Mitt i natten och inne på dag 26 💕
Jobbar natt, därför jag är vaken vid denna tiden. Annars hade jag sovit för längesen. Hade svårt att komma till ro i eftermiddags, ville göra massa saker så blev inte att jag vilade något innan nattjobbet vilket verkligen känns nu😄

Känner biverkningar av medicinera mer och mer tycker jag. Trött och huvudvärk men har även börjat känna lite bröstsmärtor som också ska vara vanligt. Men det blir väl bättre ju fler dagar som går. Blodkärlen vidgas ju och det vore konstigt om man gick helt utan biverkningar.
Tog blodtrycket på jobbet för en stund sen, fortfarande högt såklart för det tar ju ett tag för det att stabilisera sig. Men var ändå inte så ruskigt högt som det varit andra kvällar och nu har jag ändå varit aktiv och jobbat istället för att ligga på soffan. Så får glädjas åt det.
Annars då? Känner varken sug efter alkohol eller lust att dricka. I min hjärna så är dörren till alkoholen igenbommad för gott. Den tillhör ett tidigare liv helt enkelt.
Tycker om att se på mig själv i spegeln nu, mina ögon ser glada och energifulla ut istället för glåmiga och livlösa. Jag är inte grådassig längre och ser mindre sliten ut.
Har varit singel i många år av olika anledningar, en av anledningarna har varit att jag inte tycker om mig själv. Den bilden ändras sakta men säkert så vem vet, kanske kan jag få till en dejt eller två framåt sommaren?
Vill fortfarande ha tiden att landa i mig själv och bygga upp mig själv så bra jag kan innan någon annan kan få bli insläppt.
Nu är det dags att arbeta lite. Hoppas ni sover gott och vaknar till en fin måndag.
Kram 💕

Idag har jag tänkt och funderat en hel del. Dels på grunderna i mitt missbruk, alltså mina 2 stora livskriser som inträffade med 1 veckas mellanrum och min flykt från dessa för att jag inte ville eller orkade känna.
Har också tänkt mycket på min skam kring mitt beroende och hur beroendet har påverkat min självkänsla och mig som person.
Lite läskigt att rota i sådant, men nyttigt.
Jag är mer klar och logisk i mitt tänkande nu och kan se olika mönster i mitt beroende och kan för första gången verkligen ta till mig konsekvenserna för vad jag har gjort under dessa år.
Konstigt ändå hur man kan bli, men främst hur hjärnan kan bli. Det är som att den har varit avstängd i flera år och nu börjar kugghjulen snurra igen.
Jag kan ju faktiskt tänka logiskt. Jag har ju faktiskt ett konsekvenstänk.
Jag är ju faktiskt lika mycket värd som alla andra.

Ha en fin kväll 💕

@@CatLady Allt bli bättre som nykter, kugghjulen smörjs och snurrar igen😁. Man kan tänka klart, logiskt och konsekvent. Det är nödvändigt att rota även fast det gör ont för att komma åt kärnan till flykten från livet. Man kan då förlåta, försonas och ha medkänsla med sig själv och även med andra. För att inte tala om skammen som ligger som en tung blöt filt över en. Som trycker ner dig ordentligt i skorna så att det är svårt att se dagsljuset. Filten åker av, bördan lättar och man ser sig själv i ljuset igen. Man börjar tycka om sig själv för den man är och du är minst lika mycket värd som alla andra❤️.

Ha en fin tisdag🌷💕🌞

@Natalia Godkväll!
Jag mår relativt bra faktiskt! Fortfarande lite insättnings-symtom av mina mediciner men annars är allt bara fint 😊
Sovit dåligt som tusan inatt, jobbade natt i söndags och det är tufft att vända på dygnet sådär en enstaka natt.

Hur mår du?
Kram 💕

@@CatLady

Ja, det kan vara både knepigt och obehagligt att sätta in nya mediciner. Jag brukar vara känslig för sånt.
Hoppas att det kommer bli bra med den medicin du fått och att ni hittar en bra fungerade dos ❤️

Jag mår bra. Mentalt stabil även om kroppen känns spänd. Försöker sysselsätta dagarna. Har tränat inne nu när det det är lite blött väder ute. Varit på stan ett par dagar och köpt några nya toppar och linnen. Mina gamla har blivit lite väl trånga. Har gått upp 9 kg i vikt sedan jag slutade med tabletter. I det här fallet är det något positivt då jag istället hade en mycket låg undervikt medan jag använde tabletter. Är fortfarande liten men inte totalt underviktig längre. Däremot stör det mig att tvingas köpa nytt. Läser dock många av er som hållit sig ifrån stora mängder alkohol har gått ner några kg i vikt. Så jag är lite orolig att tappa vikt igen.

Hur upplever du biverkningar som uppstått?

Kram ❤️🌱🌸

@Natalia skönt att du är mentalt stabil även om kroppen känns spänd 💕 Har du testat avslappningsövningar? Eller är du som jag och inte har ro till att göra det och tankarna fladdrar iväg på annat? 😄 Testade en app som heter Mindfulness, men funkade inte så bra för just mig iaf.

Ja det är surt när man behöver köpa nytt, blir ju så mycket pengar! Men i mitt fall så la jag runt 6000/mån i alkohol, tänk vad mycket snygga och passande kläder jag kunde fått istället.
Jag går ner i vikt nu, men är väl för att jag dels rör mig så pass mycket mer samt att jag räknade ut att 3 veckor av mitt intag av von var 57000 kcal. Så inte så konstigt 😄
Är inte heller stor egentligen, men "normal" typ. Har dock känt mig plufsig för att jag inte vart vän med extrakilon och det syns i mitt ansikte att jag går ner.

Menar du biverkningarna av min medicin så är det huvudvärk, trötthet och bröstsmärtor jag upplevt. Bröstsmärtorna har dock varit mindre idag så jag hoppas det är påväg att lägga sig. Läste att torrhosta är en väldigt vanlig biverkan vid ACE-hämmare och är tacksam att jag (iaf änsålänge) inte fått den. Gå runt och hosta bland folk känns sådär i dessa tider 😄
Kram 💕

@@CatLady

Ja! Det är ju nästan spöstraff på hosta nu 🗣 = 😱

Och 57 000 kalorier!
Femtiosjutusen kalorier!
Ja det är faktiskt galet.

I runda slängar rekommenderas en kvinna (give ore take) 2000 kalorier per dag.

Mindfull och meditation brukar jag ha för vana att använda, men när kroppens upplevs alltför spänd brukar jag ta en lång varmdusch och meditera under varmt vatten. Upplever det extra avslappnade. Ibland brukar jag bara spola händerna en lång stund under varmt vatten. Tycker det är så direktavslappnande med vatten 🧘‍♀️
Träning och promeneradet lindrar väldigt bra och är ju generellt positivt för måendet. Har massa små snabba strategier. Kan vara ordspel på mobilen eller något annat som kräver fokus och som är väldigt lättillgängligt och snabbt.

Jobbar i ett KBT program för alkoholförändring. Det är väl lite likt det program som finns på den här sidan men medverkan sker via remiss och följs noga upp av en psykolog som jag har veckovis meddelandekontakt med. Det är ett jättebra upplägg.

Även om det finns gott om strategier har jag ändå ofta gett efter för snabbt när hjärnan kraftfullt bestämmer sig för att vilja ha vin. Kan gå bra att låta bli i några dagar men omkring dag 3-5 dagar har jag brukat bli svag för suget och köpt vin ändå. Det är viktigt att jag har något vettigt att göra så jag inte köper vin en kväll eller helgdag i ren tristess. Jobbar på att våga ta steget att utmana mig själv bättre än innan.

Inom kort kommer arbetsträning igång. Redan senare i april kommer jag ingå i ett program för återgång i arbete. Mycket för att det ska gå rätt till då jag behöver börja försiktigt och stegvis fram. Efter flera års sjukskriven tid är det äntligen aktuellt att återgå till arbetslivet och det känns fantastisk 🤸‍♂️

Förlåt att jag skriver så långt. Men det är skönt att prata lite 🥰

Önskar dig engod sömn 💤
Kram

Dag 28 💕
Tänk att jag har varit nykter i 4 veckor idag. Att man kan glädjas så åt något som egentligen skulle vara så självklart.
På många sätt så är 4 veckor ingenting, men när man är alkoholist som slutar dricka så är 4 veckor jättemycket.
Har läst att folk i forumet tycker ibland lite si och så om att man räknar dagar. Jag räknar inte ner dagar till jag kan dricka igen, jag ska inte ha en vit period. Jag räknar dagar bort från mitt liv som jag inte vill förknippas med längre. Till en början nu så hjälper det mig och sålänge det funkar och känns bra så är väl det huvudsaken tänker jag 💕

Mår bra idag, ingen huvudvärk eller bröstsmärta än iaf och jag har varit vaken sen 06.30. Sovit gott inatt och känt mig utvilad idag.
Hade planer på en långpromenad i förmiddags men snöar som fasen här så det känns inte aktuellt 😄 Fått motion av hushållsarbete istället.

Hoppas ni alla har en fin dag och mår bra!
Många kramar till dig som läser 💕