Nya tag
Då var man tillbaka och Dag 2 lider mot sitt slut vilket känns härligt för jag är nykter fortfarande.
Suttit o läst många av era trådar både nytillkomna och en del jag känner igen sen min förra sväng här på forumet.
En del ser onekligen starka ut i sin bestämdhet vilket glädjer mig.
Hoppas på att detta är gången jag äntligen kommer förbi tröskeln och lyckas ställa A där den hör hemma, långt borta från min kropp och sinne.
Sjukt att man vill ha något som i sin tur får en att må så dåligt och känna sig så liten.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Dag 3 har varit okej fram…
Dag 3 har varit okej fram till på eftermiddagen då tröttheten och tankarna har flugit både kors o tvärs.
Men lyckades mota bort det värsta och försöker att bara vara i nuet o inte grubbla så mycket på framtiden.
En kall pepsi och en stor snus får avrunda kvällen.
@Metmasken Hej o välkommen…
@Metmasken Hej o välkommen tillbaka!
I början går dagarna så sakta som jag minns det i alla fall... Du gör dct bra som tar nya tag 🥰
Att vara i nuet är en jättebra idé speciellt den första tiden ! Och att skriva mycket, det gjorde jag flera gånger om dagen...
Nu har ju jag varit ganska länge här på forumet o flyttat över till Det vidare livet så mitt minne börjar kanske blekna lite men den första tiden har jag ganska bra minne från! Fortsätt att skriva, läsa o kommentera - det tror jag på!
🤗 skickar en välkommen tillbaka kram
@majsan_nu, tack. Joo man…
@majsan_nu, tack.
Joo man ska väl egentligen försöka glädjas lite åt att dagarna känns lite långa istället för att bara sväva förbi i ett töcken.
Kanske rent av se det så att livet faktiskt blir längre utan A.
Grattis till det vidare livet 🙂
@Metmasken Bra kämpat med…
@Metmasken
Bra kämpat med dag 3!
Nu siktar vi på en nykter och solig härlig vårdag imorgon utan A och utan att vakna upp och må dåligt.
Kram
Natten har varit hemsk fick…
Natten har varit hemsk fick ihop kanske 3 timmar sömn, gick och la mig tidigt men låg och funderade..
6.5 timmar senare av bara mörkertittande somnade ja tillslut.
Ska försöka ta denna dag som den kommer men innan jag lämnade sängen lovade jag mig själv att idag är jag nykter.
Lovat mig själv det tusentals gånger tidigare men det är något extra den här gången någonting så okontrollerbart som alkohol, som får mig att vilja tro att idag håller jag det löftet.
Dag 4 bring it.
Dag 4 kommer också passera…
Dag 4 kommer också passera under nykterhetens flagga, är så otrolig skön känsla att sätta sig ner reflektera över dagen utan dåsig hjärna med en kall pepsi.
Ännu skönare kommer det vara att även om man vaknar trött imorgon så är jag åtminstone inte bakfull.
Kämpa på alla 💪🏻
@Metmasken Bra jobbat! Ja…
@Metmasken Bra jobbat! Ja det är bland det bästa, att vakna på morgonen nykter, även om man är trött.
Kämpa på!🌷💕
@Metmasken Är också tillbaka…
@Metmasken Är också tillbaka, dag 1 idag. Instämmer helt och fullt med att det är sjukt att man vill ha ngt som får en att må så dåligt och känna sig så liten och värdelös. Nu håller vi i det här och siktar på att möta våren och sommaren nyktra och stolta..
Dag 5 seglade under…
Dag 5 seglade under abstinensen flagga, tur man har pepsi o snus och klart huvud då man vaknar imorgon.
@Metmasken Hej! Hur går det…
@Metmasken Hej!
Hur går det för dig? 💕
Det går inte bra alls. Läser…
Det går inte bra alls.
Läser din tråd och känner glädje att det går bra för dig, fortsätt kämpa vi är värda så mycket mer än det alkoholen har att erbjuda.
Dag 5 har börjat och löftet…
Dag 5 har börjat och löftet är lagt🌞.
Känns lite lättare i både kropp o knopp idag, varit mer eller mindre sängs eller stols sittande under dessa dagar.
Grym abstinens och hemska drömmar dom få timmar man prickat in i veckan, men inatt hände det nått och sov sammanhängande från det jag snurrat färdigt.
@Metmasken För mig lättade…
@Metmasken För mig lättade det efter dag 4, hoppas du får bättre sömn framöver. Använder melatonin, receptfritt på apoteket, funkar rätt bra. Kämpa på! Det blir bara bättre och bättre🌷💕
Då var det ganska lika där…
Då var det ganska lika där då, fy fan vilket helvete dom här fyra dagarna varit, tidigare har jag självklart haft sug men detta var nått annat haft sömnparalyser mm (enl Google) aldrig någonsin varit så rädd för att somna som jag varit i veckan..
Kanske nått att prova, men ska ge mig en naturlig chans först 🍀🌷
önskar inget annat än att få…
önskar inget annat än att få hjälp legat o googlat hela dagen och funderar starkt på vårdcentralen, har provat nu så många gånger och vilken stig jag än valt så har det slutat dåligt.
Dag3. Tre saker har hänt…
Dag3.
Tre saker har hänt idag, jag skaffade ett nytt jobb och sa upp mig från mitt nuvarande.
Vad skillnaden blir är egentligen att nya jobbet innebär att jag är hemma mycket mer, känns som min största trigger är då jag åker iväg på olika jobbresor vilket i dagsläget är varannan vecka.
Kände först att det kanske bara är en flykt, men om man ställer för mot nackdelar så är det här vinnarlösningen.
Berätta även för min fru hur mycket allt eskalerat runt mitt drickande, hon vet sen innan det är ett problem, men såhär ärlig runt det har jag aldrig varit och hon vill hjälpa med allt vad hon bara kan.
Ska försöka mig på att få den där tiden hos vårdcentralen så kanske dom har en bra lösning på nått som kan underlätta åtminstone till en början.
Dag 4 Suget har lurat runt…
Dag 4
Suget har lurat runt vassen hela dagen men inget som känns aktuellt då min senaste fylleperiod avslutades med ett gigantiskt bottenskrap, vilket jag förmodligen behövde och det hjälper mig nu iaf.
Bor på ett sånt sätt att jag lurat bort att ringa vc känns jobbigt och vet inte vad jag ska säga til hen som svarar, skulle kännas enklast att få direkt kontakt med en läkare istället då behöver man inte ta allt skvaller just nu då man redan är bräcklig.
Laddat kylen med två trocadera som får fylla mitt glas ikväll.
Dag 5 Varit en okej dag…
Dag 5
Varit en okej dag såhär långt, haft en underbar fru som verkligen låter mig vila hjärnan vid behov trots övrigt hektiskt schema, vi vet båda att det här är viktigast just nu❤️
Hamna just nu i nån slags nedstämdhet, tänker mycket på alkohol och hur mycket det faktiskt har och fortfarande definierar mig som person, vet ärligt talat inte vem jag är utan.
Helt sjukt egentligen men så är det, undrar om jag har några riktiga vänner eller bekanta som faktiskt umgås med mig för nån dom ser bakom den jag maskerat mig att vara, nån som verkligen bryr sig.
Dag 5 brukar vara dagen historiskt sett jag dukar under och faller tillbaka men idag tänker jag stå ut med dom här känslorna och låta det vara som det är, kan bara bli en bättre dag imorgon.
@Metmasken det är viktiga…
@Metmasken det är viktiga frågor du ställer dig och det är modigt som sjutton att göra det. Det är nog som du säger, bara att uthärda just nu och låta dagar gå. Småningom blir det ju lite lättare. Och så gäller alltid- låta bli det första glaset. Jag har varit trött och nere ett tag men idag är jag riktigt glad! Träffat några vänner- är ju mera lyhörd och närvarande som nykter. En varm kontakt av att på allvar gemensamt fundera över saker. De där ”djupa” fyllesamtalen brukar man ju inte komma ihåg så mycket av…
Oj vad jag känner igen mig…
Oj vad jag känner igen mig. Jag har haft 100-tals dag 5 😅
För mig hjälpte vården massor. Fick antabus. Jag har även tagit hjälp av AA.
Jag är själv inte säker på att jag är på rätt väg men har alla stödhjul på plats nu (nykter hela 2022 minus ett återfall).
Det är skitsvårt utan hjälp, hoppas du tar steget och bara tar tag i hjälpen oavsett om du går via vården eller AA. Lycka till!
(Kan även rekommendera boken Skål ta mig fan)
Dag 6 Inatt blev det…
Dag 6
Inatt blev det faktiskt sömn, kanske inte så många timmar men sömn som verkar skänkt energi och för det är man tacksam för. Känner mig lättare idag och det ska jag försöka hålla fast vid.
Tack även för era inlägg dom var värdefulla @Geggan @Tackohej.
Vilka krafter det egentligen…
Vilka krafter det egentligen är som ligger bakom ett begär, fysiskt mår jag helt okej, kan till o med klistra på ett falskt leende o låtsas jag är okej men psykiskt slåss man för livet ända fram till utmattning, vägrar ge vika och ta det första glaset. Man vill att om man nu kan kalla det ”rösten” bara tar och håller käften en stund så man får vila en sekund mellan ronderna.
Jag måste tyvärr lyssna men förhandlar inte längre, ändå ska den komma med idéer o lösningar som möjliggör ett fördärv.
Låt mig vara ifred!
Tänker att du inte måste…
Tänker att du inte måste lyssna. Googla Echart Tolle, finns på youtube och har skrivit böcker bland annat om hur man tar makten över sina tankar. Han gör just precis det du skriver, talar om för tanken att lämna honom ifred.
Även Närvaropodden har jättemånga tänkvärda avsnitt. Mannen bakom pratar om ”tankarnas terrorism”.
Just dag 5 har varit svår även för mig. Kanske det där att man klappar sig på axeln. För att man har anstått och sänker garden något. För mig har det blivit väldigt mycket lättare efter första veckan. Efter första månaden ännu lättare.
Jag tänker att de där grubblerierna om vänner och annat också hör till det här. Jag grubblade om mitt förhållande, men där var jag benhård med att inte släppa in de tankarna efter ett tag. Och det funkar. Sinnesrobönen är ett hett tips. Inte att läsa, men att leva efter om man ska välja grubblerier. Jag tänker att man måste lyfta blicken utanför sig själv. Gör något fint för andra, det får man också en kick av. Och vila i förvissningen om att det blir bättre.
Lycka till!
Dag 7 Vaknade i ottan då…
Dag 7
Vaknade i ottan då barnen bestämt sig för allehanda aktiviteter, frun var just på väg upp då jag stoppade hon och sa jag kliver upp får du vila ut en dag.
Det fastnade för mig då jag drack morgonkoppen, när hände det sist en lördag morgon eller egentligen spelar dagen ingen roll för jag minns helt enkelt inte då det skedde sist.
Slogs faktiskt av en släng lycka där jag satt 🌞 att det kanske var lite väl livligt o tidigt gör mindre, för jag hade varken rus eller ont i kropp och själ❤️.
Idag ska vi åka på födelsedagsfirande för en nära anhörig vilket känns sådär, jag står i valet att fejka nån åkomma eller följa med o inta nått slags transtillstånd där jag bara fokuserar på bilden o känslorna från morgonen och härdar ut.
Vill egentligen inte åka alls för jag vet att det är glitter i glasen säkert redan från lunch därborta, att tacka nej är nästan värre än att inte komma alls vilket är tråkigt men sant.
”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra och mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”
@Sisyfos Tack för ditt kloka…
@Sisyfos
Tack för ditt kloka inlägg
Bussen missade hållplatsen,…
Bussen missade hållplatsen, men det betyder inte att chauffören inte vill komma fram i tid..
Bussen missade hållplatsen,…
Bussen missade hållplatsen, men det betyder inte att chauffören inte vill komma fram i tid..
Det är bara som din tråd…
Det är bara som din tråd heter att ta ”Nya tag”. Jag undrar ibland om man får en helt annan effekt av alkoholen dagen efter om man dricker sällan än mer frekvent. Jag tycker att ångestpåslaget (den fysiska delen) är större nu när jag dricker (små mängder). Du får väl känna efter. Eller så behövs inte det. Huvudsaken är att du fortsätter vidare direkt.
Gör du programmet här på Forumet? Jag har inte gjort det med gått i en behandling. Det är bra att börja bena i sig själv om vad som händer, så jag kan rekommendera dig att ta hjälp.
@Sisyfos ja lite så det…
@Sisyfos ja lite så det känns man får inte svikta många millimeter i sin vilja att bli fri från det här, kommer kanske krävas nått omtag men det är jag beredd att ta för att fortsätta mot ett nyktert liv är min målsättning.
Joo jag gör programmet här på forumet få se vart det leder, kändes som en bra start iallafall får man se vad man känner sig mogen för efter det.
Ja vad ska man skriva…
Ja vad ska man skriva egentligen, mycket känslor just nu både bra och dåliga..
Skrev in mig på beroendeenheten innan helgen och har fasat mig genom abstinens avgrund över helgen och plågas givetvis av känslor runt det.
Lite bra saker är väl att det ska göras en vårdplan o att jag ska få något som hjälp mot suget.
Någonting som inte förändrats en millimeter är min önskan att förbli nykter. Vill aldrig mer se eller röra detta äckliga gift igen!
”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra och mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”
Bra beslut att ta hjälp…
Bra beslut att ta hjälp. Lycka till på din väg nu!
Bra och modigt beslut att ta…
Bra och modigt beslut att ta hjälp!
Lycka till nu.
Ja idag kicka jag igång med…
Ja idag kicka jag igång med antabus samt naltrexone känns bra med något att luta sig lite emot i den fortsatta kampen.
Fick gå ut lite med personalen idag vilken härlig känsla och avbrott att bara suga i sig frisk luft och känna värmen av solljuset 🌞
Har fortfarande en del fysiska abstinenskänningar o en del psykiskt sug efter det gamla receptet på botemedel för en sargad sjörövare.
Men det här med sjöröveriet lämnade jag ju bakom mig innan helgen och kastade både flaska och det kända receptet till havets djup.
Så jag får tackla dom hinder som kommer på dom mera civiliserade sätten hur dom nu än är får jag lära mig allt eftersom och anpassa mig på nytt efter.
Imorgon skriver jag ut mig…
Imorgon skriver jag ut mig men fortsatt på medicin efter det. Känns lite nervöst men ändå positivt att komma hem ❤️
@Metmasken Vad bra och…
@Metmasken Vad bra och modigt att du har tagit emot hjälp, det är så tufft att klara av allt själv många gånger. Bra också med stöd i vårdplan och medicin, att det blir uppföljning. Det blir säkert fint för dig att komma hem.
Lycka till!🌺💕
@vår2022, tack 🙏🏻 Ja det är…
@vår2022, tack 🙏🏻
Ja det är konstigt i mitt fall var jag så rädd för skammen som kommer när man väl tar modet till sig och tar hjälp. Att det blir så blottat vem man blivit och jägare man mår.
Men nu såhär då det är gjort känns det lika befriande som att ta ur bottenpluggen i badkaret och låta det skitiga vattnet rinna ut så man kan fylla upp med nytt.
@Metmasken Känner igen mig,…
@Metmasken Känner igen mig, skammen är ett jäkla hinder och ett spöke som får gigantiska proportioner. Men det är precis tvärtom, det är modigt och ansvarsfullt att ta hjälp och visar på att man är klok och inser sina begränsningar. Att vi människor finns för varandra för att hjälpas åt, ett fundament i samhället och mänskligheten. Men ändå skäms vi och drar oss för att ta hjälp. Så skönt att det känns så befriande för dig och visar att du gjorde helt rätt😁
Ha det så gott!🌺💕
Hemma gud vad skönt ❤️ Ha en…
Hemma gud vad skönt ❤️
Ha en bra nykter kväll 🙏🏻
Fredag nykter och hemma med…
Fredag nykter och hemma med tända ljus 🙏🏻.
Idag har jag inte ägnat någon tid till att tänka på alkohol överhuvudtaget, tanken slog mig nu på soffan.
Kanske medicinen kanske placebo eller så har jag helt enkelt haft fokus på nuet hela dagen 🤔..
Imorgon kl 13.30 är det sju dagar sen jag fick nog och slutade dricka.
Vet inte vad skillnaden var den här gången men jag kände det i hela mig och bestämde mig på 2 minuter att löpa hela linan ut för jag förstod där i dimman att dom närmaste dagarna var det ett helvete som väntade.
I det helvete som kom fann jag tröst i den omsorg och omvårdnad jag fick under mitt livs sämsta period.
Medmänskligheten jag mötte där rör mig i skrivande stund till tårar.
Så jag vill enkelt bara säga att ordet och känslan av tacksamhet får följa mig denna nyktra fredagskväll.
Ha en mysig nykter fredagkväll!
Om den här dagen skulle få…
Om den här dagen skulle få en beskrivning så ser jag den grå dassig kall och dimmig ingen klar sikt alls med höga toner av en krita som trycks hårt mot en gammal skoltavla.
Nykter och så ska jag förbli.
Nykter nu och nykter om en…
Nykter nu och nykter om en timma.
Idag är det babysteps som gäller, känns tursamt jag äter antabus så man har den flaggvakten med sig.
(Om man nu ignorerar alla gå runt det lösningar som allt för många gärna delar med sig av)🤬
Idag mår jag riktigt bra…
Idag mår jag riktigt bra.
Fått gjort en hel del hemma samt även lagt in ett schema på vårdcentralen så man inte får för sig att börja fuska med antabusen.
Blir att köra den i tre månader och sen utvärdera då.
Blir en dag i taget fram tills dess och det är jag okej med 🙏🏻
@Metmasken vad bra du jobbar…
@Metmasken vad bra du jobbar. Grattis till dag 9!
Låter klokt att du lagt schema så det blir svårt att fuska. En dag i taget, en stund i taget blir till slut många stunder och många dagar. Bra kämpat 🤗
@Metmasken Härligt att höra!…
@Metmasken Härligt att höra! Du har en fin plan som känns säker😁
Ha det gott!💕
@Argbiggan@vår2022, tack ja…
@Argbiggan@vår2022, tack ja jag hoppas på det 🙏🏻
Denna dag har flutit på rätt…
Denna dag har flutit på rätt fint, smög till o med in på jobblunchen idag vid en fråga om alkohol att jag inte dricker längre för jag mår inte bra av det 🤗, inget mera utvecklande än det, men det lilla kändes lättande och dom på det nya stället har ju ingen aning om vidden av mitt problem.
Ha en trevlig nykter kväll
Mår bra och är nykter känns…
Mår bra och är nykter känns helt otroligt, är inte ens sugen på att dricka.
Kämpa på alla där ute 🙏🏻
En helg under nykterhetens…
En helg under nykterhetens flagga har seglat förbi, känns skönt o mer nära än hur det brukar kännas.
Är otroligt trött bara har jag lagt märke till, jättetrött är nog rätt ord somnar tidigt o tar gärna en lur mitt på dagen, hoppas det är något övergående för jag hade nästan trott på motsatt effekt av att inte dricka.
Kanske kroppen o hjärnans sätt att ta igen sig efter all misshandel den fått genom åren ..
Åja gäspa sig genom ett serieavsnitt innan sängdags.
@Metmasken Ja, tänker också…
@Metmasken Ja, tänker också att det är kroppens och hjärnans sätta att återhämta sig och komma i balans igen. Att den behöver varva ned och det gör att man blir trött. Vila är bra för återhämtningen. Piggheten kommer senare, efter ett tag. Tycker också att det gått lite upp och ned med piggheten också mycket beroende på hur man sover på natten.
Ha det gott och passa på att vila mellan varven🌱💕
@vår2022, tack och detsamma 🙂
@vår2022, tack och detsamma 🙂
Stor igenkänning på…
Stor igenkänning på tröttheten. Ibland tror jag att känslan av "tristess" gör mig trött. Känner ff tristess utan alkohol och då är sömnen nära. Kämpa på!
@Kebne1, kan så vara de här…
@Kebne1, kan så vara de här med tristess, tycker det funkar bra under dagarna då jag jobbar just nu blir som att man är fullt fokuserad där.
Slutade med naltorexone igår få se om det blir lite bättre har haft ont i magen sen jag började äta dom.
Behåller dock antabus 🙏🏻
Har haft det bra ett par…
Har haft det bra ett par dagar nu men idag är en grå dag, ifrågasätter allt.
Skulle jag inte ha ätit antabus skulle jag druckit idag garanterat och utan tveksamhet. Försökt få tag i känslorna men känner mig bara tom och nedstämd idag ingen specifik anledning bara blev så.
Märkligt igår minns jag hur jag satt o kände mig lycklig och idag vill jag bara dricka för ruset även om jag vet hur det slutar.
Suttit i förhandlingar med mig själv att avsluta antabusen då allt sker på frivilligt initiativ men lyckades förstå att det leder nog inte till ett bättre mående snarare tror jag det i grunden är alkoholmonstret som vill ut och känner sig trängd i nuvarande situation…
Svamligt inlägg men behövde bara sätta ord på tillvaron.
Jag kände enorm melankoli…
Jag kände enorm melankoli när jag slutade dricka. Allt kändes grått, trist och meningslöst. Men jag bara accepterade de känslorna och härdade ut. Och så rätt var det var en dag så blev allt lite lite bättre dag för dag. Kämpa på! Låt inte alkoholjävulen vinna. Och ta för guds skull dina mediciner! 🙏🏼
@Kebne1 , känner mig lite…
@Kebne1 , känner mig lite mer uppåt idag och ser klart en anledning att fortsätta på medicinen för den behövs.
Kämpa på! Som vår2022 så…
Kämpa på! Som vår2022 så fint lärt mig: tänk på allt det positiva utan alkoholen! Alltså inte tänka på det där du saknar med det. För mig hjälper det mycket just nu när jag haft lite extra kämpigt. Tankens kraft är stark! Kämpa på fina du🎈🙏🏼
@Kebne1 tack 🌞
@Kebne1 tack 🌞
Imorgon blir det 31dagar…
Imorgon blir det 31dagar utan giftet! Det är något som inte hänt sedan min debut för ca 22 år sen 🙏🏻
Känner mig stolt men inte högmodig.
@Metmasken. Grattis,…
@Metmasken. Grattis, superbra jobbat 👏👏
@Kullamannen, tack 🙏🏻, något…
@Kullamannen, tack 🙏🏻, något man inte trodde alla dar och minuter suget knackat på under den här lilla tiden.
Nu gäller det att fortsätta vara på sin vakt och ladda upp för en glad och nykter midsommar 🌼
Önskar er alla detsamma
@Metmasken Grattis till 31…
@Metmasken Grattis till 31 dagar!🥳 Du ska vara riktigt stolt över dig själv och så bra jobbat! Tänk vad skönt med en nykter midsommar och hur underbart det blir att vakna upp morgonen efter och dricka sitt goa kaffe. Det är värt allt!
Ha en fin midsommar🌼🌸🌺
Min midsommar var verkligen…
Min midsommar var verkligen lugn och avkopplande ingen stress alls, börjar känna lite som att hjärnan inte tänker på alkohol varje minut av varje dag utan det kommer i vissa ögonblick ett snabbt minne eller en vind av längtan men inget som är direkt jobbigt utan mer som allt möjligt poppar upp och man kan lugnt processa och gå vidare från.
Hoppas ni alla kämpar därute mår bra och sköter om er 🙏🏻
Fint att höra, härligt när…
Fint att höra, härligt när hjärnan släpper alkoholen...
40dagar nykter🌞
40dagar nykter🌞
Stort grattis till 40 dagar!…
Stort grattis till 40 dagar!!!
@Metmasken Härligt 👏💪
@Metmasken Härligt 👏💪
Dag 62. Ett tag sen man…
Dag 62.
Ett tag sen man skrev men allt löper på i en väldig fart så man passar på att njuta så mycket man hinner.
Slutade även med antabus för ett par veckor sen då jag inte fungerade som människa med det i kroppen, men det har gått bra utan så det kanske är var lika bra.
Hoppas allt är bra med er kämpar därute och ha en trevlig nykter helg 🌞
@Metmasken Stort grattis…
@Metmasken Stort grattis till 65 nyktra dagar 🥳🥳🥳 För varje nykter månad man har i ryggen blir det bara enklare och enklare. Den 9/8 firar jag 2,5 år som nykter. Heja oss!
Kram 🐘
75 dagar var det jag klarade…
75 dagar var det jag klarade av.
Tyvärr föll jag en fredag för 15 dagar sen och har inte lyckats bryta upp.
Vet inte varför jag inte ser eller känner motivationen utan hellre ser flykten som ett alternativ.
Skjuter brytdagen framför mig och försöker mitt bästa att hålla mig någorlunda nykter på vardagar men det är tungt !
Vad är det för mängd du…
Vad är det för mängd du dricker då ungefär?
Är det jätte mycket, eller är det en sån mängd så du kanske kan trappa ner?
Eller sveper du i dig en Bib om dagen?
Jag tog hjälp av sjukvården, efter jag själv trappar ner 6-7 veckors dagligt drickande mellan 8-12 långburkar 5% öl.
Drog ut på det, två veckor, tog bort en öl varannan dag. Gick ganska smärtfritt.
Hade jag blivit dålig hade jag ju tagit akut hjälp givetvis. Men trappa ner funka för mig.
@Metmasken Förstår att det…
@Metmasken Förstår att det känns tungt för dig efter 75 dagar nykter. Att du inte ser eller känner motivationen är för att beroendehjärnan får sitt utrymme att vilja få alkohol och fly från livet. Som jag minns det hade du en kontakt med vården och en vårdplan? Har den upphört? Det finns ingen annan utväg än att ta tag i detta igen och inte skjuta fram brytdagen. Ta kontakt med vården igen och be om hjälp att bryta. Du vet att du kan och du har gjort det förr. Att vara beroende är så himla tufft på alla sätt och vis och det är svårt att göra det själv. Kämpa på nu och bryt!💪💕
@Metmasken Försök bryta igen…
@Metmasken Försök bryta igen, du har klarat 75 dagar och kommer göra det igen. Jag har varit precis där du är och vet vilket helvete det är men ju fler du bryter ju mer kommer du tycka om dig själv. Hur gjorde du förra gången? Försök göra så igen, oavsett så skriv här. Det hjälper (iaf mig) att få ner mina dilemman på pränt. Styrkekramar till dig! Imorgon är en ny vecka, med nya förutsättningar. ❤️❤️❤️
Tack snälla ni för omtanke,…
Tack snälla ni för omtanke, Joo det här med beroende är inte lättsamt..
Lyckats sluta dricka och ikväll avslutar jag med 4dagar utan alkohol.
Vet precis hur jag lurade mig själv att ta första glaset den här gången och det är något jag inte ska falla för igen.
Inbillade mig själv efter uppehållet på 75dagar att jag hade helt annat tankesätt runt alkohol och att jag utan problem skulle kunna sluta dricka då jag inte hade nått egentligt sug överhuvudtaget och kände mig som en helt ny människa , VILKEN MISSBEDÖMNING.
Men nu får jag skriva vända blad och skriva ett nytt kapitel.
God fortsättning alla kämpar.
Tack för att du berättar …
Tack för att du berättar @Metmasken ! Är ganska lätt att förstå hur du efter 75 dagar började slappna av och tänka att du ”var ute på andra sidan”. Men så grymt att du nu har brutit och börjat om!! Önskar dig allt gott✨✨✨
@Metmasken Otroligt vanligt…
@Metmasken Otroligt vanligt fenomen. Man tror att man har koll på läget och kan bli en måttlighetsdrickare som ”alla andra”. Sen får man lära sig den tuffa vägen att det är man inte. Långt ifrån.
Även om det känns jobbigt just nu så hoppas jag att du har lärt dig något om dig själv. Skriv mycket här på forumet, det funkar som självterapi. Man tvingas sätta ord på tankar och känslor när man skriver. Och sen får man lite peptalk av andra.
Kram 🐘
Mardrömmar! Jag startade…
Mardrömmar!
Jag startade programmet i måndags efter stora våndor - men nu vill jag ha ändring på mitt förhållningssätt till alkohol. Som många av er andra beskriver det, så var det en dag med väldigt stort sug. Suget har avtagit något nu, men varje natt har jag vaknat upp efter mardrömmar, vissa värre än andra. Tidigare, när jag gick och la mig så sov jag som en stock, efter 2-3 glas vin och hade kanske 2-3 mardrömmar om året. Vad kan detta bero på? Är det avgiftningsprocessen som städar upp hjärnan?
Länge sen jag skrev något…
Länge sen jag skrev något men nu var det dags att skriva av sig lite.
Jag håller på med nått som liknar en utfasning av alkoholen o som det ser ut nu funkar det bra fem av sju dagar, dom två dagar jag dricker är det folköl och inget annat som gäller, men dom flesta här vet ju vilket självbedrägeri det är och hur förhandlingarna i verkligheten avlöser varandra .
Hörde en annan med alkoholproblematik säga att ”Det är lungt för mig att dricka öl, det var whiskeyn jag inte kunde hantera” fick mig att skratta till lite, för det är ungefär så jag föreställer mig hjärnan prata med beroendet.
I övrigt är livet i fas just nu och jag mår riktigt bra och känner mig lycklig, hoppas det håller i sig så kan man hämta lite dragkraft från det till slutspurten .
Hälsa o välbefinnande alla kämpar!
Sådär nu slog jag i botten…
Sådär nu slog jag i botten och sitter på ett sätt kvar i sviterna av den kraschen.
Mitt så utstuderade nonchalanta sätt och syn på alkohol var ett hårstrå från att kosta mig livet förra helgen.
Ligger fortfarande i sjuksäng och där blir jag kvar ett bra tag det är upp till tiden att bestämma och kan inte påverkas av något annat.
Blev min dag 5 utan alkohol idag och det firade jag med att ringa min chef och be om hjälp mot mitt alkoholproblem, vilket han ville till 100% bistå med,så under min sjukskrivning ska vi prata ihop om lämplig sådan tillsammans med hr.
Blev faktiskt lite lyckligare efter vi pratat.
Hej, vilket skrämselskott…
Hej, vilket skrämselskott.. Men så bra att du hämtar styrka och handlingskraft ur det, att du kontaktat chefen! Livet kan vara så enkelt utan alkohol, det tar tid att komma dit, men ha tålamod.
Ja visst är det så att man…
Ja visst är det så att man kan hamna i helt bisarra situationer. Finns mycket tid till reflektion då man ligger såhär och ingenstans att fly så på ett sätt känns det bra att möta sina tankar och se saker som dom är.
@Metmasken Nu är det dags!…
@Metmasken Nu är det dags! Alla sanningar upp på bordet. Ta emot all hjälp du får - och ta en dag i taget. Varje nykter dag räknas 🙏🏻
Skriv och läs här på forumet dagligen så ska vi peppa och stötta allt vad vi kan.
Kram 🐘
@Andrahalvlek, nu är det så …
@Andrahalvlek, nu är det så !, känner en otrolig lättnad och min chef skulle komma förbi på måndag och då ska jag ge honom en riktig kram för det är han värd.
Blir rörd av medmänniskor som är kapabla att visa empati och förståelse inte bara då det gäller missbruk och elände utan sådana som på riktigt bryr sig om och lyssnar på vad andra har att berätta och försöka förstå eller bara finnas till.
Det här forumet är en sådan plats, full av eldsjälar och tappra kämpar som inte bara för sin egen kamp och sin egen sak är här, utan osjälviskt även bidrar och hjälper helt okända medmänniskor framåt i deras sak vilket är underbart.
@Metmasken Skönt att du har…
@Metmasken Skönt att du har en bra chef. Jag har tyckt si och så om min chef historiskt, men gällande min återgång i arbete efter sjukskrivning så har hon varit superbra! Vi hade möte på tu man hand igår och jag uttryckte min tacksamhet. Chefer behöver höra när de agerar klokt och empatiskt.
Kram 🐘
Ja vad ska man skriva…
Ja vad ska man skriva egentligen, 7dagar nykter iaf.
För 7dagar sedan åkte jag ambulans in till sjukhus kraftigt medtagen av alkohol och yttre omständigheter vilka jag lider sviter av än idag och kommer att göra en lång tid framöver.
Då man bara ligger o väntar finns som sagt mycket tid att tänka och fundera på sina val i livet, själva brytet från alkoholen har inte varit det värsta den här gången med diverse abstinensbesvär o annat som kommer då man slutar dricka även om dom duggat i bakgrunden.
Men alkohol har ständigt kommit upp i tankarna i former som tänk om jag hade slutat sist eller gången före den eller gången före den eller aldrig börjat dricka överhuvudtaget undra vilken person och vart i livet jag varit då?
Vad kommer hända nu? Är detta slutet med
Alkoholdjävulen som i ärlighetens namn inte bidragit med någonting hållbart lyckligt eller bra.
Jag ångrar en del av mina val att leva och skulle jag få leva om livet hoppas jag få en anafylaktisk chock första gången jag smakar alkohol och sedan bli räddad av sjukvården som direkt förklarar att det är döden eller stå över som gäller fortsättningsvis.
Ikväll slår klockan in 10…
Ikväll slår klockan in 10 dagar sedan jag slutade dricka.
Pratat med min chef som står bakom mig till 100% i mitt beslut och vill tillhandahålla alla resurser som jag känner är nödvändigt för att hålla mig nykter.
Tänkt mycket kring det och vilken typ av hjälp jag behöver, oavsett vad man tar till hjälp så ligger ju det största och viktigaste arbetet i en själv,
det finns ingen kvickfix eller genväg.
Antabus är prövat och funkar inte kroppsligt jag får för mycket biverkningar så det är uteslutet, dock en väldigt bra medicin.
Behandlingshem är uteslutet av många anledningar.
Däremot funderar jag starkt på AA möten, det enda kvalet där är att våga gå dit, kommer alla sitta och stirra på en ? Fördomar har liksom mynt två sidor och man kanske anses inte passa in i en grupp ?
Vi får se ska fundera lite till även på andra alternativ, nånting jag funderat klart på är då att nykter behöver jag vara !
Grattis till 10 dagar och…
Grattis till 10 dagar och ett stark och modigt beslut att prata med din chef :)
Jag har gjort samma resa och fick enormt mycket stöd och hjälp av min chef och mina kollegor när jag vågade berätta för dem också.
Från företagshälsovården fick jag en alkoholmätare kopplad till mobilen som var inställd på klockslag där jag skulle blåsa jag tror det var 3 ggr/dag. Om jag hade druckit så gick ett sms iväg till min chef samma sak om jag lät bli att blåsa. För mig så fungerade det som antabus,
Jag fick behandling via Nämndemansgården där jag kunde gå på arbetstid så det finns en hel del alternativ som en arbetsgivare kan erbjuda men det beror såklart på vad som finns upphandlat.
Angående AA möten så går jag lite då och då, men mitt första känns fortfarande i hjärtat har nog aldrig känt mig så välkommen och sedd i en grupp, du kan ju alltid testa ett par gånger och se hur det känns ;)
@starten på det nya , tack…
@starten på det nya , tack för ditt inlägg!! Det där med alkoholmätare via telefon lät riktigt intressant och smidigt blir ju som du säger nästan som att man går på medicin utan att faktiskt behöva tillföra kroppen nått den inte mår bra av..
Hör mycket positivt om just AA, och vet inte riktigt vad min rädsla grundar sig i, är introvert i mitt sanna jag och kan hända det har med det att göra men börjar vara övertygad det är värt att göra ett besök iaf.
Idag känner jag mig lite…
Idag känner jag mig lite bråkig kanske aningen irriterad på det mesta (offerroll)..
Medveten om det men ändå, jag känner mig som ett offer för alla omständigheter jag drabbats av men vet i samma ögonblick att förövaren är jag själv, vill tycka synd om mig själv men kan inte för jag vet hur idiotiska mina val har varit.
Snacka om att jaga sin egen svans och bli irriterad över att man inte får tag i den.
Sjukskrivning klar för en…
Sjukskrivning klar för en månad framåt kan bli fler men jag är inte så bitter över det, visst är det tragiskt och tråkigt men det kunde ju varit nära och kära som behövt fixa med papper och begravning och det är ju än mer tragiskt.
Tror kampen mot alkohol har mer eld i baken än någonsin från mitt håll, jag vill leva.
11 dagar 23 timmar 33…
11 dagar 23 timmar 33 minuter.
Ett sug ligger o pyr idag…
Ett sug ligger o pyr idag vet inte varför men så är då fallet.
Suget är inte att jag längtar efter just min svaghetsdricka utan mer av ruset , suget vill bara bli berusad ligga o vara lagomt yr och i en annan värld en stund.
När man läser vad man själv skriver ser man hur dumt det framstår men det är så nära man bara kan skriva sanningen.
Tar det minut för minut vill helst att klockan ska slå stängningsdags för alla affärer så är ett slag vunnet iaf.
Har tur att jag inte är mobil själv,för då hade jag suttit och kört runt i cirklar just nu.
Funderar på att ligga o bara trycka i mig mat eller nått så kanske det släpper.
@Metmasken Hur har dagen…
@Metmasken Hur har dagen gått? La du dig och tryckte i dig en massa mat?
Kram💕
Kom på att jag skulle skriva…
Kom på att jag skulle skriva att jag också känt suget att bara dricka för ruset att få komma bort en stund men gör vi det mår vi riktigt skit efteråt, det tänker jag alltid på. Det som sker efter, när fyllan släpper.
Kram
@Himmelellerhelvette, jag…
@Himmelellerhelvette, jag har skämmas kudden hårt över huvudet just nu, för så här mycket onödigt vet jag inte med mig jag ätit förut, allt från godis och sockerdricka till middag och mera sött på det.
Men nykter är jag 💪🏻.
Du har alldeles sant i det där att vi mår dåligt efteråt om vi ger efter, det i sig skapar ju en del av spiralen man vill ta sig ur, lurig sjukdom det här.
Idag är jag ute på äventyr…
Idag är jag ute på äventyr vilket känns härligt.
Andas lite frisk luft och se lite människor är medicin för själen också.
Har ju varit mer eller mindre sängliggande i två veckor nu, men nu har jag fått mig en rullstol så med lite hjälp tar jag mig ut iaf.
Barnen verkar också tycka om att jag kan vara med ute och det värmer hjärtat ❤️.
Tänk vad jag försummat och gjort dessa oskyldiga människor omkring mig ledsna genom min kärlek till flaskan, men nu hoppas jag på att det blir botgöring.
Idag är jag ute på äventyr…
Idag är jag ute på äventyr vilket känns härligt.
Andas lite frisk luft och se lite människor är medicin för själen också.
Har ju varit mer eller mindre sängliggande i två veckor nu, men nu har jag fått mig en rullstol så med lite hjälp tar jag mig ut iaf.
Barnen verkar också tycka om att jag kan vara med ute och det värmer hjärtat ❤️.
Tänk vad jag försummat och gjort dessa oskyldiga människor omkring mig ledsna genom min kärlek till flaskan, men nu hoppas jag på att det blir botgöring.
@Metmasken jag tycker det är…
@Metmasken jag tycker det är okej att överäta emellanåt, ibland blir det bara sånt depp och då hjälper det tycker jag.
Skönt att du fick komma ut idag, jag önskar dig acceptans i hur det varit och att du finner förlåtelse till dig själv❤️
Kram
@Himmelellerhelvette, tack…
@Himmelellerhelvette, tack vad snällt.
Försöker jobba på det och det får ta tid då jag verkligen vill äga känslan av vad alkoholen ställt till med.
Finns inte några som helst + att tilldela A, utan sammanfattningsvis har det bara tillfört något negativt, i relationer men även för mig själv både ytligt och djupt.
Jag har svårt att förstå att man inte kunnat se det här tidigare utan man har bara matat elden med mera bränsle i tron att det skulle ljusna.
”Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, Mod att förändra vad jag kan och Förstånd att inse skillnaden”
För en stund sen slog klockan 14 dagar utan alkohol 🪴
Söndag snart passé, jag kan…
Söndag snart passé, jag kan undra vad denna vecka har att bjuda på för överraskningar.
Ett par läkarbesök är skrivna men i övrigt är det tomma blad, men livet brukar ju vara bra på att skriva sig själv så ingen större oro för just det.
För övrigt så ligger suget nere på en 2a igen vilket är skönt då kan man jobba på bättre med sig själv, det gör mycket att slippa lägga massa onödig energi för att hålla det borta ur tankarna och istället fundera på mer långsiktigt strategiska planer.
”Du har frihet att välja, men är inte fråntagen konsekvenserna av dina val”
Bra kämpat! Låter som du…
Bra kämpat! Låter som du haft det rejält tufft men en eloge att du reser dig o kämpar mot alkoholjävulen! Den är inte värd att ha i sitt liv❄️Kämpa på!