I denna stund klappar jag mig själv lite extra på axeln. Har precis lyckats leva nykter i ett halvår! Det är inte många stunder under det senaste halvåret jag ångrar!
Nu blickar jag framåt - en dag i taget :)
Ha det bra allihop där ute

Leverjag

Wow, berätta mer! Vilken inspiration du är!

T88

Jag började märka redan för 3 PR sedan att saker inte riktigt blev som det skulle när jag drack, men första reaktionen blev att jag förnekade problemet. Men som 'tur' är blev det bara värre å värre. Tillslut sökte jag mig i förtvivlan till beroendekliniken. Jag började ta antabus, och hade ett år med kortare återfall, nykter varannan vecka mm.. Efter semestern i somras så tag jag mod till mig å la alla kort på bordet för mina närmsta vänner ang mitt missbruk och sen den dagen, tack vare att vara ärlig så har jag lyckats hålla mig nykter :)

T88

Jag skrev ett svar här tidigare r jag fick med en del.
Det är stundvis kämpigt såklart. Det gäller att inte sätta för långsiktiga mål, utan ta en dag i taget och framförallt ta livet för vad det är!
En sak måste jag tillägga också; om jag bara hade haft en aning on de sidovinster som nykterheten ger, då hade jag blivit nykter för längesen :)

Leverjag

Härligt. Vilken envishet du har. Det där med att vara helt ärlig mot sig själv och omgivningen, verkar vara nyckeln. Hjälpte ditt första år av försök tror du? Fick du samtalsterapi och sådant på beroendemottagningen? Hur hjälpte det, tycker du? Går du på AA? Går du på antabus nu?

Vad tror du var det där sista som behövdes för att bestämma dig. Var det viktigt att berätta för andra och på vilket sätt?

(Nyfiken, vetgirig, impad ;-)

Berätta om dina sidovinster! Jag kunde tex köra mm son nyss, en lördagkväll! ?

Så bra om du vill dela med dig av goda råd och tankar som hjälp dig på vägen!
Kram

EL

Så otroligt starkt gjort av dig. Just detta att våga informera familj samt vänner är ett jättesteg. Varför ska vi skämmas? Men ok. Stödet finns inte alltid där.

EL

Ja, insikt och ärlighet är nog vad som gäller.

T88

Vad roligt med alla svar!
Jag försöker summera så mycket jag kan i ett inlägg..
Det första året var 'bra' för att lära mig hur jag inte skulle göra. Jag ville göra allting själv, men misslyckades bara. Att försöka tillfriskna helt själv är inget jag fixar!
Att prata, träffa och umgås med andra i samma sits så finns det alltid någon som har ett svar på hur jag ska ta mig igenom tillfällen då jag annars skulle välja alkohol.

Men allting har långtifrån varit lätt. Det kommer stunder då jag bara vill dricka igen för att må bättre. Men nu vet jag garanterat att det inte kommer att komma något bra utav det! Och därför kan jag bl.a. hålla mig nykter.

Att kunna vara mer fokuserad, känna med mina egna känslor, minnas vad jag gjort dagen innan, inte ha samma molnande ångest är några av de 'sidovinster' jag mest uppskattar!

Grymt bra jobbat, grattis! Sjalv ar jag bara i borjan pa mitt nya liv men jag kanner redan vinster. For mig gar det battre denna gangen, jag tror en av anledningarna ar mina misslyckade forsok innan - jag tror att for varje misslyckat forsok att sluta ar man ett steg narmre den gangen man klarar det.

Lycka till i fortsattningen och jag ar saker pa att du klarar ett halvar till av bara farten.