Hej igen. Läste ditt inlägg om nattens tunga tankar och om meningen med att finnas till. Jag har en teori om att om man har svårt att finna glädje för egen del så kan man till att börja med vara till glädje för någon annan. Och vartefter tror jag det öppnar ens ögon för det fina i livet. Jag tänker att vi har ju ändå fått ett liv, så om vi inte ser någon poäng i det för egen del så kan vi använda det för att göra gott för andra. Det finns många olika sätt. Ett som jag tänker på är alla äldre som har svårt att ta sig ut och hemtjänsten bara kan hjälpa med det mest basala. Tänk att erbjuda sig att hjälpa någon komma ut i parken en stund, eller gå och handla åt någon, låna sitt öra över en fika. Behöver inte vara mer än en timme ett par gånger i veckan, tror ändå det hjälper livsviljan. Kommunen eller hemtjänsten kan säkert ha behov av volontärer. Kanske behöver du hjälp att komma igång? Du kan boka ett enskilt samtal med en diakon, gratis hos Svenska kyrkan (du måste varken vara troende eller medlem). Du har ju kraft och målmedvetenhet som har slutat dricka, nu tror jag du behöver använda den kraften till att hitta något nytt innehåll i livet. Ge inte upp!

Hejsan!

@Kennie,

Det är alltid kul när solen skymtar fram, har som nykterkvist fått lite väl nära kontakt med mitt förträngda tanke och känsloliv, men tiden hinner alltid ikapp en även om man kanske inte tänker på det utan bara kör på. För nog man kan springa fort, men aldrig iväg från sig själv.

Tänka för dystert och för länge gör dock ingen människa glad. Så efter att ha besökt den inre tankevärlden i natt och där rensat upp lite i tankeregistret så kördes som alltid i lurarna vid sådana meditativa tillfällen lite rytmiskt upplyftande toner, vilket alltid har fungerat som psykologisk universalmedicin för att inte halka ner för djupt i grubbleriers svarta hål.

Har just följt min nygamla rutin med lite försenad frukost med en kopp choklad samt mackor och tar det lite lugnt idag för annars blir det lätt att man snubblar och faller för pilsner och sånt.

Meningen med livet kan som du och en präst som jag snackade med för nåt år sen när jag skötte om mina båda föräldrar och höll dem nöjda och glada väl också var inne på, ja det här om vara till för någon annan men har som jag känner det inte längre ork för sånt utan tar nu lite tid för mig själv och min personliga utveckling.

Ha det gott!

Nykter morgonrapport.

Kvällen igår var svår, ja även eftermiddagen, eller faktiskt hela gårdagen var en enda lång jäkla strid inom mig med känslor som ville få mig att ge upp alltihop och skita i att gå vidare. Det var bara negativa tankar som malde och en längtan efter en rejäl fylla för att få lite vila som fanns.

Fick verkligen bita ihop och använda alla verktyg i verktygslådan med olika psykologiska knep, andningsteknik, skriva i en egen dagbok och förklara stundens känslor, köra videosnuttar från nätet med sånt jag brukar gilla, men hade inte koncentrationsförmåga för fem öre.

Jag körde stenhård rockmusik på repeat i hörlurarna i flera timmar. Tänkte till och med bemästra min slöa natur och motvilja till träning och gå en promenad, men hade inte energi och ork till att gå utanför dörren så plockade fram en gammal armstärkare, en sån där fjädermodell som gnirkar och har sig om det är en gammal modell med trähandtag. Körde så många gånger med den jag kunde tills armarna småvärkte och jag var helt slut.

Men det var fortfarande kaos inom mig som fick mig att inte veta hur jag skulle göra med nåt, var på väg att totalt ge upp alltså. Hade man haft nåt drickbart, öl, vin, mäsk, ja vad fan som helst med ordentlig procent i så hade man åkt dit och sen hade man väl kört på som i alla år liksom. Men det fanns ju inget hemma och allt var stängt.

Tänkte hårt på att kunna komma på nåt som jag tyckte var riktigt kul för längesen innan jag hade smakat första ölen och det enda jag kunde komma på var att jag alltid som liten hade gillat tecknad film med sånt som Kalle Anka, Musse Pigg, Tom & Jerry – ja, gamla riktigt tecknade grejer och inget dataanimerat tjafs som kallas tecknat idag.

Hur som helst så lade jag i en DVD-skiva med Smurfarna, animerat javisst, öppnade sen en cola och tuggade i mig en bit pizza fast jag knappt var hungrig, käkade mest av gammal vana. Blev sen lite lugnare runt tolvsnåret, släckte lampan och vaknade strax efter nio idag, nytt världsrekord i sömn för mig utan att ens ha tagit nåt sovpiller eller ens så mycket som luktat på en pilsner.

Tog just sista tuggan på kaviar-mackan och en slurk choklad, ska nu diska kastrullen och koppen, det får bli morgonens stordåd, sen ska det vilas lite, sen får vi väl se hur den här dan blir. Borde väl gå och handla lite mera mjölk och en limpa kanske, men det får bli en senare fråga.

Ha en fin dag!

@Flarran Starkt! Det är så skönt ändå att tagit beslutet redan när systemet stängde. För finns inget hemma så är det ju redan klart. Om man inte drar på krogen eller "lånar lite" av nån som så klart har hänt. Men jag känner igen mig. Det är en sån jobbig känsla där. Det jag övervägde igår kväll var att gå på ett AA möte, det fanns ett online, men jag blev upptagen exakt då. Och ångrade mig lite senare. Är det någon som testat de onlinemötena ? Nu snodde jag din tråd! Men nu dag idag, låt oss fylla den med bara ett avslappnat huvud utan en kämpande hjärna.

Hej!

@ Se klart, @Mormor2023,

Här är det gråväder och regn, vilket det har varit i flera dar i sträck, men det är man ju rätt van vid. Mår så här efter frukost faktiskt, ta i trä, rätt så bra faktiskt. Inget sug efter onyttigheter, rätt lugn faktisk och det är jag glad och tacksam över att vara.

Man måste i bland fokusera på att vara stilla och njuta av att bara vara i stunden och inte då försöka att öka på välbefinnandet eller fira att det känns fint med något som sedan drar ner rullgardinen innom en liksom, vilket minsta öl hos mig alltid har haft en tendens och förmåga att göra.

Blev glad av era kommentarer, sådant är sånt som lyfter upp mig lite grann, så tack för fina ord det känns fint att inte vara helt bortglömd liksom, vilket man som ofta väl känner sig att vara, men nu måste jag återigen fokusera på nuet och den fina lugna känsla som finns just nu i denna stund.
Kämpa på vänner och ha en fin lördag.

Ha det gott!

Har just kollat igenom senaste inläggen här på forumet, mycket intressant läsning och bra mycket mer givande än att sitta och kolla nyheter om världsläget och sånt som jag har känt vara något som jag måste välja bort ett tag då det bara gör mig allmänt deppig, frustrerad och störd liksom.

Tänkte nyss gå och lägga mig och vila, men känner samtidigt att jag vill göra något nyttigt eller kanske rättare sagt något kul som att kanske göra lite musik med ett enkelt gratisprogram och mitt midikeyboard. Har i många år under olika artistnamn med rent professionell tanke lagt ut en massa låtar inom olika genrer så som pop, rock och annat i kommersiellt syfte, men som jag väl numera eller i stunden kanske mest ser som min egen musikterapi liksom.

Berättade ju tidigare om ett helt nytt musikprojekt kallat Flarran Stuff på Soundcloud som jag spontant körde igång i början av denna månad. Känner faktiskt i detta nu att det kanske är dags att börja göra en ny instrumental låt idag som jag sedan kan lägga upp på musiksidan ifråga.

Jag har ju redan två lugna instrumentala låtar där, kanske blir det något mer rockigt nu med trummor och sånt, har ju en rätt bred musiksmak, men jag får väl se vad jag får inspiration till när jag väl slår på musikprogrammet och sätter mig och klinkar lite liksom.

Har numera även börjat att lyssna lite mer på kroppens signaler, törstig var känslan i nuet, så har precis öppnat en flaska kallt kolsyrat naturellt vatten och slurkar på, vatten är det bästa att släcka törsten med.

Kämpa på vänner!

Varje dag som nykter ger mig nya insikter och lär mig att bli bekant med mig själv. Har alltid mest gjort en massa prylar utan att förstå det mest basala egentligen. Håller nu på att sakteliga försöka att styra upp saker och ting. Har aldrig riktigt fattat egentligen någonting utan bara gjort saker av mest en slump och det grundläggande här i livet har bara känts som ett enda långt meningslöst tvång. Har dock frivilligt samlat på mig mängder av kunskap inom olika områden av ren nyfikenhet.

När jag för första gången nu verkligen grundligt har tittat tillbaka på mitt liv från mina första steg ut i denna värld och minns dagar jag haft i min familj och sånt som lekskola, grundskola och arbetsliv så förstår jag att jag sett saker och ting på helt fel sätt och missat mycket av poängen med att ha sånt som fastlagda rutiner och endast sett sådant som struktur som ett enda grått och meningslöst tvång.

Men anledningen till sovtid och att äta riktig mat på fasta tider med sånt som grönsaker, frukt och prylar det är att jag ska ge min maskinella kropp om man så säger, den näring, vila och energi för att därmed ge kroppen bästa förutsättning för att jag ska må grundbra. All slags form av regelbunden träning har även detta känts som ett totalt meningslöst tvång. Dessa åratal av dagligt missbruk av alkohol har endast gett mig en stunds vila ifrån mig själv och endast en intetsägande tankevila.

Har nu börjat att se saker lite annorlunda och förstår att när jag känt mig hungrig och då druckit några folköl och käkat chips i stället för att följa känslan som väl kanske egentligen har skrikit efter riktig mat har jag sett sånt som ett trist och onödig tvång, blev ju alltid mätt även av några pilsner. När jag har varit deppig, frustrerad, lidit av stress eller bara varit allmänt trött har jag ofta supit till.

Blev för en stund sugen på att gå och köpa ett par paket med folköl, men jag sket i den känslan och har nu gjort något jag inte gjort på månader, eller kanske åratal, jag har stekt några fiskpinnar och rört ihop lite potatismos, skulle så klart även haft mjölk att dricka till men hade ingen ork att gå till matbutiken så det får bli äppeljuice i stället.
Nu blir nog kroppen rätt förvånad kan man tänka...

Ska nu käka lite och vem vet, sen kanske trampa lite på motionscykeln om jag känner för det, vet ju att jag behöver röra på mig mer än jag gjort tidigare. Man får ju kickar av sånt, och inte kostar det ett enda öre. Tänker på va' mycket stålar man spar när man inte köper en massa sprit och skit. Nu ska här festas på fiskpinnar, bara för att jag vill så.

Ha det gott!

@Flarran Fiskpinnar låter fantastiskt riktigt gott! Det var länge sedan jag åt just det! Hoppas det smakade gott! Härligt att läsa om alla dina insikter, just det där med att äta, dricka, sova har jag också slarvat med. Nu ska jag tillåta mig att softa innan middagen. Ingen alkohol här inte, vi mår ju faktiskt mycket bättre utan. Själv ska jag dricka alkoholfri öl till maten, den smakar precis som öl ska smaka! Önskar dig en fin lördagkväll!

Hejsan!
@Ny dag,
Kul att du skrev lite, det är alltid kul att nån här på forumet tittar förbi. Fiskpinnarna smakade utmärkt, slängde även på lite ketchup på moset och lyxade till det lite. När det gäller det här med alkoholfri öl är det inget som jag skulle våga mig till att smaka på, för då kanske jag sen får för mig att gå lös på lite starkare grejer i familjen av maltdrycker. Har dock aldrig associerat alkoholfri cider av typen Herrljunga som något man kan berusa sig på, så det har jag inget problem med att använda ibland då det för mig är mer som en lyxigare läsk. Känner faktiskt liksom att jag nu helt måste undvika alla former av maltdrycker som kan få mig in på knepiga tankar.
Ha en fin kväll!

Hembränningsapparaten i plast som man var så stolt över att man fixade till av en doppvärmare, vinhink i plast, en glasskål i dess botten, ett fat som man sedan ställde mäskhinken på. Helt utan kylvatten på grund av avdunstningstekniken gjorde den sitt jobb inom runt ett dygn eller så.

Den gav gav rejäla fyllor så att man undrar över att skallen inte exploderade så här i efterhand.
Tänkte då jämt om bolagets sprit, blaha - blaha, för den procent i den helt vattenklara lite svagt plastsdoftande dryck på grund av avsaknad av kolfiltrering man fick ut ur sin hemmasnickrade plastbrännare den första körningen som gav ett par liter sprit var inte att leka med direkt, för jäklar vad det sved i halsen när man drack denna. Testade en gång att elda en liten skvätt som hamnat på diskbänken, och det brann så stilla och fint med en blå låga...

Hade man inte tagit nån rejäl klunk med vatten mellan varje klunk med sprit hade man nog haft världens magsår utan tvekan. Känner nu att denna maskin har stått i hörnet tillräckligt länge och flinat åt mig liksom. Nu får den allt åka ner i en sopsäck idag och får i stället för att bidra till mer förgiftning av mig skämmas långt in i ett hörn i källarförrådet så jag slipper sed den.

Tror att det är bättre att röja undan lite skit så här på lördagskvällen än att sitta och trampa på en motionscykel, vilket får bli nåt man gör lite senare. Man kan träna på flera sätt och det här att skriva av sig lite är väl även det en slags träning, om inte annat mentalt sett så att man stärker sin förståelse över hur tanklös man varit. Min aktuella målsättning efter att ha städat undan hembränningsapparaten är att gå och köpa en liter mjölk och en limpa så man kan få sig sin morgon-choklad i morron liksom.

Kämpa på!

Allt som man som ”gamling” som jag tänker att man kan komma med råd eller tips- det kan du ju redan!
”Ställ ner maskinen i källaren” - Done 😇
”Du måste ju inte cykla på motionscykeln - man kan ju bara se till att vara lite mer aktiv hemma” - Done 😇
Okej, då kommer sista tipset här: Remouladsås till fiskpinnar!
Heja dig!

Hej igen!

@ Se klart,

Kan inte direkt påstå att man kan allt, för man vet inte hur det går om det plötsligt blir allt för svårt om man blir rejält mörk och deppig som det normalt ofta då och då kan bli. Men en stor grej har man då fått ut ur huset så att säga, och några snaps och ölglas fick också göra maskinen sällskap ned i källaren. För det är inte bra att ha prylar som får en att tänka på drickande som en lindring av ens ofta bedrövliga svårmod. Fick lov att köra en hel del rockmusik på hög nivå i hörlurarna på repeat i kväll för att skingra tankarna och behålla fokus liksom.

Men ner till matbutiken blev inte av då ork saknades till detta. Men körde i alla fall en rätt kul gammal svensk svart-vit film man har på DVD som heter Lille Fridolf sticker opp! Käkade en hel del ”hälsokost” i form av ostbågar och drack lite cola till. Inte direkt helt optimalt om man har tänkt sig att försöka sova före helst midnatt. Somnade nog till även ett par gånger under filmen, för var faktiskt rejält trött under kvällen som var.

Har ju från sjukvården en skrift som heter - Sov gott. Som har alla tänkbara tips på hur man ska planera sitt sänggående. Men den biten att få rutin på regelbundenhet bli nog knepig att få till i första taget när man så länge helt har kommit ifrån att gå efter någon klocka så att säga.

Behövde på kvällen verkligen nåt kul att skingra tankarna med. Har aldrig heller haft så mycket vettigt till matkultur utan mest de senaste åren kört färdigmat i mikron. Har inte så mycket energi liksom. Får se vad det blir till frukost när man så småningom om kommer i gång idag på söndag som det visst redan har blivit. Har i alla fall lite yoghurt, ägg, ost och äppeljuice och rostbröd hemma. Te som dryck med lite socker i går ju bra till, men blir lite trist utan utan mjölk i som man är van vid.

Men när det blir för deppigt och knepigt att stå emot ett extremt plötsligt alkoholsug som jag misstänker kan komma att dyka upp rätt som det är, förhoppningsvis inte i närtid, men när det sen närmar sig Jul, som tack och lov än ligger en bra bit bort, då kommer säkert alla ”gamlingars” tips här på forumet säkert väl till pass tror jag. Men kvällens städning gav i alla fall lite träning genom promenad till ett sophus och vandring upp och ned i trappen ett par vändor när jag bar ut ett par soppåsar och fick undan lite skrot.

Ha det fint!

Ja när julen börjar närma sig (inte för att en alkis gör nån större skillnad på dagarna) men då blir det plötsligt helt legitimt att dricka saft med sprit i…i kaffekopp
Men iaf.
Då slänger du ut funderingar du har kring att hålla nollan, och så hjälps vi åt = Forumets bästa egenskap 🎄
Jag har gjort så många sömn-program och knep och det här med rutiner är väl säkert a och o. För mig brukar det handla mycket om att fylla dagen med varierade aktiviteter- så att jag verkligen är trött till kvällen
Önskar dig en fin dag!

Ha! Saft med sprit i kaffekopp...

God morgon!

@ Se klart,

Har aldrig gillat glögg så det är då inget problem.
Det att jag tänkte på kommande storhelgers risker med att hamna i feltänk kring drickande skulle väl kanske en läkare man träffade en gång benämnt som förväntansångest. Men nu har man ju lite tid på sig att öva in ett bättre tankemönster. För medveten närvaro i stunden, och ett fokuserat och målmedvetet tänkande för att inte spåra ur, har ju tidigare inte varit ens starka sida liksom.

Tänk vad konstigt allt kan vara ibland, för bara en månad sen lite drygt så skulle man inte alls ha funderat i sådana här banor. Då hade man rusat rakt fram som en skållad råtta utan minsta tanke. Möjligtvis hade man oroat sig för att inte ha råd att införskaffa just de märken och drycker man så ofta förknippat med jul och sånt.

För om mäsk så att säga senaste åren ofta i grunden varit ens husmanskost tillsammans med folköl ville man ju gärna förgylla storhelger med lite finare grejer. Kan inte påstå direkt att julmust genom åren varit prioriterat liksom. Men nu får det väl bli sånt i stället. Men nog kan det bli knepigt, men som sagt har man ju tid att lägga upp en plan så att man har annat att tänka på. Men att sitta och trampa på motionscykeln till Kalle Anka på tv i bakgrunden, känns inte direkt lockande...

Ha det gott!

Faen vad slö man är, var tanken som kom till en för en stund sen och tänkte på hur drygt det var att trampa på testcykeln i 15 minuter för någon dag sen. Nu har man på samma inställning och tempo just gjort 20 minuter. Först var det svindrygt och man trodde aldrig att man skulle klara 10 minuter ens, men sen kickade det in lite energi från ingenstans liksom. Så då var det ju bara att fortsätta och när tiduret sen pep och signalerade om att 15 minuter hade gått kändes det lite fånigt att inte bara liksom trampa vidare tills en bra rocklåt som det lyssnades på var slut, så 20 minuter blev det idag. Ha en fin söndag allihopa och ge långfingret åt alla eventuella tankar på alkohol och sån där skit. Ska nu ta en liten promenad till närmsta butik och inhandla en liter, ja inte sånt där som man blir dum i huvudet av, utan bara helt vanlig mjölk som jag funderat på att göra sen igår.
Kämpa på!

Firat 3 veckor som medlem på forumet med en spontan promenad i omgivnigarna och under denna vandring inhandlat mjölk, nyponsoppa, bananer och prylar, körde ingen musik idag, himla vad drygt det var alltså. Kom väl hem så där runt klockan 16:45 efter fyra timmar av långsamt spatserande med några kortare vilopausar på nån bänk efter vägen. Stegräknaren visade hemma på rejält bra mycket mer än 5 kilometer. Lyckades med kraftprovet att inte köpa några folköl i butiken som verkligen lockade, men det gick att stå emot frestelsen den här gången.
Ha en fin kväll!

Dagbokstankar 2023-11-13.

Har aldrig egentligen varit värst mycket för att skriva dagbok, men mitt ämne eller tråden Promillebikt har ju i mycket kommit att bli som min dagbok liksom, så skriver väl lite till igen.

Tänkte just på att A-forumet är bra mycket mer än bara en massa alkoholsnack, det finns så många olika livsöden man får ta del av och som ger så mycket insikt om verkliga världen som man normalt sett aldrig får ta del av i vanlig bokform eller filmer. Det är då inte lätt att vara människa.

Har just läst i min mors dagbok från 1980-talet och nu förstått en del som jag i yngre dagar inte förstod så värst mycket av liksom, och förstår att jag har en hel del att jobba med för att stegvis kunna bli i balans och en hel människa för att inte andligt sett bara gå helt vilse.

Jag är inte så starkt traditionellt kristet religiös och bara diggar hallelujasång och sånt, men visst känner jag ofta andlig närvaro av Gud och förstår även att det bästa för mig är att vara helt nykter och fatta att alla alkoholhaltiga drycker är ett skadligt gift vilket det ju medicinskt sett även är. Tänk vad mycket tid man har kastat bort på rena dumheter...

Har i ett svagt ögonblick andligt bett om att få vara frisk till sista andetaget och givit skaparen ett löfte om nykterhet, mår kroppsligt sett rätt skapligt bra just nu, så försöker väl att hålla det löftet, men nog är det svårt.

Jag tycks ju tydligen ha fått en chans att starta om och måste ta vara på den känner jag, förstår att min mors alla böner till Jesus om beskydd av mig nog inte var helt förgäves, en helt ny dag och vecka har just tagit sin början, så måste så klart tänka på ett lite nytt sätt.

Det har redan gått två timmar på detta dygn, måste nu gå och vila, eller rättare sagt sova några timmar, det känns bra att ha varit nykter i över en månad och tre veckor officiellt på forumet. Men nog är det ovant att inte som alltid släpa hem en massa pilsner, vin och sånt. Ska idag försöka att ta en liten promenad som jag gjorde igår.

Man fick ju faktiskt ovanligt med energi trots att det var jobbigt att gå över fem kilometer vilket inte direkt är en vana då man ju mest gillar att cykla. Men vi får väl se vad man orkar, har ju fått tips om att man inte ska tänka så mycket utan väl mest bara sätta på sig skorna och sånt så att man kommer igång.
Det var väl allt just nu.