Förändrat mitt liv

Profile picture for user VaknaVacker

Har verkligen förändrat mitt liv!
Nykter i över fem månader nu och är så tacksam och glad för det🙂

Var väldigt beslutsam från början. Var så less på mitt drickande, att jag inte kunde sluta fast jag ville. Visste inte då att jag redan hade nyckeln till det!

Fem månader är inte så mycket, jag vet det. Har man de här problemen kan man inte slappna av för då är det snart kört och man är precis där man slutade igen. Men det tar inte glädjen från mig, utan sporrar mig. Fortsätter här, stark som en björn💪

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag har snart uppnått fyra nyktra månader och jag måste säga att det känns som jättelång tid. Framför allt är mitt mindset helt annorlunda. Om det mesta faktiskt.

Jag flyttar kanske hit också om några månader. Här hänger man när nykterheten känns som en helt naturlig del av livet. Jag är på väg dit känner jag.

Och det går alldeles utmärkt att ha forumvänner både under ”Förändra sitt drickande” och ”Det vidare livet”. Självklart ska vi fortsätta följas åt, i med- och motgång.

Bra att du låter din gamla tråd ligga kvar under ”Förändra sitt drickande”. Den behövs som pepp och lärdom för nykomlingar. Putta upp tråden då och då bara, så den inte halkar iväg så långt bak.

Kram ?

Profile picture for user Kennie

Hej Vakna vacker! Jag delar din glädje över att leva nykter. Jag upplever att jag nu är den jag vill vara, har inte längre något att dölja. Lättnad, glädje, energi.

Du har rätt i att tiden känns lång. Det händer så kolossalt mycket i ens skalle, mycket tankar när man är stadd i förändring?

Kändes självklart att lämna tråden kvar, nu har jag vänt blad och kommit in i nästa del av nykterhetsarbetet?

Så bra, vi fortsätter följas åt, självklart!! Det ser jag fram emot❤

Bamsekram🤗

Precis så känner jag med! Slut på smygandet. Så himla skönt att vara sig själv och känna sig fri! Kram?

Profile picture for user Pilla

Jag behövde också förändring
då jag flyttade min tråd.
Härligt att ta nästa steg, Vakna Vacker
Kram Pilla?

Profile picture for user AmandaL

Oh alltså så härligt och bra ni är! Det sköna med att kunna flytta sin tråd skulle vara för mig att jag då skulle känna att nu litar jag på mig själv, nu är jag nykter! Men det är så skönt med några nyktra dagar bakom sig iaf. Det blir bättre för varje dag och styrkan och stoltheten börjar smyga på sig, en underbar känsla! Jag ser fram emot att inspireras av era nyktra berättelser ?

Profile picture for user JoYo

Gillar ditt tänk! Stark som en björn. Lugn och stabil. ?
Ska bli roligt att fortsätta följas åt i nykterheten!
Blir inspirerad av mina medkämpars tankar, strategier och tips.
??‍♀️☯️

Vad bra Joyo! Tänkte just stark som en björn redan från början här på alkoholhjälpen. Det hänger med... En bild som stärker mig. Ja, vi fortsätter tillsammans❤

Härligt AmandaL! Tack! Stolt skall du verkligen vara... så bra jobbat av dig?
Jag litar på mig själv. Har en planering i detta med nykterheten, det känns bra. Man får vara på sin vakt så inga sug gör så felaktiga tankar växer i ens skalle?

Kram?☀️?

Den här sommaren är vi med när den kom och vi känner och ser allt lite klarare mot förra Juni.Och vi njuter eller hur?
Av att det inte behövs alkohol i glaset längre.?
Vad dricker du för gott i värmen?
Kram Pilla

Ja, vilken skillnad! Så skönt. Nu är det bara att njuta, ser så fram emot semestern?

Idag har jag druckit vatten och så Icas nya sockerfria läsk som smakar mango. Jo och så två stora muggar kamomillthe med honung. Har rätt ont i magen ofta, håller på att sluta med omeprazol på doktorns inrådan... hm. Hade inte trott det skulle vara så kämpigt.

Vad har du druckit för gott?
Hoppas du haft en bra dag! Kram?????

Som svar på av VaknaVacker

Hoppas du blir återställd i magen snart.
Jag prövade kyla pukka the ,svartvinbär.Helt okej när det är varmt.Sen dricks det fortfarande fanta raspberry här....Jag fick en länk från alkoless där man kan beställa alkoholfritt.Ska nog prova senare i tiden.
Hoppas du haft en fin start på veckan?kram Pilla

Tack Boink! Detsamma till dig? Vi kör på så det ryker i nykterheten. Så skönt?

Pilla, brukar köpa Pukkas the. Bra tips att kyla ned! Du är nog som jag, gillar inte det söta alls. Får gärna vara lite bittert för mig? Maken köpte något till soda streamen som verkar osött och bra, skall testa det när min mage är lugnare.
Tack Pilla! Veckan var lugnare än vanligt. Varit för mycket att göra men igår släppte det. Phu, nu blir det lugnare?

Fin midsommar till er, kram???

När jag tog beslut att avsluta drickandet var jag helt slut. Utmattad. Det var den 30 december. Mitt i nyårsstöket.
Skulle gått till systemet den dagen för att fylla på för att ha tillräckligt resterande helgdagar. När jag köpte på mig brukade jag ha ett lager i min bil.

Men nu tog jag beslutet, vakna vackert nykter framöver stark som en björn?

Min resa fortsätter. Har klarat olika helgdagar och diverse tillställningar och firanden utan att dricka. No big deal. Vid jul har jag gjort almanacka runt. Det ser jag fram emot?

Att sluta dricka påverkar en positivt på så många sätt. Och ens familj! Behöver prata mer med dem. Ett av barnen är orolig att jag skall börja dricka igen.
Och visst är det så att en gång nykter är inte alltid nykter. Det är ett fortsatt arbete.

För några dagar satt jag plötsligt och kände värmen sprida sig i min mage. Whisky. Hela känslan och kitet, ni vet. Var kom det ifrån?! Var något i situationen som triggade hjärnan att få fram minnet. Stannade inte i det, alkoholtrollet avhystes bums med ett skratt. Här byggs inga bon och tankar om att dricka. Det är första steget till återfall.

Om 10 dagar har jag varit nykter i ett halvår? Så glad för det! Tack till er på detta forum❤

Det kommer så mycket ur nykterheten. Det är en process. Mycket mycket att bearbeta.

Fin midsommar o kraam??

10 dagar till ett halvår. Wow! Så otroligt häftigt. När man gått ett år runt med alla helger så tror jag att det bara rullar på. Så länge man kommer ihåg att man aldrig kan ta ett enda glas.

Kram ?

Profile picture for user Torn

Hej VaknaVacker, hälsar på här och hoppas att du har det bra.? Ser att du är inne och hjälper till och peppar hos nykomlingar hos oss.?

Tack för det!?

Jag önskar dig en härlig sommar! Kram

Profile picture for user miss lyckad

Framförallt när man känner obalans..Mina barn, hade nog osäkerhet kring återfall i början..Det blev bättre med tiden..Fortfarande kan jag få frågor som..”kan vi ha vin i såsen, eller vill du inte det?” ”Dom har alkohol till maten på det kalaset, vad tror du om det?” O.s.v. Ren och skär omtänksamhet?..Så fint för dina barn att du har valt rätt väg..?

Midsommaraftonen var lugn och skön.
Första utan vin på väldigt länge.
Hoppas du mår bra och känner att nåt speciellt är på gång.
Den där underbara 6 månaders dagen.Har lite tankar på hur det kommer kännas.Har du också det?
Kram Pilla

Jepp det gör jag. Det skall jag fortsätta med. Som en påminnelse om att värdesätta och bevara nykterheten. Den tar jag inte lätt på.

Så oändligt tacksam för detta forum. Den är en livlina. Aldrig glömma vad jag har i bagaget. Och fortsätta jobba med det. Med glädje?

Skrev just hos Charlie att suget är min terapi. Det kommer mer sällan nu men när det kommer så är det som blixten från en klar himmel. Är säkert olika hur det yttrar sig och kanske det ändras med tiden??
Oberäkneligt är det. Ofta triggat av vackert väder. De minnen jag har... behov av avkoppling och att behöva glömma släppa livets bekymmer.
Det senaste året har varit en kavalkad av stress och oro över olika saker jag inte kan påverka.
Men mitt i detta har jag ändå lyckats bryta drickandet. Envis som en åsna. Stark som en?

Andrahalvlek, Tack! Tror verkligen grejen för mig nu är att jag bestämt mig. Kommer det upp i min skalle att prova att dricka är dikeskörning på g och dit vill jag inte komma. Har ju provat det och vet det inte funkar. Men jag är beredd???

Tack det samma Torn! Min terapi att läsa o kommentera, så mig lär du inte slippa?
Miss lyckad, jepp det hör nog till att anhöriga och barn är oroliga. Inte konstigt. Så omtänksamma barn du har. Så fint!?
Pilla, samma här? Så skönt så! Att bestämma själv, få självrespekten åter. Att vakna pigg utan att fundera på om vad man sagt och gjort och om någon varit och hälsat på kvällen innan... Guld värt?Jo det känns jättebra med ett halvår. Så mycket lättare i livet att inte dricka. Det skriver du väl också under på??

Nu njuter vi. Så gott det går i denna värme? Vaknat vacker dag 181 idag?
Kram?

Nykterheten har betytt att jag tar bättre hand om själv. Varit med i viktväktarna i 6 veckor och tappat 6 kilo. Helt förundrad faktiskt?
Kanske det beror på att jag haft en helt annan mathållning än jag brukar. Konfunderad?

En del rasar i vikt när de slutar dricka men inte jag... Kilona bet sig fast ännu hårdare kändes det som?

Det går bra, jag mår bra??
Ha en fin dag?

Profile picture for user Charlie70

Inga kilon har rasat av mig när jag slutade dricka. Tvärtom! Nu 6 månader senare börjar jag känna mig beredd att ta tag i den frågan också. 6 kilo på sex veckor är otroligt bra! Jag har inte vägt mig men gissar på att uppemot 10 kilo bör bort för att jag ska känna mig ok. Finns motsvarande sida för viktminskning? Hade varit toppen ju :D

Kram!

Tack! Jag är så glad. Väldigt överraskad att det funkar så bra! Äter annars lågkolhydratkost, men nu har jag ätit mer kolhydrater och det satte fyr på hullet? Ww har ju en app med en community... annars finns det ju diverse sidor på fb t ex med olika metoder. You go girl? Känner mig redan lättare!?
Kram???

Tack!! 6 månader och 2 dagar idag. Känns så bra! Får lyckokänslor emellanåt och svävar fram.

Du är en av dem jag följde innan jag skaffade eget konto. Tack för inspiration! Kram?

Från början när jag tog beslut att sluta dricka var jag orolig att bli triggad och få sug av avkoppling hemma och något gott i glaset.
Kunde lyssna på musik eller titta på tv, eller bara sitta ute och njuta av fågelkvittret eller prata med maken. Många eller, eller hur?

Nu drygt 6 månader in i nykterheten har jag förstått att det är inte bara det jag hade i glaset jag saknar. Saknar det mycket mindre nu, verkligen. Hela jag är inställd på alternativ till alkohol och det finns verkligen så mycket gott att dricka.

Det jag saknar är stunden, tanken att jag sätter mig på altanen och bara kopplar av. Alkoholen var en stor del av det då.

Förstår jag behöver våga känna det och ge det till mig själv, alkoholfritt. Stunden av avkoppling.

Suget som kommer ibland, starkt som en flodvåg det hanterar jag på mitt eget vis. Det går bra. Det är en psykisk och fysisk förnimmelse som jag går igenom för att läka hela jag.

Kram ?

Det är ju stunden på balkongen, uteserveringen, i tv-soffan med mera som man behöver! Alkoholen var bara en del av avkopplingen.

Det funkar bra med alkoholfritt i glaset också, man behöver inte undvika dessa stunder. Man ska inte undvika dessa stunder! Man ska fortsätta skapa utrymme för avkoppling.

Det tar lite längre tid för avkopplingen att ta plats i kroppen, men när den kommer är den mer genuin och varaktig.

Kram ?

Ja nog är det så. Haft så stressigt och kommit av mig i livet. Nu blir det bot och bättring. Måste vara bättre på det?

Det tog tid för mig med att inse att det är själva stunden av avkoppling. Inte alkohol, man behöver. Jag har lärt mig att ha med mig en bok, det här forumet eller annat som får mig att stanna upp. Under semestern har jag stannat upp, läst lite, sprungit en runda eller löst korsord. Stunden då jag kan återhämta mig. Vi behöver balans, återkoppling. Stressar vi på med sysslor, oroande tankar kommer suget, har jag märkt. Vi ska spara på energin, fylla på med massa härlig energi.
?

Har vaknat vackert idag med. Helg 27... Som vanligt och inget tvivel om det. Från dag ett var det slut på drickandet.
Läst min egen tråd, det är bra att göra.

Arbetet går vidare, denna helg skall jag lägga lite tid på preventivt återfallsarbete. Nykterheten är färskvara. Så är det. Aldrig glömma. Aldrig börja mjuka upp tanken och låta tankar om att dricka börja bygga bo.

Har tagit kontakt med psykolog för kbt via nätet. Har full insikt i hur mycket jag bär på som behöver bearbetas. Efter att jag tog kontakten grät jag. Tårarna bara rann, det var länge sedan sist.

Framför allt behöver jag ha verktyg för att hantera all den oro jag känner för de saker som händer i mitt liv som jag inte kan påverka. Känner stor omsorg om de personer jag har i min närhet och det kostar.

Men nu har jag i alla fall slutat dricka. So far so good. Stark som en björn.

Kram??☔

Det är så tydligt att nykterheten bara är en del av den resa som vi har satt igång mot ett bättre mående. Alkoholen var ett symtom, nu går vi vidare och gör något åt grundorsakerna.

Och du praktiserar precis som jag ”faktametoden”. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Aldrig glömma, aldrig ta första glaset.

Bra att du skriver om att du fortfarande efter alla dessa månaders nykterhet fortfarande aktivt ”pluggar” nyktra argument.

En del kanske kan tro att den här nyktra resan har varit plättlätt för några av oss, men det ligger faktiskt hårt jobb bakom framgångarna.

Kram ?

Profile picture for user Majblomman

Precis så är det för mig med JoYo, Vaknavacker o Andrahalvlek. Inte alkoholen i sig utan längtan efter avkopplingen och ron i kroppen som den ger. Aha-upplevelse att läsa det ni skrev ovan?. Har inte kunnat sätta ord på det själv.
Får finna andra sätt att få lite lugn o ro i kropp o själ.

Tack för att ni delar era kloka tankar?

Har ju massor med bevis från mitt eget liv om att det nyktra livet är bäst. Glömmer inte känslan jag hade när jag tog beslut om att sluta. Det gick inte mer. Varken då eller nu?

Det är bra också att läsa vad de nya här skriver! Ångest, minnesluckor och skam.. Vill aldrig mer dit. Dricker jag igen är jag obönhörligen där, kanske inte på en gång men så småningom.

Det kostar så lite i tid lite att påminna sig. Så mycket värt?

Ja vi får ge oss själva det som är sunt som avkoppling. Tack till er fina ❤
Kram

Profile picture for user aeromagnus

Bra jobbat. De första stegen är värst att ta. Inse att man har problem och ta tag i dom. Starkt jobbat.

Den värsta perioden för mig var när jag var inne i perioden att jag innerst inne ville sluta helt med alkohol... du vet när man vaknade bakis och tänkte "aldrig mer". Om och om igen.

Man minskade. Köpte små äckliga tetror med rödvin. Fick aldrig nog och lät alkoholen ta över, körde på "utan bekymmer" mådde superdåligt (precis rätt ord?) vaknade bakis och skakis och försökte se pigg och rask ut inför familj och vänner.
Huvva?

Sedan jag tog beslut att sluta har det däremot gått "lätt". Visst har jag sug ibland, som liksom anfaller. Det tar jag med humor och ro. Bara att gå igenom, en del av processen för att vara nykter.

Glömmer ibland att alkoholism är en sjukdom. Så hemsk och lurig. Den drabbar hela ens familj obönhörligt.

Men det går att sluta om man har sjukdomsinsikt, kunskap och vilja. Det har jag. Sedan är det bara resten kvar: att inte dricka igen och det är det jag förbereder. Att ha en strategi är avgörande tror jag.

Kram ?

Ja,detta skådespel vi höll på med när vi drack och mådde dåligt.
Nu är det ärlig och sunt.
Rent och fint.
gött att leva?
Kram Pilla

Ja,detta skådespel vi höll på med när vi drack och mådde dåligt.
Nu är det ärlig och sunt.
Rent och fint.
gött att leva?
Kram Pilla

Kör ju på med ww.
Och igår kväll åt jag ett lass med glass och några söta kakor (ryms inom dieten) och idag vaknade jag med halvmigrän och bakiskänsla i kroppen.

Vilken påminnelse.
Minns hur det var... även om detta är en skugga av hur jag mådde på mornarna när jag druckit!

Så tacksam jag inte dricker.

ALDRIG mer en riktig baksmälla??

är nog väldigt vanligt. Det konstiga var att min magkatarr blev ännu sämre när jag slutade dricka. Måste vara slumpen.

Nåja, bokade läkarbesök för mitt hjärtas skull. Haft problem med hjärtat och slarvat med årskontroller fem år på raken.
I samband med det besöket säger läkaren att jag bör sluta med Omeprazol (Locek) för den kan orsaka hjärtinfarkt. Och så har jag läst att den kan orsaka cancer. Hade ätit den i 10 år i a f.

Nu har jag slutat. Det är nog tre månader sedan jag påbörjade nedtrappningen. Inte lätt, men det är värt det. Vilket gift och läkemedelsindustrin tjänar stora pengar på den!
När man slutar är magsyran i obalans och ger s k rebound då den ökar för mycket.

Omeprazol hämmar magsyran och det kan faktiskt ge ont och halsbränna istället då maten förblir osmält och kommer tillbaks till magmunnen då den inte är tillräckligt smält för att utgöra näring i tarmarna.

Fortfarande känslig men anpassar kosten till magen nu.

Tror aldrig jag fixat detta om jag fortfarande druckit.

Kram??

Profile picture for user Fibblan

kallar jag det. Man får nog stå ut med både det ena och det andra, när man lägger alkoholen på hyllan?. Precis som din kropp vant sig vid Omeprazol, så har ju kroppen också vant sig vid att processa alkohol, och gjort vad den kunnat för att balansera upp giftet. Att man för en period kan bli sämre i olika fysiska symptom, när man slutar, tror jag är snarare regel än undantag. Men nu vet vi åtminstone att det bara kan bli bättre?☺️?!

Låter klokt att anpassa kosten efter efter magen nu. Det finns så mycket bra att försöka påverka på naturlig väg. Mat kan ju faktiskt vara medicin, om vi väljer rätt?!
Lycka till och fortsatt krya till magen din?!
Kramar!
/Fibblan ?.

Som svar på av Fibblan

Tack snälla du! ?
Du har så rätt i att mat är medicin. Bra mat är så otroligt viktigt, att man lyssnar på sin kropp - äntligen - och inte dränker både den och sinnet i alkohol.
Hoppas du har en fin kväll. Kramar tillbaks?

Profile picture for user IronWill

Jag har gått på det till och från. Som längst ca 1 år. Men min trasiga magmun/bråck blev betydligt bättre av att sluta dricka. Men det kan komma och gå en del speciellt när det är mycket stress och oro. Jag har aldrig trappat ner, bara slutat rakt av och stöttat upp det värsta bakslagssymptomen med gaviscon i tablettform. Försöker oftast med gaviscon först nu för tiden. Över lag är det dock betydligt bättre utan alkohol.
Kan orsaka benskörhet vid längre användande också. Det var det som fick mig att vilja sluta. Skitmedicin uppfunnen för att krama livet ur arbetskraften i stället för att skapa hållbara samhällen där folk slipper lida av stressmage (eller supa). Lindra symptomen men inte fixa problemet. (Jävla surgubbe. ?)

Många som äter Omeprazol är det ju. Så skönt du kunnat sluta. De är rena giftet som tillverkarna tjänar multum på.
Du kan inte få operation för magmun/bråck? Förut var det inte så goda resultat med op. men numera brukar det bli stor skillnad vet jag.
Inte kul att ha ont i magen. Huvva?
Ha en bra dag o bli en glad surgubbe?

Som svar på av VaknaVacker

att den tappat i populäritet eftersom det är ganska stor risk att man blir ”invalid i tarmsystemet”. Det går en stor nervstam precis intill magmunnen. Låter sådär. 1 på 200 drabbas. Och tydligen kan man behöva göra om det efter några år och då är det 1 på 20. För hög risk enligt mig. Min doktor sa samma sak och avrådde än så länge. Men jag känner folk som gjort det med gott resultat.

Ironwill, då är det bäst att vänta till dess tekniken blir bättre. Så otroligt känsligt område, man törs inte chansa om det riskerar att bli värre. Det är ju så besvärligt område. Gör ju stor skillnad det faktum att du inte dricker alkohol förstås?

...har jag kommit in i vad det gäller nykterheten. Tänker inte så mycket på att jag är nykter nu. Det är skönt, blivit min verklighet. Min vardag även när det är helgdag... eller fest?

Längtar inte efter alkohol när jag kopplar av utan mitt sinne är inställt på nykterheten. Helt fantastiskt att vara där nu. Det har varit ett arbete... Det går inte av sig själv, man måste ha en strategi. Så är det.

Håller koll på mig själv. Har i och för sig inte haft tanke på att dricka igen på hela tiden. Men alkoholen är en mäktig fiende. Den låter sig aldrig besegras, bara hållas i schack så man måste vara på sin vakt så man kan vara nyktert fri. Med humorn och kärleken till livet i behåll??

Profile picture for user AmandaL

Underbart vaknavacker! Det känns som att man får livet åter när man slutar dricka och börjar se hur fint livet kan vara. Man ser färger på ett annat sätt, nyanserna är klarare. Maten man äter och annat smakar så mycket bättre. Som att smaksinnet blivit förstärkt. Man tycker att en promenad, ett träningspass eller vad som helst är så skönt, att slappna av till en bra bok istället för ett glas vin känns naturligt, och då blir man allmänbildad och skapar hjärnceller istället för att döda dom.. win win! Grattis till att ha nått dit, du ser det vackra med din nykterhet. Det gör mig så glad ???

Härligt att din nykterhet är naturlig. Hårt jobb bakom! ????
Jag känner igen det du beskriver. Men jag blir lite frustrerad när min omgivning fortsätter att dricka och inte ser det jag ser med klara ögon. Jag måste luta mig tillbaka och acceptera att alla vandrar sina vägar ensamma. Att mina behov och drömmar inte är andras. Därför är det så skönt att komma in här, där vi går på samma stig. Även om på distans ?
Här hämtar jag det sunda tänket. En del av min strategi.
Heja dig!??
??‍♀️

Naturlighet är en go känsla VaknaVacker!? Gött att tålamod och envishet har gett dig resultat. Din humor och positiva inställning är säkert en stor bidragande faktor också. Det känns som jag också har hamnat den andra andningen, kände det nu under min semestertripp till Dalarna. Vi åt på restaurang varje dag, att de flesta runtom drack alkohol tänkte jag knappt på, jag gör det inte, det är helt naturligt. Kom på när jag läste ditt inlägg att du närmar dig ytterligare en månadsdag, liksom jag, tur det, för månaderna rullar liksom på, helt naturligt. ?

Håller med JoYo om att en viss irritation kan uppstå att så många andra inte fattar att det är så otroligt onödigt att dricka alkohol. Men det är upp till dem. Jag tycker mest synd om dem, och småler lite skadeglatt när jag ser det. Hur dum får man vara liksom, hälla i sig ett gift.? Tänk att man var en av dem, ofattbart numera. Ett helt onaturligt beteende ju.

Kram

för era kommentarer?❤

Ja det är overkligt att det är så okomplicerat just nu. Hoppas det håller i sig?

Amanda, säger ja tack till att skapa hjärnceller istället för att meja ner de jag har? JoYo vet du att jag har gett upp det där att påverka andra för länge sedan... har liksom gett upp. Hm, den enda jag kan påverka i dessa saker är mig själv. Impad själv att det gick...
Andrahalvlek o Torn, det naturliga får vara vårt normala. Vi får hålla hårt i det! Hm tror inte folk fattar vilket gift alkohol är!
Kram??

görs bäst passivt tror jag. Har märkt att när man kör på nyktert och ”är lika glad för det” så blir fler och fler nyfikna. Märker också att många drar ner på tempot när de är med mig nu för tiden. Att aktivt påverka andra ses antagligen ofta som en attack och försvarsställning intas. Även att bara predika tror jag gör folk irriterade allmänt. Så jag tar aldrig upp något kring mitt avstånd om de inte frågar. Vissa veganer jag känner däremot har en lite annan syn på det där med att predika. ?

Tänka sig. Om två veckor har jag varit nykter i 8 månader. Blir lite impad själv?

Så mycket som ändrar sig i sinnet och fysiskt när man slutar dricka. Sinnet har liksom fått vingar? Ser mycket mer möjligheter och ändå är jag en väldigt positiv person från början.

Vikten går sakta nedåt... Utforskar hur jag skall äta för att må bra.
Omeprazolen som har varit ett riktigt projekt att sluta med tar jag inte längre. Fattat att jag måste ha igång min mage i andra änden också för att det skall funka... haha utvecklar inte det mer?

Kikar runt här, så många nya. Och så bra det går för många av dem som hängt här ett tag? Kram?

Ja tänka sig , 8 månader.
En väldigt lång tid.
Jag undrade förr hur det skulle kännas att inte dricka under en längre tid?
Sluta dricka?
Nu vet vi och snart vet vi hur det känns att varit rena fina klara och vackra i 8 månader.Hurra!?
Kram Pilla

Ja! Nu när jag tänker tillbaks så kändes det sannerligen helt omöjligt i december förra året... innan jag bestämde mig alltså.
Och nu har vi fixat det både du och jag? Härligt! Kram?

Min vikt går nedåt, sakta men säkert. Det är verkligen toppenskönt. Får liknande tankar som runt alkoholen... varför gjorde jag inte detta tidigare? Jag vet ju svaret. Drack ju mer och mer och då är det inte lätt att gå ned i vikt.

Nu klurar jag på vad för belöning jag skall unna mig när jag är klar. Inte tänkt så alls när jag slutade med alkoholen... antar det inte var förhandlingsbart?
Något riktigt bra skall det vara nu i alla fall?

Det kommer så mycket med nykterheten som är så otroligt bra... inte så att alla problem man har eller får försvinner men man får färre. Och kan tackla dem på ett mycket bättre sätt.

Det är värt guld. Kram??

Vad härligt att det börjar ge resultat med viktnedgången!? Och snart 8 månader ja, dax för mig att hålla extra koll på almanackan då. Jag får mina belöningar varje gång jag får en ny fiskart. När det inte finns några fler att få i Sverige så börjar jag räkna de jag kan få utomlands. Så det lär räcka ett tag.?

Ha det bra! Kram

Ja vi ligger lika tidsmässigt. Kul! På min sida står det 7 mån och 4 v. Så det är om någon dag... 8 månader. Så skönt. Och vi är stabila i nykterheten även om den är färskvara?

Gott att fixa vikten oxå. Som sagt, det var på tiden det med?

Perfekt med fisket. Såå sugen på det, barn- och ungdomsminnen!! Men alla sunda vanor är toppen förstås.
Kramar till dig??

Profile picture for user miss lyckad

Med viktnedgången också..Det är ju inte bara att kläderna sitter bättre, utan det mesta går lättare..Även sjukdomar och andra besvär kan försvinna med kilona..Så bra jobbat Vakna Vacker..Du är verkligen värd en belöning..??..Kram?

Du missade din egen nyktra 8 månadersdag ? Då är nykterheten verkligen helt naturlig och det nya normala.

Kram ?

Grattis!? Jag får ju inte missa att gratta dig! Så härligt att du hänger i. ! Det är märkligt vad tiden går fort numera. Kram ?

Tack! Det känns riktigt gött? Tiden rusar iväg!
Och grattis till dig själv. Vi ligger ju lika du och jag??
Kram?

Då vandrar vi vidare på den här vägen.Vill skriva några rader till dig och samtidigt skicka en varm tanke nu när mörkret närmar sig.
Vi vill dricka pukka the när vi fryser nu för tiden,eller hur??
Kram Pilla

Som svar på av Pilla

Jajjemen det gör vi?Så trevligt du tittar in? Nu är det the och kaffe som gäller... Alkoholfri öl ibland, och så Herrljunga cider light och Loka förstås?
Det är konstigt, har fått sug på kaffe på eftermiddagen. Annars brukade jag bara dricka kaffe på förmiddagarna.
Nu går det mot mörkare tider ute. Men snart är det vår igen.... och vi hinner med mycket mys innan dess!
Kram???

Nu har jag nästan gått ned 10 kg i vikt sedan jag började viktväkta. Känns så bra! Lättare så klart? Varit väldigt noga med maten ända sedan jag började med projekt viktnedgång. Men idag lät jag mig flippa ur? Kan säga det var såå gott. Men jag är nöjd, imorgon kör jag som vanligt?

Att flippa ur däremot med alkoholen finns inte på kartan. Näpp. De senaste dagarna har jag dock haft riktigt sug? Kanske min ymniga middag med efterrätt grande avhjälper det? Har ju inte ens druckit alkoholfri öl på ett bra tag, ikväll tog jag en i a f. Gjorde gott, mysfaktor för mig. Gott sällskap hade jag också?

Det är det normala för mig. Att vara nykter 24/7. Så sköönt. Kram???

Grattis till minus 10 kg! Otroligt bra jobbat ? Både med vikten och nykterheten. Heja oss!

Trevlig helgkram ?

Bra att du kan flippa ur med maten.Grattis till fin hälsosatsning
100%!
Har tänkt tillbaka på förra hösten
Kan vara därför jag tänkt på vin nu när mörkret är här.
Har en önskan om att det blir annat när det första året gått då kan inte kroppen minnas alkohol på samma sätt.Förra hösten trodde jag att kunde dricka ett glas vin efter ett längre uppehåll.Det gick en gång sen blev det full fart med allt negativt som blir när vi använder giftet.Du hanterar ju suget på ett sunt sätt Och du är ju så bestämd i dina inlägg.Ha en fin söndagkväll.
Kram Pilla

Tack snälla ni? Att sluta dricka ger så mycket mer än "bara" just det. Visst höjer man liksom blicken och spanar in hela hälsan och måendet? Guld värt! Heja oss?

Pilla, nog är vi kloka som avstår alkoholen denna höst. Och kommande höstar också?
Det eländet jag var i, vill jag aldrig mer in i. Näpp?

Tittade på bilder på mig i mobilen från slutet av förra året. Fy bubblan. Jag såg så sliten ut. Pluffsig i ansiktet och eländig. Dit vill jag aldrig mer. Inget vin är värt det. Och hur jag mådde... kämpade med fasaden.

Om ni inte kollat in bilder på er så gör det!!

Kram ??

Tack för tipset! Att jag inte tänkt på det! Kolla på gamla bilder. För jag har funderat, ser man skillnad fysiskt? Ser jag sundare ut? Det röda blossande i ansiktet är borta, men annars?
Ska genast rota bland foton!

Du verkar har förändrats väldigt, gått ner en massa dessutom! Motiverande att fortsätta när man faktiskt ser skillnaden!
Grattis till din förändring! Tänk vilken kapacitet man besitter!!
??‍♀️???

Tack! Tycker det känns inuti... och syns utanpå på mig? Det gör det säkert på dig med! Så himla skönt... det vill vi verkligen inte mista. Heja oss?
Fram med foton! Kram?

Tack för dina kloka ord.De fick mig att förstå lite.
Tänker att det är väl måbra hormoner som ligger på låg nivå och kroppen vill få balans och därför har jag också tänkt på vin.
Ska försöka att få balans igen i systemet.Så tacksam för att du skrev detta till mig?
Blir mindre orolig när du känner igen dig.Ha en fin kväll?
Kram Pilla

Jajjemen! Det känns faktiskt overkligt och fantastiskt. Mår så himla bra.
Vikten fortsätter sakta nedåt, kör fortfarande ww. Har väl ca 5 kg kvar får se hur det känns när jag kommit dit... det kommer krävas blod, svett och tårar snart. Man har sina viktplatåer när man skall ned i vikt minsann...?
Att sluta dricka alkohol tar med sig så mycket annat bra! Fortfarande stark som en björn?

Härligt, månaderna bara rullar på, grattis !? Men det kan bli ännu bättre. Nu har du skrivit flera gånger att du är sugen på att fiska så jag tycker du ska göra det. Om inte nu, så till våren. Maj månad är perfekt, då är naturen som finast och fisken nappar bäst, hungriga som de är efter vintern.

Kram ?

Månaderna rullar på för dig med ju. Så himla gott, heja oss?
Jepp, vore störthärligt att fiska. Måste göra det på ett eller annat vis? Majfiske! Snart är vi där??
Kram

Varma grattis till 9 månader.
Så bra gjort av sig.Du verkar gilla ditt nya liv så härligt att läsa.Du är en fin i inspiration här med både erfarenhet och råd ibland.Det känns tryggt.
Ha en fin dag ?
Kram Pilla

Tack! Och grattis till dig med? Visst flyter det på och vi mår så bra. Så himla gött?
Ha en fin lördag och stor kram?

Profile picture for user Vinäger

Ja, till dina nu dryga nio månader. Dryga i rätt bemärkelse... Tack för tänkvärda kommentarer och jag uppskattar särskilt din vidsynthet. Du är bra. ?

Kram

Vaknar vacker 9 månader och 3 veckor idag! Underbart, faktiskt är det verkligen det?

Dricker kaffe, kollar in tv4. Så kommer det, om rödvin och druvan Pinot Noir.
Jepp jag saknar vin, första glasen. Vore korkat att förneka det. Känslan runt.
Men nej. Finns inte på kartan att jag skall dricka, kan inte och vill inte.

Jag tänker på alkoholträsket? Huvva.

Alltså, känner jag skapat nya vanor som sitter så bra nu.
Krokodilen skall fortsätta dränkas, inte i alkohol utan i allt det goda som kommit av att jag vaknar utan att vara bakis varje morgon?

Har en massa att göra idag. Haft en rätt hektisk vecka, men skön med bra flyt. Viktminskningen går bra, inte många kilon kvar men tar det sakta. Läst på en massa, så intressant! Dubbelt stark som en??

Ha en toppenlördag o kram?⚘?⚘?⚘?⚘

Känner igen mig i dina tankar. Att vakna vacker, eller i alla fall normal!? Orka göra saker, vilja göra saker, vara normal i sinnet, kroppen och själen.
Men även suget, på vin, whisky, att bli lite full. Men jag ska inte heller dricka. Tänker förbli nykter. Omgivningen dricker på, jag ser fördärvet. Det där träsket du illustrerar med ?! Huuuu! Så talande! Just så! Träsket, man fastnar där, med krokodiler under ytan, som drar ned en, djupare för varje fylla. Blä. Tack för att du påminde mig så tydligt om hur det var. Just när jag var liite avundsjuk på vänners festande.
Ha en härlig dag!
??‍♀️?

Hoppas allt är under kontroll.? Härligt att det går bra med viktminskningen! Det var ju du som inspirerade mig så jag fick tummen ur och tog tag i min vikt. Har gått över förväntan faktisk, 5,5 kg ner nu.Är egentligen nöjd nu, men det är så kul så jag kör nog vidare lite till. ?

Kram

Åh så glad jag blir när du tittat förbi i min tråd?
Härligt att va i en positiv anda som du är i nu.
Jag är inte inne så mycket nu för tiden på forumet.Men är absolut inte redo för att släppa taget om det.
Jag behöver få härlig på hälsning i min tråd och även skriva själv ibland.
Ha en vilosam Lördag Vakna Vacker!????
Kram Pilla

Nä dricker gör vi inte.
Men att minnas den jag var är viktigt för mig, för att jag skall kunna fortsätta vara den jag är nu. Nykter?

Och nä, inte hänger vi här så mycket. Går mest in och kollar er godingar? och peppar lite på nykomlingar.

Ha en härlig söndag!???

Profile picture for user Vinäger

Blir så peppad av dig. ? Utan krusiduller beskriver du det nyktra livet. Alla fördelar, men också hur du hanterar sug. Grattis, kanonbra jobbat.

Tack för all stöttning.

Kram

Tack och vad roligt att jag bidrar till pepp, så glad för det?
Vi behöver hålla i och hålla ut oavsett hur många dagar vi varit nyktra. Alla tankar måste få passera i skallen och ofta bearbetas för de kommer av en anledning tror jag.
Tack själv? och ha en fin dag, kram?

20-27 december förra året drack jag alkohol varje dag. Mellan 5 och 10 enheter varje dag. Den 28 drack jag inte. Ville inte ha något. En paus. Den 29 drack jag en flaska vin. Var inte ens sugen när jag började dricka... Den 30 tog jag beslutet att sluta. Stark som en björn?

Tänka sig imorgon är det 11 månader. Tiden går fort när man har roligt?

Är glad, lite stolt och mår bra. Wow! Denna nykterhet är jag rädd om, så oändligt tacksam. Piggare, gladare och snyggare. Jepp.

Skriver inte mycket om min älskade familj som verkligen gör allt för mig. Och nu när jag är fri kan jag göra allt för dem också. Så glad för det.

Önskar en härlig helg o kram???⚘?

Stort grattis till 11 nyktra månader! Tänk, snart ett år som känns som en hel livstid nästan. Åtminstone ett helt nytt liv, ett mycket bättre liv på alla sätt. Du tillhör mina ledstjärnor här på forumet och jag blir lika glad varje gång du skriver en hälsning ❤️

Kram ?

Yes, du tillhör också en av mina ledstjärnor. Det var du som lärde mig att vara positiv.? Grattis till 11 månader någon dag i förväg! Jag är nämligen helt säker på att du inte får för dig att blanda i sprit i julmusten i kväll.?

Kram

Profile picture for user TappadIgen

11 månader är en lång tid! Jag misstänker att det börjar kännas mer och mer självklart att inte dricka någon alkohol. Kul att du är här fortfarande och skriver ändå. Det är väl egentligen precis det man behöver här om man kommer hit och är på väg att börja sin egen resa med avhållsamhet från alkohol eller redan har börjat eller är i tankarna. Då hjälper det så enormt att höra från andra som varit i den sits man själv är i tidigare.

Det blir så lätt att man känner sig ensam i det, även om man vet att man såklart inte är det.

Vi är ju ett gäng här som är jämsides i detta. Tiden är en större faktor i det hela än vad jag trodde. Det blir verkligen så mycket stabilare vartefter tiden går!
Men i denna branch får man inte vara kaxig. Nykterheten är en färskvara och nog behöver jag påfyllning av sunda tankar och verkligen känna tacksamheten i hjärtat för det är så enormt viktigt att fortsätta vara nykter... vi vet ju att många varit nyktra länge och sedan druckit igen.

Charlie dig följde jag ju innan jag skapade mitt konto och Andrahalvlek o Torn, vi ligger ju rätt lika i tid?

Näpp det blir ingen sprit i musten. Ja Torn. Så man höll på.
Kram till er???