Hej medvandrare! Hur är det möjligt att suget är tillbaka med full kraft efter så lång tid. Har för första gången i mitt liv tagit zopiklon några kvällar. Har någon annan en liknande erfarenhet av att nåt kan trigga igång på det sättet? Även varit på ett par underbara konserter. Det klart att jag kopplar det till gamla tider när man svävade iväg till musiken på ett annat vis. Det jag ändå är glad för är att jag återvänder hit för att hitta stöd och pepp.

Hej, vad fint du varit nykter så länge! 💐
Jag har varit nykter i två år och tre månader. Har förstått att det kan komma sug efter lång tids nykterhet och tänker absolut att det har med triggers och minnen att göra.
Tänker att man får kliva tillbaka i motiverande nykterhetstankar och arbete helt enkelt! Kram

Bra jobbat med så lång nykterhet. Sömnmedlet du tar påverkar tydligen GABA-receptorsystemet. Det påverkas ju också av alkoholbruk, så det är kanske den kemiska förklaringen till att du upplever sig nu. Sömnmedlet är beroendeframkallande. Jag gissar nu, men jag tror att det är mer sannolikt att suget beror på sömnmedlet än på att du har varit på konsert. Konserter är dessutom underbart att avnjuta nykter så att man är med, tycker du inte?
Jag skulle vara lite försiktig med de där tabletterna om jag vore du. Tänker att det också kanske finns en anledning till att du behöver dessa tabletter nu. Att det är något som skaver av en eller annan anledning. Det kan också säkert orsaka sug. Se över livet, stress, vila, återhämtning etc. Lycka till nu!