Hej.
Jag är ny på detta men haft alkoholproblem länge.
Mitt förtroende och mina löfte till min fru är förbrukade och hon har nu valt att flytta ut.
Vad göra för att få henne tillbaka och bygga upp ett nytt förtroende????

PP

Det är nog väldigt svårt att svara på. Det beror ju helt på hur hon ser på sitt beslut att flytta ut.
Men jag tror generellt efter det jag läst på anhörigsidorna att det tyvärr har gått en hel del av tid
innan hon fattat detta beslutet. Det brukar inte vara så att något direkt lämnar utan att ha en tanke.
Så vad göra?

Det enkla svaret är väl att sluta dricka?!

Det är vidare ett beslut som man bara kan fatta för sin egen skull. Har vi en gång utvecklat alkoholproblem, så är nog lösningen att sluta för andra anledningar än oss själva i och för sig bra, men inte det som leder till långvarig nykterhet. Det är mina personliga funderingar.
Kanske behöver du ta hjälp? Finns ju en massa att få. Via läkare, medicin, AA, forumet.
På vilket sätt man kan lyckas är olika, men har man missbrukat länge så krävs flera saker samtidigt. Det viktigaste är den egna insikten, eller vilja att se sanningen i vitögat. Innan man slutar finns det en oändligt lång lista med ursäkter på att det inte går. Förövrigt såg jag inte heller att det var mitt eget fel.
Och så krävs det en enorm beslutsamhet. Rösterna kommer att höjas att det inte var så farligt, att det nog går att dricka lite igen. För vissa kan det vara så, men den väg som för en alkoholist garanterat funkar är att inte dricka.
Tar vi det beslutet varje dag då "knastankarna" dyker upp så förblir vi nyktra.

Och här kan du läsa dig till erfarenheter från andra. En viktig men jobbig del är att läsa om vad vårt drickande ställer till med för våra anhöriga. Din fru har flyttat, och hur det blir med den saken visar framtiden. Nu kan du bara fokusera på dig själv och se till att unna dig att ta en rejäl fajt mot drickat.

Lycka till med det beslut du fattar

//PP