Kristina84

Hej! Jag är helt ny på denna plattform men har följt alkoholhjalpen.se under längre tid. Jag är en nykter alkoholist sen 3 månader tillbaka. Har haft ett alkoholmissbruk senaste 10 åren och de sista 3-4 åren har jag druckit ca 3 st 3 liters tetror vin i veckan. Missbruket har varit mycket gravt med andra ord.

Nå för några månader sen bestämde jag mig en gång för alla att på allvar ta tag i livet och påbörja en kamp för en frisk vardag. Antabus blev min räddning och jag mår idag så bra jag bara kan. Ångesten och skammen över sådant som varit finns såklart där, och kommer nog alltid göra det men jag väljer iaf att tackla den nykter. Det jag vill komma till är nu egentligen denna fundering/fråga; trots nykterhet sedan lite drygt 12 veckor så har jag fortfarande skakningar i nacke. Ibland mer än annars. Det är jättejobbigt och väldigt pinsamt. Är det någon annan som upplevt samma sak? Kan ni dela med er? Blir det "bättre med tiden" eller är detta ett pris jag helt enkelt får betala livet ut för mitt ohälsosamma leverne under så många år?

Tacksam för svar! Kramar//Kristina

Hej! Välkommen hit..🌼Och ett stort grattis till ett val för det godare livet..Trist med dina skakningar..Har inte hört någon annan som har det..Många som har skakningar i händer..För vissa blir det ju bättre, men för andra kan det vara bestående skador..Våra kroppar har ju en enastående förmåga att läka, så hoppas det blir bättre med tiden. Mycket bra jobbat av dig..🍃👍🏽🍃

Hej Kristina. Härligt att du håller dig nykter! Alkohol kan ju ge skador samt brist på näringsämnen som kan påverka hjärna och nerver på ett sådant sätt att man upplever muskelsammandragningar, nervryckningar, spasmer och skakningar. Allra vanligast är ju händer. Om man har begynnande symptom så är det vanligt att de om de inte försvinner åtminstone förbättras delvis av nykterhet. Dock tar det såklart tid. Jag har nog heller aldrig hört talas om någon som endast hade skakningarna i nacken från alkohol. Är ju inte säkert att det handlar om alkoholen. Jag skulle rekommendera att du får det kollat och fortsätt skriva här för att hålla dig nykter.

Du kan alltid vänta ett tag till och kanske försvinner det med det kan ju vara t.ex något annat neurologiskt som det kanske finns hjälp för.

Hej!
Får du skakningar när du är med andra eller även när du ensam?
Jag skakar i nacken och händerna när jag blir iaktagen eller fokus är på mig. Det är inte abstinens som jag har då utan social fobi. Betablockerare har hjälpt mig. Tog många år innan jag sökte hjälp på vårdcentralen för det problemet.
Social fobi är nog en bidragande orsak till att jag självmedicinerat med alkohol.

Kristina84

@Ase Hej och tack för svar! Social fobi har DEFINITIVT spelat en stor roll i mitt liv. Jag drack bort den tidigare och har precis samma erfarenheter som dig där. Har funderat om detta är en direkt biverkan av många års drickande eller om det är "psykiskt". Nu upplever jag ju osäkerheten och nervositeten när jag rör mig ute (nykter) bland folk och det är inte alls omöjligt att skakningarna beror på just den fobin. Jag ska definitivt kolla upp detta med en läkare, förklara hela min historia och se om betablockerare kan vara en lösning för mig! Tack igen för stödet! ☺

Kristina84

@TappadIgen Tack för dina stöttande ord! Jag ska ge det ett tag till och se om det förändras. 3 månader är ju inte jättelång tid egentligen så ska se om det kanske förändras till det bättre med tiden, annars får jag kontakta en läkare och möjligtvis diskutera en lösning med betablockerare. Är lite nervös för att stå uppe vid altaret och skaka på mitt eget bröllop som kommer gå av stapeln om drygt ett år. Tidigare har jag ju enkelt "botat" skakningar med alkohol men det är inte ett alternativ längre. Tack igen för stödet! Kram

Kristina84

@miss lyckad Tusen tack! Det känns mycket bra att vara här och att få ta del av andra tappra och modiga människors berättelser. Jag ska ge min kropp lite mer tid att läka och se om det inte ska ge med sig. Precis som du säger så har våra kroppar en fantastisk förmåga att läka. All skada man ställt till med på 10 års supande kanske inte hinner komma tillrätta på 3 månader "bara".

Tack igen för stödet! Kram