Framåt

Profile picture for user Geggan

Nu har jag varit nykter i fem månader . Jag kommer inte att släppa den gamla gruppen än men tänker köra lite dubbelt som jag ser att många gör. Känns bra att kunna tala i lite vidare cirklar än bara kring nykterheten. Jag försöker nu ge mig på min övervikt och funderar över likheter och skillnader med att sluta dricka. Det svåraste är att nu finns ju inte den där klara gränsen utan det blir lite förhandlande och funderande. Försöker köra allmänt kolhydratfattigt. Och röra på mig rimligt, minst en halv timme plus 2x 10 min stretch. Och naturligtvis inte dricka alkohol .

Profile picture for user Se klart

Välkommen hit! Nä, här har vi liksom kämpar klart- men vi jobbar hårt och oftast njutningsfullt med att skapa ett liv som ska vara hållbart- och nyktert. Heja dig och alla dina dagar! 🌱🙏🏻😍

Profile picture for user miss lyckad

Välkommen Geggan.💫🌺💫 Ja att trivas med sin vikt är ”viktigt” 😊. Jag har för mig att det finns flera här som både motionerat, och ätit på ett visst sätt för att bli lite starkare, och slankare. Mitt tips är att äta grönsaker man gillar i mängder innan maten, gärna ett glas vatten också. Då brukar man automatiskt äta mindre portioner. Ha mindre tallrikar att äta på. Inte köpa hem massor av onödigt, och onyttigt, men gärna frukt och bär, och nötter, som mellanmål. En i längden hållbar kost, som man tycker är god. Lycka till. 💫

Profile picture for user Kennie

Angående det där med vikten, jag lade om mitt ätande något år innan jag slutade dricka. I min hjärna hängde ätandet och drickandet ihop på så vis att jag tog kroppens och hjärnans minsta önskan på alltför stort allvar. Var jag det minsta hungrig var jag tvungen att äta, trodde mitt blodsocker krävde det. Sen läste jag en del om kost och fastnade för råden som går ut på att kroppen behöver paus mellan måltiderna. Så sedan två år äter jag frukost, lunch och middag (mycket grönt i alla måltider) och - viktigt- på kvällen en rad mörk choklad, minst 70% kakao om jag är sugen på något . Är det fest äter jag snacks och efterrätt utan att räkna. Så att hålla på måltiderna samt skippa mellanmål kvällsmackor och en glass här och där har gjort att jag långsamt gått ned mer än 10 kg. Ingen snabbfix, men hållbar.

Tack för alla tips! Det är att liksom vända in på ett nytt spår och det viktigaste är uthållighet. Så lätt att börja viktprojekt men sen kommer nåt emellan. Behöver vänja mig vid att äta lite mindre. Liknar lite sluta dricka- att inte hålla på och fylla på. Vara nöjd. Tacksam. Rikta mig mera utåt. Nu är sjätte dagen av de fem månader som viktprojektet skall ta. Önskar alla en fin dag!

Profile picture for user vår2022

@Geggan Jag startade också min ”viktresa” vid årsskiftet. När jag slutade dricka i slutet av oktober, började jag äta kolhydrater, godis och glass i mängder. Jag tillät mig det fram tills årskiftet. Jag började träna mer regelbundet och började äta mer åt lchf hållet. Det var lite som du säger att sluta dricka, tills suget på kolhydrater och sötsuget lade sig. Jag har gjort detta sätt att äta, träna till en livsstil, precis som med att vara nykter, för att det ska bli hållbart över tid och inte en ”diet”. Jag äter också ”förbjuden” mat någon gång ibland om det bjuds på det nu, det funkar och triggar inte. Jag tycker så mycket om min mat jag äter och mår så bra av det och det har blivit en vana. Jag har gått ned ca 1 kg/månad, nu ca 7 kg, jag är nöjd med det, då ser jag att min träning och det jag äter är hållbart och håller över tid.

Ha det gott!🌺💕

Idag skall jag börja gratis träningsvecka på närmaste gymet! Kom verkligen lagom, nu när vanor skall skapas. Också jag behöver göra en massa målande i sommar- behöver verkligen jobba upp krafter! Kände nu på lilla turen till landet hur alla möjliga nya muskler dök upp. Särskilt efter roddtur- ute och lade nät. Fick fyra rejäla abborrar- gott! Vilken härlig sommar detta skall bli- den första helnyktra på många år! Skönt också att kunna tillbringa veckor m barn o barnbarn utan smussel. Så mycket dum oro jag har skapat! Som jag liksom lyckades negligera.

Profile picture for user Argbiggan

@Geggan hoppas träningen gick bra. Jag blir så glad av att läsa att du ser framemot sommaren och att få njuta av barn och barnbarn.
Kul att se att du flyttat hit också. Här passar du bra 🙏 kram på dig 💕

Vågade väga mig efter någon tid med viktprojekt. Helt inställd på att detta kommer att gå lååångsamt. Så jätteförvånad när det var 6 kg minus! Visserligen kanske på 6 v men ändå! Så skönt, då kan jag se andra stranden på detta redan nu. Har kommit bra in i nya vanor. Väldigt sparsam m kolhydrater. Ganska mkt motion. Dagarna på landet hjälpte säkert till- då gick det på hög växel. Mår väldigt bra, praktiserar ett sorts mindful- ätande. Upplever varje tugga! 😉

Tack @vår2022 ! Ja, mjölkpaket är bra jämförelse. Smörpaket brukar jag också tänka på. Känner mig nöjd o faktiskt lycklig. Mycket barnbarn dessa veckor. Och idag hälsa på min sjuka väninna som ytterst långsamt börjar gåträna lite. Så fina dagar, även med lite regn är det underbart!

Åh, värk överallt efter gårdagens gympa! Ska hålla kurs idag men vilar så länge jag kan. Beslut om att flytta till landet dröjer pga min sambos läkarundersökningar. Men spännande i stan också i nya lägenheten! Och jag skall operera starr om några veckor. När jag får styra mitt ätande går dieten toppen. Men vid tillställningar m pastagratäng, glassbar mm får man trixa. Ändå lättare att trixa med mat än med dricka- det finns ju en orsak nu och ett mål. Vintrixandet var liksom alltid lite desperat. Särskilt när det blev hälla vin i blåtonade rsmlösaflaskor för att kunna hålla alkohol halten uppe under resor och utflykter.

Lite infektion i kroppen så ganska segt. Plus mycket barnbarn- föräldrarna är superupptagna. Kärt förstås att följa med i barnens bestyr med matcher, avslutningar, osv. Höll egen kursavslutning igår- om hur detta år varit och planer för nästa. Detta år har varit som en våt filt, mammas död o allt med det, flytt o tusen bestyr. Jag har varit mycket trött. Men nykter sedan den 21.12.21! Och det är bra! Det får jag ta med mig till det kommande och min längtan att kunna ta emot det som kommer med öppet sinne. Öppen för att leva meningsfullt och med ett leende. Vårda gnistan.

@Geggan Hoppas du snart mår bättre och blir pigg. Du har haft ett riktigt kämpigt år men du har kämpat på så otroligt bra, inte konstigt att du är trött. Du ger dig inte!💪. Hoppas du får vila och njuta av hur bra du är och har hanterat dina motgångar❤️.

Ha det så gott!🌱🌞💕

Klockan är tio. Precis nu brukade jag hälla upp första glaset. För att dagen känns förvirrande att ta itu med. Känner av det fortfarande. Borde egentligen göra upp plan kvällen innan. Oftast löser det sig, vi tar en promenad el dyl och så rullar det på. Tänker ändå: vad försöker denna oro säga mig? Vad är meningen? Viktprojektet rullar på, nu i mera lagom takt på ett halvt kg i veckan. Känns hållbart. Fram till nu har det varit rätt mkt besök o visning av nya lägenheten för släkt o vänner. Alltid lite upphetsat- att bli bedömd och jämförd. Varit mkt så i mitt yrkesliv- lite svag punkt. Absolut orsak till drickande. Jag bytte också inriktning småningom. Men det har förstås gått bra med visandet och jag tycker att vi har det fint. Det är ju huvudsaken.

Idag är jag inte på bästa humör. Under helgen rundor på stan för att fixa alltmöjligt- allt var stängt. Precis allt. Löjligt. O vaga besked på nätet. Så nu blir det nya rundor. Alltid lite orolig när sommaren börjar. Bestämma resor, ordna o skaffa. Håhå. Men- nykter! O viktprojekt som går enligt plan!! Det är inte kattskit! Önskar alla en fin vecka!

Profile picture for user Vinägermamman

@Geggan Jobbigt när saker krånglar och strular, men kul att läsa om ditt viktprojekt. Du kör också kolhydratfattigt väl? Tappade 10 kg de 8 första veckorna, men nu är det bom stopp sedan 2-3 veckor. Tålamod är väl det man ska ha nu😅
Hoppas humöret vänder och att din dag blir bra☀️

Tack @Vinägermamman ! Ja, jag kör kolhydratfattigt. 6kg gick i ett huj, nu är det fem kvar o det går mycket trögare. Tålamod som sagt! Läst om mikrovanor, att införa lite försiktigt. En skulle vara : springa en kvart varannan dag. En annan är gympa en kvart tre ggr i veckan. På något sätt känner jag likhet med alkoholprojektet- det är liksom bestämt. Vi kommer att klara det! Minns en grammofonskiva som fanns när jag var ung, hypnos med Ture Arvidsson: det beslut som du nu har fattat, att gå ner i vikt, det kommer du att hålla. De förändringar i matvanor och motion som är nödvändiga, dem kommer du att genomföra. 😅 Jag kan höra hans röst ännu efter nästan 60 år. Tror att det låga humöret idag också beror helt enkelt på lågtryck. Känslig för det. Köpte kanske dumt nog lite sommarblusar i stora storlekar. Nu fladdrar de redan o värre blir det. Nå, man får väl sy in.

Ja vad vet man om livet. Bäst jag snöar in på min vikt så blir allt lite upp och ner, min sambo som redan har hjärtproblem får diagnosen lymfom, cancer i lymfkörtel. Ojojoj. Nu gäller det bara att stötta. Har själv haft cancer o vet att det kan gå bra. Men man blir ju rädd. Hade precis shoppat en massa fina perenner- nu blir det att åka till landet lite snabbt och plantera dem- sen väntar behandlingar.

Oj @geggan det låter tufft. Någonstans i mitt bakhuvud klingar att denna sorts cancer har goda behandlingsmöjligheter. Jag håller tummarna. För stort och smått- alltså även perennerna. 🌸 kram 🥰

Nu låter vi bara lite dagar gå medan undersökningar radar upp sig nästa vecka. Skönt att det går undan och hoppas behandling kan komma igång innan allas semester. Varm dag idag på stan. Vi dricker bubbelvatten både här och där. Det har nog blivit en vana nu. Imorgon tar jag båten till landet ensam.

Nu skall jag iväg med båt till landet. Stressigt. Det är djuuuupt invant att sitta med ett glas vin i se Stockholm tona bort i fjärran. Meditera över livets gång. Men det är slut med det. Ska försöka meditera så gott jag kan. Perennerna är med, i två tunga kassar. Jag försöker trösta dem, ser hur de slokar lite i detta kökaos. Imorgon kommer allt att vara underbart!

@Geggan Hoppas att det blir bra med din man och att han får den hjälp som behövs❤️. Hoppas också att du får en skön stund och vila på landet och plantera dina perenner🌞🌱💕

Ja geggan, jag har inte sällan tröstat mig i livet med mina små och stora växter. De skingrar tankarna, man går in i något annat. Du fixar den här dagen, det gör du. Kramar 🌱🤗

Ja kära nu- idag är allt underbart. Mycket kirskål och kvickrot o nån vidrig vinda men bit för bit styr jag upp mina två stora rabatter och räddar det som kommit upp av det jag sådde förra gången. Imorgon får mina plantsötnosar komma i jorden. De var verkligen som levande väsen på resan, reagerade på allt. Hängde med huvet och tittade upp på mig. Älskar denna tid med syrener äppelblomma och fågelsång. Ser ut över havet från min säng. Känns obegripligt att jag drack oavbrutet även här. Varför? Som om det liksom skulle maxa alltihop. Det är ju så maxat som det är! Skönt trött i kroppen efter alla möjliga ovana rörelser. Samla ihop fisknätet som hängt på väggen. Och såååå mycket bättre relation med min syster än på länge.

Profile picture for user Varafrisk

Hej @Geggan! Har nog inte hälsat på i din tråd tidigare. Vill bara skicka de bästa lyckönskningar t din man och dig🙏🏻
Min man fick matstrupscancer för sju år sedan ..en cancerdiagnos som inte är så vanlig. Jag blev alldeles jätterädd när han blev sjuk men allt gick bra! Eftersom du själv har varit sjuk i cancer så tänker jag att du har erfarenheten med att resan består av hopp och förtvivlan. Min man har varit frisk efter behandling och operation. Idag har man ju kommit så långt med behandlingar för cancer. All styrka till er💪🏻 Och så himla bra att du är nykter!

Kram🤗

Tack @Varafrisk ! Ja vi har gott hopp. På onsdag kommer lite besked. Sen får man bara se. Matstrupe- det låter ändå ganska besvärligt. Önskar dig också en fin sommardag!

Ännu en underbar dag med alltmöjligt nödvändigt fix runt stugan. Bla mus-sanering. Satt upp metallnät på strategiska ställen. Mycket som jag har försummat senaste åren då jag mest suttit med glas o glott. Mycket tankar på min kära man o morgondagens besked. Han tar allt med ro, ganska luttrad av många år med hjärtproblem. Underbar kvällsbastu, sol över fjärden, kort dopp i viken. Sällsamt är livet. Önskar alla en god natt. 🐳😴

@Geggan Låter helt underbart med kvällsbadet och dopp i viken😁. Tänk vad mycket som du kan ta igen som du försummat nu. Hoppas ni får goda besked imorgon och vad skönt att han tar det med ro💕.

Sov så gott❤️

Om makens lymfom- det blir operation o cellgifter. Tyvärr nu semestertider så vet ej när. Bra att det finns en plan. Jag stökar vidare, bra att vara sysselsatt. Känner ett allt bättre grepp om förbättringar som jag kan göra under sommaren när vi kommer tillbaka. Håller i också med viktprojektet- mår bra. Balanserad. Det kommer att bli ett lite påfrestande år med alla behandlingar, känns jätteviktigt att vara så stabil som möjligt. Jesus vad jag hade druckit på allt detta , hur mycket oro och ångest som hade yrt runt. Nu känner jag mig samlad- det som måste göras, det kommer att göras.

Det blir operation o cellgifter för maken. Ett krävande år. Jag känner mig ändå stabil. Tänk vad jag hade druckit på detta förr. Så mkt oro o ångest som hade yrt runt. Till ingen nytta. Fortsatt stöka här ute m allt möjligt, skönt att vara sysselsatt. T.o.m. viktprojektet går bra.

@Geggan Under de drygt 6 månader (något åt det hållet) som du skrivit på detta forum kan jag se en stor förändring som skett hos dig. Din inställning till livet har blivit mycket mer positiv som jag uppfattar det, såväl i med- som motgång. Det har hänt stora saker som att sälja och köpa lägenhet, flytt och makens hälsotillstånd, vän som gått bort mm. Du håller på med en viktresa och pysslar på landet. Framför allt i motgång tacklar du det så bra och klokt. Du gör en fantastiskt bra livsresa. Nu hoppas jag innerligt att allt ska gå bra med operationen och cellgiftsbehandling hos din make❤️. Glöm inte att tänka på dig själv och vila mellan varven så du orkar med allt och så att du får hämta krafter❤️.

Sköt om dig❤️

I väntan på andra besked försöker jag hålla liv i viktprojektet. Det går sådär. Dvs jag trodde att det gick jättebra, jag har hållit reglerna, kläder blev lösa osv men när jag nu väger har jag snarare gått upp sen sist. Totalt ner 2,5 kg. Den första dramatiska nedgången var väl fel på vågen. Så nu får jag väl tänka som @vår2022- 1 kg i månaden. Då stämmer det ungefär. O bara vara glad åt att jag tycker att jag ser mkt bättre ut. Hur går det för dig @Vinägermamman?

@Geggan Min viktnedgång har varit ca 1 kg i månaden. Ibland har jag däremellan gått upp lite för att sedan gå ned och utslaget på en månad ca 1 kg. I början av juni blev det -2 kg och sedan upp 1 kg, så i snitt 1 kg i månaden igen. I morse var jag uppe tidigt och vägde mig, gått upp 0,6 kg. Sedan vägde jag mig tre timmar senare, gått ned 0,5 kg. Jag tror att detta upp och ned har med vatten i kroppen att göra och att man samlar på sig lite olika dag för dag. Men det viktigaste och hållbaraste är att det får ta tid och att hur och det man äter blir en livsstil tillsammans med motion. Jag brukar också känna efter hur det känns i kroppen och det känns bra😁.

Hoppas ni får en fin lördag🌞🌱🌺

Igår fyllde jag år. Och på tisdag nykter 6 månader. Vi åt god middag på uteservering i den ljumma kvällen, med vatten i glaset. Det var en fin dag o jag fick en fin present av min man. Idag kommer barn o barnbarn på tårta. Jag är tacksam, över det liv jag har. I fonden tornar upp sig oro över underbemannade sjukhus, inställda operationer mm. Men vi får ta det som det kommer o hoppas på besked i veckan.

Klokt @vår2022 ! Jag ska lugna ner mig helt, köra som jag gjort. Strunta i vågen. Måttband runt midjan är faktiskt bättre. Och vara väldigt rädd om just hur det känns i kroppen. Och det känns ju bra! 🐳🥳

Profile picture for user TappadIgen

@Geggan Grattis till födelsedag och nykterhet! 6 månader är bra jobbat och det verkar ju som om att du verkligen ser alla fördelarna med det. Motgångar som finns försvinner ju inte, såklart, men där finns mer en tacksamhet för vad man har när man är nykter.

@Geggan Grattis t din födelsedag och dina sex månader som nykter🥰 Härligt m barn och barnbarn som kommer hem.
Skönt med nykterheten nu när din man är sjuk. Jag kan känna den där oron fr när min man var sjuk. Besvikelsen som kom när blodkropparna och han inte kunde få sin behandling men glädjen när han väl fick den. Matstrupscancer är besvärligt. Jag minns när han hade opererats. En operation som tog över tio timmar. Ett kort litet samtal…ett litet hej …jag skrattade och grät om vartannat…ja…så mycket känslor. Jag håller tummarna för att din man ska få all hjälp han behöver när han behöver den och inte behöver vänta pga underbemanning.

Kram 🥰

Tack @Varafrisk ! Ja det är mycket känslor. Känns som om jag är bästa stödet om jag håller mig så lugn som möjligt. Men vi har också nu sagt till varandra hur mycket vi betyder för varandra. Som man inte alltid tänker på att säga. Jag har haft ett sjukt barn, diabetes o en sjuk dotter senare med hjärntumör. Känns att jag kommer in i ett läge av bara ta en dag i sänder. Varma tankar också till dig! ☺️

För mkt socialt nu några dagar. Roligt på sitt sätt men orkar inte riktigt. 80-årskalas, vinet flödade, skrattsalvor ekade men jag kände mig obekväm och utanför. Dels för alla besked som kommer och inte kommer, dels för att jag är nykter, dels för att jag är lite tystare. Skönt att vara hemma igen.

Åh Geggan, jag känner med dig, och känner igen mig så väl. Inget är fel, allt är precis som det ska- och man har rätt att längta efter sitt lugn som behövs för att hålla i längden. Kram på dig 🤗

Idag tandläkare. Håhå, tänk hur livet har blivit- känns roligare att gå till tandläkaren än på fest!😂 Nya provtagningar återstår för maken innan det efterlängtade operationsdatumet kan levereras. Lite i limbo fram till det. Varm o solig dag- vi drar oss väl ner mot vattnet sen. Kanske bada? Skönt att bo i Norden o slippa värmeböljorna söderut. Planera lite utflykter? Och visst, hoppsan- idag är själva sexmånadersdagen. Känns lite stort. Under senaste 20-årsperioden haft två långa nykterheter- tre år o femton månader, efter behandlingar. Så vet att det är hur lätt som helst att ta första glaset, även om det gått ganska lång tid. Behövs bara ett tillfälle och lite dåligt humör, eller bra. Sviktande uppmärksamhet. Beslutet behöver upprepas varenda dag.

Lite speciell midsommar i stan. På måndag skall min man få operationsdatum. Så då får man se. Men det har varit en skön dag på tumanhand, cyklat, badat, suttit på serve ring och druckit bubbelvatten. Middag på balkongen. Leva i ovisshet. Passar en katt några dar som kliver runt här och skriker.

Att köra viktprojekt med en klart dysfunktionell våg som visar lite vadsomhelst, det är en utmaning. Men 3-4 kg har det nog blivit på fem veckor. Känns speciellt att nu fortsätta, brukar ofta ge upp ungefär nu och tycka att det är för krångligt eller för tråkigt. Även otaliga vinåterfall har skett ungefär nu. Men den här gången tänker jag inte ge upp. Jag vet ju vad som gäller- äta mindre och vara särskilt försiktig med kolhydrater. Det har tagit lite tid att klura ut vad som fungerar. Inga extrema dieter. @vår2022 är även i detta en förebild: att tycka om det man äter och trivas med hur man mår av det. Det är nu också min ledstjärna och det hjälper mig. Tänker på min historia av behandlingar o återfall efter fyllda femtio. Känns som om många här på forumet är ungefär där. En stor fara då var ju : äh, jag kan dricka några år till, jag slutar sen, nån annan gång. Gå inte i den fällan! Jag har tyvärr druckit bort mycket hjärna o kognitiva förmågor som jag inte tror kommer tillbaka. Förstås också resultat av utmattning. Jobbat kreativt hela livet men det går inte mera. Fast någon förbättring skall jag väl kunna hoppas på! Glad midsommar alla! 😇😎

@Geggan Det är ju jättebra med 3-4kg! Kanske ska du investera i en ny pålitlig våg😁 Det fina för mig med att bli nykter för gott, är att det är en ny livsstil som är livslångt och något som man ska leva med för livet. Inget projekt med ett visst mål som tar slut efter en tid. I den nya livsstilen ingår flera andra områden som behöver ändras på tex vikt och motion. De måste också bli hållbara över tid och inga dieter eller projekt. Maten man ska äta behöver vara god och något man tycker om och motionen något som man tycker är rolig att utföra för att bli hållbart. Det tar ju också lite tid för att de nya vanorna ska sitta och kännas självklara. Vad gäller maten, kan jag någon gång ibland, äta lite mer kolhydrater som pasta, potatis och efterrätt. Det jag äter regelrätt har blivit en självklar vana och lite avvikelser har funkat för jag tycker att det jag regelrätt äter är gott och jag mår bra av det. Jag kan hålla vikten och den går långsamt nedåt, men det blir också hållbart över tid och känslan i kroppen är skön.

Ha en fin fortsatt midsommardag!🌸🇸🇪🌞

Hej @Geggan!
Hoppas verkligen att din man får operation snart✊Det är jobbigt att behöva vänta. Hoppas ni kan njuta av sommaren ändå.

Ursäkta sent svar ang. viktresan. Det går bra. -12 kg på 3 månader. Gör mycket för måendet. Mindre otymplig och ser nästan normalviktig ut😅. Skäms inte för att visa mig för folk längre. Har också en opålitlig våg, men mäter mig också. Märks så klart oxå på kläderna. Har 8 kg kvar men de är inte lika brådskande. Har ökat kolhydratintaget lite men är fortfarande väldigt strikt med socker och vitt mjöl. Har dessvärre varit svårt att motstå något glas vin varje dag de senaste 10 dagarna. Men nu får det vara bra med den saken. Gör ju förutom annan skada även att viktminskningen stannar av.
Hur har det gått för dig?
Kram💕🌸☀️

Bravo @Vinägermamman ! Det är ju jättebra! Det bästa vore ju, som @vår2022 säger, att det blir bestående. Jag har hela livet varierat i vikt, utan att eg överäta, men en extra smörgås, pastarätter mm-och förstås vin: det klättrar uppåt sakta men säkert. Dessa 10 kg som jag nu vill bli av med har väl tagit tre-fyra år att lägga på. På något sätt nu banka in att äta lite mindre, vara nöjd och försiktig med kolhydrater. Mig hjälper mitt lyckosamma vinbeslut: det färgar liksom av sig på detta. Jag har bestämt mig. Jag är nu i min gamla hemstad, ska gå på god väns begravning imorgon. Satt idag ute på mitt vanliga kafé. Tidvis varit här och jobbat. Minns hur jag brukade sitta där från kl 10 och smyghälla ur en vinflaska i kaffekopp. Njutningen att nu dricka vatten var lika stor. Min man skall opereras torsdag, det blir en lång o svår operation men skönt att det blir av. Så sen blir det konvalescens och stötta stötta. Ska försöka hinna till landet o vattna o rensa lite innan. Ha det bra i värmen! Spola vinet! Det gör ingen glad…

Nu är operationen klar och gick bra. Men det är spridd cancer så det kommer att bli långa behandlingar. Jag har yrt runt hit o dit, begravning, lite landet och allt har gått så bra. För att jag är nykter o pigg o tar saker som de kommer och njuter av vad jag kan. Idag båttur i skärgården, bad mm. Imorgon får jag hämta hem älsklingen och sen får vi bara ta allt i egen takt, leva på så gott det går.

@Geggan Åh vad skönt att operationen är över och att den gick bra! Vet inte hur det var för dig men jag var så nervös före och under operationen så det var ett himmelrike när min man vaknade upp.
Men det gör mig ont att cancern var spridd. Så jag önskar och ber allt vad jag kan att behandlingarna ska ta bort all j-a cancer för evigt💪🏻🙏🏻

Kram och styrka t dig🥰

Hemgång uppskjuten till imorgon. Ja, dagarna liksom travar på. Nästa steg är om en dryg vecka då analysresultatet och behandlingsplan kickar in. Bara att gilla läget. Sitter ett par timmar o håller sällskap. Med favoritchokladen.

Profile picture for user TappadIgen

@Geggan Skönt att operationen gått bra, men jag förstår att det blir fortsatt tufft framåt. Jag hoppas på positiva besked och en framgångsrik behandling! Jag förstår att det måste vara jobbigt, så jag beundrar dig för att du ändå håller dig stabil och som du säger, gör det bästa av de förutsättningar som är.

@Geggan Skönt att operationen gick bra. Hoppas att övrig behandling också går bra. Du kämpar på så tappert och du gör det så bra💕. Glöm inte bort dig själv mellan varven❤️

Tack @TappadIgen! Känns faktiskt skönt med stödet från alla här. Lite ensam I stan, vanliga vännerna på semester. Få se vad han orkar med nu när han kommer hem. Köra bil är inte att tänka på och jag kör inte. Vi får lulla runt här i kvarteren. Lite skönt att bo mitt i stan som vi gör nu. Ja, tänk så lite man vet om vad som skall komma.

Tack @vår2022. Bra påminnelse! Köpt träningskort till mig själv- tänker att jag kan ju passa på nu när vi ändå är i stan. Kanske gå ner på ett AA-möte. Bio har vi också runt hörnet.

Här kommer lite tankar och stöd för vad det är värt- ingen lätt situation ni har men du tycks ta det en bit i taget och så skönt att du är stabil i att inte dricka. Inget-inget blir bättre av det. Berätta hur allt går så ska vi hänga med och stötta när vi kan. Kram 🥰

Hej Geggan! Vad skönt att operationen gick bra, men vad jobbigt att det vart spritt. Håller tummar och tår för att det går att komma tillrätta med. Skönt för din man att ha dig som ett stabilt stöd. Kram

Ja, man blir verkligen lite vårdare. Men det är helt ok. Idag har vi hjälpts åt att tvätta hans hår. Det är nog värst några dagar nu när såren fortfarande är färska och det spänner och drar överallt. Och förstås är han trött. Gick ner 5 kg i vikt på fem dagar! Och för mig tog det fem veckor..😉 så nu handlar det om mycket mat. Jag försöker smita iväg till gymmet varannan dag nu. Och stavgå lite däremellan. Vi hankar oss fram. Väldigt kärt att ta upp vår morgonrutin, dagens korsord i sängen efter frukost.

@Geggan Vilken härlig morgonrutin. Vad bra att du tar hand om dig själv mellan varven som vårdare. Det ger dig lite andpaus, egentid och styrka. Hoppas sambon kryar på sig fort. Ha det gott!💕

Tack kära ni! Igår smet jag ut och reashoppade en regnbågsfärgad tunika. Kände att jag behövde piggas upp lite…att verkligen ta den på är lite mera krävande men småningom …😊

Dagarna lunkar på. Igår tog vi av makens förband. Såret Ser ganska hemskt ut, långa rader med metallklamrar. Imorgon skall de tas bort. Han är trött o ganska medtagen. Jag hänger lite i luften. Inte lätt att få kontakt med mitt eget liv. Detta forum blir nästan som en livlina. Följer med alla- @se klart på sin strand, @vår2022 i stugan med familjen, @Torn med alla projekten. Intressanta diskussioner om aspekter av arbetslivet. För mig lite fjärran men känner igen frågorna. Lite tröstshopping blir det också. Ser fram emot att träffa barn och barnbarn på landet om ett par veckor. Älskar att ha lite vardag med dem. Fast i år skall jag för första gången lämna dem på ett par dar- döttrarna vill ha lite föräldrafritt! Om min sambo kan komma med eller ej kommer att visa sig om ett par dar när vi får besked om prognos och behandlingsplan. Glad förstås att jag är nykter. Vilket värdelöst stöd jag annars hade varit. Ja, såhär är det. Inte värst glad. Kanske jag går på ett AA- möte idag.

Profile picture for user Smörblomma

@Geggan Det är inte lätt med svårt sjuk partner, varit där. Jag fann, precis som du, att det var bra att vara nykter för att kunna vara ett stöd. Jag som inte har som mål, än så länge, att sluta helt, och inte hade när min man var sjuk heller tyckte det var enkelt att avstå många gånger då för att bl a vara körbar. Drack jag så var det oftast bara något glas till maten inte mer.

@geggan du har stora utmaningar och det är mycket som krävs av dig, och på många flanker. Du skriver att du hade varit ett värdelöst stöd om du druckit men allra mest hade du berövat sig själv ork och kraft och självkänsla. Du är huvudpersonen här.
Och lite tröstshopping har aldrig dödat nån- min garderob har tex aldrig varit bättre koordinerad. Kram och tankar kommer här! 💞

@Geggan Den där väntan innan man har fått reda på behandlingsplan och prognos kan vara väldigt tärande. Hoppas att ni får reda på det snart och att ni båda kan få komma iväg tillsammans och få lite miljöombyte.
Känner du till Cancerkompisar?

Kram💕

@Geggan Hade kontakt med dem/sidan när min man var sjuk. Var även på en träff i Gbg. Just på den träffen hade några mist en kär anhörig och några var i den fasen jag var i då. Hoppas att du lan finna ngt stöd där. Jag ringde även t Cancerfondens stödlinje vilket gav mig så mycket stöd. Ringde under min systers sjukdomstid och ca 1,5 -2 år efteråt när min man blev sjuk ringde jag igen. En kvinna som jag pratade med kom ihåg mig. Utan att de kände mig el kände till min systers el min mans individuella sjukdomstillstånd så gav dem mig ett så fantastiskt stöd. Bara ett tips t dig i din svåra situation👌🏼

@Geggan Förstår att du är slut och trött. Det tar på som du är i nu. Fint att du/ni ska träffa barn och barnbarn på landet om några veckor, lite annat att lägga tankarna på. Det är bra att du är nykter, det skulle bli så mycket slitigare för dig. Jag hoppas verkligen att det snabbt ska gå framåt för din sambo och att livet lättar för er.

Massor av kramar, hoppas du får någon vila i dig och bara kan vara❤️

Nu har behandling kört igår på alla cylindrar för sambon. Strålning redan på fredag, cellgifter o antikroppar därefter. Imorgon vet vi mera. Lyckligtvis får jag gå med på läkarmötet imorgon. O lyckligtvis är det snabb o full uppställning mitt i semestern! Ibland är Sverige fantastiskt. Ja, det har varit sega dagar och blir väl fler. Men vi har också haft många fina promenader i värmen.

Mötet lite av en kalldusch. Aggressiv obotlig tumör. Strålning som kommer att bli jobbig för att det påverkar slemhinnor i mun o svalg. Men- behandlingen skall väl ge lite respit? Själv är han besluten att kämpa. Jag gråter. Vi har hittat varandra sent i livet, trivs så bra ihop, precis flyttat till gemensamt hem. Och så det här!

Profile picture for user Smörblomma

@Geggan Tufft besked. Bra ändå att han vill kämpa, att han inte ger upp. Kolla om du som anhörig kan få en samtalskontakt och få prata om det som händer er, det tror jag är viktigt för att du ska orka vara ett bra stöd för honom.