livsstilsförändring

Vilka strategier fungerar för dig?

Här kan du läsa om tre strategier som har varit till hjälp för andra som vill ändra sina alkoholvanor. Passar någon av dessa strategier dig? Eller har du andra exempel på strategier som fungerar i din vardag? Dela gärna med dig på Alkoholhjälpens forum!

Tanken med dessa är att du i förväg bestämmer vilka strategier du vill använda och hur du vill använda dem. Då blir det lättare att stå emot i situationer som kan vara jobbiga.

Nu när jag ligger och lyssnar...

Inlägg från vill.sluta på Alkoholhjälpens forum:

Nu när jag ligger och lyssnar...
…och zippar gott morgonkaffe slås jag av den underbaraste KÄNSLAN jag någonsin kan få.
Höra världens underbaraste lilla ängel dra små snusningar. Och våren yngste son som krupit upp mellan oss i sängen. Aaaaaaashhhh livet är underbart!
Som en riktigt klok Berra så tydligt skrev:
Tänk inte, idag får jag inte dricka.
Nä, idag VILL jag inte dricka!
Jag spelar filmen till slutet.
Och vet ni vad? Det var en dålig, tråkig film och ALLTID ett dåligt slut.

Surfa på suget

Inlägg från Dionysa på Alkoholhjälpens forum:

"Surfa på suget" har min alkoholterapeut uppmanat mig till.
Alltså att jag ska stanna i känslan, studera den, låta den klinga av... Vilket går rätt snabbt. :) I början var det svårt, men nu börjar jag alltmer njuta av den känslan, att jag själv kan kontrollera mitt sug – att det är jag som bestämmer över alkoholen och inte tvärtom.

Foto: Rob Bye, www.unsplash.com

Svårt att bestämma sig…

Det är normalt att känna sig osäker eller att ha svårt att bestämma sig. Alkoholen i sig påverkar motivation och beslutsfattande, alkoholens påverkan på belöningssystemet kan göra att det känns som mer attraktivt att dricka alkohol än vad det faktiskt är. En del brukar prata om att "hjärnan blir kidnappad".

Prenumerera på RSS - livsstilsförändring