Fortsätta utforska nykterhetens effekter 3-6månader

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Idag firar jag 90 dagar nykter och detta gör jag genom en ny tråd för detta är mitt nya steg i livet. Detta steget väljer jag helt själv, det förra steget valde min läkare och det är tack vare honom jag överhuvudtaget förstod att folk faktiskt tar längre uppehåll en den klassiska nyktra månaden. Han blev min ögonöppnare och det är jag evigt tacksam för☀️

Profile picture for user Torn

@Himmelellerhelvette Grattis till 90 dagar! 🤗 Det har varit givande att ha följt din resa, och jag kommer fortsätta att följa den. Nu när ”grovjobbet” är gjort, så börjar det hända riktigt härliga grejer. 😃

Kram

Profile picture for user Nubörjarlivet22

Jag har oxå 90 dagar som första delmål! Kommit 10 dagar på vägen. Följer dig och hejar på dig! Andra nyktra lördagen för mig..barnen hemma och funderar vad vi ska hitta på. Blir skridsko åkning ikväll iaf! Tycker om.mitt liv som nykter och ser fram emot framtiden!

Profile picture for user vår2022

@Himmelellerhelvette Grattis till 3 månader!🥳🥳🥳. Helt fantastiskt bra jobbat! Och som du jobbat! Både i med- och motvind, i himlen och i helvetet😁. Det är fint att få följa din resa och din process, det har hänt så mycket under dessa tre månader. Så mycket funderingar och reflektioner, så mycket som fallit på plats. En så fin utveckling i den inre resan. Nu ska det blir spännande att resa vidare med dig framåt och ha många intressanta diskussioner.

Ha en riktigt fin lördag och var stolt över din resa❤️

Tack fina @vår2022 ❤️ Nu reser vi vidare tillsammans i detta ljuvliga liv vi bara får ett av och gör det bästa av det🥰

Jag är väldigt stolt och min man är väldigt stolt över mig och det gör det ännu bättre🥰

Hoppas din lördag varit fin, det har min❣️

Tack fina @vår2022 ❤️ Nu reser vi vidare tillsammans i detta ljuvliga liv vi bara får ett av och gör det bästa av det🥰

Jag är väldigt stolt och min man är väldigt stolt över mig och det gör det ännu bättre🥰

Hoppas din lördag varit fin, det har min❣️

Min dag 90 har varit ljuvlig!
Jag är frisk! Äntligen har viruset lämnat min kropp och jag har haft energi!
Jag har umgåtts med en vän. Jag har umgåtts, skrattat och skojat med min man.

Det är verkligen som @Andrahalvlek skrivit att man är mer på djupet med sig själv! Så skojig och skrattig jag varit idag kan jag inte minnas när jag var sist. Jag är lycklig på djupet, jag skrattar som ett barn, rent! Går inte beskriva bättre. Min man skrattar åt mina skojigheter och ser på mig med innerlig kärlek, jag tror han älskar mig mer nu för jag är mer älskvärd, jag har inte massa bakomliggande ångest som jag dränkt i alkohol för att lyckas tränga bort. Förut har jag nog mest försökt vara lycklig, alkoholen har väl fått mig att tro jag varit lycklig ibland men sen kommer dagen efter och jag är bakfull och flyr in i mig själv och Netflixknarkar serier. Den människan har nog varit svårare att älska lika innerligt som den människan jag känner mig som nu. Jag slänger inte ur mig kritik som egentligen handlar om mitt eget dåliga mående utan jag omformulerar om jag blir missförstånd och han lyssnar på ett annat sätt nu. Han vet att min hjärna bara är min, inte kidnappad och därför tror jag han lyssnar bättre och är intresserad. Jag tror nästan han är kär i mig på nytt😁 Jag är kär i mig😁

Profile picture for user annacananda

🌟@Himmelellerhelvette Vilken underbar läsning! Det lyser extra om skärmen! 😉
Dag 90 - det är en enorm prestation och jag är så glad för din och din makes skull!
Jag är så enormt inspirerad och ser fram emot att fortsätta kontakten här på Forum framöver! 🌟🌟

@Himmelellerhelvette Vad skönt att du äntligen blivit helt frisk igen. Du har verkligen fått dras med det ena viruset till det andra. Så härligt att du mår så bra och är så glad, att kärleken spirar mellan dig och din man💕. Det är så jag känner när jag skriver att jag fått livet åter. Minns att min man sade till mig, det var runt 6 månader nykter, att han tyckte att jag såg så avslappnad ut i ansikte och kropp, att jag såg fri ut och var mig själv. Och det stämde på pricken. Jag gömde mig inte längre bakom en fasad, med ett hemligt liv och med undertryckta känslor och som kom ut obetänkta och på fel sätt i fyllan. Den olyckliga och ångestfyllda vår22 fanns inte längre. Tänkt vad fantastiskt att nykterheten kan ge oss livet tillbaka och vad tydligt det är att alkoholen förstör och sakta, sakta förgör oss.

Så härligt att du är kär i dig själv, det är det som även gör din man nykär i dig❤️. Ha en riktigt fin söndag🍂

Profile picture for user majken_r

@Himmelellerhelvette Men, wow! Vad härligt och varmt du skriver, är så glad för din skull❣️ Visst är det otroligt hur livet utan alkohol kan vara? Jag tänker ofta på det, att jag liksom aldrig tänkt att det livet kunde vara bra? Mest att det skulle innebära förlust och en del tristess. Men icke! Heja dig och stor kram!💪🏼🤎

@vår2022 Ja det är så fantastiskt att det verkligen är så som dom säger som varit nyktra länge. Att man får livet åter efter att alkoholen sakta men säkert förstört ens självbild, självförtroende och självkänsla, man tydligt se att det ”ända” man behövde göra var att sluta dricka, med ett jävla tålamod och målet inriktat på att komma ur tunneln, mot ljuset, livet och allt det fantastiska man kan göra av sitt liv.❤️
En riktigt fin söndag till dig med🥰

@majken_r Ja på något konstigt sätt hade jag accepterat att livet var så som det var, man jobbar och sen dricker man. Jag var nöjd så, jag tänkte till och med att livet var bra och att ”visst jag kommer dö tidigt men barnen hinner alla fall bli vuxna”
Så fruktansvärt sorgligt.
Till och med ångesten kunde jag leva med för jag viste att jag snart kommer få bedöva den och då mår jag bra igen.
Stor kram till oss som äntligen fattade, äntligen vaknade upp och äntligen tog tag i oss❤️

@Himmelellerhelvette Ja, tänker också att det nyktra livet blir det som man gör det till. Att man är dirigenten, konstnären och arkitekten i sitt liv. Att man verkligen ersätter med nya nyktra vanor som sätter sig och blir det nya ”normala” och att man har en riktning eller vision man vill gå mot. För mig hjälper det också att tänka på hur fräscht och sunt det är att vara nykter och hur sunkigt och geggigt det är med alkohol och hur den penetrerar, förstör och opererar i min hjärna. Alla möjligheter öppnas som nykter och stängs som onykter. Lätt val😁.

Ha det gott!❤️

Profile picture for user Se klart

Men oj vad snabbt tiden går! Grattis till framgångar både vad gäller dagar- men framförallt att bli nykter- det är liksom olika saker och båda måste med på flaket. Kram kram! 💞

@vår2022 Just precis! Man är dirigenten, konstnären och arkitekten i sitt liv🥰

Gillar mina nya vanor på alla fester och tillställningar där jag helt självklart dricker A-fritt, även helgerna hemma där jag kan dricka öl till fixandet i hemmet som jag gjorde innan fast då med A-fri öl nu, jag får samma lyx-känsla av att det är helg men jag slipper avsluta lördagsfixandet med att vara full och vakna dagen efter bakis.

Träningen är otroligt härlig😍
Nu är vi fräscha, sunda och slipper pluffset i ansiktet, vikten är stabil eftersom jag inte häller i mig alla kcal i form av A, utan istället kan äta normalt utan att behöva tänka bort en erbjuden bulle eller för stor portion mat för jag hellre drog i mig de kalorierna i alkohol än att unna mig bullen och den extra stora portionen mat.

Inget som penetrerar, förstör och opererar i min hjärna!

Kram🥰

Alltså vissa dagar! Idag är en skit dag! Lättirriterad, trött, sur på en av mina systrar…..

Igår var en gör bra dag, massa energi, även efter jobbet och kände mig så himla lycklig!

Vill bara dra en filt över mig! Idag är en sån dag som jag skulle unnat mig en flaska vin för att dagen varit så jävla pissig!
Tur jag har mer vett i huvudet än så!

Ja såna dagar strösslas det med i mitten av november. Man får som i mindfulness- bara låta dagen flyga förbi- inte notera den eller låta den bygga bo. Imorrn så, då vaknar du med en annan ny infallsvinkel på sånt som idag känns tufft. Kram 🤗

Nu vet jag vad som hände igår!
Jag var inte arg på min syster, jag blev besviken. Tanken slog mig redan då att ”men varför känner jag så starkt för detta”
Det är ju precis som med alla andra känslor. Jag känner dom nykter och därför känns dom på ett sätt jag inte är bekant med.

Haha, nu blev jag glad när jag kom på det! Det är så jag känner när jag blir besviken😁

Jag brukade inte riktigt känna den känslan för jag slog ifrån mig allt som om det fanns en mur mellan mig och sånna känslor. Känslorna studsade mot muren och jag tänkte att ”ikväll ska jag unna mig vin” den tanken hjälpte mig förmodligen att inte känna jobbiga känslor och på kvällen fick jag mitt vin som jag kände att jag var värd.

Oj va bra det känns att lära känna mig själv🥰

Kram till er forumvänner och ha en riktigt fin fredag❤️

Profile picture for user Andrahalvlek

@Himmelellerhelvette Hurra! Nästan ett halleluja-moment 🙏🏻 Besviken!? Hur agerar man på det? Kunde du sätta ord på din besvikelse? Inför dig själv och inför din syster? Eller var det bara ett missförstånd? Väldigt ofta är starka känslor uppkomna i missförstånd, som går att redas ut. Om man vågar sätta ord på vad man tänker och känner. Man ska alltid utgå från sig själv. ”Jag känner, jag upplever….”

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja kanske, de kändes lite som det. Typ som ”Va? Det är fest och du dricker inte, kan man göra så?”

Jag har ju tänkt på detta med att förklara om min ångest som A ställer till med men det är aldrig läge att prata om sånt på fest. På fest är alla glada och vill ha kul, även jag. Då vill jag inte dra ner stämningen med min ångestproblematik. Sedan vill jag heller inte att folk ska tycka synd om mig ” men va jobbigt för dig” och komma med tips.
Och jag har ingen redovisningsplikt😁
Men det verkar som om de flesta blir förvånade för att jag inte vill dricka för det är ju det naturligaste som finns för dom och så ser det ut. Kanske kan det vara så att jag drar igång ett tänk i vissa att man faktiskt inte behöver dricka trots att man inte är den som kör, vet inte….

@Himmelellerhelvette Dom var garanterat impande som sagt! Jag har själv fått frågor från nyfikna personer som innerst inne vet om att dom borde sluta att dricka. Den klassiska kommentaren är: ”Jag borde också dra ner på mitt drickande”. Att dom inte säger: ”Jag borde sluta att dricka helt och hållet” beror på att dom är i den fasen där det känns för skrämmande. Att livet skulle bli tråkigt osv. Dom vet ju inte heller att det krävs att vara helt utan alkohol en längre tid, för att upptäcka hur fel dom har. 😅 Man kan bara hoppas att dom hittar till det här forumet någon gång, så att dom kan få ett bra och värdigt liv.

Kram

@Himmelellerhelvette När jag var på fest senast var det tonåringen som sade ”Va! Dricker inte du?” När jag tog läsk som han. Det han fick se var vuxna som till slut blev fulla, skrek och tjoade och någon som slocknade i soffan. Detta är vad vi lär våra barn att en fest ska innehålla. Sedan säger vi till dom att de inte ska dricka ute och bli fulla. Motsägelsefullt! Vi som inte dricker få gå i bräschen för att det finns alternativ i hur man vill leva och skapa en livsstil som är fräsch, snäll mot kropp och hjärna och att vi har roligare som nyktra. Vi behöver inte alkohol för att ha roligt. Tänk vad häftigt!

Ha en fin söndag🌞❤️

@Torn Jag tycker det är lite läskigt att de allra flesta tror man måste dricka bara för att det är fest. En sa att efter hon varit gravid har hon försökt lära sig tycka om vin igen men att hon fortfarande inte tycker det smakar gott. Hon gör som vi alla gjorde i tonåren när vi började dricka, hon försöker lära sig för att det är normaliserat att dricka. Hon borde ju egentligen sluta, säga att ”jag tycker inte om det länge så nej tack”

Kram

@vår2022 Ja det är viktigt att det finns dom som inte dricker när det är tonåringar med, tonåringarna behöver förebilder som sköter sig, även de som kan dricka måttligt är förebilder. De vuxna som ändrar personlighet och som däckar m.m. borde man prata med tonåringarna om att det inte är så det ska vara att dom som dricker på det viset har oftast problem.

Kram

Godmorgon
Vill bara påminna om det självklara- ingen annan har egentligen något att göra alls med varför vi väljer att inte dricka. Det är lätt att hamna i snurr av vad som ska sägas och inte- men egentligen är vi inte skyldiga någon en enda förklaring. Jag dricker inte, för jag mår bäst så- helt enkelt. Att på fest tvingas redogöra för känsliga saker som psykiskt mående är att begära väldigt mycket av sig själv. Kram!

Godmorgon
Vill bara påminna om det självklara- ingen annan har egentligen något att göra alls med varför vi väljer att inte dricka. Det är lätt att hamna i snurr av vad som ska sägas och inte- men egentligen är vi inte skyldiga någon en enda förklaring. Jag dricker inte, för jag mår bäst så- helt enkelt. Att på fest tvingas redogöra för känsliga saker som psykiskt mående är att begära väldigt mycket av sig själv. Kram!

@Se klart Så är det och det vet vi men det kan kännas mer självklart med hur jag ska svara i huvudet än det gör när jag väl sitter där men jag kände mig mer självsäker denna gången, kommer säkert kännas lättare och lättare med tiden.

Kram

Dag 100🎈
Oj va bra det känns! Jag har inte mängder av energi från morgon till kväll mer än 1-2 dagar i veckan vilket är lite av en besvikelse men eftersom jag åkte på alla virus som jag utsattes för under mina första 3månader och mestadels kände mig sjuk så landar jag i att min kropp och hjärna fortfarande jobbar med att läka mig, dessutom är det november, inte min favorit månad direkt😉

Jag tänker fortfarande på hur jag missbrukat A. Tankarna går till det varje dag. Jag längtar efter att inte behöva tänka på det så mycket. Jag längtar efter att endast behöva tänka på det om jag utsätts för A så jag inte lurar mig själv till att ta första glaset men jag tycker det är onödigt att slösa energi på att tänka på att jag är nykter och på hur dåligt jag mått.

@Himmelellerhelvette Grattis till dina dagar, wow!!! Tycker du är grym 🤩
Hoppas, och tror, att du kommer få mer energi snart. Det är trist när virusen hoppar på en, man kommer liksom ur fas. Jag längtar till gymmet och tror jag kommer dit i morgon🙏🏼 Tänkte på det där med att inte tänka så mycket på alkoholen. Har du testat att börja göra något när tankarna dyker upp? Vad som helst. Liksom vänja hjärnan att inte gå in i tanken. I vilket fall, stor kram till dig och grattis igen! 🤎🎊

@Himmelellerhelvette Grattis till 100 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Du får full pott på nykterhetstentan 🙏🏻 Du kommer snart att få vila längre stunder från de jobbiga tankarna, men du måste fortsätta träna ditt tålamod lite till. Hela det första året var de tankarna närvarande från och till. Varje gång jag skulle göra något ”första gången nykter”. Först år 2 släppte tankarna, och nu tänker jag enbart på det när jag är här inne på forumet. Och då tänker jag inte på det allra jobbigaste, mer att jag aldrig vill hamna där igen. Never ever.

Kram 🐘

@Andrahalvlek & @majken_r Tack🥰

Det jag tycker är jobbigt är inte just när jag gör något nytt nykter utan jag tänker mycket på att ”jag är fortfarande nykter, jag är inte sugen idag heller” osv.
Lite som när jag drack så tänkte jag på när jag skulle eller inte skulle dricka, när jag säkert kommer vara bakis så då kan jag inte bestämma att jag ska göra något den dagen osv, fast nu hela tiden att jag är nykter alkoholist. Jag vill sluta tänka på det. Jag vill bara vara jag, förstår ni hur jag menar?

Kram på er❤️

@Himmelellerhelvette Grattis till 100 dagar!🥳. Hurra vad du är bra! Jag tänkte väldigt mycket på att jag var nykter i början, upplevde inte det som direkt jobbigt men visst tog dessa tankar mycket plats. Idag tänker jag inte på det på samma sätt längre, så det bleknar bort med tiden. Kanske kan du bara tillåta dig att tänka på det också tänka att det är ok, det får vara så nu. Det skulle kunna vara så att om du tänker att du inte får tänka på det, så blir det jobbigare för du tänker nästan mer på det för att du inte får. Eller kanske prova att varje morgon skriva på ett papper ”Idag är jag nykter, jag har inget sug och det är skönt. Ok, då vet jag det”. Då kanske du kan parkera tankarna där på pappret för den dagen. Tills slut kanske du inte behöver skriva ned det. Eller är det ordet nykter alkoholist som stör dig? Kanske kan du istället tänka ”jag är inte alkoholist, för jag dricker inte. Jag är nykter för jag vill inte vara en alkoholist”.

Lite uppslag från mig. Ha det gott!❤️

@Himmelellerhelvette Stort grattis till 100 dygn i frihet!🤩😍 Jag minns att jag också ett tag var rätt irriterad på att tänka såpass mycket ”kring” alkohol. Men en vacker dag så slog det mig: Det gör inget! Har jag tänkt på allt smygande, planerande och annat elände som alkoholen ställde till med i mitt tidigare liv, så gör det ju inget om jag i stället tänker på hur skönt det är att slippa dricka! 😄 Jag tror jag fick den insikten efter ca 6 månaders nykterhet. Sedan har ju tankarna liksom försvunnit mer och mer ju längre tid jag har varit nykter. Men det gör inget om någon tanke kring A dyker upp. Det är egentligen bara bra. Aldrig fel att bli lite extra lycklig ibland.😂

Ha det bra!

Grattis! Säger som @torn här, jag var också irriterad av att vara så ockuperad av a-tankar men det där bleknar så småningom- försvinner om man inte påminner sig själv genom att tex gå in på forumet och glädjas av historier som din! Hejaheja och kram till dig som kämpar så grymt bra 😊

Jag är så oerhört glad och tacksam över alla er som följer min resa, stöttar och ger kloka råd❤️ Tänker på hur ensam jag hade varit i det här om jag inte hade haft er, jag måste kunna skriva eller prata med människor med samma erfarenheter för att komma vidare, det går inte prata om sånt som har med nykterhet att göra med människor som inte har egna erfarenheter.
Ni är så viktiga för mig!

Stor kram och massa kärlek till er❣️

Profile picture for user Majaela

Stor kram och stort Grattis till 101 dagar. Läste lite högre upp i din tråd när jag läste ikapp dina sista kommentarer om hur du lyckades hitta vad det var för känsla som du tidigare studsat bort som en ”känslomur” byggt på alkohol. Besvikelse den gången.
Det är så spännande att se vad som poppar upp efter hand och lära känna sig själv på nytt!
Heja dig 101 är mäktigt !
🌸💕🌸

@Majaela Ja det är verkligen spännande att lära känna sig själv och skönt att känna känslorna utan dåligt samvete! Jag blev nästan aldrig arg innan jag blev nykter, inte utåt, tryckte undan känslan för jag viste hur dåligt samvete och vilken ångest jag skulle få om jag blev arg på någon. Nu kan jag bli arg och veta att jag är arg på riktigt för något är fel, jag kan sätta riktiga ord på varför jag känner som jag gör och få personen ifråga att veta vad det handlar om och antingen lösa situationen eller låta den vara de gånger det inte finns någon lösning. Jag får ingen ångest för att jag varit arg för alla blir arga ibland, det är en känsla lika värd att ta hand om dom alla andra känslor. Men innan jag var nykter viste jag inte hur mycket av känslan som var min egen och hur mycket av den som berodde på att jag inte mådde bra tack vare kemisk ångest så jag vågade inte agera på den (oftast).

Kram💕

Dag 103 och ny insikt! Jag är urless på mitt jobb! Det är så tråkigt att jag vet inte var jag ska ta vägen. När jag drack tänkte jag inte alls på hur trött jag var på det, var väl en trygghet att jag kan det utan och innan så gjorde inget om jag var bakis för jag behövde inte tänka, bara göra men Nu, alltså det pajar ju hela mitt humör att ha så här tråkigt 40timmar i veckan!
På fritiden mår jag så bra, älskar att vara nykter, ha energi till sånt jag vill göra, tränar som jag älskar.
Sökte ett jobb idag, snälla högre makter låt dom bli intresserade av mig, kalla mig till intervju, ge mig jobbet och låt mig älska det! Tänk att ha ett jobb jag älskar!

Usch va sur och bitter jag känner mig! Vill bara hem och få ta helg och att dom ringer därifrån där jag sökte jobbet och frågar om jag kan komma på ett möte på måndag och att jag kan börja såfort min uppsägningstid är slut🙏

Tack @Geggan, det känns helt galet! Hur är det ens möjligt att dom hör av sig knappt 2h efter jag sökt det! Tänk om universum/ högre makter/ nått bara tycker att jag är värd det här. Kändes verkligen så när jag fick återkopplingen🥰

@Himmelellerhelvette Hurra! Nästan alla som blir nyktra tar tag i gamla surdegar - som att byta jobb när man vantrivs.

Sluta dricka är nummer ett, sen kommer en massa andra förändringar i ett lemmeltåg efteråt.

Jag känner på mig att du får jobbet!

Kram 🐘

Fick lite panik och lättare ångest nu. Läste att alkoholjävulen kan dyka upp efter 4år och blir rädd, jag ska inte tänka så långt fram och förstår att det är bra att jag läser det för att inte få chock i framtiden men hur kan det vara så märkligt? Vad är detta egentligen? Jag har tidigare liknat alkoholmissbruk med cancer, cancer kan dyka upp igen efter en massa år och nu måste jag ta in att alkoholjävulen också dyker upp igen fast man tror att han svält ihjäl för längesedan. Vad har jag gjort med mig själv? Varför har jag låtit det gå så långt!? Varför tryckte jag inte på paus redan då för ca 10 år sedan när jag började bli orolig för mitt alkoholintag!? Fy fan rent ut sagt vad jag hatar det jävla giftet!

Det gör inte saken bättre att gubben min tyckte han var värd att ta några öl idag för han ändå ska göra det imorgon! Oro nummer 2! Han skulle inte dricka om det inte var något speciellt lovade han sig själv när jag tog steget in i helnykter men nu gör han det ändå! Besviken på honom! Oro för framtiden blev jag när han kom hem med kassen från systemet! Äckel för att han gör det! Sedan är det så att han kan ta några öl utan att bli full, han har inte varit i närheten av så illa ute med alkohol som jag men han vet att han druckit för mycket. Bara för att jag förstört för mig behöver väl han inte låta bli men det känns ändå inte bra. Jag överreagerar säkert, skriver nu samtidigt som jag tänker för att försöka reda ut för mig själv.
Jag har varit trött och irriterad mestadels idag så jag behöver kanske bara sova för att ha klarare tankar imorgon?

@Himmelellerhelvette Jag tänker så här. Alkoholdjävulen är den man själv skapat i hjärnan. Den man programmerat in i hur man ska hantera olika saker i livet som stress, ångest mm. Den väcks i första hand om man dricker, men kan fladdra till även om man känner stress, ångest mm. Det man som nykter gör är att man skapar starkare och högre skydd mot den om den fladdrar till. Man tränar och blir klokare, förstår orsak och sambanden mer samt utvecklar strategier för att kunna hantera ev fladder. Det är så livet är, man stöter på patrull då och då och man måste hantera det på bästa sätt. Då vi skapat alkoholdjävulen i hjärnan måste vi lära oss att leva med den. Vi dricker inte och den tystnar, men vi måste förlika oss med att den alltid finns där hos oss. Vi skapar ett nytt sätt att leva på och anpassar livet efter det och att vi inte kan dricka. Jag tänker också att det är så individuellt på hur man reagerar efter många år nykter. Men viktigaste är att aldrig glömma varför vi inte kan dricka.

Tänker också att man blir mer avigt inställd mot alkohol när man kommit ur alkoholdjävulens klor. Det för att man blivit så mycket mer upplyst av effekterna och konsekvenserna av alkoholens påverkan på hjärnan och kroppen. Man ser det inte andra ser, som dricker för mycket. Det kan skapa oro när det handlar om de närmaste. Jag kan reagera med någon slags oro/irritation, även när min man dricker 3,5 öl. Fem st 50 cl burkar blir ju en flaska vin, även om de dricks under en längre tid under dagen. Han blir inte påverkad men det stör mig i alla fall och det där klickljudet när han öppnar ytterligare en öl😂. Jag är känslig för att han dricker alkohol. Jag har sagt till om det flera gånger och jag tänker inte tjata. Han måste ta sitt beslut, precis som jag gjorde. Dealen är att inget vin eller starköl köps hem, men 3,5 öl vill han kunna dricka och det kan ske både på vardagskvällar och helger. Jag tycker det är galet och onödigt.

Ha det gott!❤️

Och grattis till att du blev uppringd och ska på intervju😁. Jag tog också tag i mitt arbetsliv på riktigt när jag blev nykter och hittade ett jobb som jag stortrivs med. Lycka till!💕

@vår2022 Jag instämmer till fullo! Alkoholdjävulen finns inuti min skalle, i en igenspikad trälåda föreställer jag mig, helt utsvulten och matt. Kan knappt få luft, ännu mindre säga något. Men skulle hen få ett glas vin eller två så skulle hen raskt pigga på sig!

Jag skulle nog kunna klara att dricka ”balanserat” ett tag, men förr eller senare skulle idioten i skallen få fullt spelrum och jag skulle befinna mig på ruta ett igen. Så roligt ska vi inte ha det! Den risken tar jag inte. Punkt. Därav mina två mantran: 1) Aldrig glömma. 2) Aldrig ta första glaset.

Vad det gäller risken för återfall så tror jag att det hänger på om man svajar på nummer 1 eller nummer 2 enligt ovan. Något av det glöms bort i hanteringen. I kombo med starka känslor eller stress. Då är det bra att ha goda rutiner att falla tillbaka på - vila, äta, djupandas. Lugnt in och ut. Och sen väljer man att sova på saken, och nästa morgon är risken för återfall inte alls lika stor längre.

Vad det gäller partner som dricker kan jag inte bidra med ett skit eftersom jag lever självsam. Men jag vet att jag hade stört mig på det massor 😫 Om man själv tycker att man tillhör de upplysta, som verkligen förstått hur alkoholindustrin lurar mänskligheten, så vill man ju inte att ens partner dricker. Men man kan förstås inte ändra på en annan människa = man kan bara föregå med gott exempel!

Kram 🐘

Tack @vår2022 Arbetsintervjun blir spännande.

Gubben gick nyss och la sig och jag hade vaknat till precis innan. När jag vände mig mot hans håll, han hade lagt sig åt andra hållet, bort från mig, kände jag stanken från honom, kändes stark, jag kunde inte somna om för obehagskänslan blev så stor, sen började han snarka och då gick jag upp, kollade hans tomma burkar, 2 starköl 50cl/styck och 1glas vin syntes att han hade druckit under 5 timmar. Som jag läst tycker jag inte han borde lukta såpass av den mängden men kanske är jag känslig? Jag letade igenom efter gömda tomma burkar (så som jag hade gjort) men fann inga. Nu har jag lagt mig i ett annat rum, äcklas av lukten och snarkandet och att han druckit fast han sagt att han bara ska dricka vid särskilda tillfällen. Känner mig ledsen, hoppas jag kan somna om snart.

@Himmelellerhelvette Hoppas du kunde somna om. Det är märkligt hur man ändrar perspektiv på drickande när man blivit nykter. Den mängden din man drack skulle varit som att man inte drack knappt alls förr. Det är väl egentligen inte så mycket beroende på hur ofta det sker så klart. Men irritationen ligger ju på ett annat plan. I ditt fall att bara dricka vid speciella tillfällen. Det knepiga är väl vem som bestämmer av er om vad som är ett speciellt tillfälle. Kanske måste det tydliggöras? Jag märker på min man att han blir irriterad om jag gör kontroller, han bestämmer fan själv när han ska dricka. Det kan jag förstå, man vill inte bli kontrollerad och jag vill heller inte kontrollera. Jag är trött på att kontrollera andra, det är ett inlärt beteende jag försöker ta mig ur. Jag har blivit bättre på det, jag fokuserar på mig själv och njuter av att jag inte dricker. Skulle min man börja dricka starkare eller mer mängder, då skulle jag ställa mig med armarna i kors och säga att det inte är acceptabelt. Tror att det viktigaste är att man pratar om och förtydligar hur båda vill ha det, var minsta gemensamma nämnare är, att man når konsensus och accepterar det. Att bådas villkor gäller så att man känner makt över sitt egna liv. Det är svårt men man måste få välja själv. Det värsta är om det inte blir ärligt för då finns risken att man börjar gömma och dölja, och man börjar kontrollera.

Ha en fin lördag❤️

@vår2022 Du är så klok, det är så lugnande att läsa dina ord. Skönt att du kan dela dina erfarenheter, att du redan processat denna delen.
Det är helt klart inte mycket han drack igår, jag gick nog förmycket in i ”som man känner sig själv känner man andra” jag trodde att han måste ha gömt något av bevisen på att ha druckit mer än så.

Jag somnade om först runt halv två inatt. Nu tänker jag bättre med utvilad hjärna att detta är en del i min nykterhet, att hantera andras drickande, speciellt dom jag har allra närmast mig. Jag har blivit så galet rädd för alkohol och har inte kommit såpass långt i min process än att jag kommit till de nära mig, varit i min egobubbla av min egen nykterhet. Min gubbe har ju druckit något, ett par glas vin flera gånger under denna tiden jag varit nykter som det inte varit ”något särskilt tillfälle” men då har jag nog varit så inne i mitt att jag inte tänkt på det. Spännande på ett sätt att jag reagerade först igår🤔Vad kommer detta från, är det att jag kommit längre i min process nu så jag kan ta in mer?

Tack @Andrahalvlek 🥰 Ja man får inte glömma sina strategier, det är väl det som är så viktigt, fick nästan känslan igår då jag läste det om sug efter många år att alkoholen plötsligt skulle hoppa på mig, bända upp min mun och hälla sig i halsen på mig😂 Skämt å sido, jag var vansinnigt trött igår så det var mycket som var galet. Bara att jag sökte jobb! Haha, har haft lite lätt ångest över det, skulle jag klara att byta jobb? Jag tar det som en trevlig utmaning att bara gå på intervjun nästa vecka, jag är inte desperat så jag ska bara vara mig själv. Är trött på mitt jobb men som min man sa
”alla är trötta på sina jobb just nu, november, höst, blött, grått” så är det ju.

Idag är det lördag och vi har två hela lediga dagar😍

@Himmelellerhelvette Det stämmer säkert att du kommit längre i din process. Att du börjar se saker runt omkring dig mer nu. Så var det för mig. Nu är inte fokus på att avstå, det är enklare och nu vill man även att de närmaste ska avstå😂. Att man vill att även de ska fatta hur onödigt och idiotiskt det är att dricka. Att det förstör kroppen. Jag tänker ibland att kanske min man inte klarar av att vara helt utan sin 3,5 öl. Men det är ju som sagt hans liv och hans beslut om hur han vill ha det. Kanske lite som att bli frälst i något, man vill att den andre ska fatta hur bra det är, men man kan inte pådyvla någon annan sin övertygelse. Så då måste man hitta konsensus och acceptans i att vi är olika. Kan man inte det så blir det en annan femma. Tiden och processen utvisar hur man själv vill ha sitt liv och vad man kan acceptera tänker jag❤️

Tänkte på dig när jag sprang idag @Himmelellerhelvette. Jag lyssnar alltid på musik när jag springer och en favorit är ”Sisters are doin´ it for themselves” med Annie Lennox i Eurythimcs och Aretha Franklin. Det svänger och ger power. Vet inte om du hört den, men den det är en hyllning till kvinnan och hennes självständighet. Tänkte på de olika samtalsämnen vi haft ang att inte känna att man duger, orolig för att maken ska ledsna, svartsjuka, irritation över makens drickande mm. Att man blir så mycket starkare i sig själv, sin självkänsla och självförtroende, tillit till sin egna förmåga och mer självständig när man inte dricker. Jag älskar den låten för den ger verkligen styrka och deras röster har så mycket power och tryck. Till slut är det maken som kommer att vara orolig för att man ska ledsna, lämna och blir svartsjuk när man är borta😂. Att vara nykter är magiskt på så många sätt och vis. Lyssna på låten om du inte redan gjort det💪❤️

@vår2022 Jag lyssnar också alltid på musik när jag springer. Hade behövt springa idag men har ingen ork. Vart helt orkeslös idag. Lyssnar på låten nu. Tack🥰

Idag är ingen bra dag, första dagen med påtagligt sug att slippa tänka, bara få dränka tankarna men vet att det skulle göra det 100 resor värre så det ska jag inte göra. Första veckan nykter tog jag en atarax (lugnande och ångestdämpande tablett som inte är beroendeframkallande) varje kväll sen har jag inte behövt det men nu fick jag ta en nyss.

Idag dricker han som planerat, det var idag han skulle göra det, inte igår.

Jag sov dåligt inatt och vet vilka känslor som orsakar mitt mående så nu längtar jag bara till jag ska få gå och lägga mig och hoppas på bättre nattsömn och bättre mående i morgon. Sånt slöseri med en ledig dag idag.

@Himmelellerhelvette Ibland är det bästa att man kommer iväg och tränar fast man inte orkar, är man låg kan det vara jobbigt men det rör om i hormonerna om man gör det, men ibland går det bara inte om man är för orkeslös. Det är väl bra att du tar en Atarax som stöd just nu, som du inte går i spinn för mycket. Bra att du vet vilka känslor som orsakar ditt mående, då har du koll på det. Kan du försöka skita i att din man dricker och fokusera helt på dig själv. Släppa alla tankar och parkera dem idag. Bara vara och kanske läsa en bok eller göra något annat ifred?

@vår2022 Sicken bergochdalbana i känslorna det varit😵‍💫

Jag gick faktiskt och la mig efter jag skrev tidigare, lyssnade på ljudbok en timme sen sov jag en timme. Mådde bättre när jag vaknade.

Sedan skrollade jag sociala medier och hur folk dricker och insåg att jag varit i ett spinn av högkänslighet inför alkohol. Som om jag hjärntvättat mig så mycket med hur dåligt alkohol är att jag på något underligt sätt tänkt att alla borde veta nu att alkohol är farligt🙃
Men det är farligt för mig och oss som druckit för mycket. Alla andra dricker på som vanligt såklart. De har inte dragit det så långt som till ett missbruk bara för att jag har det. Jag kan inte oroa mig för att alla ska hamna där jag hamnat. Dom får ta sköta sitt drickande och förhoppningsvis aldrig dra det så långt som jag gjort.

Tack så mycket för ditt stöd idag❤️
Kram🥰

@Himmelellerhelvette Snart på väg i säng och läsa bok tills ögonen blir trötta, sover bäst då. Vad skönt att du kunde sova en stund och mår lite bättre. Jag tror att många av dem på sociala medier som lägger ut sitt drickande har problem men det är inget som syns. Vi ska vara glada att vi ändå har kommit på andra tankar och stoppat eländet. Jag kan många gånger känna att jag inte riktigt är som ”alla andra” för att man inte dricker och det är ju säkert för att det är normbrytare att inte dricka. Att man går mot normen, mot strömmen. Man vill tillhöra flocken, men gör det inte riktigt för att man beter sig annorlunda. Man har även nu en slag ”hemlighet” att man slutade för att man inte kunde hantera alkohol och blev beroende. Men som sagt jag tror det finns ett väldigt stort mörkertal och att bra många är beroende och i liknande situationer, även de på sociala medier.

Det sköna är att ju längre tid jag varit nykter desto mer lägger det sig att jag inte är som alla andra. Jag lägger heller inte märke till alla andra som dricker på samma sätt längre. När jag är i sammanhang där det dricks tänker jag att det är en sådan kort stund av en kväll som folk mår bra av alkohol för det vänder strax och de negativa effekterna tar över, men det slipper jag. Det känns fräscht att vara nykter och jag känner en stolthet av att inte vara som alla andra, att jag liksom är smartare och klokare än de😂.

Hoppas du får sova gott inatt. Du gör detta så himla bra! Det är bergochdalbana emellanåt, men det kommer nya och bättre dagar också. Var stolt över dig själv! Kram❤️

Profile picture for user annacananda

@Himmelellerhelvette Grattis i efterskott till dina +100 dagar! 🥳🥳🥳

Starkt av dig att hålla emot och att nu kämpa med alla känslor och tankar som dyker upp. Jag ligger en bra bit bakom dig och jag läser noga vad du skriver. Jag kommer med stor säkerhet att uppleva något liknande till jul som är en enorm stress för mig. Hela situationen är knas och det serveras alltid glögg, snaps till sillen och svagdricka och öl till maten. Nu dricker jag ju inget av det men jag vet att jag kommer att tänka tankar jag inte tycker om,

Du tänker tanker du inte tycker om just nu och jag är så glad att du delar dem. Att bli nykter är som så många har sagt; ingen dans på rosor. Så är inte livet i stort heller. Kan vi inse det och lyfta blicken så kan vi kanske leva lite snällare mot oss själv.

Du är fantastisk och en stor förebild för mig!!

Kram 🦛

@vår2022 Jag upplevde precis samma sak. I början var jag SÅ upprörd över allt drickande omkring mig. Jag var nyfrälst och ville verkligen frälsa alla andra också. Men jag tog till mig rådet från Annie Grace även där. Ligg lågt och pådyvla inte andra dina nya kunskaper. Om de kommer och frågar - berätta om du vill, eller avstå. Du har ingen redovisningsplikt. Visa dem istället att man kan leva annorlunda - nykter.

Jag kan fortfarande bli upprörd över att alkoholromantiken duperar mänskligheten. Att cyniska krafter tjänar pengar på folks missbruk, och att vi som samhälle godkänner det. Men det är inget som jag lastar min omgivning med, de är ju också en del av bluffen indirekt. Att bli upplyst är varje individs eget ansvar. Jag bidrar gärna, men jag tänker inte bli en alkoholterapeut på varje tillställning.

Så kära @himmelellerhelvette, även de känslorna kommer att lugna ner sig. Jag lovar.

Kram 🐘

@vår2022 Så är det ju, vi går emot normen men samtidigt vill jag passa in i flocken och det är lite svårt när jag inte känner att jag gör det, sedan är det faktiskt lite tungt att det är en hemlighet att jag missbrukat alkohol och inte längre kan hantera den, det är ett misslyckande och jag har väldigt svårt för att hantera att ha misslyckas och jag vill absolut inte berätta det för folk, skulle inte orka medömkan och vill absolut inte ha det. Det är bara min man som vet och det räcker gott och väl.

Jag längtar efter att ha den självkänslan att känna stolthet över att vara normbrytare men jag är stolt över att jag funnit nykterhet och känner mig smartare, klokare och fräschare när folket börjar få hängande ögonlock och inte fullt ut kan kontrollera sina rörelser och sedan definitivt dagen efter😁

Tack @annacananda, det blev varmt i mig att läsa att du ser mig som förebild❤️

Jag har lärt mig att jag oftast är för trött när jag kommer in i dåliga tankar och tyvärr verkar jag ofta få två dåliga dagar i rad och det är utmattande men efter det är jag på banan igen och mår fint. Inatt sov jag som en stock och har grejat hela dagen, psyket är helt stabilt och jag är glad❤️

@Andrahalvlek Jag hoppas verkligen att det lägger sig inom kort att jag stör mig så på alkoholromantiken. Det är verkligen som om jag är nyfrälst eller gjort en helt fantastiskt upptäkt men ingen vill se den och det är så dumt. Jag måste fokusera på min nykterhet och låta andra göra som dom gör. Det är bara lite trist när jag känner att jag behöver dra mig undan för jag stör mig så på folk när promillehalten ökar.

Stor kram till er alla tre❤️

@Himmelellerhelvette Hej! 🤗 Jag kan inte låta bli att småle lite när jag läser här i din tråd. 😅 Så mycket som känns igen från när jag själv hade varit nykter några månader. Det man får tänka på är att dom som dricker ”normalt” vet inget om hur det är att inte dricka alls frivilligt. Jag har tydligt sett på min fru tex hur bara ett par glas vin på fredagskvällen ger henne ökad trötthet på kvällen. Snarkningar på natten= sämre sömn som ger ökad trötthet dagen efter. Men hon ser inte sambandet med alkoholintag. Hon tror att det är normalt och ”lider” därmed inte av det. 😂 Något jag själv ogillar, men har accepterat, är den vidriga doften av hennes andedräkt efter alkoholintag. (Vin) 😖 Men som tur är dricker hon inte så ofta, och hon har ju fått stå ut med min öldoft varje dag förr. 😂

Som @Vår skrev, man känner sig smartare än dem som dricker, men det är inte lönt att lägga någon energi på att försöka få andra att sluta dricka helt och hållet. Däremot har jag sagt till min fru några gånger om jag tycker hon har druckit för mycket. Och då håller hon med om att det blev onödigt mycket. En som är beroende blir dock sur av sådana påpekanden, och går i försvarsställning. Men det gör inte min fru vilket jag tycker är jättebra.😃

Kram

@Torn Det är så skönt att höra att saker känns igen för ibland kan jag tro jag är knäpp🥹

Ja den andedräkten🤢

Jag kommenterade gubbens ansikte dagen efter ” Nu ser du vanlig ut, nu är du fin” Han undrade ”Igår såg du så sammanbiten och bitter ut”
Han hade haft meningsskiljaktigheter med några och när han druckit har han alltid rätt men igår när jag påpekade det erkänner han att han hade fel och förstod att jag gillar honom bättre när bitterheter rann ut tillsammans med promillehalten.

Det är skönt att vi kan prata med våra respektive❤️

Kram

Haha ja så är det kanske @Se klart, känns väldigt ovanligt för mig.

Nu mår jag alla fall väldigt bra, tränat och fått ordning på lite tankar kring att byta jobb. Först när jag sökte nytt var jag gör glad att de ville ha mig på intervju sen blev jag gör orolig för om jag klarar det, är det förtidigt att utmana mig själv, släppa tryggheten på den gamla arbetsplatsen men nu känner jag glädje igen. Jag tror jag är redo för nya utmaningar, jag tror min hjärna läkt tillräckligt, jag hoppas verkligen det, det bästa som kan hända nu på jobbfronten är att jag älskar det nya jobbet och dom älskar mig och att jag får det och tycker att livet fått grädden på moset😁

Profile picture for user DRacker

@Himmelellerhelvette HELT OTROLIGT STARKT! 107 dagar!! Jösses! Tänker på ditt första inlägg, det berörde mig verkligen jättemycket! Vi har alla våra specifika stories men vår kamp är densamma. Herregud vilka knipor vi befunnit oss i. Du och det där samtalet från din dr! Du fick ingen förberedelse men här är du nu: nykter i 107 hela dagar! Det är verkligen WOW! All heder och respekt, och hatten av för dig! 🎉🌷🤩💪

Profile picture for user Majaela

@Himmelellerhelvette läst ikapp lite igen hos dig. Vad kul med intervju!! 👍🏼😃
Som du skrev, se det som en övning. Det kan bli fler intervjuer om du inte får detta jobb.
Jag håller i alla fall tummarna för dig!
Angående att du skulle falla dit igen. Tänk inte så långt fram. Du blir klokare och klokare varje dag som går. 🤓 Du får nya strategier. Läs inte om misslyckande utan fokusera på alla de som lyckas -som du med kommer att göra .
Så kloka kommentarer och svar du har fått @Vår2022 är ju så himla klok. Klok som en bokklubb. O de andra som har långa resor bakom sig. Känslorna är svajiga men de är DINA egna äkta känslor och inte skapade av en kemisk substans. Krama om dig själv o dina känslor ! Du är bäst! 💪🏼🤗💕

Dag 108
Nu ska jag göra något nytt nykter som jag aldrig testat! Jag är ledig i fyra dagar, min man och hans kompis ska ta mig sig alla barnen på skidresa och jag ska vara ensam.

Ensam har alltid varit att få dricka i fred, njuta av att vara för mig själv med vinet, ingen som har koll på mig och jag behöver inte ha koll på någon.

Men nu ska jag testa detta nykter och jag är lite gladpirrig. Jag ska ta hand om mig, jag ska yoga, träna, promenera, göra hemmaspa, vila, julpynta, greja med husliga ting, träffa vänner.
Jag ska landa i mig själv, landa i alla tankar kring jobb/byta jobb/inte byta jobb. Är jag trött på jobbet eller bara höstdeppig, kan jag göra något för att jobbet ska bli mer givande, vill jag att det ska bli mer givande eller vill jag vidare?

Jag är orolig över att vara ensam för jag är rädd att känna mig ensam men jag behöver träna på att vara ensam nykter, träna på att vara med mig själv och lära mig njuta av det utan alkohol.

@Himmelellerhelvette Spännande med en ny situation ändå och se hur det känns. Jag har upplevt att jag har lättare att vara själv när jag blivit nykter och kan njuta av det. Lägga upp dagen helt själv och göra må bra saker varvat med lite tankar och funderingar om livet. Ta det lugnt och bara vara. Kan vara skönt att inte fundera så mycket heller och bara låta allt landa när det landar liksom. Inte pressa fram något bara för att få svar. Du kan alltid skriva här om det skulle kännas ensamt och sätta ord på det. Tror det kommer att gå jättebra och tiden kommer säkert att rusa iväg. Det blir roligt att återses sen igen också. Ha det gott❤️

@Himmelellerhelvette Det låter som du har en bra plan för dina dagar! Jag har fått ett halt nytt lugn i att vara ensam hemma. Kan tom stänga av ljud och vara i tystnad, otänkbart tidigare 😅 Kram🥰

@Himmelellerhelvette Härligt, då kan du träna på att bara vara, och göra lite saker som du känner för att göra. 😃 Inga som ”stör” liksom. Jag var ganska rastlös ett bra tag i början av min nykterhet, men efterhand så lugnade det ner sig. Och sedan länge så tycker jag det är jätteskönt att bara vara. Det behöver inte hända så mycket hela tiden. 😂

Kram

@vår2022 Jag ska försöka att inte fundera så mycket och låta det landa där det landar, bra tips! Det där med tålamodet igen😆

@majken_r Oj va långt du kommit med ensamheten, härligt❣️Nä tyst klarar jag inte än, måste vara tv på eller musik eller podd/ljudbok i öronen😁

@Torn Haha jag har inte kommit så långt ifrån min rastlöshet än, blev rastlös redan när jag vaknade och blev så glad att de frågade om jag kunde komma in och jobba för det var lite grejer som behövde lösas🤣

Kram på er alla tre💕

Första dagen ensam har gått fint🥰
Blev förvisso ingen ledig dag från jobbet men det kändes bra sen har jag tränat, handlat, städat och avnjutit a-fritt bubbel och öl❤️
Nu njuter jag av lugnet och varvar ner framför brasan med tv:n som sällskap i bakgrunden och läser här på forumet🥰

Åh @hoh jag tycker att det låter ljuvligt med egen tid och jag tror det blir bra. En sak jag alltid är noga med om jag är ensam (och alltid annars också) är att jag aldrig har halvdruckna (druckna av nån annan alltså) flaskor runtomkring. Häller ut. Jag skulle ju aldrig ta ett glas- men jag vill aldrig få hybris i relation till beroende och missbruk. Farlig materia hela livet.
Jag önskar dig ljuvliga dagar, du har en bra plan och många viktiga saker att stå i (julpyntet tänker jag främst på 🤗)
Låt också tiden göra sitt-beslut och tankar kring jobb och framtid- där behövs fler moment än att ”tänka fram” saker och ting- jag har lärt mig av @sattva, tillit!
Kram 🥰

Tack @Se klart, än tycker jag det är mysigt men det har inte blivit så mycket egentid dessa två första dagar som jag planerat, fick ryka in på jobbet idag med men det känns helt okej 😊

Ingen A hemma vad jag vet, om det finns något är det min mans men jag tänker inte leta.

Jag ska ha tillit till hur processen löper fram med jobb🥰

Kram

Jag har lyssnat på olika poddar om beroende, det får mig att förstå mer ju mer jag lyssnar till andras resor.
Jag funderar på min väg.
Jag började mitt liv i en dysfunktionell familj, där jag fick känna mig otrygg och rädd emellanåt. Jag lärde mig att fly hemifrån och glömma hemmet med hjälp av kompisar och där kunde jag förtränga det jobbiga.

Sedan blev jag tonåring och alkohol kom in i mitt liv resan som 13åring. Det var fest varenda helg och så fortsatte det till jag fick barn.
6år efter det kom det motgångar som jag inte kunde hantera.

Jag tänker att jag inte hade lärt mig hantera motgångar, i uppväxten flydde jag hemifrån men när jag var vuxen med barn kunde jag inte fly hemifrån så jag flydde in i alkohol.
Det hjälpte ångesten och kunde frikoppla mig från att försöka reda ut. Jag drack och städade, det blev mitt sätt och att kontrollera min vikt. Jag måste ha fokuserat på fint hem och snygg kropp, det kunde jag kontrollera när jag inte kunde kontrollera det andra kaoset.

Några år senare hade kaoset lyckats lösas så på sätt och vis kan jag tro att alkoholen hjälpte mig att lösa kaoset, att få fly emellanåt och ta itu med kaoset däremellan var den vägen jag gick och det löste sig tillslut.

Sedan hade alkoholen blivit en del av livet som bara fanns där, den behövdes inte för att lösa något kaos men den hade etsat sig fast.

Jag hade blivit beroende. Jag hade inget att lösa med hjälp av alkoholen men jag var beroende. Jag drack alltid när jag var ledig och jag drack periodvis under arbetsveckorna. Kunde låta bli i perioder men sedan blev det under veckorna igen, trots att jag hade lovat mig själv att inte dricka när jag skulle jobba dagen efter. I bland sjukskrev jag mig en vecka för att unna mig en veckas ”semester” som jag kunde dricka på. Då kunde jag tänka lite ”charmigt” att jag leker alkoholist en vecka och tyckte det var mysigt, fixa och dona i hemmet och mysdricka samtidigt.

Tillslut blev det inte så mysigt längre, första dagen en sån vecka var som det hade varit innan, jag mysdrack och fixade men resten av dagarna var jag sliten, fick ta någon snaps för att orka göra någonting men mest blev det soffdrickande framför serier.
Tänkte att jag är så utsliten av allt så detta behöver jag. MEN jag hade ingenting som hade gjort mig utsliten. Allt var bra runtomkring mig, det var alkoholen som gjorde mig utsliten, ingenting annat.
Jag förstod bara inte det.

Att läkaren sedan sa utifrån mina prover som jag tagit för att jag ständigt var trött och inte förstod varför, att jag skulle vara alkoholfri i tre månader blev jag arg, inte på honom men för att han ringde mig på semestern och sa detta. Blev arg för att han förstörde min semester för nu kunde jag inte tänka på annat än att jag dricker förmycket. Analyserade det under två veckor, mådde fruktansvärt dåligt sista veckan och drack bara för att det var sista veckan. Inte för att jag ville, inte för att jag var sugen utan för att det var sista veckan och för att jag skulle orka göra någonting överhuvudtaget utom att ligga på soffan och kolla serier. Jag googlade mycket den sista veckan på alkoholrelaterade sjukdomar och mådde så fruktansvärt dåligt, trappade ner för jag blev rädd för att få akut abstinens. Till sista dagen hade jag smusslat undan ca 2 glas vin och 1dl sprit, det drack jag sakta på under dagen samt klippte sönder alla säkert 10-15 bib och hällde slattarna i ett glas, tömde sista dropparna från olika spritflaskor i den blandningen också och svepte.
Jag hade nått min personliga botten och jag viste att dagen efter var första dagen på 3 månader som nykter.

Hittade detta forum som öppnade upp för all hjälp jag kunde få och härigenom har jag fått boktips på böcker som jag läst och så otroligt mycket stöd och omhändertagande.
Detta forum är mitt AA.

Nu är det tre veckor sedan jag hade varit nykter i tre månader och jag kommer fortsätta vara nykter så länge jag vill, för jag får dricka om jag vill men om jag gör det får jag lida konsekvenserna av det och de konsekvenserna vill jag inte leva med.

@Himmelellerhelvette Wow! Vilken resa du har gjort - och gör! Det är nyttigt som sjutton att rannsaka sig själv. Det är så mycket som vi har sett emellan fingrarna med, för att vi absolut inte ville kalla oss alkisar. Och sättet vi tänker på förändras hela tiden.

Det som var otänkbart att ens tänka vecka 1 är plötsligt okej att säga högt, och för varje nykter månad kommer vi allt längre från misären. Som vi till varje pris ville behålla. Så jävla grundlurade var vi. Det förstår vi först efter en tids nykterhet - och det är därför så bra att vi delar med oss av våra resor så att nynyktra kan läsa och inspireras.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Du är fantastisk. Ett sådant fint arbete du gjort, och gör, för dig själv. Glad att få följa med på din resa 🙌🏼🤎

@Andrahalvlek Det är verkligen mycket vi sett emellan fingrarna med. Tänk att jag inte förstod att jag kunde sluta dricka de gångerna jag kände att det var för mycket. Jag minns en gång som jag tänkte att jag kanske skulle skaffa ett barn till bara för att få slut på drickandet! Jag trodde verkligen inte att man kunde sluta dricka om man inte blev nykterist men för att bli nykterist skulle man vara alkoholist och jag satt inte på parkbänken och hade inte förstört något runt om mig i livet, jag hade inte supit bort något som jag hade hört att alkisar gör. Den föråldrade synen gjorde att jag inte kunde förstå att jag var alkoholist.
Jag förlikade mig senare med att alkoholen kommer göra att jag dör alldeles förtidigt, förmodligen innan jag ens gick i pension.

Att man kan vara en högpresterande problemdrickare är också att vara alkohol beroende och jag tror att vi som är ensamdrickare är många fler än de som sitter på parkbänken men det pratas inte så mycket om oss därför är vi så många som inte förstår och fortsätter vårt drickande.

I början av nykterheten var det precis som du säger och så är det säkert för de allra flesta, vi tror att livet kommer bli skit när vi inte dricker, att vi blir de där trista nykteristerna som har ett trist liv, det tror jag inte längre.
Vansinnigt grundlurade av alkoholhjärnans bedrifter.

Kram💕

@Himmelellerhelvette Vilket fint och insiktsfull inlägg💕. Det är en jobbig, energikrävande men även spännande och lära-känna-mig-sjäv process att gå tillbaka och se hur det var. Man närmar sig det sanna och äkta allt mer och det som kan göra en fri från skam och skuld. En slags helande-, försonande- och förlåtande process. En förståelseprocess som ger självkännedom. Häftigt! Och även en process som pågår livet ut i samband med att saker och händelser sker i ens liv. Du jobbar på så otroligt bra!

Ha en fin kväll❤️

Tack @vår2022❣️ Det är en helande process att förstå att beroendet är sin del och jag själv är en annan, att förstå att jag inte viste hur jag skulle ta min ur det pga min okunskap. Jag var låst precis som innan jag gick in i väggen. Då var det samma sak, jag visste att något behövde få stopp men jag kunde inte förstå hur jag skulle stoppa så jag körde på med vetskapen om att jag snart smällen men såg ingen annan utväg än att smälla, längtade tillslut efter att smälla in i väggen för då viste jag att jag skulle få vila sen.

Jag har inte haft redskap, jag har varit ung, nu har jag fått lära mig den hårda vägen om vilka redskap jag behöver och är klokare.

Jag kom att tänka på mina drömmar genom att läsa hos en annan vi båda skrivit till här på forumet och fick en ordentlig insikt som bara funnit lite svävande i bakgrunden.
Jag drömmer bara drömmar om att jag inte dricker alkohol i alla drömmar som jag minns. Vet inte om jag drömt någon dröm om att jag dricker, säkert i början. Men nu drömmer jag uteslutande att jag är den som inte dricker i alla sammanhang. Och med tanke på böckerna jag läst om det undermedvetna så tror jag att mitt undermedvetna vet att jag inte kommer dricka mer. Mitt medvetna är osäker, vågar aldrig säga aldrig och det tror jag är bra så jag inte släpper garden men jag tror mitt undermedvetna är trygg i att det inte blir någon mer alkohol för mig❤️

Kram🥰

@Himmelellerhelvette Jag kan heller inte minnas att jag drömt om att jag dricker, kanske i början någon gång. Minns inte mina drömmar nuförtiden alls. Tänker också att ditt undermedvetna verkar mycket klar över att du inte vill dricka och det är ju kanon😁. Kanske är ditt medvetna osäker men med tiden så klarnar det säkert.

Jag har tänkt en hel del på hur det var att få barn och bli mamma och hur man levde i två åldrar samtidigt, att man var vuxen och samtidigt aktualiserades den egna barndomen genom det egna barnet. Jag skriver mer om det i min egna tråd om du vill läsa för det blir för långt inlägg i din tråd😁.

Vad bra att du hittat verktyg för att hantera livet och de blir så mycket synligare när man är nykter.

Idag sprang jag intervaller i en backe, brukar köra 10 st men det blev endast 8, tog helt slut! Gav verkligen allt och det verkade räcka så💪

Ha en fin söndagskväll❤️