Förra veckan trodde jag att nu äntligen kan vi börja se framåt efter år av alkohol, min sambo har gått på tester..osv, men igår var han full när jag kom hem och det urartade till att jag fick ringa polisen, min sambos svåger kom också hem och det hela slutade med att han sa att han ska flytta. Jag brukar övertala honom att vara kvar och vi ska försöka, men nu räcker det, nu orkar jag inte, jag vill komma hem till mitt hem o känna trygghet efter en arbetsdag, inte oro över om sambon är full osv. Det känns jättekonstigt då vi förra veckan börja gräva för växthus och nu gör han så här:-( Har insett att det inte hjälper att fråga varför han gör så här, nu hotar han med att förtala mig och dra in advokat, samt att ringa mitt ex och höra "ifall jag är riktigt normal". Blir så ledsen och behövde bara skriva av mig och hoppas vi alla kan ge varann styrkan!

Hej Eva!

Vilken tuff situation du beskriver, att ha börjat hoppas på ett nytt kapitel för att sedan få benen undansopade igen. Du har försökt fråga, försökt förstå, men märker att det inte leder någon vart. Nu reagerar han med att försöka få dig att tro att det är fel på dig, att du är onormal. Du beskriver att du vill känna trygghet och inte oro i ditt hem. Det låter som en helt rimlig begäran!

Klokt av dig att skriva av dig, söka stöd. Du är verkligen inte ensam om gå igenom en sån här situation. Fortsätt gärna skriv och berätta om hur du har det och hur det går! Ibland kan en behöva skriva flera gånger innan ens tråd "tar fart", så att säga.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej Eva🌻..På anhörigsidorna finns personer som är i ungefär samma sits som du. Det är jättetufft att försöka få rätsida på någon annans drickande..Vill hen inte förändra själv, och bara fortsätter i samma spår efter ett tag, så brukar livet kännas kaosartat..Du kan förändra dig, och ditt liv, men inte hans..Det måste han göra själv..Dom flesta av oss med alkoholberoende har velat fram och tillbaka i åratal, och alltid hamnat i samma dåliga spår igen efter ett tag med alkostopp, om man inte bestämt sig på riktigt..Och det är endast personen själv som måste vilja det..Att han försöker få dig som att framstå tokig, är bara ett sätt för att ursäkta sitt eget dåliga beteende. Det är han som har problem med alkoholen, och du får då ett liv hemma som du inte verkar vilja ha..Ett steg i taget Eva..Det viktigaste först..Fortsätt läs och skriv här så du får stöd, och kan se hur det utvecklas..🍃🌻🍃