@Tröttiz
Problemet är också att kroppen rent fysiskt tar stryk. Hela kroppen blir fysiskt utbränd, även om jag de flesta dagar är optimistisk och är i ett med mig själv så är kroppen rent fysiskt slutkörd.
Det blir en lång väg tillbaka.

@Snödroppen Håller med, hälsan såväl psykisk som fysisk, är så viktigt för ett välmående. Lyssnade på P1 idag där Anders Hansen och någon forskare pratade om hur motion är så effektivt och är en bra metod när man är deprimerad. Gärna att man höjer pulsen så man blir lite andfådd, några gånger i veckan. Hur motion påverkar alla möjliga organ och hjärnan i kroppen. De har grupper som är deprimerade och har motionspass med dem. De har gjort en studie om detta som är på gång att publiceras. De sade att det kan ta lite tid 2-4 veckor innan man själv upplever en skillnad, men att omgivningen kan se det tidigare, att man är lite gladare mm. Jag tror verkligen på fysisk träning, det är så viktigt för mig för att jag ska vara välmående, ha balans, bli starkare, ha bättre ork och bättre motståndskraft.

Ha en fin söndag!❤️

@vår2022
Ja, jag har lyssnat på programmet och har insett själv att det skulle skyddat mig från den fysiska utbrändhet jag har.
I Tyskland så skriver läkaren ut recept på motion vid lätt till medelsvår depression.
Är kroppen utbränd och man utmanar den så riskerar tillståndet att bli värre när man fortfarande är i den akuta fasen.
Man har redan pressat sig långt förbi den gränsen som kroppen har för att klara av att återhämta sig.
Jag har kontaktat en sjukgymnast själv för att jag vill ha hjälp att bygga upp kroppen igen. Jag tror faktiskt att jag kört slut på binjurar och allt som nu involveras vid hög stress.
Tack ❤️ önskar dig detsamma 😊

@Snödroppen Ja, är man helt slutkörd så orkar och kan man helt enkelt inte motionera och framförallt inte med ökad puls. Har varit gått i väggen för jätte länge sedan bakåt i tiden, skilsmässa mm. Minns att jag endast orkade jättelångsamma promenader, orkade knappt plocka ur diskmaskin eller liknande. Promenerade fast det tog emot och det blev en ventil på många sätt. I programmet pratade de även om att genom motion kan man förebygga depression, och det tror jag har hjälpt mig i många svåra stunder på senare år. Det allra viktigaste jag gjort för att förebygga är när jag slutade dricka alkohol helt samt motionerar. En riktigt bra kombo💪😁.

Ha det gott!❤️

@Snödroppen
Fortsätt skriv här 💛
Tycker om att höra dina tankar, tunga som lätta. Upp o ner.
Forumet blir som en levande dagbok, en dagbok med lite respons. 😊

Mycket klokt sagt av alla, om motion o rörelse. Instämmer!
När kroppen är för sliten, om Utbrändheten tagit för mycket ork o energi, då måste man låta kroppen vila.
Jag blev nästan folkskygg i min utbrändhet för några år sedan o för att inte ge vika helt åt den känslan o för att få dagsljus, skogsljus o lite rörelse kunde jag tvinga mig ut på en liten liten lugn promenad. Tog en liten slinga stig som jag gillar o sen hem igen. Kanske bara 10 minuter i början. Sen blev det ofta lite längre när jag väl kommit över tröskeln ut o mådde gott i stunden.
Skogsbad 💚
Numera är det ett måste för både min fysiska o psykiska hälsa att komma ut o springa i skogen ett par gånger i veckan. Ger så mycket!
Men jag får lov att bromsa o se till att det inte blir för hårt, då kroppen är skör. Hård träning tar mycket o kräver lång återhämtning. En balansgång hela tiden.
Motion är verkligen så viktig för hälsan!
Så klokt o smart av dig att ta hjälp av en sjukgymnast i detta!
Trevlig helg min vän!
💛

@Kameleont
Vad inspirerande att höra kära du.
Att du gått från att vara så utbränd till att du springer. 🌸🍀
Jag får börja göra likadant, ut i skogen korta rundor och sen trött.
God natt och sov gott 💚

@Snödroppen
Hej på dig. Har inte varit här på en stund. Tack för att du skriver. Jag blir påmind om vilken resa jag själv gjort. Det tar tid att landa. Nu är det 5,5 år sedan mitt ex flyttade. Jag har ett helt annat liv idag, det jag alltid velat ha, men förstås utmaningar har jag hela tiden. Jag prövar inte gå igång på min ADHD och funderar på att testa medicin. Jag har fått tillbaka min energi och kunde sluta med sömnpiller nyligen. Det är som natt och dag. På samma sätt som att leva med en alkoholist och hela tiden släcka bränder, rädda liv, torka upp det som kommer ut, osv.
Och nu, yogamattan framme hela tiden. Där gör jag yin yoga övningar. Mediyoga och avslappning.
Men jag har landat i att jag behöver gå till en grupp och göra det med andra, det kan vara lättare så. Vad jag vill säga till dig just nu, är att jag tror att det kan vara hjälpsamt för dig med en Mediyoga och bara göra enkla övningar. Känna kroppen. Och landa i kroppen.
På vissa ställen erbjuds Mediyoga inom vården. Kanske värt att kolla upp!
Ta hand om dig på alla sätt.
Kram🌸

@Snödroppen Hej! Så härligt att läsa om hur ditt liv förändrats och att du idag står på en helt annan plats i dig själv. Att du fått verktyg till att hantera livet och följa din värderade riktning. Det är så helande och magiskt att hitta sin värderade riktning. Man hittar och får kontakt med sig själv. Man för ett samtal med sig själv om vad det är som är viktigt i livet, hur man vill att det ska se ut och vad det ska innehålla. Göra de förändringar som krävs för att kunna följa sin inre röst och staka ut den kursen som leder mot sin värderade riktning. Resan kan ha påbörjats många år tidigare, men det kan ta tid att hitta samtalet med sig själv utan massa störningar och att staka ut riktningen. När man hittat detta kan resan fortsätta med en annan kraft och energi. Man har fått en bättre skärpa i synen och synfältet är mycket vidare. Man vet vilket pick och pack som man vill ta med sig på resan, det som tidigare kändes omöjligt att besluta om. Ha en härlig resa mot din värderade riktning❤️

@vår2022
Hej och underbart.
Det var det du tipsade mig om, några veckor efter gav psykologen mig i uppgift att se på vart min värderade riktning låg, senare att skriva dagbok om vad jag gjorde under varje dag som gick emot min värderade riktigt eller från. Varje vecka nya uppgifter.
Jag upptäckte att jag gjorde ganska mkt redan varje dag och vad jag återkommande gjorde som gick från .in värderade riktning.
Jag håller med dig 🙏 det händer något magiskt när man blir medveten sik egna värderade riktning.
Tack och detsamma 😃🫶

@Snödroppen Och jag reser i min värderade riktning varje dag. Jag får ibland justera om i riktningen om jag stöter på hinder på vägen, men det finns alltid en annan väg som leder dit ändå😁

@vår2022
Ja så sant det är en skatt 🤩🍀
Det pappret jag skrivit ner allt på behandlar jag som ett värdepapper, det ligger framme för att påminna mig, rätt fantastiskt egentligen hur ett papper kan bli en livskompass.
Så spännande, det du skriver om att du alltid hittar en väg.
Jag ser framemot att möta utmaningar och förfina kartan 🍀🩷🙏⭐️

Följer ju många kloka på både medberoendesidan och beroendesidan.
Av och till så läser jag om vissa som tar joggingturen eller sin träning.
Jag har tänkt att det skulle jag också vilja göra men inte haft ork, gjort det en gång och sen tappat det.
Nu har jag skaffat en träningsklocka som visar hur mkt jag egentligen rör mig och varje gång jag når målet (somär relation till lågt men högt för mig) så säger den "bra jobbat" 😂 det känns faktiskt härligt med positiv feedback även om det är från en klocka.
Idag kände jag hur svetten rann, det var en härlig känsla.
Tänk vad många människor här som är kloka och delar med sig.
Ni är fantastiska var och en ❤️

@Kevlarsjäl62
Ja, det har nog varit den mest utvecklande tiden jag haft i vuxen ålder.
Värderad riktning var något jag tänkte lät lite fyrkantigt och inget för mig i början men har förändrat rätt mycket för mig.

"innebär att klienten/patienten ska reflektera över och gradera vad som är viktigt i livet och sedan skapa sig nya mål med livet"
Googla på det, skriv ut ett ark med olika livsområden, ge det en chans, berätta för nån du litar på och som stöttar dig.
Det förtydligar egentligen för dig själv vad DU vill, åt vilken riktning DU vill.
Är säker på att @vår2022 kan förklara det mycket bättre än jag.
Ta hand om dig.

@Kevlarsjäl62 Hej! Jag gör ett inlägg i din tråd, då du önskar få veta lite mer om min värderade riktning. Alltså, det är lite svårt att med korta ord berätta så jag har försökt göra en sammanfattning av ACT (Acceptans and Commitment Therapy) där begreppet värderad riktning ingår. Var beredd på ett långt inlägg😁