Hej!
Finns det någon mer som enbart är beroende av öl? Jag har bara sug efter öl! Är ölen slut, så har jag aldrig öppnat en flaska vin istället, för det är just bara öl som mitt problem handlar om. Jag har aldrig känt mig som alkoholist, för det är ju ”bara” öl, men nu insett att det är nog precis det jag är.
Efter en fallolycka i somras, som verkligen kunde kostat mig livet, ringde ”varningsklockan” på riktigt och anhöriga försökte prata allvar med mig. Sedan dess har jag inte druckit en enda starköl…men…duktigt tyckte jag….ersatte med folköl och oftast ”bara 2,8:or. aldrig berusad, men ibland måttligt påverkad. Vad jag lurade mig själv. Det blev ju bara fler istället och varje dag och den första på dagen tidigare och tidigare. Dock aldrig före kl. 12…Som det skulle ”ursäkta”…Nu har jag kommit till den punkt att jag känner att det måste få ett slut på detta eviga pimplande… Hittade detta forum och har fått mycket inspiration. Finns det någon här som känner igen sig???

Hej Alfa!

Välkommen hit till forumet. Tror att det är många som känner igen sig att det kan skapas ohjälpsamma tankar som hjälper till att upprätthålla ett mönster av drickande som ger negativa konsekvenser. Det du nämner, tankar på att det bara är en viss sorts alkohol som konsumeras, är ett bra exempel. Modigt av dig att ifrågasätta dina tankar, och att skriva här!

Ibland behöver en skriva flera gånger för att ens tråd ska "ta fart". Vill du får du gärna berätta mer om hur det går för dig, och vad du tänker just nu.

Varma hälsningar,
Kristoffer