Hej!
Jag är ny här, har vart nykter i tre veckor och två dagar. Har druckit vatten och läsk istället men ikväll var jag på middag och fick en NA öl alltså alkoholfri öl.

Nöjd och glad men smakade ju väldigt likt vanlig öl!! Senare kollade jag på flaskan och ser 0,5 procent!!! Vad betyder detta? Är min nykterhet förstörd? Ser olika rön när ja söker - att det till och med är lite alkohol i filmjölk (0,3) och enligt EU behöver man inte deklarera något under 1,1 procent...

Vad säger ni? Jag känner mig lite Skamsen och lurad.. Lite ont i huvudet men kan ju vara inbillning, blev så stressad av detta :(

Hoppas på svar,
Må väl
/S15

Stingo

Folk har olika åsikt om NA öl. En del anser att de upprätthåller vanan, andra undviker dem för den lilla alkoholmängden. Väldigt många dricker dem ändå rätt så sorglöst utan att få desto mera problem av det. Själv tycker jag att de är mera till hjälp än stjälp, eftersom livet känns mera normalt om man kan ta en NA-öl emellanåt. Helt onödigt att ta stress över en flaska. Stressen kan skada dig och din nykterhet betydligt mera än den ölen någonsin.

Välkommen hit förresten. Grattis till dina 3 veckor. Fortsätt gärna läsa och skriva, det är många som fått hjälp på det här forumet.

Vändningen

Precis som Stingo säger, så finns det flera perspektiv på det hela. Det ena är att "dricka en öl i sig", oavsett alkoholmängd. Det gör att man håller kvar vanan och det kanske också gör att om man inte har något a-fritt, så blir man extra sugen på A. Det kan bli så, men det kan också vara så att man klarar av att vara nykter hur bra som helst bara man har a-fria drycker att tillgå.

Det andra är att 0,5 är minsta satta gräns och det är en marginalgräns. Det KAN vara 0,0%, men det kan också vara 0,2 eller 0,5%, men eftersom det finns en risk att det finns alkohol kvar, så måste tillverkaren sätta 0,5%. Vissa tillverkare har dock 0,0% faktiskt. Det beror på om drycken är avalkoholiserad eller ej.

Drack du en enda öl med 0,5% i, så skulle jag bli mycket förvånad om du kände av något, men för all del räknar man om det rakt av utan att ta hänsyn till hur mycket som tas upp i kroppen, så är en 33 cl öl med 0,5% ungefär 0,4 cl 40% starksprit - förutsatt att det verkligen är 0,5% i ölen och förutsatt att din kropp tar upp rubbet.

Klipper man ett sexpack 0,5% "alkoholfria" öl, så kan man teoretiskt få i sig lite mer än en 2'a sprit alltså. Med det sagt så nej, rent fysiologiskt ser jag inte att du har sabbat ett dugg i din nykterhet, så du kan vara lugn på den fronten iaf.

Överlag håller jag med Stingo att hellre en a-fri dryck oavsett, sedan om man ämnar dricka stora mängder a-fritt (två flaskor vin eller motsvarande), så kan man ju försöka vara medveten om den potentiella risken som det finns att dra i sig alkoholen iaf.