Det här är första gången jag för någon annan än mig själv skriver om min alkoholism. Jag har sambo och två barn. För 8 år sen började jag dricka mer och mer. Jag övergick från att dricka på helgerna till att bli berusad även ibland i veckorna. Jag skötte det hela "snyggt" eller jag söp alltså i smyg efter att barnen lagt sig. Min sambo märkte dock så småningom att jag drack och tog upp det med mig. Det ledde till att jag under en tid kraftigt minskade mitt intag.

Så småningom började jag smyga med drickandet igen och med åren övergick det från att vara berusad kanske var tredje dag till att jag drack upp till en vecka i sträck och sedan höll upp ett par dagar. Några gånger under åren har jag kräkts pga berusningen men gjort även det i smyg eller skyllt på maginfluensa och sånt.

Det har hänt att jag druckit upp till 50 cl sprit på en kväll.

Senaste året ungefär har jag märkt att det ömmar i levern efter drickande och det har satt igång en process inom mig om att försöka sluta. Självklart är det andra saker som påverkat också såsom barnen osv. Men faktum är att barnen aldrig märkt av mitt drickande alls pga att jag alltid druckit när de sover. Av någon anledning så har jag också kunnat samla kraft nästa dag och kunnat leka, fixa och dona som vanligt. Men visst har det funnits dagar då jag legat och sovit bort hela förmiddagen i soffan. Jag har också kunnat sköta jobbet.

För en månad sen slutade jag dricka helt pga min ömmande lever. Jag höll upp i ca 10 dagar och sen drack jag en gång till. Vaknade till på natten pga smärtor i levern. Sen dess har jag inte druckit ens en folköl och konstigt nog är det inte ens svårt att avhålla sig från alkohol. Har varit nykter i 18 dagar nu. Den största anledningen till det tror jag är att jag fortfarande är öm i leverregionen, dvs längs revbenskanten på höger sida och bakom höger sida av bröstkorgen. Det känns som att levern är svullen på något sätt för jag upplever ett tryck mot buken/bröstkorgen där samt molande och stickande värk. Det är inte konstanta smärtor utan vissa dagar och stunder är det bättre eller nästan helt bra och vissa stunder/dagar är det sämre. Smärtorna och oron gör också att jag får svårt att känna glädje och blir lättirriterad. Känns som att jag helst vill vara ensam...

Jag har bestämt mig för att aldrig mer dricka alkohol och vet att jag kommer klara av det. Det som är så jobbigt är att jag blir mer och mer övertygad om att jag har levercancer. Googlade på symptomen och det gav ingen större klarhet men jag känner igen mig i att vara väldigt trött och orkeslös emellanåt. I natt sov jag närmare 9 timmar och ändå var jag trött på morgonen.

Jag har börjat försöka acceptera att jag troligen har levercancer och att jag inte kommer få se mina barn växa upp och att de inte kommer ha en biologisk far under sin uppväxt. Det är inte så att jag tycker synd om mig själv för jag har ju själv valt att dricka. Tvärtom så hatar jag mig själv för vad jag gjort mot min familj, att jag ger barnen en saknad som de kommer få leva med.

Idag har jag ägnat tid åt att skriva lite kring hur jag önskar det med begravning osv. Framöver tänkte jag, när jag är ensam förstås, rensa massa skräp i garderoben som ska kastas. Men det är sjukt jobbigt att tänka i de banorna.

Jag är inte ute efter sympatier för jag har som sagt var satt mig själv i denna situation. Min fråga är om det är någon som vet om den ömhet i form av molande och stickande smärta i levern kan vara något annat än cancer? Kan det ömma i levern trots att man inte druckit alkohol på snart 3 veckor? Någon som upplevt något liknande? Och om det inte är cancer, kan denna tryckande, ömmande och stickande känsla försvinna så småningom eller får man leva med det? (vill ju hellre leva med smärta än lämna mina barn faderslösa)

Jag vet att jag borde kontakta läkare för att bli undersökt. Har sagt till mig själv att jag ska ringa VC i morgon. Samtidigt är jag jäkligt rädd för det! Så tungt att komma dit och för första gången utan att vara anonym berätta för någon att jag är alkoholist. Men ännu tyngre att låta dem undersöka mig och ta prover och sen uthärda den stund då jag ska få beskedet. Jag är så himla rädd för att doktorn ska säga "Jaha, tyvärr så har vi hittat cancer i levern och det är inget att göra åt". Skrumplever tror jag inte jag har för då blir ju levern mindre och denna känsla av tryck borde inte finnas då.

Någon som har erfarenhet av det jag beskriver och känner igen sig? Jag är drygt 40 år.

Hej!
Kul att du hittat hit. Ring nu boka tid. Om levern är skadad nu så lär den vara det även om du inte ringer. Jag vet hur det är att leva i ovisshet, men ovissheten är värre. Om du har leverskador går det att fixa. Oftast räcker det med att man slutar dricka..... Ja just det, kanske inte är så lätt att bara sluta men om livet hänger på det vilken motivationsfaktor är bättre? Så vänta inte utan ta hjälp.

Jag håller helt med aeromagnus om att du behöver ta kontakt med sjukvården så att de får kolla vad som gör att du har ont. En av våra läkare kollade snabbt på din beskrivning och menade att det finns många andra saker än levercancer som det kan vara. Det är bra att du inte dricker eftersom det kan förvärra många olika hälsoproblem. Ibland kan det kännas lättare att ringa till en mottagning eller till sjukvårdsupplysningen först för att höra vad de tänker.

/magnuse
alkoholhjälpen

Slutatdrickanu

Åh, tack för din input admin! Och att du till och med bad en läkare kika på beskrivningen. Det är fantastiskt att här finns så hjälpsamma och stöttande människor! Tänker på det läkaren sa att det kan vara många andra saker än levercancer.,...känns bra. Jag målar ju f-n på väggen och tänker så dystra tankar ibland om att det så solklart ÄR levercancer så en läkare inte ens behöver undersöka mig knappt för att veta....bisarrt men så snurrar tankarna ibland. Nu känns det bättre, både pga responsen här men också för att det är en lite bättre dag fysiskt också...hittills.

Jag har bestämt mig för att vänta en vecka till innan jag ringer läkare. Då kommer jag ringa oavsett om jag har ont eller ej. Tänker säga att jag är (nykter) alkoholist och behöver en hälsoundersökning (det är väl så man ska göra?). Sen behöver jag berätta för min sambo att jag är alkoholist och har smygsupit under flera år...

konstnären

Kan bara tala om för dig att jag har haft det så ett par ggr, kunde hålla i sig i en månad, ömhet, stickande känsla. Gick till läkare och jag hade höga levervärden, nu är jag helt ok när jag avhåller mig. Lycka till
Konstnären

Vitis

... kan du nog vänta lite med. :-)

Bra att du fått dig en tankeställare och faktiskt gjort nåt åt det, dvs. slutat dricka och börjat skriva av dig lite här och fått lite peppning.

Inte för att jag är nån expert men tycker inte man ska inte få cancerpanik så fort man har ont nånstans. Din kropp har varit utsatt för mycket påfrestning, vore märkligt om du INTE hade ont i vissa organ.

Enl. en snabb Googling så verkar primär levercancer inte vara speciellt vanlig.

Gå till VC och lämna prover och ta lite förmaningar av doktorn.

Våra kroppar och organ läker ofta bättre än vi förtjänar trots att vi beter oss som idioter.

Att erkänna sina problem är alltid första steget för att kunna förändra! Inget lätt steg men helt nödvändigt.

Håller tummarna för att du orkar! :-)

bulln

..och kan lugna dig med att levern har en stor överfunktion och är väldigt bra på att återhämta sig från alkoholskador men först när man slutar dricka.
Oroa dig inte för mycket, troligen har ditt drickande gett dig ångest och när ångesten får styra är det lätt att balla ur i hypokondri. Och även hypokondri kan ge faktiska fysiska symptom.
Hoppas du är frisk och att det går bra i kampen mot alkohol!