Har haft ett riskbruk i ca 20 år. Är medveten om alla risker mitt drickande för med sig. Har använt alkohol som bränsle då jag blir pigg och energisk efter några öl. Har nog inte klippt gräsmattan nykter någon gång de senaste 10 år. Brukar även använda alkohol för att varva ned. Jobbar periodvis väldigt mycket och är stressad. Efter några öl och rött vin är jag nere i varv. Dricker aldrig starksprit men däremot öl och vin. Har skrivit många konstiga inlägg på Facebook när jag varit full. Har ångest i flera dagar efter mina fyller. Var i princip nykter halva september. Umgicks med vänner sista helgen och då blev det en fylla redan på torsdag så jag skulle orka städa hela huset (gjorde även ren avloppen på toa). Igår var jag också full för att orka göra vinter i trädgården. Idag har ångesten varit för djävligt. Nu sitter jag och dricker bubbel vatten utan alkohol. Har en underbar fru som stått ut med mig i 30 år. Jag vill älska mig själv men det är svårt.

Tack för alla värmande kommentarer! Jag är inne i en rejäl dipp psykiskt just nu. Jag känner igen symptomen. Har varit här många gånger tidigare. Det kommer att kännas lättare om nån dag/vecka. Jag kämpar vidare och väljer inte att dricka alkohol idag. Den lömska vännen gör inte att jag mår bättre på långsikt. Den erbjuder bara en lindrig för stunden. Jag vill må bra hela tiden. Jag firar in det nya året med bubbel vatten från Coop. En dag i taget ??

Det är alkoholen som skapar det dåliga psykiska måendet. Jag har fått diagnos kronisk depression men har inte mått riktigt psykiskt dåligt en enda gång sen jag slutade dricka i februari. Visst, livet är ingen räkmacka, men det är stor skillnad på att vara låg och vara deprimerad.

Det finns massor av träningsprogram på youtube, tex Sandra Friberg verkar ha en massa olika pass att välja på. Om du behöver träning för att må bra så ska du träna - möblera om i tv-rummet.

Och slutligen, du är bra precis som du är ❤️ Men ge fan i alkoholen, den är inte din kompis utan din värsta ovän.

Gottnyttårkram ?

Jag tycker om att röra på kroppen för att må bra. Jag promenerar minst 10000 steg varje dag när jag åker kommunalt till jobbet. Nu har jag jobbat hemma sedan pandemin bröt ut. Min vanliga vardagsmotion har därför blivit lidande. Jag har försökt hålla igång med promenader, cykelturer och gympass. Vi sitter just nu i husarrest för frun har konstaterats sjuk i covid-19. Det innebär att vi inte varit utanför dörren sedan julafton. Idag tog vi promenad om 8000 steg. Det kändes helt rätt och vi höll verkligen avstånd till folket vi mötte. Angående psykisk ohälsa kan jag bara instämma att det blir värre av att dricka alkohol. Jag lider av panikångest och käkar medicin för detta. Det har jag gjort de senaste 20 åren.

Hm, det känns lite väl lättvindigt att säga att det är alkoholen som skapar det psykiskt dåliga måendet. En närstående person till mig kämpar mot detta dagligen och nyttjar inte alkohol överhuvudtaget. Visst, alkohol förvärrar, men att säga att den helt är orsaken känns inte ok.

Skönt att du mår bättre nu, Mrx. Hoppas att det får fortsätta så.

Gott nytt år! ?

Kram

Vinäger, tack för din omtanke! Jag har samma erfarenhet som dig med psykisk ohälsa. En släkting har kämpat som fanken med psykisk ohälsa men har inga problem med alkoholen. Jag tror inte det var min alkohol konsumtion som gjorde att jag dippade. Vi har levt väldigt isollerat sedan pandemin bröt ut. Vi har inte kunnat besöka våra äldre släktingar eller våra barn och barnbarn. Frun som har covid-19 tillhör en riskgrupp för hon lider av hjärtflimmer. Nu sitter vi och spelar bingolotto och njuter av Coops bubbel vatten. Vi har både vin och alkohol bubbel hemma men väljer att inte dricka rus drycker idag. En dag i taget ?

Jag saknar verkligen Forum träffarna AH har arrangerat tidigare år. Jag hoppas det blir en forum träff under våren. Det borde ju gå att ha en digital träff om någon är intresserad av det.

Jag skulle deltagit i träffen om jag fått inbjudan. Kanske det var tänkt som en mer sluten träff för vissa individer. Jag hade alla fall varit intresserad av att delta. Jag sitter hemma på heltid och jobbar strax söder om Globen. Har inte varit på mitt kontor sedan den 11/3-2020. För mig är alla tillfällen med social interaktion viktig i dessa tider.
/Mrx

Jag vill också ha en. Helst fysisk om förutsättningarna ändras. Såg att det var en digital träff, men mitt på dagen en vardag passar sälkan mig. Hoppas att det kommer någon mera.

God fortsättning!

Kram

I morse var jag feberfri. Hoppas att jag slipper febern resten av dagen. Jag måste vara symptomfri i 48 timmar innan jag kan röra mig fritt i samhället.

Skönt att du mår bättre. Och skönt att du nu har haft eländet, och klarat dig hyfsat lindrigt undan. Min yngsta dotter, som har insatser enligt LSS, kommer förhoppningsvis att erbjudas vaccin från februari. Sen får vi se när jag får samma erbjudande, eller om jag hinner få det innan dess. Just nu är smittokurvan över rikssnittet i vår kommun, så jag håller mig hemma vid köksbordet.

Kram ?

Jag har fått tillbaka febern. Covid-19 är inte att leka med. Det som inte dödar blir man härdad av. En dag i taget ?

Kämpa MrX . Mycket vila. Mycket vatten . Du är stark så du tar dig igenom detta ❤️

Covid-19 frisk är jag men fortfarande sjuk i huvudet. Igår drack jag rött vin och öl. Mitt i veckan på en onsdag. Frun ville handla lite från Systembolaget till kommande helg. Jag handlade också till kommande helg. Jag måste provsmaka när vi kom hem. Det gick halv bra! Tömde inte lagret men drack nog 1-2 glas vin för mycket. Där sprack mitt fina mönster med alkoholfria dagar. Jag ser i min logg att det är nästan tre veckor sedan jag drack alkohol. Jag var extremt uttråkad. Jobbat hemifrån i snart ett års tid. Igår hade jag en jobbig dag med mig själv.