@vår2022 🙏, jag hoppas verkligen att det är mitt undermedvetna som går en fight mot adjävulen. Jag var i drömmen panikslagen, skrek till så maken vaknade. Tacksam över terapeuttiden på måndag, den har jag bokat in av just denna anledning. Min mamma är mycket komplex och hon var under min uppväxt väldigt sjuk som jag ser det nu. Hon vill inte kännas vid detta och det är ok för mig ä, behöver inte älta i det gamla. Jag har fått detta bekräftat av min pappa. Dessvärre hade de god ekonomi så allt kunde skötas i det privata annars hade soc med största sannolikhet varit inblandade vilket för egen del kanske varit bättre. Men, jag är till viss del lik min mor och vill absolut inte vara/ bete mig så när jag blir äldre mot de mina. Mamma är i grunden godhjärtad och snäll, det är hennes idag obehandlade sjukdom som ställer till det enligt mig. Hon är dessutom ofta i konflikt med omgivningen om småsaker. När jag är med henne pratar jag aldrig om saker som kan uppröra, kan inte berätta om mitt beroende eller hur jag har det. Hon tycker livet på femtiotalet där man hade hembiträde och annan hjälp är normen….. och det kokar i mig när jag tänker på att hon har dessa åsikter för hon har i princip inte tjänat en krona själv. jaja, nu fick jag skriva av mig lite frustration…
Tack för att du stöttar mig! Du har så kloka inlägg och jag läser allt vad du skriver! Så imponerad över hur du hanterade ditt senaste skav genom att reflektera in i dig själv och sedan prata med maken. Jag har bett min make att vara mer ödmjuk i sommar, jag har sagt att jag verkligen vill bli nykter en gång för alla men att det kan komma kämpiga känslor hos mig och att jag behöver bli lyssnad på. Har sagt att det nog inte gäller resten av livet men at det passar bra under just semestern eftersom tid finns och vi ju ska bygga oss starkare som team. Vi behöver dock avsätta särskilda tider så vi har bestämt att morgonpromenaderna är ett utmärkt tillfälle för detta. Stor kram 🥰 till dig!

@Ny dag Så bra att du tar stöd av din man, tillsammans blir man starkare. Och att du är transparent om dina känslor till honom, det är så verksamt att sätta ord på sina känslor. Morgonpromenader låter väldigt mysigt och en egen stund för er❤️.

Kan förstå att din mammas sjukdom påverkat dig i uppväxten. Jag tänker att barn anpassar sig till sin omgivning och lätt tappar bort sig själva i det. Som att man lär sig att hantera sitt liv genom en annans sjukdom, för att vara tillags och att inte störa. Hålla fasaden uppe är viktigast. Jag har anpassat mig mycket som barn och som vuxen kan man lättare kan få syn på det när man själv märker att man inte mår så bra egentligen. Då är det lätt att ta till alkohol för att mildra, fly och slippa ta itu med det som inte känns bra. Som nykter har man möjlighet att lära känna sig på nytt, ta upp känslor på ytan som inkapslats och förstå dess innebörd. Vad bra att du bokat möte med terapeut, det är ett så bra stöd på vägen till att förstå och hantera sig själv bättre. Sköt om dig❤️

Klart jag tänker och hejar på dig @Ny dag ❤️ Jag känner på mig att du kommer lyckas bli den du drömmer om att vara! Du jobbar på så bra med dig själv, suger åt dig kunskap och vill så innerligt! Det ska inte gå att misslyckas då tycker jag, även om vägen kan vara lång, vi känner båda @varafrisks historia, den var lång med många gupp men nu har hon nästan 1,5år nykter, det är så häftigt❤️

Mardrömmarna tror jag mest är ångesten! Rädslan för att trilla dit igen! Jag hade de drömmarna i några månader då och då om jag inte minns fel. Jag får fortfarande jättemycket ångest för återfall emellanåt när jag mår riktigt dåligt, på ett sätt tror jag det är lite bra att vi är rädda för återfall. Man ska vara rädd för det som är farligt.

Jag slutade besöka min mamma länge under tiden som jag var mest rädd för hur det påverkade mig. Jag har jobbat jättehårt med att lära mig att prioritera mitt mående framför hennes. Mår jag inte tillräckligt bra svarar jag inte ens när hon ringer. Om du inte mår bra kan du aldrig hjälpa någon annan att må bättre. Du behöver sätta syrgasmasken på dig själv först, alltid prioritera din egen hälsa först. Det tyckte jag var svårt att lära mig men nu blir det bara mer och mer självklart för mig. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Återigen 🙏🙏🙏❤️❤️❤️ för din pepp. Och megastort Grattis till 22 månader🎉🎉👍💪! Så härligt och så välförtjänt. Tänkte på din arbetssituation, tack vare att a inte finns med i bilden längre fick du möjlighet att kunna göra ett val. Vaket att detta inte passar mig och detta ställer jag inte upp på. Du tog chansen att vara sann mot dig själv och jag är övertygad om att du om typ ett år eller kortare kommer vara tacksam för möjligheten som uppstod om du förstår hur jag menar. Hoppas du fortsätter skriva här så att vi kan följas åt. Det är så viktigt att kunna få stöttning också när man ”botat” symptomen, orsaken till varför symptomen uppstod tror jag man måste fortsätta jobba på hela livet. Men måste alltid jobba fortsätta med sig själv, det tror jag kommer vara framgångsfaktor för att inte falla in i ny ovana. Stor kram till dig🥰

Dag 39 och nykterheten känns stabil. Trots att jag ”bara” är på dag 39 så har större delen av det senaste året varit nykter. Mina korta men intensiva återfall har förvisso stört processen men jag upplever ändå att jag börjat skapa ett mer eller mindre nyktert förhållningssätt mellan gångerna. Jag verkligen älskar mitt nyktra liv ochcaty jobba på orsaken till varför mina beroenden uppstod tror jag är nyckeln till hållbar nykterhet över tid. Jag har lidit av antingen ätstörningar eller alkohol samt shopping i hela mitt vuxna liv. Trots detta har jag lyckats skaffa mig ett bra liv med familj, utbildning etc. Men jag har alltid mått dåligt. Alltid haft behov av att döva. Alltid känt skav. Aldrig tyckt om mig själv, aldrig tyckt att jag duger. Det syns inte utanpå för jag är bra på att visa upp min fasad. Jag vill plocka ned fasaden bit för bit och sedan bygga upp mig själv där jag duger för att jag är jag. Jag är duktig på att komma med stöttning till min omgivning men inte till mig själv. Önskar alla en nykter dag!🌱

@Ny dag Härligt med 39 dagar! Känner igen mig så väl i det du beskriver. Att ha gått igenom livet där jag egentligen inte har mått bra men ändå lyckats skaffa familj, utbildning, jobb mm. Har liksom haft en strimma av melankoli inom mig. Har känt skav, att jag inte har dugit eller tyckt om mig själv. Att det funnits ett behov av att döva på olika sätt för att ta bort känslor jag inte vill ha. Att ytan sett bra ut, men med något slags ångestskaos inombords. Den totala nykterheten har hjälpt mig att hitta ett slags lugn inombords och med terapi i omgångar i mitt liv för att plocka ned fasaden och bearbeta på djupet.

Senaste terapin, i samband med min nykterhet, ville jag jobba med min skam som följt med mig genom livet, se vad det handlade om och att vad det bottnade i. Kärnan i det handlade om mina tankar om mig själv, att jag inte duger och tycker om mig själv. Det handlade om min relation framförallt till min mamma. En mamma som jag fick plocka ned från sin pedistal som jag placerat henne på. Det var svårt, jobbigt och tungt med mycket dåligt samvete och även skam över det jag sade om henne. Sådant jag tidigare inte satt ord på. Jag började förstå hur mitt medberoende såg ut. Hur det skapats för att kunna tillgodose hennes behov. Jag kan se sambandet till att skammen, att jag inte duger och tycker om mig själv, har dikterat och styrt mitt liv. Att få syn på detta var viktigt för mig och har gjort mig friare. Idag tycker jag om mig själv, tycker att jag är bra och duger. I min värderade riktning ingår att ta itu med det som skaver i djupet för att jag ska kunna bli friare och själv diktera och styra mitt liv utifrån mina egna behov för att må bra.

Du jobbar på så bra och som nykter kommer du att kunna plocka ned fasaden och bygga upp dig själv. Du är på god väg! Kram❤️

Tack fina @Ny dag! Ja jag har verkligen en stor förhoppning om att hitta ett jobb eller utbildning, vad framtiden nu har att ge mig som jag kommer älska, trivas med som bara den! Där jag verkligen känner mig hemma🙏Jag söker och litar på processen även där!

Jag är helt övertygad om att vi behöver fortsätta jobba aktivt med oss själva resten av livet och jag tycker det känns bra. Jag trivs med att jobba på att bli en bättre version av mig själv och jag älskar att lära mig nya saker och ta till mig ny kunskap❤️

Att plocka ned fasaden bit för bit kommer verkligen ta dig närmare och närmare din inre harmoni och när du funnit lugnet inom dig kommer det växa utåt mer och mer❤️Kram! Du gör en fantastisk jobb!

@Himmelellerhelvette @ny dag @vår2022
TACK för kloka tankar!!!
@TessanTuss här igen! Hög igenkänning i det ni skriver!
Dags för omtag! Två TOTALT KRASCHADE helger !

Tappade bort mej helt. Först ute på krogen. Sedan på en stor fin fest! 🥺😥😰
Minnesluckor, ångest o självförakt!
Fick ”uppleva” kvällarna via foton i telefonen och kontokoll!! 😢
OMSTART!
Aldrig att jag vill ha det så här igen!!!

Men faller jag igen o igen ..?!?
Någon skrev att man inte ska ”förhandla” med dig själv. Nu är det noll tolerans , igen.., 🥹 Trodde jag kunde dricka lagom … Nu har jag berättat ärligt och tydligt för min man o två fina väninnor!
Min man har väldigt svårt att ta in att jag har alkoholproblem! Mina väninnor märker o tycker jag är stark som tar tag i situationen!

Jag ska bli mer aktiv här !
TACK TACK för ert stöd o att ni delar!!!
Nu mot en nykter sommar!!! 🙏🙏❤️

@TessanTuss 🥰 Din ångest lyser igenom och jag känner igen den……. Vad som har hänt har hänt! Vi hjälper varandra och allt blir bättre utan a! Jag siktar mot min bästa sommar och det kommer jag få om inte a är med! Ska vi hjälpas åt? 🥰💕

@Ny dag Jaaa, vi hjälps åt!!! 🙏🙏😍
Rätt att försöka släppa det som varit… inte helt lätt! Helgen som gick var nog min värsta hittills! 🥹 HUR kunde jag?
Har samtals stöd på onsdag! Ser fram mot det!
Tack fina du ! Vill så gärna följa dej här! Hörs! 🙏🥰

@Ny dag Läste just ditt första inlägg; ångest o låg självkänsla!!! Där är jag!!! Vet inte vad som triggar vad, men helst klart att det hör ihop med för mycket drickande….
Hur följer jag dej här i forumet?
Hoppas du får en fin söndag! Utan bakfylla! 🙏💪🥰

@TessanTuss 🙏 Söndagen innebar tack och lov ingen bakfylla! Bockar av nykter helg och ser framemot att också midsommar blir det! Kommer fira med vänner som vet att jag inte längre dricker vilket underlättar.
Jag tror vi är många problemdrickare som lider under både ångest och låg självkänsla. Det verkar liksom genomgående…. Men här kan vi stötta varandra 🥰! Jag är liksom aldrig bättre inför mig själv än min senaste prestation….. det är så jobbigt att inte ha den grundläggande tryggheten i mig själv. 🥰