Hej alla!

Jag är en ung tjej som är precis i uppstarten av ett nyktert liv. Nu är det så att en kille (som jag bara stött på några gånger ute) har hört av sig och undrar om vi kan ses någon kväll och (citerar honom) "ta ett glas". Jag vill gärna ses men känner ångest över det här med alkoholen. Är nervös över hur han ska uppfatta mig. Jag tar antabus, så att dricka är ju inget alternativ, men hur säger jag detta till killen? Jag har dejtat en hel del innan men det här är den första sociala situationen då jag måste avstå från alkoholen. Jag skulle vara jättetacksam om ni kunde komma med förslag på vad man kan säga.

"Jag dricker inte just nu" (men följdfrågan lär ju bli VARFÖR DÅ?)
"Jag avstår från alkohol för att jag mår bättre så" etc. etc. ?

Att nämna sanningen (mitt alkoholberoende) känns ju inte så kul att lägga fram på första dejten..
Tack på förhand!!

Visst är det sjukt att man måste förklara varför man inte dricker, borde ju vara tvärt om. Jag skulle nog bra sagt att jag jag inte mår så bra av alkoholen och att jag inte dricker. Man behöver ju inte förklara mer. Är det en bra kille med fungerande hjärna så gillar han dig gör den du är och inte vad du gör.

Sockervadd

Tack för ditt svar aeromagnus, speciellt den sista meningen! Jag menar, för honom borde det ju inte spela någon roll vad JAG har i glaset.

Precis det är personen och inte drickat som räknas. Så om han är jättesnäll men inte äter grönsaker och du älskade grönsaker. Vad skulle du gjort då? :)