Idag är min första dag utan alkohol. Jag hoppas att jag kan klara av det här. Jag har mer eller mindre kört mitt förhållande till botten, ångesten kryper redan i mig. Kommer det kännas så här för alltid? Jag hade inte tackat nej till ett glas vin, men det skulle aldrig bara vara Ett glas vin. Jag har gjort massa dumt, gjort illa mig, druckit på jobbet, på morgonen, under dagen. Alkoholen är min fiende och min bästa vän, den får mig glad, att vara mer utåtriktad, känslan att vara full är det bästa som finns. Och den värsta har jag insett.
Vad ska jag göra nu?

Grattis till ett bra val.
1. Om du har alkohol kvar hemma, häll ut skiten.
2. Försök hålla dig sysselsatt, kolla film mm. Ät lite fetare mat.
3. Om sug kommer är cola zero och choklad en räddare
4 Om suget blir jättestarkt. Innan du funderar på att korka upp. Fundera på varför du inte ska korka upp.

Ångesten släpper allt eftersom. Man brukar prata om ca 3 dagar, men det är individuellt. Läs trådar här. Jag har en lång tråd om mitt missbrukl. Många andra har det också.
Nu tar vi en vit dag du och jag.

Wavzovski

Undvik platser där det förkommer alkohol till att börja med. De första dagarna kan vara påfrestande när det gäller suget. Så fort suget kommer, testa då att dricka; läsk, soda, eller något mättande som o'boy t.ex. Ut och promenera, lyssna på musik som får dig att må bra.

Som ovanstående skrev: häll ut alkoholen. Klarar du en dag, så klarar du en dag till.

Nu tar vi alla tre en vit dag.

Lycka till!

Kones

Tack för era svar! Idag är det dag 3 och jag har promenerat två timmar och börjat städa här hemma, och jag har sånt sug. Städa tvätta å fixa hemma med ett par flaskor vin var (är?) Min grej, allt är så mycket roligare när man är full. Jag har inget här hemma och systemet ligger 5min härifrån. Det finns inget som stoppar mig, jag känner mig väldigt nere och jag vet vad som skulle göra mig på bättre humör.

Uffe

Sluta resonera med dig själv.
Jag känner igen det där, tror jag. Bara två glas... Bara idag...
Det är alltid ett glas för lite!

Ta en lång promenad, andas. Ät något gott!

Var rädd om dig nu.

Uffe

Jajamänsan

Jag har varit vit i 2,5 år, och jag kan säga sanningens ord till dig: DET ÄR INGEN LÄTT MATCH! Men jag lovar dig, att om du fixar detta, så kommer din självkänsla, ditt självförtroende och framförallt din inre och yttre hälsa bli förvånansvärt stark!

När suget kommer:

Gå en, två eller flera promenader.
Gå till biblioteket, låna en bok!
Ring en kompis!

Kör på!

Kones

Efter dag 3 så gick det utför. Jag är absolut inte stolt över mig själv. Idag är sista semesterdagen också, så jag har druckit. Det är två personer i min närhet som vet min situation och ena är pojkvännen och den andra min bästa kompis. Min bästa kompis blir arg när han vet att jag har druckit men han ser inte det. Jag vet helt ärligt inte vad jag håller på med. Imorgon börjar jobbet och då Kommer jag att köpa vin och dricka det - när jag jobbar, för det är kul att jobba berusad. Jag vet att jag måste sluta men jag kan inte, inte än

T88

Det är inget fel att det är kämpigt att vänja sig av med alkohol! Jag har kämpat i över ett år med att hålla mig borta från alkohol, men det är bara att kämpa vidare. Du har kommit till insikt att alkoholen inte är bra för dig, det är en bra början!