Diddi103

Jag har druckit i många år.Ibland inte så mycket och ibland många glas Känner så mycket ångest nu Har slutat dricka helt för 2 veckor sedan Är så rädd. Har någon annan känt så här

Diddi103

Jag har druckit i många år.Ibland inte så mycket och ibland många glas Känner så mycket ångest nu Har slutat dricka helt för 2 veckor sedan Är så rädd. Har någon annan känt så här

Välkommen hit!

Vad bra att du har slutat dricka - alltid ett klokt beslut!
Har du haft ångest tidigare när du drack?

Jag har haft massor med ångest, känner mig som en professor i ämnet ångest ibland! För mig tog det inte långt tid efter att jag slutade dricka som jag lyckades tämja min ångest, men då och då nu nykter hälsar ångesten på. Det brukar vara särskilda händelser eller sinnesstämningar som triggar min ångest, senast var igår när jag väntade på ett viktigt besked.
Det är lika obehagligt varje gång, men det finns sätt att hantera den på.
Vad är du rädd för?

Hur brukar du göra när du har ångest?
Jag har lärt mig efter många år med ångest, att ångest bara är en känsla. Jag kommer inte dö. Det är bara extremt obehagligt att ha ångest. Det är en känsla som går över, ibland är den känslan flyktig, ibland rätt segdragen.
Oftast när jag har ångest nuförtiden (sen jag slutade dricka) brukar jag försöka stanna kvar i den obehagliga känslan som finns i kroppen, och känna på den ordentligt. Analysera hur den känns rent fysiskt. Sen brukar jag försöka välkomna känslan (jag vet, det låter lite märkligt) men jag brukar tänka "Hej ångest, välkommen". Tidigare har jag försökt fly den. Det gick ett tag men till sist var varenda flyktväg blockerad och jag hade kronisk ångest. Jag drack för att få bort känslan. Jag sprang för att få bort känslan. Jag jobbade för att få bort känslan. Det går ett tag, men inte på längre sikt.
Om man istället tänker att ångest är en känsla, och att den inte skadar dig, eller någon annan, och att den får vara där och att den intensiva fasen oftast släpper om man bara låter den vara där, så går känslan fortare över.
Jag kan, när jag stannat i känslan en stund och jag känner att den kanske kommer att bli kvar, skingra tankarna med att göra något, till exempel fokusera på en arbetsuppgift eller kolla på en serie eller träna, för att få en paus från känslan i kroppen. Oftast hjälper det.

/Dee

Diddi103

Jag har haft ångest i hela mitt liv mer eller mindre. Ibdag tror Jsg eller vet att Jsg tagit till alkoholen som tröst. Jag hsr druckit mycket och länge. Jag har inte velat visa någon att Jsg har haft problem. Ett tag tror jag att de märkte på jobbet men Jsg hsr hållit det i det tysta. Min man jobbar ofta dygn och jag har då druckit mer. Mitt blodsocker har gått upp och jag har sista tiden varit mer och mer orolig. Så fick jag något för ett par veckor sedan. Jag blev så yr. Kunde inte fästa blicken och kräktes. Kunde inte stå inte heller gå. Jag åkte inte in den dagen men dagen efter eftersom jag blev så rädd.När jag kom in ville de utesluta stroke. Då blev jag otroligt rädd CT skalle visade inga proppar eller blödning men en gammal skada troligen infarkt Oh jag blev så rädd. Skulle på magnetröntgen men fick inte tid direkt. Oh så spänd och rädd jag var. Jag tog min MR röntgen och så blev jag mer rädd eftersom jag väntade på svaret. Min man skulle jobba då brast det höll på att svimma och blev så rädd. Blodtrycket gicknupp massa som vid stress. Ambulanspersonalen blev så rädda Kom till sjukhuset igen och då fick ja reda på att röntgen var så fin. Ingen gammal infarkt det var ett litet blodnystan som hade snott ihop sig Jag fick massa läkemedel hem Jag är så rädd att ta mediciner eftersom jag lätt reagerar. Det är detta trauma. Ångesten är så förlamande så jag vågar inte gå ut. Jag tror jag dör. Känner overklighetkänslor mm mm. Förstår att detta är resultatet sv mitt drickande. Så jobbigt???

Känner igen ångesten för sjukdomar.
Jag har haft dödsångest anfall, där jag vart övertygad om att jag ska dö. Man måste arbeta sig igenom. Andas. Se framåt.

Kanske leta upp en läkare som du kan prata med om dina mediciner? Berätta om dina känslor. Ta tag i situationen och ta tillbaka kontrollen. Kämpa på!

Jag tror inte ångest/panikångest bara upphör för att man slutar dricka,däremot ökar pga att man dricker.
Jag tror snarare man behöver hjälp av en psykolog/kurator/samtalsterapeut för att bli av med ångest helt pga att man ofta dricker pga att det finns ett grundläggande problem (i mitt fall dålig självkänsla och självbild/alltid tro att man blir omtyckt pga prestation och inte för den man är)

Så svaret på din fråga: tror det är individuellt hur länge ångest sitter kvar, men som sagt, bara för att man slutar dricka försvinner nog inte ångesten helt utan man behöver gå till roten av den plantan för att få upp den ur rabatten..
Ingen quickfix med nykterhet mao.

(Jag går hos en psykolog jag fått remiss till via VC, kostar knappt nått och har varit ett bra komplement - annars hade jag nog trillat dit igen månne?)