Min partner har skaffat en alkoholmätare som hen vill att jag blåser i när hen känner sig orolig att jag har druckit. Jag vet inte vad jag ska tycka om det riktigt. Visst kan jag göra det liksom, men å andra sidan får det mig att känna övervakad. Som en brottsling. Ständigt misstänkt.

Vad tycker ni, rätt eller fel?

Svårt det där, det går ju helt klart att se båda sidor. Jag har själv aldrig smygdruckit men löst otaliga trådar här om folk som gjort det och på fyllan blåljugit för nära och kära om det trots att de egentligen inte velat. Jag vet ju inte hur det sett ut tidigare för er, om du har ljugit mycket om att du inte druckit och likande är det ju lätt att förstå att din partner önskar en sån lösning. Dessutom är det ju en enkel sak, om man inte har druckit, att blåsa lite snabbt för att bevisa det. Å andra sidan är det som du säger väldigt obehagligt att känna sig kontrollerad och misstänkliggjord i tid och otid. Jag tänker också att det kan bli svårt att veta liksom hur länge detta skall hålla på, när ska hen våga lita på dig? Ska du behöva blåsa livet ut? Det går ju inte. I slutändan tycker jag inte att din partner har rätt att kräva det, och det är också en dålig utgångspunkt för att er relation framåt ska bli bra, då den ju ändå måste bygga på tillit för att kunna funka på riktigt. Men för egen del hade jag kanske kunnat acceptera det som en pragmatisk lösning under en tidsbestämd period för att ge tyngd åt mitt löfte om jag verkligen menade allvar med att aldrig dricka igen. Men det är ju mina lösryckta tankar och kanske är det inte applicerbart för er relation och situation! Hoppas ni kan hitta en lösning som känns ok för er båda.

Väldigt knepig fråga. Egentligen inga jättestora problem kanske om det får sambon att känna sig tryggare. Om man drar parallell med barnen så kollar jag ibland att de befinner sig där de sagt att de ska vara via mobilen. Övervakning… nja… jag mår bättre om jag vet. Jag misstror dem inte, men vill vara säker ibland.
Jag har dock smygdruckit själv och skulle ha blivit extremt störd om min sambo köpt en slkoholmätare. Främst då för att jag inte skulle kunna smygdricka, men delvis kanske också för att jag skulle känt mig övervakad. Visste jag att jag skulle vara nykter, så kanske jag skulle kunna tycka att det var ok för sambons skull. Men det är en svår fråga. Kanske kan ni komma överens om att du blåser i den vissa klockslag. Då blir det inte en kontroll på det negativa sättet.

@Gullranka tack för klokt och genomtänkt svar. Som alkoholist har jag ju förstås ljugit. Mycket och ofta.
Det känns skönt att kunna blåsa 0,00, det gör mig stolt. Men som du skriver; hur länge ska det pågå? Jag känner det som om jag inte får uppträda det minsta konstigt eller annorlunda, trots att jag är nykter. Jag känner att min partner inte tror på ett ord jag säger, oavsett vad det gäller. Hen lyssnar dock på utomstående utan tvekan.