Hela livet, från unga år fram tills idag har jag byggt upp mitt liv kring att belöna mig själv med berusning eller dövat känslor av otillräcklighet med något berusningsmedel. Jag har sökt hjälp tidigare och även haft perioder då jag ätit antabus.
Nu har jag ett underbart liv, bor på landet med hästar och borde verkligen klara av att dricka måttligt. Jag vill inte sluta helt, känns lite sent i livet, ska ju dö snart 😀 men jag vill och jag ska klara av att säga NEJ! Jag vill ägna min tid åt hästarna. Det jag vill blir lidande av att jag dricker för mycket alkohol. Sover bort halva dagen när jag kunde vara ute i naturen med hästen istället. Jag testar alkoholhjälpen för att se om det kan vara ett tillräckligt stöd.
Jag vill känna mig stolt och nöjd med mig själv och det gör jag inte nu.

Varmt välkommen hit @Gumma65!

Så bra att du vill försöka förändra ditt drickande igen, så bra att du söker hjälp! För det är ju så, ingen metod passar alla, man får prova sig fram och hitta sin väg, och nu är du här - bland vänner som hjälper varandra!🧡

Du skriver att du borde klara att dricka måttligt men att du vill klara av att säga nej.
Jag förstår dig!
Men, det är en lurig väg.
Vi är några här som dricker sparsamt, det går!
MEN, och nu talar jag bara för mig själv, även om jag tar ett par glas någon gång så är jag noga med att inte säga att "jag kan dricka". Min analys om varför jag druckit som jag gjort och varför jag fortfarande vill ta ett glas ibland är inte klar...
För ... egentligen tror jag att det är sååå mycket enklare att sluta helt! Då är det mindre risk för att man halkar utför stupet igen, mindre risk för att måsta börja om när man aldrig tar det där första glaset.
Och gemensamt för oss alla (ja, jag tror verkligen det är alla!) som dricker sparsamt är att vi börjat med en längre period HELT NYKTRA. Minst tre månader helt utan alkohol rekommenderas av rådgivarna, personligen tänker jag att det är för lite.
Men nog om det nu.
Varje vandring börjar med ett steg.
Varje ritt börjar med att hoppa upp på hästryggen.
Så börja med en dag i taget - eller en timma i taget om du har det jättejobbigt.
Varje nykter dag är en vinst. Varje nykter dag är något att känna sig stolt och nöjd över!!

Till sist. Jag bor också på landet och jag har häst. Både jag och hästen är sååå mycket lyckligare sedan jag tog tag i mitt alkoholproblem! Ridning, jag all samvaro med hästar faktiskt, måste ju bygga på ömsesidig tillit. Jag tyckte det gick bra förut 😞... men det går inte att jämföra med hur det är nu när hästen kan vara trygg med att jag är samma Soffi varje dag 😍!

Kram!🧡

@Soffi jag känner mig så nöjd med att ta en dag i taget. Jobbar med alkoholkalendern och det ser riktigt bra ut. Bara ett återfall som kom upp på orange. Men okej det är bara en vecka än så länge. Kanske måste jag också ta några helt vita månader för att lyckas. Men för nu, en dag i taget 😃

Anonym26613

Välkommen 🥳💚

Jag testade också "dricka ibland". Det gav mig ganska mycket, men inget att jämföra med "helvita". För mig tog det 4 st 100 dagars vita perioder innan jag valde att sluta helt. Ska bli spännande att se vart du landrar.

Lycka till 🙏💚🙏