Hoppie

Nu är jag alltså här igen. I söndags konfronterade min dotter mig och tyckte att jag drack för mycket... hon var på tillfälligt besök hemma över helgen och märkte att en dunk vin druckits upp över helgen och där hade hon kanske druckit två glas.
Det kändes förfärligt eftersom jag så väl vet att jag dricker för mycket. Jag sköter mitt jobb och är aktiv, men det går inte en kväll utan minst ett glas vin. Klart som fan att det är för mycket. Många blandade känslor, mest skam och skult eftersom jag vet att hon har rätt. Hon krävde att jag skulle söka hjälp och lite lamt förslkte jag säga att jag kan klara det själv, men hon stod på sig. Så igår kontaktade jag rådgivningsbyrån så får vi se vad som händer där.
Nu till min fråga. Vad dricker ni istället för alkohol? Vad är gott när man känner suget? Till saken hör ju att jag älskar ju vin och känner sorg över att inte kunna dricka mer.

Finns flera varianter vanliga mataffärer! Det kan man hälla upp i vinglas och få samma lyxiga känsla. Har tyvärr inte hittat något bra alkoholfritt rött vin.

Te kan också fungera eller alkoholfri gin och tonic från Systembolaget.

Bra att du beslutat dig för att sluta dricka och fint att du har så bra relation med din dotter att hon säger ifrån.

Kram och lycka till!

Hej Hoppie, vad bra att du sökte dig hit igen. Sorgen över rödvinet kommer snabbt blekna tror jag. Jag har alltid varit mest förtjust i rödvin, men vartefter jag är nykter så är jag knappt sugen på det alls. Prova att göra egna juicer eller köp färdiga, Kivik har goda. Grapetonic, citron/lime med kolsyrat vatten. Det finns mycket att välja på. Kram Jullan

Jag köper nästan allt vin hos ICA. De har en sort som heter Barrells and Drums och finns både som vitt rött och bubbel. Det röda funkar faktiskt riktigt bra! Systemet har ett rosébubbel som också är riktigt gott! Arc-En-Ciel. För övrigt dricker jag mest alkoholfri öl - finns massor av sorter!

Hoppie

En vecka utan vin nu, förutom två glas bubbel i fredags ( för svårt att motstå..). Det känns faktiskt riktigt bra och jag har mycket mer energi nu. Känner mig piggare och faktiskt gladare. Ska till rådgivningsbyrån i veckan och det känns lite skamfullt på något sätt, men jag tänker att det är bra att prata med dem. Jag tror jag behöver omprogrammera hjärnan från att vin är så förknippat med nåt gott, trevligt och härligt.
Har köpt alkoholfria öl och ett alkoholfritt vitt vin, som inte alls smakade dumt. Tanken är nu att jag inte ska göra som i fredags, utan satsa på att avstå helt.

Dricker gärna Herrljunga-cider. Den som är light. Den gillar jag skarpt. Staropramen och Brooklyn lager alkoholfri öl... och Nosecco, alkoholfritt bubbel från Systemet.
Och så väldigt mycket Loka och Ramlösa med olika smaker.
Heja dig! Kram?

Hoppie

Upplever ni också att man plötsligt har mer tid till sitt förfogande när man inte tar första glaset vinet när man lagar middagen. Nu kan jag stoppa in hunden i bilen och åka iväg en sväng på kvällen och dagarna blir lite längre, på gott och ont. Det frigörs mer tid till att sysselsätta sig med diverse saker, men också fler timmar att tänka över sitt liv och känna sig ensam.
Nu handlar det mycket om att fylla min tid med "goda" saker.

Händer alla då och då. Bugg sannolikt. En del ändrar då i det andra inlägget med en punkt ( . ) i både rubrik och text. Det går bara att redigera inlägg, inte radera.

? 2 flaskor (1,5 liter) kolsyrat vatten
? 1 Godmorgonjuice Lemonad
? 1 liten flaska grapetonic

Drick ur den ena flaskan kolsyrat vatten. Fördela vatten, juice, grapetonic 50/50 mellan de två flaskorna. In i frysen och ta ut i lagom tid innan de ska drickas.

Det är jättegott att behålla den lite isig och känns lite festligt i fina glas och att dricka med sugrör.

Kram ?

Använder min sodastream ofta…. Annars Ramlösa fläder lime till vardags, vid festligare tillfällen smaksatta tonics, inte vanlig schweppes utan de lite lyxigare som finns på små flaskor från swedish tonic eller afri öl. Kan också rekommendera Somersby cider sparkling rosé.