Nu är det dags att förändra! Jag trodde aldrig att just jag skulle fastna i ett A-missbruk!
Sakta och säkert byggdes det upp, A på helgerna,
Sedan något glas mitt i veckan, senare flera glas i veckan! Sedan en liter vin åt gången, dock inte varje dag men fyra dagar i veckan.
Tankarna på A fanns alltid där!
Varför drack jag??
Tristess, känslan av att kunna slappna av! Orka mer för stunden!
Tre fina barn har jag, vad har jag gjort?
Alla bortförklaringar till att inte behöva sluta!
Provat att dricka mindre, vita veckor, bara dricka vitt vin, rött vin, champagne osv!!

Tack för detta forum!! Och nu vet jag och vill jag och måste jag bli helnykter!
En dag i taget annars fixar aldrig jag detta!

eyeshadow

bättre att komma till insikt nu än aldrig, var stolt över det steget =)
Tips från mig:
1 frågan är hur mycke du vill "offra" dig för att bli fri från skiten?
* Bryt kontakten med dom som dricker.
* Sök hjälp från beroendemottagning eller från någon alkohol terapeuft.
* Gå på AA möten, där kommer du få nytt umgänge, dom förstår dig på ett helt annat sätt än icke beroende, där blir du accepterad för just vem du är.
* Bryt mönster, kanske inte ta ciggen allra först på morgonen utan ta kaffe först eller något.
* Rutiner, 80% av tillfrisknandet
* Börja träna, promenader,
* kanske byta bostadsort för en tid i framtiden, (ha du barn, så ä ditt tillfrisknande allra viktigast och barnen skulle uppskatta mer en nykter mamma på annan ort än en onykter mamma som "granne")

De ä lite tips och ideer som jag har men kom ihåg allt ä individuellet och det är bara du som kan göra förändringar i dig själv ingen annan, stöd finns om du vill ha det :D
Jag önskar dig all lycka och hoppas du fortsätter skriva :D
Kram

Celia

Det nya året började sådär..
A på nyår och även den 2 jan och den 4 jan. Ångest över att jag tog bilen på tisdag morgon.. A hade troligtvis gått ur men ångesten var så påtaglig!
Ha sedan dess varit nykter!!!
Alltså nu är jag på dag 5 som helnykter!
Jag har tagit ett nytt beslut! Tre nyktra månader! Tankarna på sommaren är att dricka A-fritt.

Det som är värst är alla misslyckanden! Skammen och att hela tiden börja om..
Verkar vara en person som är känslig för stress, ensamhet och går i gång på lugnande saker kortsiktigt som A och nikotin!

Har skrivit dåligt i tråden..
Läst mycket av er andra som är som en livlina!!

Men jag ger mig aldrig!! Det ska gå någon gång att förbli nykter!!

Kram alla till er liksom jag som kämpar!!

Celia

Hjälp så lite det låter, tre veckor utan A. Känns som ett halvår!
Livet är inte roligare, men vad jag känner mig stolt!! Första helgen som känns bra utan A. De två förra helgerna tyckte jag synd om mig själv.
Tre vita månader är löftet! Så två kvar!
Detta forum med alla tips är ett ovärdeligt stöd!!
Jag märker redan skillnad på mer energi! Bättre sömn och på vikten!
Tror som jag sett någon skriva om här inne att livet inte alltid blir roligare men allt det andra väger upp! Det är som att jag väljer lite andra nya saker, att kreativiteten sätter fart!

farmor

Ja, visst känns det som evigheter sedan man drack alkohol! Jag har kommit lika långt som du och tycker att jag har ett helt annat liv. Forumet är värdefullt även för mej. Så mycket stöd och erfarenheter. Här är gott att vara!
Som du konstaterat så blir inte livet roligare, men en inre frid och en förnöjsamhet infinner sej. Utom då jag, som du, drabbas av självömkan. Särskilt på helgerna. Men belöningen kommer på måndag! Yess! Ännu en nykter helg!

Celia

Precis farmor! Belöningen är enorm på måndag!

farmor

Det är väl just det att kampen pågår samtidigt, diskussionen i hjärnan. Systemet stänger om 20 minuter, snart är kampen över....Eller, den är över! Jag hinner inte ångra mej! Jag klarar mej igen!
Puh! Nu ska jag ta fram stoltheten!

Avslutat konto

Gillar verkligen dina sista rader i #43. Jag ger mig aldrig! Det ska gå nån gång att förbli nykter. Så försöker jag också tänka. Vi vet att vi inte kan eller ska dricka men ändå trillar man dit om och om igen. Vad är det för fel på mig? Varför lyckas jag inte fast jag vet? Men det är bara att börja om igen. Vi kämpar på!

Celia

Nu är det över! Jag titulerar mig nykter alkoholist. Jag ska aldrig glömma min väg, jag ska aldrig glömma hur jävligt det var.
Får aldrig glömma!
Tack till detta enorma bra forum!!
Kram alla!!

PP

Grattis brukar ju vara det normala. men räcker egentligen det till någon som har klarat tre nyktra månader?
Nej knappast. Vi som varit där vet....

Fortsatt allt gott till dig!

//PP

Celia

För mig är det stort att veta min nya väg, att påriktigt komma till insikt, att inte längre tro att jag inte är annat än alkoholist som nu väljer att vara nykter.
Har aldrig varit ute efter något Grattis! Detta är stort för mig.
Allt gott!!

Celia

Jag har bestämt mig kommit till insikt! I natt drömde jag om alkohol, hur jag drack öl, drinkar, var på fest! Det var så underbart!
När jag vaknar känns det bra men tomt! Ett nytt liv som ska innehålla annat än mitt förra med A.
Just nu är jag i ett mellanland.
Som är så lugnt att jag tycker det blir tråkigt! Samtidigt litar jag inte på mig själv att gå på fest!!
Ja,ja lite tankar för dagen.

Celia

Jag har bestämt mig kommit till insikt! I natt drömde jag om alkohol, hur jag drack öl, drinkar, var på fest! Det var så underbart!
När jag vaknar känns det bra men tomt! Ett nytt liv som ska innehålla annat än mitt förra med A.
Just nu är jag i ett mellanland.
Som är så lugnt att jag tycker det blir tråkigt! Samtidigt litar jag inte på mig själv att gå på fest!!
Ja,ja lite tankar för dagen.

Mickenolla

Hej alla, hur tar man sig igenom en fredag som denna, solen skiner och jag vill bara sitta i trädgården och ta en öl men det slutar förmodligen med 10. Jag är inne dag 6 utan öl, tidigare drack jag i princip var dag minst 8 öl på kvällen typ 4-5st 7,3% och kanske lika många 5,2 %. men hela tiden så bara planerar hjärnan för att när ska du köra till systemet. Jag har nog supigt under 15år minst men de senare åren nästan var dag. Pust och stön!!