Jag har nu avstått från alkohol helt och hållet i 3 veckor. Kändes bra och befriande när jag tog beslutet och berättade för nära och kära om läget. Senaste 2-3 dagarna har det börjat smyga sig på mörkare tankar och funderingar. Var det här allt som hände? Har börjat tappa energi och känner mig trött och avslagen. Sommaren är här och alla andra dricker i solskenet. Ska på middag nu och alla ska dricka utom jag. Men för vems skull avstår jag? Känns som det var lite nyhetens behag med all energi jag fick i början av mitt nyktra liv. Hade hoppats på att det kunde varat lite längre. Vet inte om jag jag har någon fråga, men är det någon som känner igen sig och kan ge lite hopp om att det vidare livet är roligare än såhär. Jag vet att alkohol inte är vägen för mig, men det här är ju skittråkigt... :-(

@Matt Jag är på vecka 4 så bara lite ”före” dig men fick lite igenkänning nu. Jag blev jätteglad och energisk precis när jag bestämt mig. Sen har jag haft några lite tröttare dagar men nu är jag pigg och glad igen. Det kanske blir så för dig med? Tänk imorgon så glad och stolt du kommer vara när du klarat middagen med alkoholfritt i glaset. Du fixar detta!

@Matt Jag tycker nig ha sett liknande reaktioner här. Vad jag har förstått kan det ta tid för hjärnan att återställa belöningssystemet. De vanliga händelserna/upplevelserna ger ju också dopaminkickar, precis som alkoholen. Men det tar tid för hjärnan att uppfatta dem igen.
Men när det kommer tillbaka kan man känna sig helt lycklig lite då och då. Precis som före alkoholtiden.
En annan sak kan ju vara att du fått massor av tid nu när du slutat dricka. Det kan vara svårt att snabbt fylla livet med goda och roliga vanor.
Att supa och vara bakis har säkert fyllt ut en massa tid för dig, och nu kanske där är tomt?
När jag är med vänner som dricker har jag roligare än när nr jag drack. Då var jag alltid orolig att jag skulle dricka för mycket, alt få för lite alkohol. Omöjligt vara lagom. Och alkoholen var liksom viktigaste än sällskapet.
Så försök delta och var precis den du vill. Kanske kan du ändå ha kul?

@Matt Det är väldigt vanligt att man känner så. Precis i början känns nykterheten som en smekmånad, men en sådan går alltid över. Livet rullar vidare, dag läggs till dag. Över tid blir dock de bra dagarna fler och fler. Det tar lite tid innan må-bra-hormonerna stabiliserar sig, innan de reagerar som de ska.

Det är också viktigt att man fyller sitt liv med roligheter! Börjar med en ny hobby eller upptar en nygammal. Sysselsätter sig alla de timmar som man nästan fått ”gratis” nu när man slipper vara bakfull. Fokusera på allt positivt med nykterheten, minsta lilla grej. Skriv ner här som stöd för minnet, som är kort, och för att inspirera andra nynyktra.

En sak kan jag lova dig, det alkoholfria livet växer med uppgiften. När må-bra-hormonerna stabiliserar sig kan man känna nästan lyckorus av småsaker. Alla mina känslor har förstärkts i nykterheten, jag till och med skrattar hjärtligare. Jag har varit nykter i över 3 år och ibland på fester är jag så sprallig och bubblig att jag får fundera lite, ”Hmm kan jag ha råkat få i mig i alkohol” 🤔 Men det har jag förstås inte - istället är jag hög på livet 🥰

Kram 🐘

Tillbaka från middagen, nykter. Känns supermycket bättre nu.
Ni är så kloka, tack!! Ser fram emot att vakna imorgon, bara en sådan sak. Jag ska försöka omfamna "det vidare livet" utan att tänka så långt i framtiden. Tack igen!

@Matt Jag kände mig som om jag svävade på rosa moln i början av nykterheten och sen blev det som du beskriver rätt trist och jag undrade också om det var allt men jag tror att efter lyckoruset börjar kroppen och hjärnan att arbeta på att återhämta sig och läka. För min del tog det många månader men sen kom den härliga känslan tillbaka, inte alltid lika starkt men mer en övervägande härlig känsla om att må bra i både kroppen och hjärnan som en grundkänsla.

Kram❤️

@Matt det är helt normalt att det kommer tröttare dagar och till och med tröttare veckor. Kroppen behöver återhämta sig. Processer pågår och det kommer garanterat att kännas bättre. Alkohol är tyvärr ett sluttande plan- det blir bara värre! Häng i ! 🐳🐝👏

1,5 månad klarade jag utan att dricka.

Efter tre öl känner/tänker jag följande:

- I början av nyktra perioden kändes allt harmonsikt och "nytt". Nästan pånyttfödd-känsla.
- Stöttande omgivning hjälper mycket, men många slutar bry sig eller fråga ganska snabbt. Känslor om "vem gör detta för"?
- Jag kan aldrig uppnå samma känsla/harmoni nyktert som efter 2-3 glas. Alltså känslan i huvudet där suset är borta och tankarna klara och "vassa" . Men jag måste vänja mig vid att lycka är något man måste jobba för. Går inte att passivt ligga i soffan och tro att nykterheten löser allt. Svårt.
- Sommar är svårt.
- Helt sjukt att den här drogen är tillåten.
- Sjölvhjälpsprogrammet hjälpte mig inte att känna mer lugn. Kan känna att jag är ett hopplöst fall. Sätt mig på en ö - känsla.
- Kände lukter och smaker lättare.
- Fick en jätteboost i sexuell lust, vilket jag blev jätteglad för. Trodde det var kört.

Hälsningar
Matt

@Matt Bara den sexuella lusten är väl värt att vara nykter för! Ärligt talat, en-två månader är fört kort tid för att dina kroppsegna naturliga må-bra-hormoner ska komma igång igen.

Många rekommenderar tre helnyktra månader, men personligen tyckte jag att det var först vid 6-12 nyktra månader som jag märkte stor skillnad. Och år 2 var nästan magiskt häftigt 😎

Kram 🐘

@Matt Tänker att det måste kännas som att det är mer värt att vara nykter än att vara onykter för att få motivation till att inte dricka. Att effekterna och konsekvenserna av att vara nykter överväger effekterna och konsekvenserna av att dricka. Även att man gör det för sig själv, sin egen skull och inte för någon annan. När man gör det för sin egen skull kan det även påverka andra. Tänker också att det är viktigt att ha ett långsiktigt mål, för det tar tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen, 3-6 månader. Motivation är färskvara och det är bra att ha delmål och något som hjälpt mig är att fundera på hur jag vill att mitt liv ska se ut och vad det ska innehålla. Ha delmål och sträva mot det liv man vill ha, en bit i taget.

Jag upplever också som @Andrahalvlek att effekterna av nykterheten bara blev bättre och bättre ju längre tid som jag varit nykter. Kanske göra en plus och minuslista och se vad som väger tyngst, det kan skapa motivation.

Ha det gott!🌞❤️