Avslöjad, helvete eller änligen

Profile picture for user Strulan65

Så kom den dagen då bubblan sprack, min arbetsgivare påtalade att jag drack för mycket. Till företagsläkare fick lämna prover och de visade oroande resultat. Första tanken att fly, byta jobb, ta livet av sig eller något annat smart min reptilhjärna kan räkna ut på 20 sek.
Konstigt att det alltid blir flykt på något sätt så fort det blir obehagligt, nu är det riktigt obehagligt.
Fick skriva på att jag skulle gå på behandling, jag som hatar att tala om mig själv eller om några problem. Nu har jag ju inget val, så måste ju gå dit.

Det är 20 dagar sedan mötet och denna veckan skall jag börja samtal och är så jäkla nervös, enda som är bra är att jag varit nykter i 20 dagar.

Inser ju själv att det säkert är bra, men vill verkligen inte

Profile picture for user Vinäger

Kanske har du nått den. Det brukar vara den som till slut får oss att inse allvaret. Inte sällan kommer den efter ett avslöjande eller en annan pinsam situation.

Förstår att du känner dig obekväm just nu, men förhoppningsvis leder det fram till något riktigt bra.

Grattis till tjugo dagar och välkommen hit!

Jo den berömda botten kanske är här. Skulle det vara så är jag tacksam att den inte var längre ned.
Är det någon som vill berätta hur det går till vid en sådan här behandling med samtal?
Hur länge måste jag hålla på med det, tusen frågor som snurrar i huvudet?
Läser här och full av beundran för alla er som kämpar, det ger mig hopp

Inget behandlingshem, men någon form av terapi. Fick skriva på att jag skulle fullfölja behandlingen. Vet ju inte ens hur lång den är.
Kanske känns bättre när jag varit där, just nu känns det för jäkligt.
Är inte typen som gillar att blotta och vända ut och in på mig själv.

Profile picture for user Crna macka

Jag var på behandlingshem 2004, var sedan nykter i ca 3 år, började smådricka av inga anledningar alls. Var nykter i perioder, om vi snabbspolar fram till 2018, fick jag ett ultimatum av min arbetsgivare, jag gick all in och tog hjälpen som var i form av samtal samt Campral, medicin som ska minska suget.
Snart sex månader nykter, och att jag "åkte dit" var så här i efterhand det bästa som kunde hända.

I samtalsterapi valde jag att fokusera på alla fördelar med att inte dricka samt funderar på situationer som kunde trigga mig. Allt har fungerat bra och enligt plan.

Även om det känns som om världen håller på att gå under så kommer allt lösa sig för dig också om du slutar dricka. Fortsätter du kommer det gå åt skogen.

Mvh

Låter som kloka råd, ge allt. Har också många års nykterhet innan jag hamnade här. Har haft ganska lätt att hålla långa perioder, för att sedan börja måttligt och sedan falla.
Denna gången är det allvar, det är nu eller aldrig.

Skall försöka denna gången ta med mig erfarenhet från de tidigare gånger jag påbörjat denna resan, för har ju aldrig kommit till målet.
Ilskan över mig själv som hamnade här igen, fast ännu närmare botten denna gången.
Det som är svårast är att inte ha flykten, få några timmar utan att tänka.
Är ju nu de poppar upp, alla problem, måsten och ångest.
Men just idag bestämmer jag mig för att inte dansa med Draken som förgiftar min hjärna och själ
Ha en fin dag och styrka till er under dagen

Usch drömmer så konstiga drömmar, är en befrielse när larmet ringer på morgonen. Måste väl bero på stress och alkoholstopp, men är helt slut på morgonen.
22 dagar och det går upp och ned, Draken skriker skit i detta och få lugnet, själen viskar du dödar mig om du dricker igen. Pågår ett krig i mitt inre, men känner mig stridslysten och denna gången måste jag vinna kriget.
Lyssnade på en bok som heter Skål, ta mig fan skriven av Torbjörn Åberg tyckte den var riktigt bra, skall lyssna på den en gång till lite senare.
Tid att sätta på ett ansikte och köra ett långpass på jobbet, skönt att vara där för då vilar Draken och tankar är på annat.
Ha en fin dag

Profile picture for user Tackohej

..kunde varit jag själv som skrivit din text. Heja dig, det sägs att det blir bättre med tiden. Jag kämpar också med den där draken/djävulen. En envis jävel.

Idag är det tid att gå till terapeuten, ångestbarrometern slår i botten. Hur sjutton hamnade jag här, vägen har varit krokig men aldrig jag trott att denna dagen skulle komma.
Är uppfostrad att inte prata om tråkiga saker eller tvätta sin byk offentligt, hela mitt jag protesterar och flykten är nära.
Hade hellre gått på glödande kol, än att göra detta.
Värst blir nog efteråt, för nu har Draken riktigt kul och kommer med de mest dumma förslag. Som skit i att gå dit, gå dit och sen går vi in i vindimman osv.
Måste ha en plan för kvällen annars fixar jag aldrig detta, har jag gjort något jobbigt så vill jag stoppa hjärnan efteråt.
Då skenar tankarna och jag har medicinerat med alkohol för att stoppa det, nu är den dörren stängd och paniken är nära.
Men usch nu är det bara att bita ihop och göra detta, även om jag känner så här.
Hoppas ni får en bra dag och ger drakar, spöken och djävulen en riktig match idag

Samtalet var helt ok, men vet inte om företaget insett att det tar ett år en behandling. Ett år låter ju väldigt länge, vi börjar med 5 gånger så får vi väl se.
Det skall väl vara om det är avdragsgillt för dem om det kan vara möjligt.
Men som sagt känns helt ok att prata med honom, nu får jag tumla det en stund och sortera lite.
Annars är det vår här och 15 grader, Draken skriker vin, jag skriker håll käften och väntar på att bolaget stänger så slipper jag det tjatet. Är en frihet när det är stängt, då släpper en viss spänning i kroppen.

Starkt jobbat. Har långt ifrån tämjt min drake. Men samma känsla av ro när systemet stängt fick jag av att börja äta antabus. Slapp bråka så mkt med draken då alternativet stängdes.
Heja dig

Måste göra en plan, men inte en som är helt vansinnig utan en som går att leva efter. För innan har det även där blivit för mycket dvs knarkat jobb, träning osv för att byta ut alkoholen, har ju visserligen varit nykter tills jag tröttnat och återvänt till vinet.

Stresstrappan pratade vi om igår och de olika stegen, börjar tro att jag har en hiss istället för jag går från stress till panik utan några trappsteg.

Denna helgen blir lätt, jobbhelg och då får Draken vila, inte helt sant för brukar vara helt slut och dra i mig vin när jag kom hem för att kunna sova.
Den dörren är stängd, så hoppas att sömnen kommer ändå.

Har läst många trådar här, försöker ta in den visdom som finns här och ger hopp att läsa det vidare livet om de som kommit så långt.

Skönt att skriva här och starta dagen med kaffe och forumet, ger styrka för denna dag.
Ha en fin dag och styrka till oss i alla kamper som pågår

Har äntligen fått en riktig natts sömn, utan mardrömmar men fortfarande trött. Skulle behövt varit hemma den här perioden och bara jobbat med att sluta med alkohol, för det är så mycket som poppar upp i huvudet hela tiden.
Allt som man måste ta tag i, all skit man ställt till med och vilken jäkla sopa man är som hamnat här och gör mig helt slut. Det funkar på jobbet men sen är jag helt slut och hjärnan känns helt kokt.
25 dagar och jag mår fysiskt riktigt bra, men saknar ork mentalt får hoppas att det vänder.

Är så van att vara den starka kvinnan, som hjälper och fixar och alltid kunnat hålla masken för det skall se bra ut.
Är ju alltid lättare att fixa andras problem, ser lösningar och ge stöd.
Men när det kommer till mig själv är jag kass, lösningen har varit flykt men vad sjutton skall jag ta till nu.

Samtalet med terapeuten startade en del tankar, har ju inte berättat mina problem för någon annan. Jo berättade för min bästa vän men hon tyckte inte jag hade några problem. Är nog riktigt bra på att ljuga och hålla masken, hoppas jag kan vara ärlig emot terapeuten annars blir det ingen ändring.

Men så konstigt skulle ju skriva något positivt om vår, fågelsång men det här skulle tydligen ut.
Ni får ha en fin lördag och styrka till era kamper, jag väljer idag att vara nykter

Så trött i huvudet, skall prata med min chef på måndag och ta ut två veckor semester om det går. Skulle behöva lufsa omkring i skogen och få ordning på tankarna.
Hur har ni andra gjort, klarade ni bara att jobba på som vanligt och sluta med alkohol?
Är så trött när jag kommer från jobbet så jag måste sova en stund för att vila hjärnan, var faktiskt lättare de första dagarna då var jag så upp i varv av allt som hände

Så trött i huvudet, skall prata med min chef på måndag och ta ut två veckor semester om det går. Skulle behöva lufsa omkring i skogen och få ordning på tankarna.
Hur har ni andra gjort, klarade ni bara att jobba på som vanligt och sluta med alkohol?
Är så trött när jag kommer från jobbet så jag måste sova en stund för att vila hjärnan, var faktiskt lättare de första dagarna då var jag så upp i varv av allt som hände

Börjar man kl 7 är det inte kul idag, sno en timme bara så där.
Läste något kul på fb, att det var som att klippa av en matta i ena änden och sen sy på i andra änden. Sen säga att den blivit längre.
Sista dagen på dessa pass, söndag är en bra dag systemet stängt och draken vilar.
Så väljer i dag att vara nykter, så ha fin dag där ute och styrka till er

27 dagar är en blinkning men även en evighet om man skall slåss med drakar och annat otyg. Efter ett helgpass brukar min måndag vara ett rus, började redan på sönagkväll och sen små pimplade hela måndagen. För att på tisdagen vara helt slut och inte kunna förstå hur jag skulle kunna jobba på onsdagen.
Tror jag för första gången i går kände mig naturligt trött, somnade gott och vaknade tidigt med en bra känsla av lite ork.
Här är en fantastisk morgon med fågelsång och sol, kan inte komma ihåg när det kändes så här. Det kanske nu det vänder livet och jag vågar hoppas lite.
Skall prata med chefen idag om semester, vill vara hemma och lära känna den kvinnan som håller på att vakna i mig och ge henne alla möjligheter till att klara detta.
Idag skall jag ut i skogen, möta våren och hämta energi till ännu en dag som jag väljer att vara nykter.
Så ser ni en tant i skogen med galna hundar som ger ett vårskrik, då är det bara jag som en minut kramar livet
Ha en fin dag och styrka till er alla

Profile picture for user Denhärgången

Tack för du delar med dig av din fantastiska inställning. Jag blir glad av att följa din resa.
Jag ska försöka dela ditt vårskrik.
<3

Mitt i denna underbara dag fick jag känna ett sug jag aldrig tidigare känt, blev riktigt rädd för den kraften.
Mitt i min lilla stund av lugn med solen i ögonen, slog Draken till och höll på att ta över min hjärna.
Är ju ruskigt, hade en stund bara vin i huvudet som om det varit vatten i öken och jag verkligen inte skulle överleva om jag inte fick en bib.

Är ju hemskt hur ett begär kan vara så starkt, att alla kloka tankar och konsekvenser är som bortblåsta, nu vann jag denna strid.
Blev ingen handling jag fick åka hem och gömma under en filt en stund, tur jag hade styrkan från skogen som jag fått på förmiddagen.

Men detta skrämde mig och lärt mig en nyttig läxa, underskatta inte Draken och begäret utan rusta för strid och hitta redskap för att vinna över det.

Så imorgon är det en ny dag och nytt mål
Hoppas ni har haft en fin dag// hälsningar Strulan

Profile picture for user Themistokles

Ja, suget är äckligt starkt. Det gäller att komma ihåg när det väl kommer, att det bara varar en stund. Fast efter det sug jag fick i torsdags var jag helt tagen, matt och darrig. I flera timmar. ?

Undrar när suget upphör helt? Eller kommer man för alltid känna av det?

Visst är det hemskt Thermostokles att begäret är så starkt, håller med dig om att man blir helt slut och rädd för att tappa kontrollen.
Skrämde mig igår, men skapade också lusten att tämja Draken som bor i mig.
Sätter hoppet att terapeuten skall lära mig och få mig att förstå hur jag skall hålla mig på banan.
Är ju målfocuserad så kan inte tänka att jag skall låta bli alkohol under en period, redan prövat och då faller jag efter målsnöret. Så jag får försöka ta en dag i sänder och hoppas att det rullar på.

Idag är en sådan där dag när tankarna snurrar och börjar inse att påsken närmar sig, frågan kommer skall jag jobba eller vara ledig är ju långledig. Kan vara säkrare att vara på jobbet för att slippa påskmiddag med goda vänner och med det riskera att falla. Är ju ingen som vet att jag har problem, sköter mig borta och super hemma.

Känner igen mig i många av era historier om vin i kaffekoppar, läskflaskor, hur man gömmer och planerar sina inköp på olika bolag. På bolaget här måste de väl tro jag är död som inte varit där på snart en månad.

Fått forumet in i min morgonrutin det och kaffe det stärker min dag, så önskar er alla en fin dag och vilja att få den dag ni vill// Strulan

Uppe och väcker tuppen, det är en skön känsla att vakna pigg utan dimma i huvudet. Sakta, sakta börjar börjar minna sinnen vakna ur vindimman och jag ser lite ljusare på allt.

Börjar att hitta mina triggers och kommer hitta flera, för Draken kräver sitt vin och vill verkligen inte ha en nynnande tant i skogen som just nu går lite rakare och stoltare.

Men nu börjar det hårda jobbet, att behålla känslan av kontroll och fortsätta framåt utan flykt in i dimman.

Så en dag till som jag väljer att vara nykter, så styrka till er och era val för dagen//Strulan

En månad och i morgon är det besök hos terapeuten igen, vet inte vad jag tycker om det är dubbla känslor. Har alltid tryckt bort problem och bara kört på, men måste väl lära mig ett nytt sätt.
Skall försöka göra detta med öppet sinne, men han måste väl ha skojat när han sa att jag skulle gå där ett år?

Igår var en sådan dag på jobbet att jag bara ville dränka hjärnan i vindimman, men eftersom jag tömt hemmet på alkohol fick jag nöja mig med light läsk och det funkade det med.
Det är jag väldigt glad för idag, tog hunden och gick till skogen redan kl 6 fick energi för hela dagen.

Nu till jobbet och hopp om en bra dag// Strulan

Nu gäller det att behålla viljan och styrkan, idag är det samtal hos terapeuten och bara erkänna att jag behöver den hjälpen. Måste få lära mig att hantera stress och trötthet, eller behöver lära mig hantera livet.

Kom att tänka på HALT och att jag måste lära mig sätta foten på bromsen när de känslorna kommer. Fast min drake vill ha vin i alla möjliga och omöjliga situationer, värst är eftermiddagar på väg hem från jobbet.

Lusten av att stänga av snabbt och effektivt, sen att jag vaknar som ett ras har jag ingen tanke på då.

De sägs att jag både är klok och kunnig i mitt jobb, vore bra om jag kunde använda det även på mig själv men det funkar inte. Jag hoppas att jag en dag kan komma dit, när jag är lika klok med mig själv som jag kan vara med andra.

Så väljer att vara nykter idag och önskar er en fin dag med era val// Strulan

En kopp och fågelkvitter startar denna morgon, fantastiskt väder och borde känna lycka. Men denna gången i nykterhet kommer inte riktigt den känslan, men är glad för det för denna gången är det allvar.

Visst känner jag mig glad och korta stunder av lycka, men inte den där helt galna känslan utan mer ett lugn och insikt om att detta måste du göra.

Hoppas jag kan skynda långsamt och bli trygg i min nykterhet, Draken lurar i bakgrunden men jag rustar för strider och till slut en slutstrid som jag skall vinna.

Väljer idag att vara nykter och önskar er en fin dag och styrka till er//Strulan

Profile picture for user AL

..och kommer att slå följe med dig om jag får. Blev avslöjad även jag och känner stor sorg, uppgivenhet och jävlaranamma på en och samma gång. Jag har nu lite svårt att formulera mig. Känner mig stum av skam. Läser det du skriver och känner igen mitt beteende. Tack.

Gillar söndagar, inget bolag öppet och Draken brukar ta vilodag så det finns ett lugn i mig då. Drar ut på morgonen och njuter av lugnet, en känsla jag vill ha oftare.

En ny känsla kom igår, naturlig sömnighet det kommer jag inte ihåg när jag kände och fick en natt med läkande sömn. Har ju druckit mig till dvala för att kunna sova och orka gå upp på morgonen. Tänk så man kan lura sig själv, så många bra förklaringar jag gett mig själv för att få hälla i mig vin.
Så många gånger jag lovat mig själv när jag mått illa att aldrig mer dricka, för att sedan dagen efter börjat igen. Konstigt att inte Draken inte kan viska om de gångerna istället, men istället är det gott rödvin, paraplydrinkar och annat den mal på om.

Har inte riktigt ännu släppt mitt försvar och erkänt i huvudet att jag druckit för jag är alkoholist, men sakta går jag dit och plockar bort muren av försvar och ursäkter för ett missbruk.

Så snurriga tankar från Strulan som väljer ännu en nykterdag och hoppas ni får en fin dag

Sovit länge, blev så förvånad när jag insåg att jag sovit längre än till kl 5 det tillhör inte det vanliga. Brukar ju vara uppe och väcka tuppen, men vem vet mitt nya jag kanske är en sömntuta.
På den här månaden har det börjat hända saker med mig, lite nyfiken på att lära känna mitt nya jag och upptäcka nya vägar.
Känner mig ego i min nykterhet, vill må bra och döda Draken en gång för alla. Skall skynda långsamt och ta mig tid att lära känna mitt nya jag, men även den missbrukande kvinnan som bott i mig.

Ibland känner jag fast mark under fötterna, men oftast balanserar jag på en tunn tråd i denna kamp ett felsteg så faller jag.

Resan hem från jobbet är fortfarande ett krig med Draken om några snabba glas vin så fort jag kommit hem. Vanans makt är lika stor som begäret, men kämpar för en ny vana och få nya vanor som kan ta över.

Beundrar er som kan vara sociala och ha alkohol hemma, jag har rensat ut all alkohol och vägrar umgås just nu där det finns. Vågar inte lita på mig själv ännu, kommer väl en dag när jag kommer tycka det är ok igen. Men just nu är jag inriktad på krig för ett liv med lugn och värdighet, så det andra får vänta.

Tankar över en kaffekopp och styrka till era krig// Strulan

Du är definitivt på god väg. ?

Jag riskerar inte heller att bli ensam med alkohol och har inte gjort på länge. Dock kan jag träffa andra som dricker. Men ensam... Nej. Och vet du, det behöver vi inte heller. Inte på länge än. Det är bara vi själva som kan avgöra när vi är redo för det.

Kram

Igår fick min tik valpar, fyra små underverk❤️ En kväll som jag inte hade velat missat, så idag är jag hemma för vård av tik och valpar? Så idag blir det promenad med pappahund och njuta av en extra ledig dag.
Skall hålla mig i stugan i skogen, så Draken kan sura bäst den vill för kommer inte närma mig byn och bolaget.
Så hoppas ni får en fin dag//Strulan

Dagarna rullar på 36 idag, känner mig helt ok och börjar få höra att det strålar om mig. Frågor om ny kärlek kommer och är så att jag är lite småkär i mig själv kanske.
För även om Draken envisas att visa sitt fula tryne och vill ha strid, så just nu har jag lite mer styrka än den har. Skall inte bli kaxig, för då går det åt pipan direkt.

Men just idag mår jag bra och njuter av det, sparar känslan för att använda när det kommer sämre dagar.

Så styrka till era kamper// Strulan

Dag 38 här. Mår också utmärkt. Kan inte ens påstå att jag saknar alkoholen. Och jag var typ vinexpert fram tills jag slutade att dricka. Älskade vin, kunde allt. Även om jag egentligen bara ville bli full.
Men som du skriver, sämre tider kommer att komma. Då gäller det att vara förberedd och vid god vigör. ?

Att vakna utan att vara bakfull ger mig en sådan härlig känsla, startar dagen med kaffe och läsa här. Forumet är min livlina och ger styrka att välja nykterhet även idag.
Någon faller, någon firar sina dagar alla lär mig något i denna kamp och modet att fortsätta kämpa.
Att läsa och tumla runt tankar, se att man inte är ensam om att slåss emot drakar och begär gör min dag lite lättare.

Skrivit ned många av mina triggers och alla leder i slutet till flykt, spännande att börja lära känna sig själv och inse att det är inte lätt att leva men härligt.

Så idag gör jag som Kenta och sjunger högt i skogen " Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Jag förs fram av kraftiga vindar"
Så blir inte rädd om ni träffar en knasig kvinna som sjunger i skogen, hon hämtar bara energi av naturen.

Så väljer idag att vara nykter och önskar er alla styrka till era krig// Kram Strulan

Profile picture for user Allterbra

Jag är imponerad och känner igen mkt av det du skriver.
Blev och skickat på terapi i grupp, av jobbet alltså.
Det fanns ett ställe i Stockholm där jag gick, för två tre år sen.

Lycka till i dag, en ny nykter härlig dag ?

Var på ett fördrag i går kväll som var riktigt bra, handlade om att styra sina tankar och hantera stress. Satte igång tumlaren i hjärnan, så har lite att fundera över idag.
Tänk vad man orkar när man inte dricker, innan hade jag sagt att jag skall med för att sen avboka och stanna hemma med vinet. Börjar känna lust att göra saker och livslusten börjar komma tillbaka.
Nu gäller det för mig att inte dra iväg med tusen projekt, för att sen krascha in i en vinbox när jag blir stressad och trött.
Försöker påminna mig om att det andra kallar mitt driv är både en styrka och svaghet, det är oftast drivet som sätter mig i situationer som jag sen vill fly ifrån och in i dimman.

Så nu rullar jag på med foten på bromsen och skall lära mig leva utan flykt, ge mig själv tid tills lugnet kommer in i mitt liv.

Så nu tar vi en dag till med klar hjärna och utan flykt// Kram Strulan

Att sakta ned tid, innan nödbromsen måste aktiveras. Att förebygga risken flr återfall är förstås bra. Du har hittat din trigger och använder dig av den insikten. Bra där!

Kram till dig

Dagarna rullar på och är inne i en period när stunderna med Draken är få, falsk säkerhet är det kanske men låter mig njuta av dagen och nuet.
Tror en del av mina vänner tycker jag är rätt tråkig, kvällssnattret i telefonen blir kort när min nyktra hjärna tröttnar på ältande väldigt fort.
Energin börjar komma tillbaka och vill göra saker, i vanlig ordning helst trevliga saker men orken börjar komma för måsten också.
Så nu börjar jag med måsten och ger mig trevliga saker som belöning, vem vet jag kanske blir en riktigt bra människa till slut?
Så med ett hus som är städat, drar jag till skogen och njuter av dagen.
Ha en härlig dag och styrka till era val, mitt är idag är jag nykter// Kram Strulan65

Igår blev jag invinkad av polisen i nykterhetskontroll, hjärtinfarkten var nära i några sekunder innan jag insåg att jag faktiskt inte druckit på 39 dagar. Herr konstapel måste tro jag varit knäpp som blev så himla glad för att få blåsa, nästan så jag ville hoppa ur bilen och krama honom men sansade mig???
Så idag 40 dagar och glädjen från kontrollen igår lever kvar i mig och skall sparas?

Ha en fin dag//Strulan65

Känner så mycket igen det där. Numera älskar jag att bli stoppad av polisen. Gjorde en medveten extrasväng förra veckan bara för att få blåsa när polisen hade kontroll i motsatt körriktning. ?

Tänker ibland på hur ofta jag måste ha kört bil till jobbet med gårdagens fylla kvar i blodet. För jävligt. Att jag kunde med. Får ångest när jag tänker på det.

Solen skiner. Trevlig söndag!

Profile picture for user Babar

Som svar på av Strulan65

av att läsa ditt inlägg Strulan (idag också).
När man är i den situationen många av oss är i här på forumen så är såna här solskenshistorier så upplyftande.
Man blir ju ännu mer peppad av att fortsätta med sin nyktra framtid.
Så i morgon går jag också på dag 40 som nykter och välmående.
Jag är fortfarande stolt över att jag var med kollegorna på AW i fredags kväll utan A. Trots att ångestdrickan flödade som vanligt blev det bara cola & vatten för mig.
Det var ju en ny upplevelse och dessutom otroligt skön sån att vakna pigg och inte bakis efter en AW.?

Ha en skön söndag allihopa så fortsätter vi kämpa och peppa varandra.
Nu väntar strax en långpromenad i det vackra vädret.

Kramar??

Nu kommer min första stora test, ville ju ha semester och det fick jag så nu skall umgås med mig själv. Alla frågar vad jag skall göra, men ingen resa utan håller mig i stugan och planen är fixa hemma, skogen och träna.
Lite orolig för längre ledighet har betytt mycket vin hela dagarna och inget blir gjort, men denna gången skall det bli som jag tänkt och skall ta tillvara på min ledighet.

Funderade lite över fb och mina vänner, tycker det svämmar över av vin, öl och drinkglas och de lyckliga livet. Läste någonstans att vi mår dåligt på att vi jämför oss hela tiden, fb och liknande belönar och straffar omgående så belöningssystem får kaos.

Så en liten test blir det nu när jag satt förbud på mig själv och användning av de socialamedierna inte helt, men begränsat iallafall. Lever ju själv så jag får väl visa att jag lever ibland annars tror väl de att jag är död.

Man blir lite knäpp av att låta bli alkohol, hjärnan leker nyvaken och idéer om hur man vill leva växer för varje dag. Det är en härlig känsla och rädslan att förlora den håller Draken tystare och hanterbar.

Så idag väljer jag att vara nykter och önskar er en riktigt fin dag med styrka till era strider// Kram Strulan

Skall gå på samtal med terapeuten i veckan, hade lyckats förtränga det är ju så jag funkar. Förträng och skjut upp, sen få panik när det börjar närma sig.
Detta kommer jag ju inte undan för arbetsgivaren är inblandad, vilket är bra för annars hade jag aldrig gjort det. Hur kan något som skall vara bra för mig, vara så skrämmande.

Men bara bita ihop och göra det, fast hela min trotsiga 15åring som bor inne i mig slår emot på alla sätt. Måste fråga honom vad sjutton det är som bor i mig, drake och en tonåring som inte vill att någon bestämmer över henne.

Kanske behöver en voodoopräst istället för att driva ut dem, blir ju så trött på mig själv ibland när jag har så svårt att vara rädd om mig själv och hela tiden hålla upp fasaden.

Konstigt humör idag, är som ett aprilväder alla känslor bubblar upp och vet redan nu att idag skall jag och Draken slåss, men om jag så skall låsa in mig i stugan och svälja nyckeln så skall jag reda ut denna striden med.

Kramar och styrka till oss idag, Strulan

Ännu en fin morgon, bönderna här på landet börjar hoppas på regn är en konstig vår, inget regn och vintern gick utan snö så nu är det torrt.
Men vi andra glädjs åt en varm påsk med mycket sol.
Dagen igår blev som jag misstänkte väldigt jobbig, många tankar som snurrade runt om livet och alkohol och hur man hamnade här.
Terapeuten är bra, men startar många tankar som skall tumlas runt och sorteras in för att sen ställas undan så jag kan vara här och nu.

Fick frågan igår hur jag tänker om alkohol och från botten av mitt hjärta kunde jag svara att jag vill ha bort det ur mitt liv, men vet inte hur. Att jag är livrädd att jag ser ett mål för att sen gå tillbaka till helvetet igen, det är det som skrämmer mig mest.

Nu låter jag ju deppig, men tvärtom jag mår faktiskt toppen och ser med lite framtidshopp att nu det kommer bli bra.

Så möter denna dag med ett tryggt val för dagen att idag är jag nykter?
Önskar er en riktigt fin dag med styrka och mod//Kram Strulan

En fantastisk morgon där skogens alla djur för ett jäkla liv, gillar att gå tidigt för att vara med när skogen vaknar mitt sätt att hämta energi.

Igår gjorde jag något som tyder på att nykterheten gjort mig galen, jag bokade en pt på gymmet 3 gånger skall denna lilla tjej lära tanten träna. Alla som känner mig skulle säga att sådant gör inte Strulan, jag är en mes som spelar säker men har panik på insidan.

Men något händer i min själ, den vill vara med och leva och från den nattsvarta dagen hos företagsläkaren när lusten att leva inte längre fanns är det mil till där jag är nu.

Så rädd att falla att jag försöker göra allt för att inte hamna där, påminner mig om situationer som är så äckliga och svarta att jag vill välja denna vägen. Tar min timme på morgonen i skogen för att resonera med mig själv, försöka förstå och bygga mitt nya jag.

Så idag kramar jag er och livet// Strulan❤️

Känns som om jag spelar ett parti kort med Draken, där vi bjuder över varandra Draken med det positiva med alkohol och jag med det negativa.
Efter handlingen i dag blev jag sittande och studera människor som gick in och ut från bolaget, långhelg och strålande sol gör oss törstiga. Funderade över vad som skulle hända om de inte fick köpa, då menar jag de som inte är beroende utan bara vill dricka något gott. Skulle de nöja sig med att låta bli eller skulle de bli som vi fixerade. Knäppa tankar i solen men inget besök på bolaget iallafall// kram Strulan

Profile picture for user Frissan

Som svar på av Strulan65

Och fint att läsa dina tankar här. Idag är vi nog många som kämpar lite extra. Långhelg och sol... mm... som upplagt för att släcka törsten. I mitt liv pågår just nu en tuff utmaning. Själv är jag väldigt motiverad att helt och hållet välja en ny väg i livet vad gäller a-intag. Men möter mycket motstånd från nära håll... och idag kom suget och knackade på med buller och bång. Har inte druckit en droppe på 18 dagar och mår eg hur bra som helst men dagar som denna börjar förhandlingen med sig själv. ”Inte så farligt” ”go känsla” osv. Såg också idag hur folk gick in på systemet, många stod på dörren innan det öppnade. Men jag stod emot och åkte hem. Och när jag går in här och läser dina och andras ord blir man starkare igen. Kram och glad påsk?

Frissan grattis till dina 18 dagar och härligt att du mår bra, men måste vara svårt om du blir motarbetad. Finns det någon anledning till att personen gör så.
Kram Strulan

Profile picture for user Crna macka

Hej Strulan

Starkt jobbat och glad påsk! Tycker att du gör ett riktigt kanon arbete, matar du inte draken så dör sen så småningom.

Mvh

Tack Crna macka och glad påsk till dig med.
I dag är det sommarvärme, både frukost och lunch ute Draken slår frivolter i ilska över att inte bli matad. Tankar till att hitta något gott att dricka utan alkohol och vill inte ha alkoholfri öl eller vin. Det kommer säkert men just nu programmerar jag om mig, inget vin eller ölglas men kaffekoppen som det funnits massor av vin i fick vara med men nu med kaffe varje gång.

Dagarna går fort och Draken är lugnare, sömnen är fantastisk och jag blir sömnig istället för att stupa i säng. Finns en viss stress eller sug speciellt på eftermiddagen, men just nu är det hanterbart och jag växer en liten bit varje dag.

Så kraft och mod till er så möter vi påsken med styrka???//Kram Strulan❤️

Påskafton och 50 dagar utan alkohol känns fantastisk, visst är det stunder jag bara vill skita i detta men i det stora hela är det bra. Undviker inbjudningar men har inte blivit asocial, utan väljer med förnuft.
Dagen bjuder på sol och värme, gör det lätt för mig och handlar när bolaget har stängt så slipper jag den diskussionen med mig själv.

Man blir ego av att nyktra till, har fördelen att leva själv så mitt ego får växa utan massa gammal skit som skall upp vändas på. Börjar få hopp om att livet kanske kan bli lugnt och att jag hittar mig själv igen.

Så idag tar jag valet att vara nykter, önskar er en fin dag med stryka och mod//kram Strulan❤️

Glad påsk! Och grattis till 50 dagar.

Egofixering är nog något vi alla upplever när vi avvänjer oss. Och med rätta. Just nu måste vi fokusera på oss själva och vårt mående. ?

Det som började som en vanlig dag om än ganska bra, fortsatte med kris i familjen och stresspåslag 100%. Tackar för att detta inte var första veckan, utan jag fått några verktyg till hantera det.

Titta uppifrån, gå iväg och andas en stund, bedöm och handla, sen rid på vågen, anfallet av Draken och kan ni tänka er jag redde ut det???
Har kört denna mantran i huvudet, så blev så jäkla glad nu när jag fick testa den.
Blev ingen grill men väl en familj där alla kan sova lugnt i kväll och jag känner mig stark?

Fick även lära mig att bolaget stänger kl14 och inte kl13, men det hade ju ingen betydelse för jag skulle ju inte ditt ändå. Billigaste påskdrickat på många år 53 kr på ica?

Så hoppas att även ni andra har haft en bra dag// kram Strulan

Strulan!?

Skönt att mantran funkade i skarpt läge.
Här har det också gått bra.
Det har varit jätteskönt med en nykter påskafton och det gick ju bra att dricka påskmust & vatten.?

Ha en fortsatt bra påskafton.

Kramar?

Profile picture for user nystart

Tack för ditt inlägg i min tråd. Jag har följt dig utan att skriva och är väldigt imponerad över hur stark du är. Jag kommer dit du är en dag, snart hoppas jag. Som du skrev så hart jag ju egentligen alla verktygen, det gäller bara att använda dom. Kram och glad påsk.

Att dela med er som kan förstå, hur stort det är att faktiskt klara av att vara nykter i kris, sol och storhelg ger mig sådan styrka och trygghet. Innan har jag klarar krisen, men sen hällt i mig alkohol för att stänga av om jag nu hade varit nykter så de hade fått tag i mig.

Varför funkar det denna gången det finns olika förklaringar att bli påkommen är en stor anledning, en hemsk stund hos företagsläkaren för mig som bara vill vara ifred. Sen att jag fått hjälp och vågat erkänna för mig själv att jag behöver det är ett stort steg, forumet är min styrka och ni är guld värda, kör programmet här och fyller i min logg.

För mig har det varit viktigt att kartlägga och lära känna Draken, för skall i framtiden kunna kalla mig Drakdödaren ??.

Idag blir det grill som inte blev igår, har fått tillbaka mitt intresse för matlagning och det tyder på att jag håller på att vakna.
Så idag väljer jag att vara nykter och önskar er alla en fin dag med styrka och mod❤️Kram Strulan

I morgon är det tillbaka till vardagen, känns riktigt bra och känner mig stark efter påsk och ledighet. Vi som jobbar i vården vet ju redan nu att helvetet närmar sig, dvs semesterperioden. Så skall köra en nätbaserade kurs på nätet i stresshantering känns som om det kan behövas, förra sommaren var det jobb, vin, sol i ett galet tempo.

Börjar fundera på att byta jobb, men samtidigt så älskar jag det och mina arbetskamrater så skall börja med att lära mig stänga av det och hantera stressen det innebär, för är en av mina största triggar.

Idag hade jag tänkt bege mig till gymmet, men alldeles för fint väder så blir cykeltur istället till sjön och hämta mer kraft.

Ha en riktigt fin dag med styrka och mod//❤️Kram Strulan

Solen fortsätter att strålar och dagarna rullar på, galen dag igår på jobbet men hade för första gången igår inget sug igår när jag åkte hem. Kan bero på att jag var utvilad efter ledigheten eller så är jag ännu en bit på väg att döda Draken.
Får akta mig så jag inte får en falsk säkerhet men ändå kunna glädja mig åt att bli starkare för varje dag.

Experimentet med att hålla sig borta från fb och liknande, gick ganska bra så det fortsätter ett tag till och vilar mig från det med.
För just nu känns det som jag har fullt upp med mitt nya jag som håller på att vakna, har ingen aning om vem denna kvinnan är. Men tydligen är hon rätt tuff och vill mycket, anmäler sig till kurser och avböjer tillställningar som hon inte har någon lust till.
En annan sida är att hon säger sanningar och vill inte tramsa, kanske ett drag som inte kommer bli populärt hos vissa människor.

Undran kommer ju vad det kommer bli av mig, men kul är det att lära känna mig själv.

Så idag väljer jag att vara nykter, hoppas ni får en fin dag med styrka och mod// kram Strulan?

Min hjärna är min fiende, har suttit på en mkt givande och intressant dag men då drar min hjärna igång i 190 och 1000 idéer poppar upp. Och jag blir helt slut, vill bara bromsa den, tillbaka till lugnet som fanns i helgen.
Innan har jag dragit i mig ett par glas vin och hjärnan saktat ned, nu måste jag hitta något som funkar istället för att få bort den stressen. Så packar väskan och drar till gymmet, inte min stil men fått rådet att det skall vara bra.
Kanske mitt nya jag, kan tänka sig att träna på kvällar också när det är mer folk än när jag smyger dit på morgonen.

Idiotiskt att man satt vindrickande som lösning på allt, men skall bryta ned Draken om jag så skall gå på ett gåband i en vecka? För vin kommer den inte få// kram en uppvarvad Strulan

Fortsätt hålla Draken borta.

Det med gymmet funkar faktiskt bra.
Att jag skulle köra några spinningpass en påskhelg fanns inte heller med på kartan. Men det gjorde gott istället för A.
Jag brukar annars försöka ta gymmet på vägen hem ifrån jobbet för att skingra tankarna.

Hoppas du kommit ner i varv nu och börjat tänka så positivt som du alltid brukar göra.??

Ha en fortsatt bra kväll?

Kram Babar

Profile picture for user Allterbra

Du bekämpar din drake galant dag efter dag, jag är imponerad. Det är bara att fortsätta på ditt spår, så är du nykter livet ut. Härligt ??
Draken kan du låsa in i en håla nånstans.. kanske inte än, men med tiden!

Känner så väl igen din beskrivning av hjärnan man vill liksom stänga av ibland. Jag försöker också med träning istället för vin. Starkt jobbat !!

Draken fick en match och min stackars kropp undrade varför den skulle lida när det var hjärnan och Draken som bråkade? Men igår funkade det och skall planera in några pass på gymmet när jag kan på kvällarna, även om jag trivs bäst där på morgonen.

Skall jobba helgen vilket gör att jag har en ledig dag, fortfarande fint väder så tar hunden och drar till skogen med lunch i ryggsäcken. Behöver rensa huvudet och hitta lugnet igen, tycker det är svårt att hitta livet lagom där jobb, familj och annat inte drar igång mig så mkt.
Jag vill ju så mycket och lever efter att problem är till för att lösas, men måste lära mig att bromsa och ta hand om mig själv så jag kan funka för mig själv och andra.

Så väljer idag att vara nykter och hoppas ni får en fin dag med styrka och mod❤️//Strulan

Jobbhelg och Draken håller sig lugn, är en skön känsla av kontroll som jag känner. Är bara på början av resan och vet att det är många strider kvar, men vågar ändå tro på en framtid.
Funderar mycket på hur man kan förebygga, vad jag måste ändra på för att klara av att behålla kontrollen och vad min största rädsla är.
Trötthet och stress är en stor trigg, flykten och så rädd att jag skall glömma hur jag mådde. Fick förslag om att gå på AA för att dela och bli påmind, men vet inte om det är jag eller om jag vill lämna ut mig så.
Terapeuten är riktigt bra, gillar att prata med honom och att det blir som en kontroll att jag är på banan.

Det som jag är helt säker på är att jag vill inte tillbaka till måendet som fanns den dagen när jag gick till företagsläkaren, så även om det är svårt vissa stunder och jag får lära mig ett nytt sätt att hantera livet så vill jag det så mycket.

Önskar er en fin dag med styrka och mod// Kram Strulan

Profile picture for user Wake up Little Susie

Känner igen mig i din berättelse. Jobbar också i vården, mkt stressigt men också trevligt. Bävar för sommaren. Jobbar också helgen. Löste också det mesta med vin, belöningen efter jobbpassen, blir så trött i huvudet efter dagen. Blev väl mkt till slut. Skrev en protest på fyllan i fel forum, detta ledde till alkotest. På måndag är jag inkallad igen med chefen. Provet kommer visa på hög konsumtion. Typiskt att det togs i bakfylla efter en extrem månad! Vägrar åtgärder! har då varit nykter i tre veckor självmant utan större problem. Ska begära nytt prov om ett par veckor, sedan vill jag släppa detta (det har varit mkt möten ang skrivelsen) och gå vidare i en nyktrare tillvaro. Det är bara pannben som gäller. Motionerar mkt mera nu också. Ursäkta att jag skriver av mig i din tråd men jag hejar på oss båda!

Profile picture for user JoYo

Hej Strulan... har läst din tråd och känner såklart igen mig..
Du verkar så medveten, jag hoppas du hittar ett sätt att möta tröttheten och stressen. Du har i allafall medvetandegjort vissa triggers!??
Gällande AA - jag testade det vid tre tillfällen i år. Gick dit bakis och med ångest första gången. Hade fått nog. Det var skönt att sitta och lyssna på andras resonemang och kamp med ”drakar” och monster. Man får med sig en hel del svar och funderingar. Jag fick för första gången där, förstå, bl.a. att det här med alkoholism mest troligen är en ”tvångstanke”, en tankessjukdom, som kroppen triggas av. Den förståelsen gav mig en ny dimension. Bara ett exempel på att AA kan vara en kunskapskälla under ens tillfrisknande. Ena AAmötet var inte det andra lik. Det första jag var på hade hög igenkänning, på historier och målgrupp. Det andra mötet gjorde mig lite avskräckt då det även besöktes av de där typiska skräckexemplen till alkoholister. Är glad att det inte var första mötet, för då hade jag inte gett det fler chanser. Så mitt förslag är att ge AA några gånger. Testa och se. Man måste inte ens prata. Vissa inslag känns märkliga, kanske lite pinsamma för förstagångsbesökare, men man får bara öppna upp sinnet. Se metoden som djupare än den ensamma kampen, dessa AA-medlemmar har gett upp och resignerat inför ”gud”, ”acceptans”, ”nuet”, ”lugnet”, eller vad man väljer att kalla denna kraft vi lever i. Jag tänker att jag ska dit någon gång igen, framöver, om jag skulle tvivla på mitt beslut om nykterhet.
Kram?

JoYo kanske ger det en chans om ett tag, just nu känns det som jag har fullt upp med mig själv och att jag känner att jag har kontroll. Men skulle jag börja vackla, kommer jag gå dit genast för denna gången skall jag ta all hjälp jag kan få.

Susie skriv du här om du vill, är glad att jag inte kunde trolla bort detta utan faktiskt fick en chans att ta tag i mig själv. Just då ville jag dö, men idag mår jag 1000 gånger bättre och kommer göra allt för att inte hamna där igen.
Kram och styrka till er//Strulan

Jag känner också igen mig så mycket i det ni så bra har beskrivit här.
Har ännu inte besökt något AA-möte men kommer att göra det framöver.
Kanske åtminstone att gå dit för att lyssna som du gjorde JoYo.
Finns många AA filialer och mötestider här där jag bor.
Under mina snart 53 dagar i mitt nya liv som nykter alkoholist har jag hittat stöd,hjälp & otrolig gemenskap hos Länkarna här på orten.
Dom tog emot mig på ett fantastiskt sätt när jag kom dit och mådde så jäkla dåligt efter en avgiftning.
Där finns det också en otroligt massa människor som varit och är i samma sits som många av oss befinner oss i.
Länkarna har ju lite mer öppen verksamhet. Men för mig har det varit en räddare i nöden.
Men jag har öppnat alla mina sinnen för sådan som kan hjälpa mig vidare med det "nya vita livet".
Jag är dessutom så glad att jag hittade alkoholhjälpen och forumen.
Ni är så många kämpar här som ger mig en massa styrka, kraft,peppning och glädje trots våra olika fajter vi går igenom.

Tack allihop & ha en bra söndag!?

Kram

För många timmars jobb på raken, så vaknade Draken med en styrka som fick mig att sitta och stirra på bolaget i en halvtimma. En sådan knäpp diskussion man kan ha med sig själv, tyder på att beroendet äger en otrolig makt över beslut man tar.
Gick aldrig in men denna gången insåg jag ännu en gång hur stark lusten att bedöva sig är.

Rädslan för vad som kommer hända om jag faller håller mig på banan och hoppas jag kan hålla kvar den.
Så nu måste jag lära mig säga nej till jobbet ibland, för trötthet i kropp och själ är ett riktigt stort hot.

Men även denna gång gick det bra, känner ingen styrka mer ledsenhet över att det är så jäkla svårt att låta bli.
Kram och styrka till er❤️Strulan

Läskigt vad stark draken kan vara! Du lyckades vinna igen! Imponerande. Känner igen mig så i din beskrivning.

Profile picture for user Hoppie

Som svar på av Strulan65

Det är tufft, men klappa dig själv på axeln för att du stod emot. Jag själv gick in, ville verkligen köpa en flaska vin, men det blev bara alkoholfritt till Valborg i år. Det är jag stolt över. Men är också förbannad över att draken är så stark och upptar mina tankar så mycket. Såg tredje avsnittet av Game of thrones.... också en strid utan dess like.... och jag drack inte vin ikväll! Det var himla bra!

Valborg, våren skall firas även om det känts som sommar i en månad. Viljan att hålla nykterhet är stark, tänker inte börja förhandla med mig själv om det.
För jag är livrädd för mig själv när det kommer dit, för allt jag vill är att komma in i bubblan igen. Stänga av alla krav och dåliga samvetet som gnager efter vad man åsidosatt under tiden i dimman.
Just idag är mitt val att vara nykter// Kram Strulan

Två månader utan att bedövat eller flytt, Draken vilar och längtan till bubblan och dimman känns hanterbar. Känner mig just nu som om jag kommer att överleva, känslorna måste jag lära mig hanteran och inte fly in i dimman.
Tränar på att hantera livet och allt vad det innebär med för ingen kan säga att det är lätt, mycket lättare att ta sig några glas vin och bedöva sig.
I dag blir det stor test, middag ute med goda vänner och visst finns en oro att jag tar den lätta vägen och smiter från mig själv. Men jag skall inte ge mig själv möjligheten, inte öppna den dörren utan lämna Draken hemma.
Är jag orolig för att de skall undra, kanske men bestämt mig för att skita i det och jag är nykter för min skull och behöver inte förklara mig för någon.

Låter det kaxigt, jo säkert men känner mig tuff i detta beslutet för detta gör jag för min skull och jag vill verkligen ha lugn och ro i mitt liv.
Funderat på om jag kommer att dricka någon gång mer i mitt liv, det vet man aldrig men just nu är det nu och då väljer jag nykterhet.

Kram och styrka till er❤️//Strulan

Middag ute med vänner, alkoholfri öl i glaset och god mat en av de trevligaste kvällen på mkt länge. Jag är så jäkla stolt över mig själv, att jag gick med och utan konstigheter kunde beställa alkoholfritt.

Tänk att i dag för två månader sen ville jag dö, jag drack vin i en takt som gör att jag fortfarande eldar tomma vinboxar och levde i en mardröm. Jag har fått en andra chans och börjat våga göra saker, vinet gjorde mig rädd och asocial ville bara vara hemma och dricka ifred.
Mitt nya jag vill vara med, testa den rädda kvinnan som inte tycker hon duger och jag skall kämpa så för henne och att hon får leva fullt ut.

Så nu börjar vandringen för månad 3 känner mig laddad, men tar en dag i taget och samlar kraft för strider och viljan att finna lugnet.

Önskar er en fin lördag med kraft och mod❤️// kram Strulan

Du ska verkligen vara stolt.
Jag blir så glad och lite rörd också när jag läser det här.?
Det är så otroligt bra gjort med tanke din resa att hitta ditt nya jag.
Sådant här stärker ju självkänslan ytterligare i fajten mot ett nyktert och välmående liv.

Så nu känns det ännu lättare för mig också att ta mig an ytterligare en nykter helg.?

Tack Strulan och jag vill önska er alla en bra lördag!

Kram Babar

Profile picture for user Anonym23695

det ger mig hopp. Men inser att det kräver en enorm vilja. Fantastisk läsning, inspirerande. Att hitta ett nytt jag, gräva fram, sortera ut en liten bit i taget. Jag hoppas jag tar mig dit. Önskar dig allt gott.

Söndag och det har blivit en vana att med kaffe läsa i trådarna på morgonen, glädjs och lider med er får styrka för dagens val. Livet rullar på och skimret av att nyktra till börjar lägga sig och förstår att det är nu det kan bli farligt. Men kämpar mig upp på det rosa molnet igen och låter det gunga mig för lycklig är inget farligt.
När jag börjar trilla ned så tvingar jag mig själv att se sanningen hur det var och hur det är nu, ältar jag jo så är det men min hjärna skall programmeras om.
Låter jag mig själv glömma trillar jag och denna gången skall inte Draken dra in mig i dimman igen, där all min ångest bor och självbild, självkänsla krossas.
Något flummigt kanske, men min hjärna ser allt i bilder och för att jag skall förstå tar den fram Draken och molnen?

Hur ser jag på forumet, som ett stort träd där vi landar och kvittrar, tjattrar vissa länge andra för en kort stund ?

Så styrka och mod till er, jag väljer att vara nykter idag// kram Strulan❤️

Måndag och ny vecka med nya utmaningar, får besked om jobbet betalar alkoholterapeuten vilket jag inte tror. Funderar på hur det blir då, först ville jag inte och nu vill jag inte bli av med honom.
Han funkar som min kontrollpunkt, checkar av med honom och får hjälp att hålla riktningen. Så får jobba fram en plan som kan funka utan honom om det nu blir så.
Kanske räcker om jag går dit en gång i månaden, alltid skall man oroa sig för något men det får bli som det blir.

Veckan ser på pappret ut att bli riktigt bra ut, så håller tummarna att den blir så också.
Stora testen kommer i slutet av maj då de stora tillställningarna avlöser varandra till mitten av juni och då blir det semester, så denna månaden blir att samla kraft och mod att fortsätta min resa.
Så väljer idag att vara nykter//kram Strulan

Snö i maj ? Känns ju så där att gå ut med hundarna och vintern är tillbaka, är en riktigt knäpp vår. Får väl hoppas att värmen kommer tillbaka för nu går jag mest runt och fryser, för vårkläderna är på iallafall.
Är inne i några dagar när tankarna på vin inte dyker upp utan dagarna rullar på, en behaglig känsla av lugn präglar dagarna. Gymmet och skogen får ta min stress och sover som ett barn på nätterna, har ju trott jag haft sömnproblem men det verkar som det löste sig när vinet försvann.

Utmana mig själv med saker som jag undvikit eller rädd för, allt för att inte ha tråkigt för just det är ett hot som jag nästan glömt bort. Är ju rädd för de mest konstiga saker, lyckats dölja det väl under livet.
Socialasammanhang vilket få tror är en riktig mardröm innan jag gör det, där har vinet hjälpt mig många gånger gett mig mod på middagar och tillställningar.
Att klä av sig för vattengympa ibland människor, ta en pt på gymmet eller andra gruppaktiviteter där jag inte känner mig säker är så långt bort från min vindrickande kvinna man kan komma.
Nu får jag nästan en kick av det och när det är avklarat får jag hitta nya utmaningar.
Kraft och styrka till er, jag väljer att vara nykter idag// kram Strulan❤️

Profile picture for user JoYo

Vilken fin utveckling! Förstår dig 100% gällande rädslor och ”fobier” som man lyckats trycka ned med alkohol. Att göra saker i alla fall är det enda vi kan göra. Efteråt inser man att känslan inför var svårare än verkligheten. Tror många av oss som dricker har problem med just tankarna som snurrar och skapar onödiga känslor i kroppen.
Jag tycker också att vissa sociala sammanhang är svåra, men då brukar jag försöka ta ifrån mig ansvaret för att underhålla, det är ok att vara passiv, ok att vara som man är.
Fortsätt utmana dig! Bästa KBT- terapin :)
Kram?

Profile picture for user Anonym23695

Det är helt underbart att läsa dina inlägg. Du skalar av lager efter lager, utmanar testar och växer i styrka vid varje seger.
Jag har inte kommit så långt än att jag utmanat mina rädslor , dom är många, men ser fram emot den dagen när jag vågar.
JoYo's kloka ord tar jag med mig.
Ha en fin dag

Känns som att läsa om sig själv väldigt ofta. Jag lurade mig själv och omgivningen att sömnproblem var min grej. Men precis som du upptäckte jag att de problemen försvann helt när man slutade med alkohol.
All styrka till dig, imponerande starkt.

Får gå kvar hos terapeuten ??lättnad och hopp, han är en viktig kontrollpunkt i mitt liv och jag behöver detta för att inte trilla utan lära mig att leva utan alkohol.
Har alltid trott att jag är svår att förstå när det gäller mitt drickande, men nu när jag ser på det inser jag att jag är enkel. Trött och stress, gör att hjärnan skriker efter alkohol, snabbfix är jag.
Samma gäller alla obehagliga känslor och ilska, ge mig alkohol skriker i mig.
Terapeuten får mig att kunna se och förstå, varför jag reagerar som jag gör och sakta håller jag på att lära mig att sakta ned och titta på det.

Igår var en sådan dag, stress, hunger och en jäkla frustration längtan efter vin var nästan så det gick att ta på det. Argumenten om varför jag skulle skita i detta var som en hagelskur.
Stannade bilen och bara satt där och lät känslorna svalla fram, utan att tänka fick de rulla fram tillslut avstannade de och fick en känsla av lugn.
Känslan fick mig att gråta men av lättnad och att detta fixar du med hjälp och styrka.

Idag möter jag denna dag med mycket mer styrka och önskar er mod, styrka att möta er dag// Kram Strulan❤️

Profile picture for user Sofia

Hej Strulan! Vad inspirerande att få följa dig här och ta del av dina reflektioner och kloka insikter! Du har verkligen börjat få koll på vilka faktorer som kan utlösa sug för dig och du arbetar nu målmedvetet med att hantera stress och trötthet på andra sätt än att döva med alkohol. Stort! Bra att ha en terapeut att bolla med. Det låter som att du under gårdagen gjorde ett oerhört bra jobb med att observera de tankar, känslor och impulser som dök upp i den sårbara stunden, utan att agera på dem. Trots att längtan var så stark att den nästan gick att ta på. Det är verkligen styrka.
Allt gott!
Sofia

Profile picture for user Barnmorsan

Är ny här from idag och dundrade in i din tråd. Har nu läst alla inlägg och du skriver så underbart! Din slutord "att du väljer att vara nykter idag" rör mig till tårar. Jag kämpar på med mina demoner och har varit nykter i en vecka idag. Det är så skönt att läsa om att sinnersron kan infinna sig så småningom. Jag ska lägga till din tråd som favorit och fortsätta att följa din resa, förhoppningsvis parallellt med att jag gör min egen.
Tack för dina underbara inlägg och du är fantastisk, du modiga skogstant! ❤️?
Sror kram!

69 dagar är ju en blinkning i mitt liv, men mer har hänt mer i mitt huvud och själ än jag kunnat önska mig. Stabilt är för tidigt att säga men en viss plattform börjar ta form börjar ta form, där skall jag bygga mitt nya liv.
Terapeuten ville att jag skulle skriva ned känslan när suget kommer och vad som händer i knopp och kropp, så nu får han säkert en saga om drakar, apor och stormande hav.
Att se allt i bilder, har en fördel men skulle vilja kunna måla det få ned mina bilder på papper, vårat stora träd där vi landar och delar, putsar våra fjädrar för att sen prövar våra vingar igen.

Helg och många av oss kommer kämpa med våra strider, själv tycker jag tiden när bolaget stänger är underbar ett viss form av lugn lägger sig. För mig funkar inte att ersätta mitt vin med alkoholfritt vin, det bara triggar mig och vill inte ha det där jäkla glaset med mig igen.
Så bryter vanor och försöker skapa nya bilder i hjärnan, tycker att det är lite roligt hur vi programmerats till att glaset skall vara med hela tiden.
Vinglaset vid spisen, ölen vid grillen osv sitter så i ryggmärgen att det är ett projekt att få bort dessa, ersätta med ny bilder och vanor.

Så väljer idag att vara nykter, önskar er en fin lördag med mod och styrka// kram Strulan ❤️

Skönt att det känns stabilt och nya livet börjar ta form.?
Mitt nya livsbygge börjar också sätta sig. Får ju verkligen fortsätta med att ta en dag i taget och det har funkat i snart 66 dagar.
Min terapeut gör ett fantastiskt arbete med mig och mina demoner. Går till henne varje måndag men missade nu i måndags och det kändes jättekonstigt.
Men kör vi normalt schema ett gäng veckor framåt. Har känts så skönt att få prata av sig efter helgerna.
Just det med drakarna & demonerna som du så bra beskriver känner jag också emellanåt. Det är som en sämre skräckfilm och jag har ju aldrig gillat såna.
Jag vaknade i morse och helt galet kändes det som jag var bakis! Finns något som heter Torrfylla tydligen och jag har ju för tusan inte varit nära öl eller vin på så många dagar. Nej tack, inga fler såna mardrömmar??
Håller med om att viss lugn infinner sig när glasbanken stänger 15.00 på lördagarna.
Jag kommer inte heller att testa eller köpa alkoholfritt. Känns onödigt att trigga igång ångest och osunt drickande igen. Åtminstone vill eller vågar inte jag riskera att få ett liv i fritt fall igen.

Så därför väljer jag ännu en dag som nykter och välmående.
Jag vill också önska er alla en fin lördag & helg i fajten för ett bra liv.???

Kramar Babar

Lugnet som finns i kroppen, med kaffekoppen tittande på hundarna som nosar av området runt torpet för att kolla vilka djur som besökt oss i natt. Just den känslan skall jag försöka få fram i min vardag, kunna se andra rusa runt utan att dras med.
Funderat mycket på vin och sockerberoende, har tagit bort sockret så mycket som det går men om jag fuskar verkar det som vinsuget ökar så ser ett visst samband. Någon annan som märkt detta eller är det bara jag som inbillar mig?
En annan bieffekt är att mina hormoner vaknar, vårdat min klimateriehäxa ömt?? äntligen blivit av med pms men nu vaknade hormonerna igen? Väldigt konstigt och det vill jag verkligen inte ha tillbaka?

Men även med pms väljer jag att vara nykter idag, önskar er alla en fin söndag// Kram Strulan❤️

Profile picture for user miss lyckad

Det är verkligen din tid och inte berusningens eller skammens..Jag läste delar av din tråd, du jobbar fint och starkt med din nykterhet..Nu har du ju mer redskap än förra gången. Vårt beteende och våra konsekvenser ser olika ut. Den gemensamma faktorn är alkohol, en sinnesförändrande substans som gör oss beroende..Som tur är går det att göra bättre val än vi gjort tidigare..Styrka och kraft till dig..Fortsätt som du gör..Det blir bra?Kram..

Måndag och ny vecka, med nya möjligheter och val.
Träna på att hantera livet och att ha tråkigt, det är ju det att inte fly som är så svårt.
Känner att jag ibland bara rusar runt, istället för att göra det jag skall/borde göra en ny form av flykt.
Det är dags att leva i vardagen och nuet, inte byta alkohol emot nya flyktvägar.
Är känslan av lycka att vara nykter, som börjar avta och det går inte att rida på den på samma sätt.

Det är nu som jag måste ha en plan och mål som jag håller.
Får ta dagen till att fundera på detta

Önskar er en fin måndag med styrka och mod, i dag väljer jag att vara nykter// kram Strulan❤️