Har varit nykter nu i strax över 2 år, det har gått bra och jag är igång med att betala av skulder, har börjat träna och överlag så börjar det väll äntligen se lite ljust ut. Jag är 29 år gammal och singel, men jag ser inte riktigt hur någon skulle tycka det är okej att vara med någon som inte dricker, inte festar osv, får helt enkelt känslan av att dom kommer tycka jag är tråkig. Har blivit lite tuffare socialt, har mina vänner osv men har utvecklat någon sorts social fobi som inte funnits där innan för att prata med tjejer, varit väldigt framåt tidigare och skulle nog anses som charmig förr, men sen efter jag slutade med alla mina substanser så vreds något om. Är lite osäker på hur jag ska jobba med det här, blir obekväm direkt när jag pratar med det motsatta könet, tillochmed bara vänskapligt alltså, jag har fan ingen aning om varför. Är tacksam för alla råd! Nykter heter jag jag absolut 0 problem med, mer att anpassa mig i mitt nya liv.

@jes_jo Grattis till 2 år som nykter! 🥳🥳🥳 Själv passerade jag nyligen 2,5 år och det finns inte i boken att jag börjar dricka igen. Inget eller ingen kan påverka mig på den punkten.

Jag är äldre än dig, har passerat 50-strecket. Jag är separerad sen några år tillbaka. Höll tidigare på med dejtingsajter, men den dag jag blev nykter så slutade jag även med det.

Jag insåg att alkoholen behövdes för att jag skulle gå över de gränser som nästan krävdes för att få ut något av ”spelet” på sådana sajter. Jag betedde mig på ett sätt som jag aldrig skulle göra som nykter, så dejtingsajter blev ett minne blott för mig.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska träffa någon ny man, men jag vet att nykterheten är självklar för mig. Han behöver inte vara nykterist, men någon som super skallen av sig varje helg är jag inte intresserad av. Någon alkis vill jag inte ta hand om.

Jag tänker att föreningsliv kan vara ett sätt att träffa någon, då har man ett tydligt gemensamt intresse. Arbetsplatsen är ett annat sätt, om man har tur.

Oavsett så kommer jag tidigt att berätta att jag inte dricker alkohol. Och jag pratar gärna om det - jag skäms inte alls längre. Jag är väldigt stolt över min nykterhet.

Kram 🐘