Freki

Lång historia kort. Alkoholmissbruket och psykisk ohälsa ledde till att jag förlorade kontakten med min son. Sist jag träffade honom var när han var ett år gammal. Det är snart nio år sedan.

Sedan ett år tillbaka är jag nykter. Jag har även fått behandling och medicinering mot psykisk ohälsa. Livet är helt enkelt på rätt väg.

Det har inte gått en dag utan att jag har tänkt på min son. Han är jättefin och jag vill lära känna honom. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Hans mamma är av naturliga och förståeliga inte positiv till mig. Jag förväntar mig inte att hon kommer vara samarbetsvillig. Finns det någon hjälporganisation för före detta missbrukare där man kan få hjälp? Eller finns det någon hjälp att få från sociala myndigheter?

Jag förstår att det har gått många år. Jag fattar att jag inte bara kan komma så här lång tid senare och tro att det ska gå smärtfritt och kräva kontakt hur som helst. Men det är ju mitt barn och jag tycker han borde få chansen att lära känna sin biologiska pappa. Samt på sikt även ha en relation till sina övriga släktningar.

Jag skulle gärna vilja ha praktiska tips. Är det någon annan här som har varit i min situation?

Starkt at du kommit ur missbruket och fått hjälp med den psykiska ohälsan. Jag har ingen erfarenhet av din situation, men jag tänker att det är viktigt för både dig och din son att kunna börja ha kontakt. Kan du inte skriva ett brev till hans mamma och berätta vad du känner och se vad hon svarar? Hon kanske också vill att er gemensamma son ska lära känna dig även om hon själv inte vill umgås med dig. Kanske värt ett försök att börja med det?
Lycka till och ha tålamod!

Så bra jobbat att du är nykter! Kan du ringa soc och fråga hur du kan gå tillväga? Man kan ringa anonymt. Eller kanske familjerådgivningen? De borde veta hur man kan gå tillväga.
Som du skriver så är det viktigt att sonen får möjlighet att ha kontakt med sin biologiska pappa, även om ditt ex kanske inte delar den uppfattningen ännu. Men du låter otroligt nyanserad och förstår att du inte bara kan stövla in och ställa krav. Så jag tänker att ni kan få det här att fungera.
Återigen grattis till att du tagit dig ur sitt missbruk!