Jag står inför val i livet; att fortsätta försöka dricka måttligt eller inte dricka alls. Vad har ni för erfarenheter och kunskap kring detta? Läste någon som skrivit att man kan hålla upp att dricka under en period för att sedan göra en "omstart" med nya och sundare alkoholvanor. Är det möjligt och vad finns för erfarenheter kring det? Alkoholen har blivit en grej för mig att "fly MIN vardag" med ohälsa, dåliga relationer och att kunna slappna av och inte tänka på det som oroar. Vet att jag måste hitta ett annat förhållningssätt i de stunderna när jag känner för att "fly vardagen". Jag har också svårt att sluta dricka när jag väl börjat. När jag börjat så triggar det igång att fortsätta och det blir för mycket vid nästan varje tillfälle. Min familj har reagerat och uttryckt detta. Jag har börjat resan till att må bättre gällande min ohälsa, men vägen dit är lång med sjukvård och alternativa metoder. Jag har också svårt att i vissa situationer tala om vad jag vill och skapa ett liv som jag önskar, då jag istället "hänger med" i det som någon annan vill. I stunden verkar jag inte reflektera så mycket över vad som händer och upptäcker istället i efterhand att "nu har det hänt igen". Det är liksom så mycket mer än "bara" alkoholen. Tar tacksamt emot tankar och reflektioner som kan hjälpa mig vidare till andra perspektiv. Mvh