärleksfull mot sig själv, i både tanke och handling.
Har gjort min hudvårdsrutin på morgonen, tagit en kaffe i solen på balkongen och odlat om växterna som behövde det för att jag fick lust att göra det. Dags att vända blad och ge sig själv omtanke och kärlek först.
Önskar alla fina på AH detsamma, en dag där man ger sig själv omtanke och kärlek först. ☀️

@Snödroppen
Kära du. 🌹
Det jag här kommer att tänka på är att den stress för hjärnan det innebär att vara anhörig kanske sätter sig i kroppen. Då man länge levt i ett inferno? 🤔
Då hjärnan lär sig att människan finns i en trygg tillvaro så påverkas kroppen. Kanske flummigt, men kanske du förstår lite vad jag menar. 😅
Låter därför klokt och hälsosamt att göra det du vill, kanske ett tag sen.
Fortsätt ta hand om dig.
💜

@Tröttiz
Kloka du ,så kan det säkert vara, att kroppen är förberedd på kaos.
Har påmint mig själv idag när jag svävat ut i oro att "komma" tillbaks till mig själv och känna att jag är bra, jag duger och ge mig själv omtanke och kärlek.
Det har funkat bra 💞 😊 känner mig lugnare.
Ha en fin fredag och rå om dig själv 🌸

@Snödroppen
Jo, tror mycket på att hjärna / själ och kropp hänger ihop. Mår man inte bra i själen så påverkas kroppen. Hjärtklappning, värk, sömnlöshet? 🤔

"Svävat ut i oro", känner mig själv i det, men kanske vi upplever lite olika.
För min del har det varit en oro i kroppen jag inte vet varifrån kommer, inga påtagbara skäl liksom.

Tack. 🌸 Jag ska ha en skön fredag med bastubad och manikyr med goda vänner. 🤗

Ha en fin fredag kväll. 🌹

Känslan av att komma tillbaka till sig själv igen och börja känna sin styrka igen, hitta sin röst och se sig själv ur ett annat ljus är ganska befriande.
Har stängt ute allt i några månader och det har hjälpt. Kommer hädanefter vara nitiskt noggrann med vem jag släpper in i mitt liv för det är avgörande för mig.
Nu har jag valt en ny väg framåt i yrkeslivet också, jag behöver inte bara jobba för att lösa det ekonomiska (överlevnadstänk) utan jag vill jobba med det som engagerar mig och ger mig energi (leva livet).
Känner mig bara så tacksam idag!

@Kevlarsjäl62
Ja, det fint att förstå tillslut ☺️ att livet är skört, kort och värt att tas hand om.
Har tänkt på dig och undrar hur du har det. Hoppas du får vila, skratta, gråta ja allt som du behöver för att få må bra igen. 🌸

@Snödroppen
Hej, gick in och läste bara de senaste kommentarerna. Har tänkt på dig och många andra forum "vänner".
Fastnade för "Kommer hädanefter vara nitiskt noggrann med vem jag släpper in i mitt liv för det är avgörande för mig." Det är något som jag själv tänker mycket på. Vad jag delar. Och till vem jag delar. Och "vem jag bjuder in till min trädgård". Till mitt hem. Till mitt liv.
Det gäller att vara varsam med sig själv. Vilka man har i sin närhet och vilka man vill ha en relation till. Det är inte alltid så enkelt. Men det kan vara intressant. Att upptäcka andra människor och även sig själv, i situationer där man behöver förhålla sig till olika situationer, som exempelvis på ett arbete.
Jag tänker att det tar tid att bygga upp nya relationer. Jag har vid flera tillfällen valt att bromsa hastigheten i olika relationer som med grannar eller andra som man träffar på regelbundet. Och då jag normalt skulle blivit "vän" med någon mycket fortare. Jag skaffar gärna fler vänner, men jag känner inte att jag behöver fler.
Jag är försiktig. Det handlar helt enkelt om min erfarenhet som medberoende. Det måste få ta den tid det tar. Jag är inte den naiva, snälla och positiva för "alla" längre. Jag är snäll med mig själv.
Och det tänker jag fortsätta att vara.
Allt gott! 🌸

@Självomhändertagande
@Tröttiz
Ja, jag bara utgå från vilka behov jag har och jag trivs mycket bättre i min ensamhet än att umgås med människor som jag inte känner respekterar mina gränser eller gör att jag blir otrygg.
Hur jag vet, jag litar på min magkänsla.
Det finns människor som är lojala, respekterar gränser och har en sund empatisk förståelse, de mår jag jättebra av att umgås med.
Håller med dig @Självomhändertagande om att det har med medberoendemönstret att göra och hur jag på bästa sätt tar hand om det.
Önskar er en fin dag 🌸⭐️

Fastnade med att läsa mina inlägg på mitt första nick här på AH. Det var två år sen.
Jag var så stark när jag bestämde mig för att sätta gränsen och avsluta men blev mjuknade till av löften om kärlek, framtid osv osv.
Djävulsdansen. Idag tror jag att han har en narcissistiska drag i botten av sin alkoholism. Det var som att det saknades något hos honom, någon förmåga som saknades.
Allt som jag förlorade och försakade för en lögn, för han och hans behov.
Min fina lägenhet, jobbet jag trivdes på, allt jag ägde, min hälsa har fått sig en törn, nya trauman bearbeta. Allt för en man som levt ett dubbelliv, lögner, otrohet, ren psykisk terror.
Hur förlåter jag mig själv, hur kan jag lita på mig själv igen när jag tagit så idiotiska val tidigare?
Känner mig arg, framförallt för att jag varit en sån naiv idiot och gjort såna val som jag gjort.

@Snödroppen Alltid nyttigt att läsa det gamla, visst att man kan känna sig naiv och dum i sina val. Det man kan göra är att ta lärdom av de val man gjort och på det sättet kunna lita på sig själv igen, så tänker jag.
Var inte så hård mot dig själv! 🌺

@Snödroppen
Men tänkt att du ändå tagit dig ur djävulsdansen. Du är fri från hans terror och hans grepp. Det är verkligen stort och strongt gjort av dig. Du håller på med bearbetning och i den processen behöver du få känna precis alla känslor som du gör och du behöver göra det för att komma vidare. All ilska, sorg och hat måste få komma ut. För att så småningom kunna slänga den skiten åt sidan, trampa på den och inte ge den makt i ditt liv. Man måste dö på korset för att kunna återuppstå. Jag är kanske inte speciellt troende, men jag känner något som är större än mig själv, någon slags andlighet som jag kan känna finns inom mig och tycker uttrycket stämmer bra på att kunna komma vidare i sitt liv. Det onda måste dö för att det goda ska kunna komma fram.

Man funderar över sina val och ser hur idiotiska de var många gånger, man kan inte fatta att man var så dum. Men nu har du perspektiv, du kunde inte se det klart när du var mitt i detta och manipulerad. Idag ser du det. Att inta ett ödmjukt perspektiv på detta är att förstå att hur lätt det är att bli manipulerad, vem som helst kan råka ut för det, för att man är en godtrogen person. Man vill tro gott om andra. Det är en fin egenskap. Du hamnade i djävulsdansen, men du har slutat dansa den och valt en annan dans, din frihetsdans. Du kommer att få ett så mycket bättre liv framöver med lägenhet, jobb mm. Men det viktigaste som han inte kunna ta från dig är dig som person. Han har skadat dig rejält, men han har inte lyckats knäcka dig. Du behöver slicka dina sår och återhämta dig på alla plan, bearbeta ditt trauma. Du kommer att komma ur detta så mycket starkare, men det tar sin tid och man får ge det den tid som behövs för läkningen. Så skruva din lins så det blir en knivskarp bild på vägen mot din nya riktning i livet, ditt uppmärksamheten går sker tillväxt❤️ kram❤️

Ja, för att komma vidare sägs det att man behöver acceptera verkligheten.
Det är där jag är, acceptera verkligheten som den är eller var.
Jag blev grundligt manipulerad och blind i detta och jag tog mig också ut ur det.
Det kan verkligen drabba vem som helst.
Men om jag ska rannsaka mig själv ärligt så har jag verkligen fastnat längre i den här kleten för att jag trodde i min enfald att jag ändå var stark, satte gränser osv osv. Men det var ju inte där problemet låg.
En riktig djävulsdans.
Ja, det tar tid att se verkligheten för vad den var i detta fullständiga kaos.
En klyscha men ack så sann : Sanningen är befriande.

Så tacksam för detta forum, så fantastiskt mycket kloka och fina människor i en gemenskap 🫶
Nu ska jag ut på en rask promenad och gå av mig ilskan mot mig själv för alla idiotiska val jag gjort!

@Snödroppen
Hej. Med facit i hand så hade man nog gjort andra val. Då man är inne i något ser man ju inte alltid klart tänker jag. Man snurrar liksom med i andres snurr ... Vi ska nog försöka vara snälla mot oss själva med blicken framåt. 💕🌺

Och så bra att du hittat sätt för att skaka av dig jobbiga känslor. Men - försök var snäll mot dig.
🙏💜
Kram.

@Tröttiz
Fina du, du har nog rätt att vi ska vara snälla mot oss själva.
Det kommer, jag tror det är min läkning där jag också ser min egen del i djävulsdansen och det är smärtsamt, det får vara det.
Jag har också många sidor jag är så glad och tacksam över att jag har, det kan få vara så att det går parallellt med varandra, det ena förtar inte det andra.
Ha en fin dag och tack för stöttning.🌸🌿