Är nygammal här - har försökt sluta tidigare.
Hade 6 vita månader en gång för länge sedan men ville sedan dricka igen.
Nu har jag försökt, och misslyckats med alkoholen för många gånger så nu vill jag lägga av.
4 vita veckor hittills och ingen avsaknad av alkohol än så länge.
Men sommaren är på G, grilla och fester och bubbel och festivaler.
Klarar jag det?
Klarar jag det själv?
Min man är inte så sugen på att vara på festival med mig, men vara nykter bara för att jag behöver vara det.
Jag börjar tänka att jag kanske kan dricka lite, lite på festivalen bara, när varken barn eller arbetskollegor är i närheten, men jag tänker aldrig tanken fullt ut för jag vet att det är dömt att misslyckas.
Men vågar jag be min man vara nykter med mig?
Är det rättvist?
Det är inte han som har problem, det är ju jag, tänkte jag.
Jag är så stolt över mina första fyra veckor.
Nog bör jag klara det vidare?

Om du läser här så är det få som verkligen fixar att dricka lite när man haft/har problem med a. Vågar du ta den chansen? Om du ska vara riktigt ärlig mot dig själv så kommer du fixa att dricka liiiiite? Varför fixar du inte det just nu?
Det är svårt det här med anhöriga att dricka eller inte. Är syftet att gå på festival för att lyssna på musik eller dricka? Varför måste man dricka. Jag skulle prata med han om detta med nykterhet under festivalen. Känner du att du har svårt att avstå så finns det ju mediciner som hjälper.

Irla2009

Bra fråga det där om varför man (kvinna!) måste dricka.
Jag älskar alkohol! Jag älskar hur det smakar, jag älskar alla sätt att blanda olika drinkar, jag älskar att bli berusad.. Jag tycker det är underbart med öl, vin, gin, vodka. Älskar det.
Men jag är rädd för konsekvenserna och det är ju därför jag låter bli nu.
Har fortfarande inte druckit nåt. Och var utomlands med vänner i helgen, det gick jättebra. Alkoholfri öl är toppen.
Festival åker jag på för att lyssna på musik, hänga med vänner, släppa vardagens alla måsten. Och, iaf tidigare, för att dricka. Eftersom jag mår bra, just då, när jag gör det.
Jag kommer antagligen aldrig att klara att dricka bara lite. Men jag önskar att jag kunde. För det är så himla gott.