Hejsan!

@Mormor2023,
Kul att du skrev lite, det piggade faktiskt upp en del. Det är mycket jag har att lära mig om en hel del har jag upptäckt, och alkoholintaget har inte direkt gjort att jag har varit i takt med tiden om man så säger. Men jag uppdaterar mig så smått. Har rätt så lätt att lära mig prylar har jag kommit på. Har aldrig använt exempelvis emojisar, då jag inte har brytt mig om att lära mig sånt då jag inte varit så värst kommunikativ. Men var ut på nätet idag och kollade in prylen, är säkert bland de sista i min åldersgrupp som lär mig sånt där som dagens yngre väl tycker är en barnlek. Kör nog inte med såna där symboler ändå utan håller mig nog till vanliga bokstäver, men det var kul att få en blombukett, tackar och bockar för det.

Tänkte just att man som alkoholmissbrukare då lär man sig inte mycket mer än att skaffa sig det man behöver för att kunna fortsätta med sitt negativa bruk. Jag är nog rätt praktiskt lagd, lär mig bara sånt som jag spontant får intresse för. Det är lite som när jag själv lärde mig att använda lite om elektronik och datorns grundläggande mystik och då läste mig till det mesta. Ville aldrig visa mig behöva någon hjälp så det gick lite trögt i början. Minns att jag väl surfade första gångerna på ett bibliotek, det tog ett tag innan jag listade ut hur det gick till, ville ju inte fråga om sånt som jag tänkte att de flesta andra väl redan kunde, det kändes lite pinsamt liksom.

Minns även den första datorn som jag jag köpte och plockade ihop för att kunna gör musik med och kommer ihåg att det tog mig kanske en månad att förstå mig på att man var tvungen att ha en drivrutin till ljudkortet för att det skulle låta något och fick då till sist tag på en sådan, allt sånt där finns ju på nätet om man vet var man ska leta. Kommer inte ihåg hur jag först hittade hit till det här forumet från början för nåt år sen. Men det var väl av ren nyfikenhet då ordet alkohol fanns i webbsidans namn. Jag klev in här för att det kändes som ett behov av att skriva av mig lite för snart en månad sen.

Nu håller jag på att uppdatera mig själv med lite olika sorts lärdomar från forumet som jag kan ha nytta av som nybliven nykterkvist. Förstår att det är bra att ha en del olika verktyg i sin mentala verktygslåda när alkoholsuget sätter in. Har ju skrivit att jag undrar hur det ska gå när det närmar sig jul och man kanske blir lockad att falla in i ett dåligt mönster som man har haft i tidigare år. Det blir då vid behov att jag skriver innan jag kanske blir korkad och korkar upp nått så att säga.

Det är ju även bra att man kan ta del av många olika erfarenheter som finns samlat här på forumet känns det. Men nu så får jag ta och vila mig lite, annars blir jag väl trött och somnar vid datorn fast jag är spiknykter. Har faktiskt blivit så ibland den senaste tiden när jag har satt mig för att titta på tv exempelvis, sånt känns lite fånigt.
Samma känns det kring tankar om ens tidigare drickande.

Men det som har varit, det har varit, ett streck har dragits och snart så har jag varit här på forumet i en hel en månad, då ska jag festa till ordentligt, men inte med nåt vin, sprit, pilsner eller sånt, för det är inte att festa över huvud taget. Det blir då i stället lite glasstårta och läsk tror jag. Nu förstår jag min mors försynta ord när jag skulle åka ner på stan och handla dricka och vad hon brukade säga eller väl mena när jag sa - nu ska jag åka och köpa något kul, och hon då alltid sade, slarva inte bort dina pengar utan spara dom eller köp mat i stället. Tänk att det ska ta så många år innan polletten till sist trillar ner liksom...

Ha en fin dag!

Knepigt med alkoholsug, det kan komma när man minst anar liksom. Vaknade till för en stund sen och kände mig lite tom och allmänt nere. Hade butiken varit öppen så hade jag nog riskerat att falla strax innan målsnöret på en månad som nykterkvist här på forumet. Tanken kändes lite skrämmande då jag verkligen vill klara av att komma från alkoholen. För att skingra tankarna på onyttigheter så gick jag ut i vinternatten för att ta mig en nypa frisk luft. Då kom knepiga tankar på julens drycker man så ofta haft som sällskap vid tv:n när man helt allena suttit vid en plastgran i jultidsglitter och firat Kalle Ankas födelsedag...

Nu är det alla problem på en gång. Fryser fast det är varmt i huset, har ingen feber eller så, 36,7 grader säger febertermometern. Blodtryck och puls är normalt, men är rastlös som fan och orolig, fryser i kroppen och önskar att jag hade haft en flaska söt likör att kasta mig över för att få lite värme och vila. Håller kanske på att bli förkyld, men det känns inte så, men kan väl vara något sånt på gång då grannen ovanpå hostar och har sig så det är omöjligt att koppla av och sova.

Tog just ett par lugnande piller, får se om den här skiten ger med sig. Hade det varit för ett par månader sen och jag hade haft en dunk med mäsk i skåpet som förr så hade jag med glädje druckit av skiten för att få lugn och ro. Har lätt huvudvärk, något som jag sällan har. Det här blir en jävlig dag känns det. Vet att man ska tänka positivt, men känner inte att det finns något positivt alls.

Är inte hungrig, men får väl dricka en kopp varm nyponsoppa eller choklad, kanske ger den här paniken med sig efter en stund. Vill inte åka till bolaget när de öppnar, vet att det är helt jävla fel, men mår så förbannat uselt just nu. Har försökt att vandra runt i lägenheten, hatar att promenera ute när det är kallt som nu. Men får väl kanske försöka att tvinga mig till att gå någonstans helt planlöst i mörkret i en rasande fart så att kroppen riktigt får slita och lida så att jag inte kan tänka och känna så här. En jävla tur att bolaget inte har nattöppet. Nykter är man även denna stund, men varför bryr man sig egentligen...

@Flarran man bryr sig för man måste❤️ Kan det hjälpa om du tänker på sista tiden innan du bestämde dig för att sluta? Vad var det som gjorde att du sa: nu räcker det?
Hoppas måendet vänt nu ett par timmar senare och hoppas du kan känna glädje att du är nykter. Stor kram!

@Flarran Hej, jag tittar in från "andra sidan", där vi medberoende "bor". Jag har många gånger tänkt att om alkohol fungerat ångestdämpande för mig, så är nog risken stor att jag hamnat i ett riskbruk/missbruk. Ångest är för djävligt och man gör vad som helst för att bli av med den och det du upplever nu låter ju som en klockren beskrivning av vad ångest innebär. Nu har jag lärt mig att "vara" i ångesten en stund, försöka studera den utifrån och om och om igen säja till mig själv att den inte kommer att vara för evigt. Ibland lyckas jag rätt bra, ibland äter den sig in, tar kontrollen och då tar det mycket längre tid innan den klingar av. Hoppas att du mår bättre nu. Nattångest är nog också den värsta.

@Flarran Det är alkoholdjävulen som bråkar med dig. Tänk att han sitter inburad i en trälåda i din skalle. Då och då får han ork att gapa och skrika och banka i väggarna så du rister i hela kroppen. Med tiden blir hans ork svagare och svagare, tills han ligger som en liten lort på trälådans botten.

Andas, andas, andas. Att andas in sakta på 6 och ut igen på 6 ännu saktare hade du praktiserat med framgång - gör det varje gång alkoholdjävulen får luft! Vatten och bröd ska han ha, eller mackor och varm choklad. Inget mer.

Kram 🐘

PS. Anledningen till att det funkar bra att andas lugnt och räkna är att andningen lugnar ner nervsystemet och räknandet sätter igång pannloben, där förnuft och logik bor. Alkoholdjävulen bor i amygdala, känslohjärnan. Jag tror det finns en hemsida som heter ”medveten andning” eller något liknande.

Sitter och dricker. Men kors i taket, inte whiskey eller vodka som man skulle kunna trott efter tidig morgondagspanik. Kollade febertermometern, 37,3 grader, rätt okej, men ändå lite matt, kanske ska man bjudas på en rejäl förkylning, något man inte har upplevt som nykter på en massa år då man drack som en svamp. Man märkte väl inte av sånt där så speciellt. Tar mig en rejäl klunk med nått slags konstgjort kosttillskott som smakar lite märkligt. En massa olika vitaminer ska de vara i, om det nu har någon betydelse, men skada lär det väl inte göra i alla fall. Körde förresten när krisen var som värst i morse te med mjölk, lite socker och en massa rostat bröd med smör på. Somnade sen till sist i alla fall och vaknade väl efter elvatiden. Pustar nu liksom ut här vid köksbordet, kunde ha gått hur som helst. Har inget alkoholsug just nu, men man får nog ta det lugnt idag tror jag. Blev glad av att se att det finns kompisar här på forumet som bryr sig. Kanske finns det lite mening ändå att kämpa vidare. Tack för påhälsning går till @Smillans, @Kevlarsjäl62, @Andrahalvlek. Detta var var dagens lunchrapport. Tror jag går och vilar lite nu och lyssnar på nån lugn musik i hörlurarna.
Ha det gott!

@Flarran Ja men då så. Ibland kan det vara skönt att få en alldeles "vanlig" förklaring på varför man mår extra dåligt. En förkylning är ju en baggis jämfört med mycket annat och den vet man ju att den går över relativt snabbt. Så, grattis till förkylningen då 😜

Bra kämpat @flarran
Du har verkligen en otrolig envishet- håll i den. Hoppas du kryar snabbt från förkylningen. Har tampats med en seg variant och det tar liksom ner både humör och ork. En dag i taget! 💕💪🏻

Hej!
@Se klart,
Förkylningar är trist, men man lär ju sig känna igen en del sorter man haft tidigare. Hoppas att den här är en sån där som håller i sig en vecka max, men man ska inte ropa hej. Har varit lite allmänt darrig och frusen, men inte ont i halsen, sådana brukar vara långvariga för mig, men har ju nyst en del och varit darrig i magen. Kört mycket med apelsinjuice, och försökt att äta som vanligt fast jag inte varit speciellt hungrig. Kroppen behöver ju vatten och näring för lite bättre motståndskraft. Tror sedan att när kroppen slipper arbeta med att bryta ner alkohol kan kan skynda på tillfrisknandet. Hoppas så i alla fall. Hade tänkt att handla mjölk idag, men vilar mig istället.
Hade nyponsoppa hemma som jag köpte förra veckan vilket kommer rätt bra till pass nu.
Sköt om dig och kämpa på!

Brottningsmatch i hjärnan. I ena ringhörnan är logiken redo, vältränad och stark i ett strukturerarat och logiskt tänkande. I den andra hörnan har vi känslan som är redo att visa upp alla dess olika förmågor att med listiga tanke-vridningar och försköningar och bortseende av verkligheten, för att få ägaren till beroendehjärnan på fall i matchen som handlar om att lyckas vara en helnykterist.

Man kan verkligen påstå att det vissa dagar pågår en kamp mot att ta upp alkoholbruket igen som jag har haft i så många år. Har som helt nykter i över en månad hunnit granska och sortera mycket av mina tankar, känslor, minnen, drömmar, fantasier med mera och så smått börjat att liksom se konturerna av vem jag kanske är som nykter.
Men alkoholsuget kommer och går titt som tätt och det är verkligen som många säger, att känslan för att dricka är en lurig grej som utan tvekan vill dra en tillbaka till det träsk som utan tvekan till sist förgör den som helt tappar kontroll när en butelj korkas upp och man då inte kan styra alls över intag av alkoholhaltig dryck.

Har upptäckt att jag börja att att slappa lite och det pågår så här när det närmar sig jul en inre dialog inom mig att, inte kan det väl vara farligt att köpa bara en flaska 17 procentig gräddlikör med whiskeysmak till julen som uppmuntran och lite godis. Det kan väl inte vara så farligt, nu när du har visat att du kan vara utan alkohol i över sex veckor som du ju inte trodde för bara ett par månader sen, men då vet jag ju hur det blir om jag väl går in på bolaget.

För då lockas jag att köpa mycket mer, det blir då som vanligt en massa starköl av olika sorter samt vin och sprit.
Då jag nu är lite förkyld så finns det även tankar på en örtlikör av typen Jäger som smakmässigt för mig påminner om gamla tiders hostmedicin i smaken. Tänkte för en stund sen att en liten kontrollerad slurk ett par tre gånger under dagen för halsen skulle kunna fungera som hostmedicin. Men förstår att de är alkoholdjävulen som härjar inom mig.

Vet ju även med mig hur det blir, för när det gått ett par timmar så är den flaskan tom och jag är då rätt omdömeslös och känner mig då garanterat misslyckad och värdelös och sedan går jag väl lös på ölen och sedan så är karusellen igång som vanligt. Min kropp tål inte alkohol, levern och njurarna kan inte med något större alkoholintag längre.
Så jag måste försöka att vara helnykterist om jag ska kunna överleva rent medicinskt sett. Detta är en kamp ska ni veta, men jag kämpar på så gott det bara går, men visst kommer alkoholsuget över mig titt som tätt dagligen.

Kämpa på vänner!

Godmorgon @Flarran ! Hoppas inte det var jag som smittade när du hälsade på i min tråd häromdagen😜. Isåfall fick du en lättare förkylning. Min gick från näsa, till hals till djävulsk huvudvärk för att nu på femte dagen klinga av med rethosta. Konstigt och ovanligt men jag har varit pigg och full av energi. Hoppas du snart är frisk igen också😤

Läser i ditt senaste inlägg och tänker på det Vår2022 alltid brukar säga, ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Med det menar hon att om du tänker ”vad tråkigt att inte dricka likör, det är ju så gott” blir det en sanning i din hjärna. Att istället träna på att tänka på de positiva effekterna av att avstå A. Har du reflekterat över vad du tycker har varit bra under de här 6 veckorna?

För övrigt är du ju en riktig stjärna på att skriva!

Sköt om dig och Gute Besserung, som man säger på tyska. Kram 🤗

Hej,
Tror också det är klokt det där att styra vilka tankar som får utrymme. Beroendet försöker klä sig i en form som du kan acceptera när du funderar över hur goda olika drycker är. Men om det bara handlade om att alkohol är gott skulle ingen av oss bli beroende.. Och är det värt att offra sitt mående och sin hälsa bara för att något är gott? Det finns ju så mycket gott vid jul som är mindre farligt. Gräddnougat, ischoklad, kakor, julmat. Styr tankarna dit när suget gör sig påminnt och undvik alkoholnostalgi, den är förrädisk och leder åt fel håll tror jag.

God morgon!

@Vinägermamman, @Kennie,
Nog är det sant att alkoholnostalgi är förrädisk. Man minns bara det lilla positiva som kanske fanns ibland till viss del och saknar sånt och förstorar upp såna känslor mer än vad det egentligen var värt. För biverkningarna av olika slag om man så säger, de väger då inte alls upp när man som nykter helt logiskt kan granska det dryckesbeteende man har haft genom åren.

När det gäller förkylningen så är det ”ta i trä” som man säger nog en en lättare typ av förkylning som mest har gjort att jag känt mig lite ruggig och fått sätta på mig en extra tröja och ett par mjukisbyxor och går omkring i tofflor inne nu. Nyser väl lite då och då, men är inte så värst snorig och så i alla fall, tempen är väl skaplig den med. Men är väl lite matt så träningscykel är inte aktuellt just nu. Tror att kroppen nog uppskattar det här med att slippa kämpa med att bryta ned en massa alkohol.

Vad jag reflekterat över som nykter de senaste veckorna är väl kanske att jag har haft möjlighet att tänka lite mer redigt och på något sätt liksom kunnat bekanta mig lite med mig själv så att säga. Det att jag sparat en hel del pengar som jag blåst bolaget på är ju också positivt. Har faktiskt tagit ut några tusen spänn i kontanter nyligen som jag kanske köper mig någon kul pryl för inför jul med. Tar kanske en sväng i taxi och köper en bättre skrivare eller lite lyxigare hörlurar, vi får väl se.

Men annars så har jag inte märkt så mycket än, är väl som vanligt allmänt orkeslös, lätt nedstämd och ofokuserad på grund av mitt psykiatriska grundmående. Men tänker inte dagligen så där tungt självdestruktivt jämt och ständigt i alla fall. Det kanske har varit bra att jag har vågat att skriva av mig lite här på forumet kan jag tänka. Men jag har ju genom att fokusera på skrivandet inte hunnit att skapa så värst mycket musik, vilket jag ska försöka att komma igång med när jag känner mig lite mer i form, så får väl hoppas att man får lite inspiration när snuvan är avklarad.

Sitter och dricker ett glas med kosttillskott med en massa vitaminer. Funderar på att lite senare idag gå till matbutiken och handa mjölk, yoghurt, bananer och kanske någon grapefrukt som ju är bra mot snuva liksom. Men nog känns det knepigt att ta sig förbi jul och nyår som kommer framöver, och detta utan att av gammal vana bara köpa starka drycker som jag har skrivit om. Kanske klarar man av även detta, men lite orolig är man ju...

Men har märkt att en rätt söt jordgubbsyoghurt jag gillar även gör det lite lättare att stå emot tankar på en tidigare likör som man haft i jultider. Hade ju hoppats på att gå ner lite i vikt genom att inte dricka en massa öl och sånt, men då har man ju frossat på godis och bullar i stället som lite tröst, så rent viktmässigt står man och stampar på 103 kilo i alla fall. Tänker att det väl trots allt är bra mycket bättre med lite sådana onyttigheter än att bara sitta och halsa diverse alkoholhaltiga drycker.

Ha en fin onsdag!

Jag äter också en massa strunt just nu, men samtidigt tänker jag "en sak i taget". Kanske ger det sig när man kommit på vad all denna " vakna tid" ska spenderas på. Precis som du säger är det ju många pengar som inte slösas också. Kanske går det att lägga nån del av de på en bättre fritid!

Kikar in och säger hej både @flarran och @mormor2023. Ni har så rätt i en sak i taget. Det ÄR så stort, omvälvande och krävande att bli nykter, kräver fokus, vilja och beslutsamhet.
Var stolta för varje dag, och anta nästa dag med samma fokus.
Allt annat kommer efter det. Så småningom kommer nya intressen (förvånande sådana) nya människor att lära känna (helt säker).
Och tid att känna förnöjsamhet med det man åstadkommit.
Ät godis, limpmackor, drick julmust eller varm choklad. Njut av stunderna som kommer då man känner ”wow, gör jag verkligen det här- nyktrar till!”
Heja heja!

@Flarran Att tänka lite mer redigt och bekanta sig med sig själv och att inte ha så mycket självdestruktiva tankar var det som hände mig också när jag blev nykter. Det kändes som en stor befrielse och en tyngd som släppte. Det är härliga effekter av att vara nykter, det gillar verkligen kroppen och knoppen. Ju längre tiden som nykter går, desto mer redig och mindre självdestruktiv blir man. Hjärna får återhämtning från alkoholen, rensar ur och ju mer balans får man i hjärnan. Mer balanserade tankar och känslor. Mer vidgade tankar och reflektioner om sig själv och andra.

Såg att @Vinägermamman skrev om det jag brukar nämna ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Det har hjälpt mig mycket. Att man flyttar fokus från sina negativa tankar till positiva tankar, eller tänker att ”nä, nu vill jag inte vara i dessa negativa tankar mer, jag tänker på något annat, det finns alltid en annan väg att gå”. För när man tänker negativa tankar, tex på ”vad synd det är om mig som inte kan dricka normalt” eller andra gamla romantiserade alkoholminnen, så skapar det automatiskt negativa känslor och det skapar sug. Det sker tillväxt i de negativa känslorna. Om man flyttar fokus på tex ”tänk vad bra jag är som inte dricker och hur bra jag mår av det” eller annat mer positivt så får man också positiva känslor och mindre sug. Det sker tillväxt i positiva känslor och stärker självkänslan. Jag kan, jag fixar det! Det handlar inte om att tvinga sig att man inte får tänka vissa tankar, det är sällan fruktbart och kan t.o.m. skapa ännu mer negativa tankar. Det handlar om att träna på att flytta sitt fokus från det ena till det andra. Övning ger färdighet, prova😁

Ha det gott!

Sprit är inte allt, det finns bättre grejer att syssla med var en nykter tanke som poppade upp för nån timme sen och hux flux hade man skapat en ny klassisk instrumental låt i symfonisk stil och lagt upp den på Soundcloud på artistsidan Flarran Stuff. Musikstycket heter Summer Inspiration, Körde alltså lite musikterapi spontant mitt i natten liksom.
Hoppas att allt är bra.
Kämpa på!

Halt! Så säger de som gått före längs alkoholstigens slingrande bedräglighet in i beroendeträsket.
Tanken som sådan kom just när man för någon minut satte sig ned vid datorn och nu spontant bara knappar på tangentbordet liksom. Hur kan man ens bli sugen på likör det första man gör innan man ens dragit har hunnit dra upp sina persienner för fönstret...

Gäspade just och kom ihåg vad HALT står för. Vilket är följande ord: Hungrig, Arg, Ledsen, Trött. Tänker man på detta så är det nog känslorna hunger och trött, som får en att tänka på nått sött så som en alkoholstark likör det första man gör. Sov ju inte så värst mycket i natt då man ju faktiskt hade inspiration att göra lite musik här vi datorn, vilket inte hade gjorts på ett par veckor.

Men så följde jag ju även rådet från en en kompisarna här på forumet och tänkte en stund innan på att man ska tänka på annat än öl och vin för att skingra tankarna när man drabbas av alkoholsug. För det var tanken som flög runt i skallen innan jag satte mig vid keybordet och började komponera en liten instrumental låt så där på skoj bara. Den tog inte så värst många timmar att färdigställa. Blev inspirerad av ett sommarfoto jag tog i början av juni i år då jag var ute och cyklade. Minns att det var en varm och fin dag som inte behövde någon styrketår alls.

Var var vi nu någonstans, alkoholsug ja, det kommer titt som tätt och då ofta på de mest basala känslor som hunger. Ska nu ta och tysta ett par av dessa HALT-känslor man har varje dag som människa. Vilket är hunger när man just har vaknat och ännu är lite trött innan man har kommit igång riktigt. När man ska försöka att lägga bort vanan att i tid och otid dricka öl, vin och sprit, då är det viktigt att börja med goda rutiner har man fått höra. Så tar väl denna dag och håller mig till min nygamla rutin att dricka varm morgonchoklad och äta några limpsmörgåsar.

Kommer inte ihåg om jag hälsade till @vår2022 igår, men nu är det gjort och hälsar så klart till alla andra kämpar här på forumet som brottas med alkoholdjävulen på alla möjliga och omöjliga vis liksom. Men nu är det slut-filosoferat för en stund. För nu står kastrullen och väntar på att få en skvätt med mjölk som ska värmas på.
Undrar om det finns kaviar i skåpet... Men det spelar väl ingen roll, får väl bli ostmackor i stället annars.

Ha en fin dag!