Nu har det passerat ett år av nykterhet. Ett helt år utan att dricka en enda droppe alkohol.

Jag har tagit Antabus i ett års tid som en trygghet för mig själv och mina nära och kära.
Efter några månader så kunde egentligen Antabusen få plana ut helt, den var inte längre nödvändig. Men under årets gång så har det ändå varit en bra sak att ha med i bilden. Som en ständig påminnelse om vart jag har varit, var jag är och vart jag är på väg.
Antabusen har tagits på klinik och under övervakning och det hela har fungerat ungefär som ett stödhjul.
Nu kan jag cykla utan.

Antabusen har inte haft några större påverkningar på mig. Levervärdena är okej och har alltid varit. Jag kan bli otroligt trött efteråt dock. En trötthet som liksom kommit på senare. I början var jag trött hela tiden, kanske pga medicinering. Alimemazin. Theralen, typ. Sånt där dom skriver ut till såna som oss, beroendemänniskor som inte klarar vanliga tabletter för då slutar det med att vi tar två kartor istället för två tabletter. Skämt åt sido.
Tröttheten är jobbig när den kommer, ibland kan jag övervinna den. Men ibland är det bara att lägga sig ner en stund. Om jag är hemma, vill säga.

Under året som gått har jag druckit alkoholfritt. Ja, nu kanske ni tycker jag hycklar eller inte är 100% nykter. Men jag har druckit vin/öl som innehållit 0,5%, ni vet det som klassas som ”alkoholfritt” enligt både Systembolaget och matvarubutikerna.

Antabus har inte gett utslag på de dryckerna. Inte på mig. Har läst mycket om hur/ifall folk ska våga dricka något med en sån lite procent. Jag upprepar, JAG, har aldrig reagerat över huvudtaget. Då har jag kunnat dricka en öl (0,5%) en halvtimme efter antabus-intag.
Så, frågar du mig behöver du inte slaviskt leta efter 0,0% och tycka att livet suger för att du måste dricka läsk till maten.

Jag skriver det här för att när jag var ny, in i nykterheten och den verkliga världen. Så hade jag många frågor, men hade svårt att hitta svar. Så, kanske kan detta hjälpa någon, någonstans.
Och om du undrar något är du varmt välkommen att ställa en fråga, eller tre.

Var snälla mot er själva, man kommer långt på det.
Kram.

Då har du passerat alla minor med bravur! Svinbra jobbat!

Jag har ingen erfarenhet av antabus, men många blir ju enormt hjälpta av det.

Men jag tror att det är viktigt att man gör den mentala resan också, bli trygg i nykterheten. Verkligen välja nykterheten för sitt eget bästa.

Kram ?

Välkommen jag äter oxå antabus och har haft stor hjälp av det. Nu kommer tiden att klara sig utan, vilket jag känner att jag gör. Så bra med ett stöd under den första tiden, man får tänka och fundera på det vidare livet utan a. Den mentala resan är som sagt oxå viktigt. Grattis till året verkligen bra jobbat. Jullan

Offside

Bra jobbat till ett år. Jag äter också antabus. Brukar inte funka så bra utan. Jag undrar lite varför ni Max och Jullan slutar med dem?

Trevlig helg

Grattis till ett helt års nykterhet?
Vad bra! Ingen erfarenhet av antabus, men så bra det finns olika mediciner att ta till som hjälp. Det är ju så att drickandet är ju så mycket av ett invant mönster och antabusen nog hjälper till att komma in i andra vanor.
Följer efter dig, blir 8 månader i veckan för mig. Så skönt!???

Tack allihop! För stöd, pepp och fina ord. Det är så fint att alla tar så väl hand om varandra här.

Jag själv har slutat nu, tog sista Antabusen i måndags!
Jag kom att bli så otroligt trött av dom och känner att jag hittat styrkan i att stå på egna ben. Mina nära och kära har förtroende för mig men framför allt, så har jag nu förtroende för MIG SJÄLV!

Grattis till alla er som klarar ännu en dag i nykterhet. Alla dagar räknas! Heja heja oss! Fan va bra vi är! ❤️

Blir jag när jag säger grattis till dig till ett år i renhet och klarhet och allt annat du fått på resan .
Kan ju passa på att fråga dig om de där jättestarka känslorna man kan känna i början har tonat ner sig?
Jaa heja oss!
Kram Pilla