Vill så gärna fira!

Profile picture for user Vitutanvin

Måhända är det för tidigt att börja skriva i "Det vidare livet" men jag vill inte Förändra mitt nuvarande drickande. Jag vill fortsätta vara nykter. Hela livet.
Det här med 100 dagar känns som en mycket viktig milstolpe och jag måste bara få berätta det. Få berätta att jag är oerhört stolt och vill fira min framgång med er. Utan alkoholhjälpen hade jag inte kommit hit, till dag 100. Och det känns otroligt viktigt att dela glädjen över den här dagen här.
Så viktigt att jag äntligen tog mod till mig och startade min egen tråd.
Jag hoppas kunna inspirera någon och få lite pepp i deppiga stunder. För såna kommer ju. Men nu njuter jag så länge jag kan av prestationsruset (dopamin är kraftfulla grejer) och ser fram emot ytterligare 100 vita dagar!

Ha en trevlig kväll!

Profile picture for user Babar

Som svar på av Vitutanvin

Det är klart att du ska vara stolt och kunna fira din milstolpe.
Mycket imponerande och jag gläds så himla mycket med dig.
Själv är jag på dag 36 och blir ju naturligtvis peppad av din framgång.
Just nu får jag min stöttning av länkarna, drogrådgivare och alla er på alkoholhjälpen förstås.
Att man inte behöver känna sig ensam i kampen är jätteskönt.
Så både här på forumen och hos länkarna får jag möjlighet att prata med människor som är i samma sits.

Ha en fortsatt bra kväll & lycka till med kommande 100 vita dagar!

Profile picture for user Sofia

Hej Vitutanvin! Vad glädjande att se dig så målmedveten i din nykterhet, att du nu tar steget över till Det vidare livet, att du har vågat starta en egen tråd och att du njuter av din 100:e vita dag! En viktig milstolpe, värd att fira och njuta av. Inspirerande för andra att ta del av. Det blir ju också lättare att få ta emot pepp och stöd de dagar som resan känns motigare, nu när du har en egen tråd som andra kan följa. Uppmärksammade du dagen på något särskilt sätt, mer än att skriva här igår?
Varma hälsningar med hopp om många härliga dagar framöver!
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user Ellan

Grattis till 100-dagar. Klart att du ska känna dig stolt. Finns inget annat och ge dig själv så mycket kärlek du bara förmår. Det är du värd.
Kram
Ellan ❤️

Profile picture for user Tackohej

Hälsningar från dag 62.
Tänker som du - fortsatt min dagbok under vidare livet men undrar om det är för tidigt då tankarna kanske inte riktigt släppt helt på riktigt. Livet är så vackert utan a! Bra jobbat!

Jag blir rörd och glad! ?❤
Blev inget direkt annat firande än trådstart. Gick och tänkte på det hela dagen och kände mig glad och stolt.
Fortfarande glad och stolt över "det vidare livet" Skönt att fattat beslutet.
Du har verkligen rätt @Tackohej Livet är vackert utan a. Det får en klarhet och sanning som man missar i ruset.
Trevlig helg på er!
Kram

Profile picture for user Granit

Grymt!
Du ska absolut känna dig stolt över det du gjort. 100 dagar är ju en evighet!
Trevlig helg!

Solen, värmen, ledigheten- jag var inte beredd på att suget skulle slå till så snabbt och så starkt. Jag är ju nykter nu. Över hundra dar. Släppte jag kanske garden? Eller ska man öva ett par gånger i varje situation, fira påsklov nykter några år innan det blir självklart? Eller, alltså det är självklart att jag håller mig nykter! Men är överraskad och överrumplad av det plötsliga starka suget och tankarna igen, "en kväll gör ju inget...."

Faller till föga på socker. Får ta tag i det beroendet senare.

Och imorgon blir det blåkulla ;)

Profile picture for user Themistokles

Hälsa Blåkulla!
Jag känner likadant. Är skitsugen på vin. Men det gäller att stå emot. Jag tar ett varmt bad och försöker läsa istället. Men det är då själva fan att suget bara kan dyka upp så där... ?

...det första vita på många år.
Det börjar bli så länge sedan jag upplevde bakfylla att jag glömt bort hur jobbig den är. Befintlig ångest och kroppens krämpor är påtagliga. Summan blir att den härliga känslan av sundhet , klarhet och hälsomässig vinst är svår att hitta. Ett av de starka argumenten "hälsovinst!" är naggat i kanten.
Försöker ändå tänka att det hade varit ännu värre med ett par biboxar i bagaget.

Profile picture for user Strulan65

Styrka är ordet jag tänker när jag läser din tråd? Börjat fundera på hur bakfylla känns, se fick en bild i huvudet. Stäng i mig i en trång låda, dra en påse över huvudet och framkalla illa mående så känns det för mig????
Den skall jag försöka komma ihåg länge......
Kram❤️//Strulan65

...och glad av att min tråd säger "styrka" till dig strulan65. Stolt! ?

Och när du beskriver baksmällan sådär så minns ju jag också hur det känns ?
Det går uppåt just nu, den här timmen, delvis tack vare ditt inlägg.

Glädjer mig över riktningen och hoppas den håller över natten! ?
Kram på er så länge

Jag svarade så här:

Hej Rosette!
Tack för ditt engagemang det är en del av det pussel som gjort att detta funkat; Personlig pepp/rådgivning. Nästa del är gänget som slutade samtidigt. Vi fick så himla fin kontakt i vår tråd och peppade varandra den första tiden. De två faktorerna var mycket viktiga - att veta att någon faktiskt brydde sig om hur det gick för mig. Det innbar också att det fanns motivation att rapportera läget vilket förutsatte att jag fortsatte reflektera dag efter dag (ibland timme för timme eller några minuter itaget) .

Programmet med att svara på frågorna fyllde också en viss funktion. Särskilt i början. Något praktiskt ohc konkret att ägna sig åt för att komma framåt. För mig som genomgått flera personlighetsutvecklingsprogram och gått i terapi några omgångar var det inga nyheter i programmet men repetition är ju kunskapens moder :)

Den kunskap som jag haft mest nytta av är "Surfa på suget" . Att tillåta suget när det kommer och betrakta det nyfiket. Det hjälpte mig också extremt mycket mot nikotinsuget när jag oplanerat blev tvungen att sluta snusa mitt i allt.
På detta kommer det "typ planerade" bakslaget/återfallet på nyår. Det var nödvändigt för mig att uppleva den otrevliga fyllan för att grunda beslutet om att sluta med alkohol för livet. Utan det hade jag gått och undrat om jag inte kunde lära mig dricka måttligt. Men det visste jag naturligtvis inte innan jag upplevde återfallet. Och jag var inte alls medveten om att mitt val att ändå dricka på nyår skulle leda till det beslutet. Det var inget medvetet test. Jag kunde helt enkelt inte stå emot.

Nu njuter jag verkligen, lika mycket om inte ännu mer, av att dricka något gott alkoholfritt vin eller bubbel eller annat ur ett vackert glas. Precis som förr men ändå helt annorlunda. Jag saknar inte alkoholen alls. även om suget kommer ibland. Särskilt när det är svårt i livet och min ångest hängt i flera dagar i sträck. Då kan jag bli riktigt sugen för jag vet att på kort sikt skulle alkohol blåsa bort det obehagliga direkt. Men suget kan också komma helt utan förvarning - som på påsklovet då jag sett fram emot en nykter vecka på landet med mycket härliga naturupplevelser, promenader i soluppgången, kroppsarbete i trädgården som gör en så där härligt trött så man lägger sig tidigt och vaknar utvilad. Men jag gick och suktade hela veckan efter vinet som finns där. Jag måste nog göra mig av med det. Känns dumt att bara hälla ut. Jag är av den gamla slolan "inget får förfaras" så det tar verkligen emot att slänga bort något som funkar. Men jag vill inte heller ge bort alkohol till någon jag tycker om ftersom risken finns att denne ska åka dit på samma beroende som jag. Och ge bort presenter till någon jag inte gillar - nej men det är ju helt galet. Jag kontaktar inte ens folk jag inte gillar ännu mindre ger dem presenter. Och i ärlighetens namn önskar jag inte detta destruktiva alkoholhot ens för mina bittraste fiender.
Lyx-Dilemma! ;)

Tack för att du frågar och bryr dig! Det är som sagt en av de mest värdefulla bitarna i min nykterhet.

Skönt att det är fredag!
Ledigheten är efterlängtad även en 4-dagars vecka som denna. Det blir nog en flaska vitt, afritt förstås.

Upplever stor lättnad över nykterhetsbeslutet. Befriande att slippa fundera på alkohol. Inget sug alls. Räknar med att det håller i sig till på måndag, minst! ?

Vaknar tidigt som vanligt. Reflekterar över veckan som gått. Vid ett par tillfällen längtade jag akut efter lättnad, total verklighetsflykt. Önskade bädda in mig i en värld av suddigt. Ville kliva in i bubblan där man slipper se allt elände, fri från ansvar, inga krav, bara härlig lätthet. Fantiserade om att när jag blir pensionär då spelar det ingen roll längre. Då kan jag hänge mig åt vilka dåliga vanor som helst. Behöver ju inte gå till jobbet. Men jag vet ju att det inte är så enkelt. Det kommer finnas massor kvar att leva för - intressen, kanske barnbarn - som kräver att jag tar hand om min hälsa för att kunna njuta av dem.

De här mörka stunderna, då tankarna blir "sen kan jag gör vad jag vill" vad betyder de egentligen? Griper jag efter ett halmstrå av frigjordhet i framtiden för att slippa uppleva nuets bojor?

Profile picture for user Denlillamänniskan

Ett sånt klarsynt inlägg!
Just känslan av tyngdlöshet och ansvarsbefrielse är alkoholen mästare på att leverera. Jag läste din text och stannade upp i tanken. Kände igen tankarna.
Jag har inget bra svar på din fråga, men det måste finnas andra sätt att slippa "Nuets bojor". Hur gör du när du vill koppla bort "Den Onda Världen" ?

för att du kommenterar!

Hur man kopplar bort "den onda världen"? ... det finns flera sätt. Ett sätt är ju att ta till alkoholen. Mycket effektivt. Men nu när det alternativet inte finns så märker jag att annat fyller liknande funktion. Tex att "dygna med netflix" snacka om verklighetsflykt men det funkar bara i väldigt sällsynta fall. Har ju barn och familj att sörja för. Behöver ursäkta mig med förkylning eller annat för att spendera ett dygn i sängen. Att träna tills jag stupar. Det är också bra:) eller gå ut och träffa vänner, lyssna på ljudbok, spela candy crush på mobilen.

Men alla de här aktiviteterna är flykt. Ingen av dem innebär att vara närvarande i nuet och ändå må bra. Det är ju det jag vill åt. En sysselsättning som likt alkoholen får mig att tycka att livet är härligt precis som det är, precis nu, i det här ögonblicket. Träffa vänner eller promenera kommer närmast. Då kan jag få korta glimtar av den där lyckan vi alla strävar efter. Att vara med barnen och gosa ger mig också små lyckorus.
Det är väl så lyckan får vara nu. Korta ögonblick. Ack så förgänglig.
Med A kan (kunde) jag få en väldigt lång tid, flera timmar, av det där härliga. Det tar emot att acceptera försämringen.

Det är så många saker som blir sämre och sämre. Behöver se något som faktiskt blir bättre och bättre - trots allt.

Vilket strålande tips här på ahjälpen, tacksamhetslista.
Tidig morgon och jag är tacksam över:

Mina barn förstås de hamnar såklart alltid överst.

Läget på mitt hem - längtar efter att komma ut på morgonpromenad.

Min längtan ut o efter träning. Den längtan är långtifrån självklar varje dag.

Vilka 3 saker är du tacksam över idag?

.....tröttheten?
Tycker jag gått omkring och gäspat sedan början av mars. Vill bra sova sova sova. Tött! Trött! Trött!
Tvingar mig ut på träningspass, promenad, jobbet, någon gång aktivitet med familjen eller vänner.
När kommer jag få skörda frukterna av att leva hälsosammare? Att jag tränar idogt, äter riktigt nyttigt och inte längre brukar varken alkohol eller nikotin? När ska kroppen belöna mig för min snällhet?
Är jag för girig? Har jag för stora krav? Är förändringana så små att de drunknar i de vanliga skiftningarna? De eviga cirklarna - bra dåligt, bra dåligt, bra dåligt. Blir de bra inte bättre än så här? Blir det dåliga inte bättre med tiden?

Förtvivlar idag!

Just nu sitter jag och kämpar hårt mot alkoholsug och nikotin sug.
Jag vill sååååå gärna dricka vin och röka cigaretter. Känna den där avslappningen som vinet skänker. Ansvarslösheten och tillförsikten som vinet ger efter bara en enda klunk. Har spenderat en helg med en vindrickande rökare och bara längtat efter att få ge efter för suget. Egentligen var det bara ett dygn, om jag ska vara ärlig, men det kändes som 4 dagar. Spöket dröjde sig kvar och pockade på hela långhelgen. Jag ville göra personen sällskap. Jag ville också dricka vin och röka. Men jag gjorde det inte. För rädd för att göra bort mig om jag inte kunde behärska mig med Ett glas vin. Istället började jag planera för en dag då även jag skulle kunna få njuta som den här personen. En dag då det bara var jag ensam (inte inför barnen) och en bag in box och ett paket cigaretter. Kanske någon vän som klarar att se mig full kunde få vara med. Och så bara gå lös och ta en rejäl fylla. Bara för att få känna det där sköna en gång till. Bara en gång till.

Jag har fortfarande inte släppt den planen helt och hållet. Men jag vet att jag borde. Jag borde verkligen verkligen lägga ner alla såna tankar helt och hållet.
För om jag tillåter mig en dag så finns inga som helst hinder för att jag inte ska tillåta mig att planera in flera “fina festdagar”.
Jag var helt oförberedd på att suget skulle drabba mig så oerhört starkt och hårt den där helgen då vindrickaren var och hälsade på. Trodde inte alls jag skulle bli berörd. Jag har ju varit nykter länge nu. Tar nykterheten för givet. Prestationsglädjen är borta för länge sedan och ersatt med tankar som det var väl inget. Jag drack ju inte ens så himla mycket, om jag jämför mig med många här som varit och fortfarande är lååångt djupare nere I träsket än jag någonsin varit. Så vad hade jag att gnälla över. Det borde inte ens varit ett problem för mig att sluta. Jag drack inte tillräckligt mycket för att min nuvarande nykterhet ska vara en prestation.

Jag vill inte alls fira längre. Känner inte att jag är värd det över huvud taget. Undrar om det går att byta namn på tråden....

oj vad gnälligt det blev idag.

För att höja stämningen lite kan jag ju berätta att jag haft två riktigt härliga vardagar med underbara stunder med ungarna, trevliga luncher med vänner och en riktigt bra arbetsdag också :) Livet känns största delen av dagen riktigt bra ändå :)

Profile picture for user Mirabelle G-S

Du vet väl att det bara är rent ljug det där med att ”det är tanken som räknas”... Planen du gottar dig i må mycket väl vara att du ska svepa en bag in box och kedjeröka, men det är bara handling som räknas :) Annars skulle jag vara jääääkligt vältränad, kan jag lova. Jag har tänkt på att träna flera gånger om dagen hur länge som helst... Och flera av mina kollegor skulle vara superbra på sitt jobb, om det var tanken som räknades. Ack och ve. Sorgligt nog är allt som det är, trots så himla många storslagna tankar... Men just nu i ditt fall är det ju toppen att tankar och planer inte förändrar ett dugg. Du är nykter. Du förblir nykter. Ha en trevlig kväll!

Profile picture for user Strulan65

Farliga tankelekar eller ett sätt att hantera sjukdomen, huvudsaken är att du har styrkan och modet att fortsätta din resa. Tror det kan vara nyttigt att få känna hur stark Draken är i sin vilja att ta över din hjärna och själ.
Så idag är du en vinnare som bara lekt med en farlig tanke, så klappa dig själv på axeln och sträck på dig???
Kram Strulan❤️

Profile picture for user Adde

har en alkiskompis som efter 8 år som nykter fick för sig att "testa lite" . Och som bekant så försöker vi ju dricka "ifatt" det vi varit utan under den nyktra tiden så för hans del kom han fort upp i 2 helrör vodka om dagen och höll på att dö på kuppen. Han fick intensivvård och en låååång behandling efter det men kom inte riktigt tillbaka till sinnesron som ett bra nyktert liv för med sig om man jobbar med sig själv.

Jag är rätt säker på att jag skulle dricka mig till döds om jag skulle börja igen.

Åh så glad jag blir av att läsa det ni skriver till mig för att peppa! Det hjälper verkligen. Jag är peppad ?

Glasögon Smurfen - du har så himla rätt! Har aldrig tänkt på tanken som räknas på det viset. Smart!!! ?

Strulan - du har antagligen också rätt. Att det är nyttigt att känna den destruktiva "draken" sätta in då och då. Så man inte får för sig att det går att hantera alkohol intaget. Tack för dina ord. Jag rätar på ryggen! ?

Adde - det ligger mycket i det du berättar också. Det förklarar varför mitt (än så länge enda) återfall blev så tokigt. Det stämmer precis, att jag försökte dricka ikapp och lite i förskott också. ?

Åter igen tusen tack!!!!
Att ni skriver hjälper mig väldigt mycket.

Ha det fint!

Profile picture for user VissenRos

Hej vitutanvin

Grattis till dina nu 100+ dagar, starkt jobbat!!
Hade själv 14 vita månader och mådde kanon bra. Den jobbigaste delen var alla tillställningar, ”men eeettttt glas vin kan du väl ta”
Till slut blev det eeetttt glas, för jag hade ju klarat 14 mån, som resulterade i att jag snabbt kom in i tråkiga rutiner. Uppenbarligen klarar jag inte eeetttttt glas...

Under dessa månader så tog det mig 6, 7 månader innan kroppen började svara på träningen. Så ge det lite tid innan du förväntar dig underverk på konditionen. Jag menar hur lång tid tog det för dig att bryta ner den? Föreställ dig att det tar lika lång tid att bygga upp..
Känner också så väl igen mig när det kommer till tröttheten. Fick då tipset ”lyssna på kroppen och ge kroppen vad den behöver”
Sömn, mat, vatten, ro, vila, aktivitet. Allt utom A..... fungerade för mig då och skall nu göra samma resa igen. Inne på dag 2 och har lång väg kvar.

Styrke kramar till er alla!

Vad dina ord värmer VissenRos. De får mig att tro på att det är värt mödan.
Att du också haft det så här och att det blev bättre. Det blir kanske bättre för mig med då! :)

Idag kände jag mig starkare i cyklingen. Så du har förmodligen rätt.

Du har naturligtvis rätt i att ge kroppen det den behöver. Det är svårt tycker jag. Min vardag tillåter inte att jag sover 2 tim mitt på dagen, går hem från jobbet efter 4 tim, tränar 5 gånger i veckan (eller varje dag) eller går ut och träffar vänner några gånger i veckan och ekonomin tål inte de behandlingar (massage, kiropraktik mm) som min kropp gillar och mår bra av.
Det är svårt att kompromissa. Särskilt för "allt eller inget" personen här.

Jag vill inte gnälla men ändå gör jag det. För det är svårt och jag är öite rädd för att låtsas motsatsen efter att bränt ut mig just genom att "fake it until you make it".

Bara att tugga i sig och göra det bästa möjliga av situationen som den är och jobba -lagom- på att få till en förändring.

Hoppas ni hade en trevlig midsommar! Min var helt ok. Visst fanns det sug, omgiven av adrickare men det gick bra.

Kram på er så länge

Många små positiva saker som hänt och några kul grejer att se framemot blir med synergieffekten: en Flinande Fågel Fenix som stiger mot solen!

Jag njuter så mycket jag kan. Låter mig flyga så högt det bara går. Struntar i att fallet blir hårt.

Idag flyger jag! Nykter naturligtvis och såå nöjd med det. ?

Igår var det tjejmiddag ute på stan.
Ingen i gänget är stordrickare och att välja afritt är inte konstigt eller fel. Det gör alla då och då. Trevligt som tusan och lyckades hitta helt ok afria vita viner och en suverän softdrink mijito.

Saknade inte a en sekund!

Profile picture for user Amanda

Vad härligt att höra att utekvällen blev så lyckad! Du valde goda alkoholfria alternativ och fattar hela tiden aktiva beslut som hjälper dig att fortsätta vara nykter. Finns det några strategier som du har haft eller har särskilt stor nytta av? Dela gärna med dig om du vill.

Allt gott till dig!
Amanda, Alkoholhjälpen

... jag har några stycken tror jag.

Har påminnelse i min privata outlook som frågar mig "Varför nykter?" Och mitt inövade svar är: "för barnen, för hälsan, för livet!" Ibörjan hade jag repeat dagligen. Nu endast på kritiska tidpdpunkter tex fredag em. och inför event.

Jag fattar beslutet "jag är nykter" om och om igen. En gång räcker tydligen inte.

Jag försöker tänka på det positiva med att vara utan a. Även om jag är trött, yr, utmattad, har ångest osv så beror det iaf inte på a.

Att få återkoppling här på AH och att någon undrar hur det går är det absolut bästa motmedlet o botemedlet.
Tack för att ni finns!

utan a.
Saknade det inte en sekund!
Däremot har jag problem med luriga tankar om a på dagarna nu under semestern. Varje semester har ju varit lika med a i npgon form typ varje dag... öl i solen, rödvin i ljumma kvällen, drink på eftermiddagen, vitt vin till lunchens räkmacka.
Tvivlar nu flera gånger om dagen på mitt beslut om att det är vettigt att avstå a. Tänker att jag behöver vila från ångesten några timmar. En dag bara.
Har det tungt.
Trots strategier....

Profile picture for user Exhale

också en viktig upplevelse. Jag tycker inte om folksamlingar. Och alkohol har varit ett hjälpmedel för att kunna ta in och njita av musiken. Jag blundar och lyssnar oftast bara. Men den första utan. Den blev lika härlig och gåshudsframkallande. Med ändringar. Jag stod längst bak i lokalen med en afri öl i handen( äcklig ovärt) för trygghet. Gick in sent istället för att stå och vänta. Med anpassningar fungerar det precis lika väl. Kan känna livet skarpare med musik i kroppen.

Jag läste en sommaröls recension och där kickade det in. Längtan. Men det är i romantiseringen som faran finns. Det är ju aldrig sådär som på reklamen. Verkligheten är mycket soggigare än så. På alla sätt.

Jag funderar mycket på hur mitt sociala liv kommer att se ut. För jag vill inte längre vara en del av onyktra sammanhang. Jag har två nyktra år bakom mig nu. Så står stadigt och tryggt. Då jag äter mediciner för att fungera. De går inte kombinera med alkohol. Då förloras deras uppbyggande effekt på min tillvaro.

Inte är det lätt när det slår till. Men vi har den där skeva uppfattningen om att saker och ting borde vara lätt. Fast livet inte är så. Att vi förtjänar en paus osv. Men a är en falsk paus. Den är inte riktig. Ångest är ett helvete. Och den bekämpas bäst med annat. Men vilken resa det har varit att ta sig till den här platsen. Med dem här ögonen. År. Många många år.

Dina erfarenheter ger igenkönning och hopp.
Jag lider också av mycket ångest. Har inte hittat något att bekämpa den med. Trots ett hälsosamt leverne med träning, hyfsat hälsosam mat, odlar mina nära vänner, jobbar bara deltid, mediterar osv. osv. Tycker jag gör allt rätt. Men ångesten består. Ja jag vill ha belöningen. Jag kräver att livet ska vara lätt då och då. Jag vill ha pausen för att orka ladda om.
Hur gör du?

Profile picture for user Exhale

den är och har alltid varit en ovälkommen kompanjon. Ångest. Eller rädslor. Känna mig fel. Avig. And the list goes on.

Krävde också att livet skulle vara lätt. Lite bekymmerslöst. Iallafall då och då. Jag hamnade ju i en lång period utan paus. Med bara överlevnad. Så är det inte längre. Och det är ingenting jag ordnat. Med hälsosamt leverne, sunda vanor osv. Jag har pmdd. Så det är medicinen som ordnat det åt mig. Jag slog i botten. Då blev det inte så viktigt med upplevelser och glädjeämnen. Nu börjar jag få nos på dem igen.

Kommer säkert börja jaga dem inom kort. Men jag hoppas. Att genom att skriva och läsa tillbaka. Att jag inte glömmer. Det är ett liv oavsett.

Jag övar också på meditationen. Men får inte riktigt till det. Jag vilar varje dag. Och promenerar.

Jag tror att det i slutänden ändå bara handlar om att acceptera ångesten för vad den är. En ovälkommen kompanjon. Och att det inte kommer försvinna. Det går att ge den mindre styrkraft. Och där finns de metoder man själv gillar.

Den största fällan jag föll i var att jag trodde att den sade mig något. Att det fanns något fel i mitt liv. Eller något jag behövde komma på. Så skulle den lämna mig ifred. Om jag bara gjorde rätt saker.

Inser nu när jag skriver att mina tankar rymmer både hopp och hopplöshet. Men bakom dem finns också styrka. Och jag vet att se dem stunder när den lämnar. När jag andas fritt. Och det är stundtals lättare. Är det förjävligt dunkar jag till den med piller för att ha mer ork till den lägre nivån av ångest. Och på så sätt ligger jag nu och flyter lite då och då. Istället för att ett konstant simmande eller sparkande uppåt från bråddjupet. Och det var det psykologen sa till mig också. Jag önskar du skulle få flyta lite ibland. Jag har gett mig själv det. Lite luftmadrass under ibland bara. Behöver inte vara duktig längre.

Där kom det. Behöver inte vara duktig längre. Den största skillnaden av dem alla.

Profile picture for user sweatpea

Att inte behöva vara duktig längre. Att kanske då duga ändå, precis som man är. Jag lånar den av dig en stund om det går bra.

Lätt att glömma bort. Så man tål att bli påmind om och om igen!
Jag har en bild på en groda som ligger och slappar på ett näckrosblad och citatet av Bob Hanson "Här ligger jag och duger" som symbol o påminnelse om att det inte är prestationen som definierar mitt värde.
Tål att upprepas!!
Tack för att ni pratar i tråden och håller den vid liv! ?

Jag är tacksam över att jag har semester.
Jag är tacksam över att ha en sådan fin familj.
Jag är tacksam över att jag kan känna alla känslor, även skam och ledsenhet utan att fastna i dygn (tog mig ur mörkret på bara någon timme igår).

Jag är fortfarande tacksam över att jag har semester! ? Sååå skönt med kravlösheten. Att kunna somna om och vakna när jag, på riktigt, är klar med ryggläget för natten.
Jag är fortfarande tacksam över min underbara familj. Lilla ringe igår och bekräftade att allt var bra - lättnad!! Känns också lyxigt att få längta!
Jag är fortfarande tacksam över att jag kan känna en massa. Jag är pirrig inför dagens aktiviteter. Förstår inte riktigt varför eftersom det är efterlängtade möten. Gråten ligger ytligt och det gör inget.

Tacksamheten är djupare idag. Skönt! Befriande! Stabiliserande! Fyller på glaset med tillförsikt!

Mycket mörker igår. Berodde mest på sömnbrist och väckta känslor från dagen innan.
Tackar mig själv för att jag var snäll mot mig själv och vilade och tränade. Så tacksam mot kroppen som faktiskt gick med på det intensiva träningspasset.
Nu har jag fått sova och sinnet är betydligt lättare.
Det blir en bra helg det här.

i förrgår.
Håller inte räkningen så noga längre tydligen.
Brottas med ångest, sömnlöshet och annat så jag är inte alls sugen på att fira.
Men ger mig själv en liten tacksam klapp på axeln för att jag håller fast vid beslutet.
Så småningom kanske kroppen belönar mig.
Hoppas ni har det bra där ute i sommaren.

Klapp på axeln från mig med. Bra jobbat att stanna i verkligheten fast du strider med dina ”demoner”, ångest och annat. Jag har hämtat styrka från din tråd tidigare med, tack för den hjälpen.

Hej!
Kämpar på med mina livskrisdemoner eller vad de nu är. De demoner jag tystade ner med alkohol är ju nu frisläppta och jag har inte lärt mig leva med dem eller hantera dem än.
Kämpar på! Gör det ni med!

Visst är det en kamp,och den får man göra själv. Men här kan vi i alla fall stå sida vis sida när vi kämpar, så det ser ut som en lång rad med människor som slåss med tomma luften. Lite skuggboxning så där. Tack för uppmuntran.

Så härligt! Började dagen med den morgonpromenad som jag lovade mig själv igår. Trots att natten var orolig och full av ångest och jag inte ville annat än ligga kvar under täcket klev jag i träningskläderna och väbde blicken mot himlen. Nice!
Nu vill jag fortsätta vara aktiv hela dagen. Vilka jobb tillåter rörelse o utevistelse, undrar jag. Någon som har tips? Kanske man ska bli trädgårdsarbetare....

1a jan 2020 har jag varit alkoholfri 1år!!! Tack vare ert program o gemenskapen i forumen. Den första tiden, veckorna, var värst. Slutade även snusa i februar, det var mycket!!! svårare.
Tack!!! För att ni finns.

Nu är det självklart för mig att leva utan alkohol. Var på julfest igår och funderade en stund på om jag skulle dricka lite "ett glas gör ju inget". Men jag vet ju var det slutar. Idag vaknar jag pigg och utvilad efter en festkväll. Det hände ju aldrig med alkohol.

Det här är mitt nya sätt att leva! Och det är underbart. Jag ångrar inte en sekund mitt beslut att bli alkoholfri!!

Kram på er!
Hoppas vi ses på träffen 8e februari!

Profile picture for user FinaLisa

Läste din tråd nu och fick inspiration av dig. Har ju varit aktiv här ett bra tag från och till men våra trådar har inte korsats sådär direkt även om jag känner igen ditt nick.
Så skönt att läsa om din resa till ett nyktert liv, du har haft sug fram och tillbaka som du hanterar så klokt tänker jag.
Min nuvarande vita period är mitt rekord, drygt 9 veckor och jag har hittills inte haft något jobbigt sug. Tvärtom har tanken på alkohol gett mig avsmak.
Så därför känner jag mig inte så "duktig" som alla andra som kämpar på vita knogar...
Igår var jag på min första tjejträff som nykter, alla andra drack vin och jag drack julmust och vatten. Det var jättetrevligt? jag blev förvånad över hur avslappnad jag var.
Så jag fortsätter på den vita vägen och tänker hålla mig där.
Kul att du också kommer på träffen ?
Kram ?

Profile picture for user siggestardust69

Hejsan ?
Grattis till dig vitutanvin ? RESPEKT!!
365 dagar 1 år snart!
Men det är inte tack vare forumet och ngt programs skull, det är pga av DIG och DIN beslutsamhet. Det krävs mod, styrka och en djävulsk beslutsamhet.
Jag är inne på 35 dagen (helt utan ngt sug) jag är fast besluten liksom du. Så skönt att läsa att det liksom är en självklarhet för dig att vara nykter!
Känner din kraft i din text. Vilken ynnest att få vakna upp klar efter en julfest.
Så fortsätt njut !!
Kram Sigge

Du har ju faktiskt rätt i att jag gjort en hel del av jobbet själv! Tack för att du fick mig att se det! ? Känner mig stolt! ?

Har du någon egen tråd? Skulle vilja läsa mer av dig!

Jag känner igen mig i det där tankarna att man inte är lika duktig som "alla andra"." Min skit är defenitivt inte lika jobbig som någon annans. "

Jag är fortfarande inte alls bekväm med att kalla mig nykter alkoholist. Jag vill inte identifiera mig med den negativa stämpeln. Men det finns risk att just de tankebanorna är en del av "sjukdomen".
Hur som helst, jag är glad att du kikade in i min tråd och delade med dig av dina tankar.
Vi ses på träffen!

Hejsan
Min resa kan du följa i det vidare livet
Beroende 3.0, välkommen.
Bra att du kom till insikt med att det är DU som är den som gjort det möjligt. Så typiskt svenskt ... tack vara bla bla bla bla & bla bla bla, så har jag fixat nykterheten.
Det är DU som är hjälten och som gjort skillnaden genom ditt modiga beslut.
Kram Sigge

Hej på er! Om 3 dagar firar jag inte bara nyår utan även ett år som nykter! Mycket tråkigt har hänt det här året och min nykterhet är en av de få positiva sakerna som hjälpt mig genom svårigheterna!

Jag ser fram emot att vara nykter ett år till och att då få uppleva lite fler härliga stunder i mitt nya nyktra och hälsosammare liv.

Vad ser ni fram emot?

Godmorgon, Vitutanvin ?
Haha, har alltid läst ditt nick som
"Vi utan vin" men det stämmer ju också eller hur??
Vad jag ser fram emot 2020:

•Forumträffen 8 februari
•Att fortsätta vara helvit
•En utlandsresa med tåg eller buss
•Att mina vuxna barn ska må bättre
•Att min sambo inte ska bli sämre i sina sjukdomar
•Att jag ska vara frisk och kunna
fortsätta träna

Kramar ???

Hej hjälten & krigaren Vitamin!
? vit utan vin. Coolt kreativt nick. Enkelt men coolt. Precis som din resa, ditt år.
Trots livets begochdalbana har du gjort det enkla på ett coolt sätt. Behållt din nykterhet. Grymt bra jobbat, du är en förebild ? för oss på forumet!
Vad jag ser fram mot 2020 är att vara
Nävrande, ej begränsad, ej distanserad samt att inte vara bedövad. Vara levande.
Att fortsätta att bearbeta mina känslor inte fly dem. Ha tålamod. Fylla mitt liv med måbra saker. Träna såinihelvete, minst 10 k steg om dagen, gymma 5-6 ggr i veckan. Åk båge såinihelvete. Köpa en styrpulpet (alltid haft bobåtar) givetvis så att man kröka ordentligt när man ankrat.
Hade jag varit i mitt berusade jag... då hade jag svarat. Levt som det inte fanns ngn morgondag.
Respekt vitutanvin!!
Tycker du ska fira ordentligt din 1 årsdag!
Köp en dyr läskeblask ?
Kram Sigge

Profile picture for user Mirabelle G-S

Hej Vitutanvin! Det var en väldigt bra fråga du ställde. Jag fick liksom ställa mig på bromsen och och tvärnita. Nu har jag saktmodigt funderat ikapp vart det är jag är påväg i sådan hisnande fart... Jag ser fram emot att landa ännu mer i mig själv. Vem är jag nu, med de mest intensiva familjeåren, ett halvt yrkesliv och stora livsomvälvningar bakom mig? Jag ser fram emot att hitta fler sätt att berika mitt liv... Livet så som det ser ut nu, inte så som jag trodde att det skulle bli. Jag ser fram emot att lära känna mig själv igen, mitt sanna jag, inte den jag trodde att jag skulle bli. Låter det flummigt? Mer konkreta saker jag ser fram emot är 1. En resa hela familjen drömt om länge, som går av stapeln i sommar. 2. En ny golfsäsong. 3. En unge vi fick baxa genom hela grundskolan i förtvivlan tar studenten efter en otroligt lyckad gymnasietid. 4. Vi kommer att få ett avslut på en långvarig komplikation i livet, som tyngt ner oss.

Hoppas det nya året bjuder dig mer roligheter än tråkigheter! Att vara nykter är en bra start ?

Profile picture for user Vinäger

Tänk att du fixade det. Så glad för din skull. Nu kommer jag efter. Tack för inspirerande inlägg.

Gott nytt år!

Kram

Profile picture for user IronWill

Jag ser lite fram emot att åka snowboard/skidor. Men annars ser jag mest fram emot att ta dagarna som de kommer. Jag tar besvikelser ganska hårt så jag försöker att inte se fram emot saker för mycket. Blir lätt en idealbild i mitt huvud som inte livet kan leverera på. Försöker också kanske se fram emot mindre saker varje dag. Småsaker som gör tuffare delar av dagen lite lättare. Men det är inte bra för mig att vara sysslolös för då börjar jag fundera, så möjligen ser jag fram emot ett upptaget år. Hoppas det blir lyckosamt för er!

Profile picture for user PimPim

Stort grattis ditt år som nykter och till den förändring du gjort i ditt liv! Nu är jag på igen och jag vill verkligen fixa det denna gång, med all respekt och tanke på fallgroparna som finns!

Kram PimPim?

Och så många också! :)

@ FinaLisa vilka bra målsättningar du har satt upp att se fram emot. Både hälsosam livsstil och roliga resor bland annat. Kul. Vi ses på träffen i februari! :)

@Siggestardust Du har också en massa bra saker att se fram emot. Du har verkligen tagit ut kompassriktningen mot "vara snäll mot mig själv" genom att Vara levande.
hantera dina känslor och fylla ditt liv med bra måbrasaker! :) Grymt! Du är också en krigare. Skulle vara kul att följa med på din hoj någon gång! ;P

@MirabelleGS Även du har resor och hälsorelaterade målsättningar för det nya härliga 2020. Fantastiskt. och vad skönt det verkar att få det där avslutet. Då blir det automagiskt lättare att se ljust på framtiden!

@Mysan700 klart du fixar detta. Dag 2 är dag 2! Hur går det nu?

@Ironwill Att sysselsätta sig med bra saker är sunt tycker jag (bara man inte strutsar och begraver sig i arbete för att slippa ta tag i problemen). Lagom långa pauser i arbete med demonerna är nog bra. Lycka till! Jag tror på dig!

@PimPim Tack för grattis! Och grattis till dig som återigen tagit ett enastående bra beslut! Du fixar det! Lite bättre, lite visare, lite starkare den här gången! Kämpa!

Det nya året har alltså börjat nu och jobbet är igång. Jag startade 2020 på det bästa sätte: en riktigt härlig och lyckad Joggingrunda tidigt på morgonen den 1a januari.
Jag trodde jag skulle vara ensam. Men icke. Det var riktigt många ute i spåret och på golfbanan. Jag tror minsann vi blir fler och fler vi som förstår det vettiga i att leva sunt och hälsosamt! ;P

Allt gott till er alla!

Kram

Tjo
Såg att du skulle på träffen krigarn, fan vad lattjo! Då kan vi dela på en STOR flaska cola zero, så får du berätta om din resa, du har ju ett sprängfyllt konto med vita dagar!!
Tyvärr inget vidare hojväder i februari, men det fixar vi en annan gång, klart du ska åka hoj ?.
Kram Sigge

När hjärtat brister och ledsenheten river i kroppen går tankarna automatiskt till vin. En bib och blandade balader för att gråta av sig en kväll var receptet förut. Eller varför inte en riktig rotfylla på klubb.
Istället blir det nu spridda skurar och några hundra ord i känslosamma dagboksanteckningar. Känns ju väldigt sunt faktiskt. Jag kan liksom vara nykter i ledsenheten, se både min egen och den andres del i haveriet. Sörjer funktionellt på något vis.
Det skär o rispar lika ont men det är mindre söligt som vit. Skönt!

Ta hand om er!

Profile picture for user Vinäger

Vackert beskrivet mitt i allt det jobbiga. Tror att det är viktigt att kunna sätta ord på sorgen. Det gör du så bra.

Kram

Profile picture for user PimPim

Hjärtekross är inget jag önskar dig, men du är otroligt stark som tar dig igenom det utan A-djävulen. Känslorna är äkta då och tankarna mer klara.
Ta hand om dig! Vi finns här!?

Kram PimPim?

...att få träffa flera av er på lördag!
Ska bli jätteroligt!

Kul också att ha passerat 400 vita dagar (idag) och 1 år nikotinfri dessutom.

Idag firar jag och på lördag med!

Vi ses! Kram på er så länge!

... läste i en tråd här om sorgen över att aldrig mer ta ett glas vin, öl etc.
Jag minns att den blev överväldigande när jag tänkte aldrig mer. Samtidigt var det skönt att ha det slutgiltiga beslutet så man slapp dividera om mängder.

Men sorgen finns kvar än idag (år 1 avklarat). Kan tyvka att det är verkligen pisstråkigt att inte kunna ta ett avslappnande glas för att lätta upp en dejt tillexempel.

Det blir nästan, nästan ett sting av självömkande bitterhet där i tanken.

Men! Det går snabbt över nu för tiden. Det är lättnaden och fördelen med att tiden går.

Idag firar jag min 500e vita dag!
Vet ni vad?
Jag är fortfarande glad och tacksam mot mig själv att jag valde nykterheten! ?

Det blir bara lättare och lättare!
Både att hålla mig nykter och att prata om det.

Jag tindrar/dejtar lite och har skrivit alkoholfri i min profil. Många frågar och jag svarar, helt ärligt och berättar om riskbruk, självmedicinering och att det här är för livet. Ingen alkohol i mitt hem, ännu iaf. Första gången kändes det jobbigt, lite skam över det korkade beroendet. Men inte längre. Nu är jag stolt över mitt beslut. Skammen är borta!

Ha en härlig dag allihopa!

Profile picture for user Fibblan

Till den runda fina siffran förstås men framförallt till att skammen är borta??! Att äga sin nykterhet och stå stolt i det beslutet och den övertygelsen - det är verkligen värt att fira??✨! Skål i något läckert bubblande som är helt fritt från alkohol ????!
Kram och fortsatt lycka på vägen ?!
/Fibblan ?.

...jag inte skriver här så ofta så tänker jag fortfarande ganska ofta på allt ovärdeligt stöd jag fått härifrån.
Och på alla oss krigare som kämpar sida vid sida mot monstret.
Keep up the good work!

Ha en fin fin klämfredag!
Kram

...att det skulle komma demoniska sug när det passerat över 18månader.
Finurliga hjärnan tänker tankar som
"Hur vore det med ett glas vin. Bara ett! Jag har ju koll på detta nu."
"Ett (1) planerat återfall gör ju inget om hundra år"
"Det vore så mkt enklare att bete mig normalt på en dejt genom att ta ett glas och relaxa."
osv osv

Ja ni hör ju.... återfall är nära.
Eftersom det gått så bra länge nu var det länge sedan jag behövde öva på att hantera den här sortens tankar och det känns väldigt lätt att "trilla dit igen" just nu.
Jag nästan vill göra det.

Funderar över vad det är jag vill låta bli att tänka på. För om jag mådde bra skulle nog inte tankarna komma.

Profile picture for user Kennie

Har själv en liknande dip i motivationen nu efter fyra månader. Men du som varit nykter mycket längre, har du varit med om liknande perioder av sug? Då kanske du vet om det brukar gå över efter ett par dagar/veckor,och det kan det ju vara värt att kämpa sig igenom när man vet vad ett glas kan leda till...

Profile picture for user Jullan65

Jag har åkt på dom där dipparna och det blev inte bra, efter som längst 8 månader föll jag dit. Det blev precis som sagts åter och åter igen. Först roligt, avslappnande....sen värre och värre för att sedan uppleva förnedring, självhat, och depression igen. Så mitt råd blir bara, ge fan i det. Du har inget att vinna, bara allt att förlora. Kram

Profile picture for user AmandaL

Jag har tagit återfall efter över 1,5 år nykter, det blev katastrof precis som dom två tidigare gångerna jag förstod att jag hade problem och behövde bli nykter. Min tredje gång, den här gången har varit värst. Både i att kämpa med sug att vara nykter men också värre i antalet förnedrande fyllor som ledde till att jag sitter här igen. Suget kommer att komma tillbaka, det kommer och går. Det är en känsla som försvinner. Den är inte för evigt, den kommer och försvinner men ett litet enda återfall kan leda till förödande konsekvenser, mitt enda lilla återfall ledde till uppbrott med kärleken. Och inte nog med det. Det där enda lilla återfaller höll i två år. Två år av utslagna kvällar. Otaliga pinsamheter och självförakt. Låt bli om du kan, det bästa råd jag kan ge dig ?

Underbara ni!
Det hjälper vääääldigt mycket att få den här typen av pepp och påminnelser.
Känns toppen! Och myyycket lättare att hantera suget nu.

Jag vet ju att det går över. Timmar brukar det handla om. Men nu har det suttit i en vecka ungefär. Blir ändå överrumplad varje gång.

Men nu väger det mer och mer åt det enda vettiga, fortsatt nykter!

Tack! Ni har räddat mig! Mina hjältar! ?

Profile picture for user AmandaL

Vad glad jag blir vitutanvin ?? Jag skrev precis ett inlägg om återfall och sug i min tråd, jag hoppas att du även i den texten kan finna lite motivation till att hålla dig på din nyktra bana ???

Profile picture for user Andrahalvlek

Sök på ”intervention” på tuben så blir du nog av med suget. Otroligt avskräckande!

Kämpa! Du har så mycket att förlora om du tar ett återfall, och allt att vinna om du lyckas avstå.

Kram ?

...räcker det?

Återigen kommer tankar om att det är värt att ta ett glas vin. Att det är, på riktigt! värt det.

Vill jag verkligen börja om på dag 1?
Varför skulle jag kunna hålla mig till 1 glas?
Hur skulle jag kunna hålla mig till 1 kväll?
Hur ska jag kunna berätta för mina nära och kära att jag drack?

Det är så dumt, så urbota dumt att ens tänka att det är ett alternativ. Ändå gör jag det. Jag längtar efter att få ge efter. Att få vara oansvarlig. Att ta en paus från att hålla ihop. Jag vill tillåta mig att falla isär. Slippa hämningar. Ge mig hän fullkomligt.

Fan vad svårt det är att välja rätt just nu.

627 nyktra dagar, wow!

Grattis ??⭐️?

Nu hoppas jag att någon som har haft många nyktra dagar i bagaget och tagit återfall - och förstås gruvligt ångrar det - skriver här hos dig!

Jag har, tack och lov, ingen erfarenhet av återfall och jag har ”bara” 222 nyktra dagar i bagaget. Så jag kan inte råda. Mer än att jag tycker att det är svinbra att du skriver här!

Kram ?

Tack för pepp!
Läste lite i dina trådar.
Vilken energi du har!!!
Blir både imponerad, inspirerad (och lite matt om jag ska vara ärlig).

Tack för att du skrev så vettigt i min tråd.

Känns säkrare att utsätta mig nu. För ja, jag ska utsätta mig ikväll. Kommer gå till ett ställe där det serveras alkohol. Jag går inte dit för att dricka och jag vill absolut inte strunta i att gå dit, det betyder för mycket för mig.

Ställer in mig på 628 dagar!

Att titta in här, skriva och läsa lite, brukar återställa balansen. Ha så kul ikväll! Nyktert. Jag har roligare nykter har jag märkt ?

Kram ?

Profile picture for user Kennie

Problemet, som jag ser det, med att testa ta ett glas är att det kommer inte gå åt skogen direkt. Det kommer inte ens kännas något särskilt. Och då tänker man att det är lugnt att dricka redan efter nån vecka igen. Och så tar man två glas då. Sen är det helg igen och just den helgen var det middagar både fredag och lördag och varför inte, det har ju gått så bra.. Och inne i hjärnan sitter alkoholmonstret och klappar händerna och skrattar, normaliseringsprocessen är igång, alkoholen är på väg att bli det normala igen... Någon skrev klokt i nån tråd härinne att om man funderar på att testa dricka lite så ska man göra det med öppna ögon och ta med i beräkningen att det är troligt att det kommer leda till ett återfall. Så då behöver man tänka igenom om man har kraft att gå igenom tillnyktrandet en gång till. Har man haft återfall förut så vet man ungefär hur svårt det är att bryta, och för många verkar det bli lite svårare för varje gång.

628 and counting!!! ????

Tack @andrahalvlek och @kennie för klarsynt stöd!

Jag gjorde massor av spännande och modiga saker ikväll. Så stolt över det men framför allt stoltast över att göra dem nykter!!!

Vad himla skönt att läsa!?
Blev jättenervös när du verkade fundera på om du skulle testa att ta ett återfall ?
Nu står du stabilt igen! Härligt! ??
Kram ???

Profile picture for user VaknaVacker

Så många? Härligt! Verkligen inte värt att bryta dem.
Skrev igår vad det är som som är grejen för mig... Att inte ha ett mål och liksom sluta där utan fortsätta i den riktning jag valt. Att vara nykter och må bra.
Ha en fin dag?

...som det känns nu igen.

Ni har rätt allihop!

Det är inte värt att bryta den här nykterheten. Det är en kompassriktning jag valt för livet.

?

Om bara några timmar är jag vid en av de magiska milstolparna. Den 1a januari 2021 har jag varit nykter i två (2!) år, vilket också innebär 730 dagar!

Det är det jag kommer fira vid tolvslaget den 31a. Med vatten, från egen källa, i ett vackert glas på fot!

Jag trodde att det skulle bli lättare och lättare med tiden, att förbli nykter, att hantera suget och stå för mitt val offentligt. Kanske har jag inte varit nykter tillräckligt länge för att det ska ”gå av bara farten”. Eller så är det så här det kommer vara. När suget kommer så slår det mig nästan till marken. Jag går direkt in i dividerande med mig själv.

”Jag har ju varit nykter så länge nu. Ett glas eller två kommer ju varken göra till eller från i det stora hela. En kväll gör ju inget. Jag är ju så duktig. Jag klarar av att gå tillbaka till nykterhet. Det vore ju så skönt att bara vara som alla andra för en kväll. Att få en liten skjuts, gratis mod för att våga ta ut svängarna lite. Tänk att få släppa hämningarna. Tänk att få den där känslan av avslappning bara genom att ta några klunkar istället för att träna regelbundet, äta nyttigt och göra yoga varje dag.”

Jag kan inte säga "nej det stämmer inte" till något av de påståendena. Det är väldigt svårt att stå emot! Har liksom inget annat än en lång obruten kedja av dagar att argumentera med. Och den där raden av vita dagar kan jag ju göra om. Eller?

Hälsomässigt har jag inte fått så många märkbara fördelar som jag läser att många får. Jag sover inte bättre, jag har lika mycket ångest om inte mer, jag märker inte någon direkt vinst ekonomiskt eftersom jag inte drack upp tillräckligt mycket pengar och jag har inte mer tid än förut. Energin har därmed inte ökat nämnvärt. Så varför fortsätta vara nykter? Mitt enda vettiga argument för är att: jag är jag, 24/7, opåverkad av alkohol. Ångesten är min. Sömnproblemen är mina egna. Jag har en rättvisare utgångspunkt att komma tillrätta med mina ”issues”. Jag äger mitt liv liksom. Vilket är både jobbigt med ansvaret det innebär och skönt för att det innebär att jag kan påverka själv.

Just nu har jag inget som helst sug. Men det har funnits flera tillfällen det här året, veckolånga perioder, då jag diskuterat med alkoholjävulen nästan dygnet runt. Ibland försöker jag lägga fram argumentet med hur det gick senaste gången jag drack, ett planerat återfall och en total katastrof för alla inblandade. Men det är klent. Det behöver inte bli så igen.

Hur som helst. Vid tolvslaget imorgon kommer jag skåla i kristallklart vatten, äta en bit äpple och önska mig själv ytterligare ett hälsosamt år som förhoppningsvis skänker mig ett längre och friskare liv på sikt. Skål!

Jag kan tänka mig att alkoholdjävulen gör sina påhälsningar då och då.

Jag tänker att så många före mig har provat att ”dricka lite” efter flera års uppehåll - och ramlat i diket så det skriker om det. Jag behöver inte prova det jag också. Jag vet teoretiskt att risken är jättestor att ”dricka lite” övergår till ett svårhanterligt återfall. Det räcker för mig att veta det, jag behöver inte uppleva det själv för att förstå det fullt ut.

Jag blir för övrigt mer och mer anti alkohol generellt. Så mycket misär den skapar ? Jag vill inte vara en del av den cyniska industrin. Så mitt sug är i princip obefintligt, det finns så mycket annat gott att dricka.

Gott nytt år!

Kram ?

Två och ett halvt år nu!
Midsommar är en högtid som kan ge svår längtan efter alkohol och ja vid några tillfällen inför samt i skrivande stund är jag sugen.

Men själva högtidsfirandet var bara befriande att göra nykter.
Det är sommaren som kommer med sug. Att sitta och njuta med ett glas i solen.
Men suget är inte alls så där starkt som det var för ett halvår sedan.

Jag har ju bestämt mig och just nu känns det bara självklart att vara nykter resten av livet.

Hoppas detta inlägg kan hjälpa någon som är i början av sin resa, att det ger hopp om att det är möjligt att leva ett fullvärdigt liv utan alkohol. För det tycker jag att jag gör, lever fullvärdigt, lever, fullt ut! Jag lever mycket rikare än då alkohol fanns med i bilden.

Det är jag som bestämmer, nu! Fortfarande!

Glad midsommar!